Paliva

Doba velmi levného tankování končí, ceny se vrací k 25 Kč. Stát si z každého litru vezme 67 % ceny

Čerpací stanice. Ilustrační foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Čerpací stanice. Ilustrační foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Ceny pohonných hmot se vrací na úroveň před vyhlášením nouzového stavu. Síť čerpacích stanic Tank ONO, která je v Česku dlouhodobě mezi nejlevnějšími, dnes zdražila ceny na 24,90. Nad 25 korun stál nejlevnější benzin v Česku těsně před vypuknutím nouzového stavu.

Každý den nákupní ceny mírně stoupají, u benzínu jsme museli snížit ještě marži, abychom drželi ceny níže,“ uvedl Jiří Ondra, spolumajitel Tank ONO. Podle něj začíná být patrné, že se oživuje i poptávka. Ceny pohonných hmot spadly na své dno na konci dubna, kdy se dalo v Česku tankovat pod 22 korun za litr.

Průměrná cena benzinu stoupla podle údajů společnosti CCS na 26,48 Kč za litr, u nafty na 26,23 Kč. „V nejbližším týdnu předpokládáme další růst cen pohonných hmot o 20 až 30 haléřů na litr. Cena ropy Brent stoupla na 41 dolarů za barel, což je důsledek postupného snižování přebytku na trhu. Oproti počátku roku budou ale pohonné hmoty stále o přibližně 5 korun levnější,“ řekl Boris Tomčiak, investiční manažer společnosti Finlord. Podle něj ropa zdražuje i díky omezení produkce o zhruba 10 milionů barelů ropy denně, což je zhruba desetina spotřeby před krizí.

Zlevňování cen pohonných mot v minulých týdnech současně zvýšilo podíl, kolik platí řidiči při tankování státu. Podle nejnovějších statistik Evropské komise (EK) činí v Česku celkový podíl daní v ceně benzínu 67 %, u nafty je to 59 %. Evropský průměr je ještě o něco vyšší. Upozornila na to nákupní aliance Axigon. Jde o součet spotřební daně a daně z přidané hodnoty. Spotřební daň je fixní: 12,84 Kkč z litru benzinu, 10,95 z litru nafty. K tomu je ještě potřeba připočítat DPH.

Podle aktuálních statistik EK vystoupala míra zdanění u nafty na 59 % a u benzínu dokonce na 67 %. „Při porovnání se statistikami z úvodu loňského června došlo letos k nárůstu míry zdanění nafty o 8 a benzínu dokonce o 11 procentních bodů. V konkrétních číslech to znamená, že z ceny litru nafty odvedeme skoro 15 korun a 50 haléřů na daních, z ceny litru Naturalu 95 je to 17,37 korun,“ říká Damir Durakovič, generální ředitel nákupní aliance Axigon

Nejnižší podíl daní na koncové ceně pohonných hmot má Malta, největší pak Slovinsko a Finsko společně s Velkou Británií. Z okolních zemí Česka má vyšší míru zdanění jen Německo, zatímco v Polsku je čtvrtá nejnižší vůbec. I tak ale patří Česko celkově k těm levnějším zemím. „Autodopravcům se proto vyplatí natankovat ještě v tuzemsku. Tankovací karty sice bývají akceptovány i v ostatních evropských zemích, ale české firmy i podnikatelé mohou v Česku, popřípadě na Slovensku využít takzvané plošné ceny. Ty umožňují bez ohledu na lokalitu, tedy i na dálničních a příhraničních pumpách, které standardně bývají znatelně dražší, tankovat za stejnou  cenu jako ve zbytku republiky, která je současně dlouhodobě podprůměrná,“ vysvětlil Durakovič.

Podíl daní na koncových cenách paliv v jednotlivých zemích EU

(%, řazeno dle míry zdanění benzínu)

Benzín

Nafta

Vážený průměr EU

68

62

Malta

54

52

Maďarsko

57

53

Rumunsko

58

53

Polsko

59

54

Bulharsko

60

56

Španělsko

61

55

Lucembursko

61

54

Kypr

62

57

Litva

64

59

Rakousko

65

58

Chorvatsko

65

57

Estonsko

65

54

Dánsko

66

59

Slovensko

66

56

Lotyšsko

66

61

Belgie

67

66

Česko

67

59

Švédsko

69

54

Portugalsko

69

63

Irsko

70

64

Německo

70

60

Francie

71

68

Nizozemsko

71

60

Itálie

71

67

Řecko

71

57

Finsko

72

59

Slovinsko

72

69

Spojené království

72

69

Zdroj: EK

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eduard

Tady by EU mohla přijmout protikrizové opatření a snížit minimální zdanění uhlíkových paliv. Chápu, že to není moc „ekologické“ ale pomohlo by to rozhýbat ekonomiku, kdyby lidé, firmy měli levná paliva. Více by cestovali, utráceli a ekonomika by tím pádem šla nahoru. Myslím, že těch 330 eur za 1 000 litrů nafty by se mohlo snížit na nějakých rozumných 200- 250. Myslím, že by to opravdu hodně pomohlo.

Ewing

Do roka a do dne bude ropa Brent za 55-60 $ a dolárky se budou jen sypat 🙂

Martin V.

Může mi někdo objasnit, jak je možné, že ve Slovinsku je zdanění benzínu 72%, kdežto v Itálii jen 71%, když ve Slovinsku stojí benzín 1,00 EUR/l a v Itálii 1,38 EUR/l? Zdroj třeba https://www.cargopedia.net/europe-fuel-prices Možná se v Itálii část zdanění jmenuje jinak (Italové jsou v tomto velmi kreativní), ale zdanění to je taky. Primární ceny paliv jsou všude po Evropě velmi podobné, tím spíš u sousedních zemí, kde obě jsou členy EU.

Patrik

Ve Slovinsku je regulovaná cena benzínu i nafty stanovená vládou na 1€ (neplatí pro pumpy na dálnicích). Proto je tam tak levný, jinak stál taky kolem 1,40 €.

gogo

Ještě ta genialita autora a jeho tabulky – benzín je levnější než loni, takže míra zdanění nám vzrostla. Spotřební daň je totiž fixní.
Takže vážení přátelé neházejme flintu do žita. Až bude benzín zase stát 35Kč tak se nám míra zdanění sníží a všichni budou šťastni.

p.ondrash

Přesný.. všichni pamatujeme 33CZK za litr, a tady se doba mění, jelikož se benzín vrací k 25 za L? 🤟

František

Mohli byste ještě udělat porovnávací tabulku jak velké DPH na paliva mají jednotlivé země EU.

Marťas

Dvě poznámky mimo téma: Spojené království není členem EU a ceny se nezlevňují ani nezdražují, ale snižují a zvyšují. No a k tématu, v Rakousku i v Polsku je benzín o něco levnější než v ČR. Natankovat v ČR se vyplatí jen směrem do Německa.

Radovan Komínek

Krásný statistický přehled, jak je pro Evropu špatná a zdraví škodlivá nafta daňově zvýhodňována. Jestli něco více škodí životnímu prostředí a zdraví občanů, mělo by to mít přece daň vyšší, aby se z výběru daly škody eliminovat. Tyto 2 postoje evropských států jsou v jasném rozporu a nezáleží na tom, že pokud to napíšu do diskuse, tak dostanu hodně záporných bodů. Toto jsou fakta na záporných bodech z diskuse nezávislá.

gogo

A to víš jak, že je nafta pro Evropu špatná ?
Globálním oteplování ? Tání ledovců v Krkonoších?

Jiří Kocurek

Vlaky přece naftu nepotřebují. A lít naftu do traktoru odporuje levicově-liberálním principům, které říkají, že zisku (ůrody) lze dosáhnout jen za cenu toho, že někdo bude hladovět.

thegrid

Tak špatná pro EU je hlavně proto, že si ji vybrali eko fašisti jako svou kořist. To že auto na naftu žere mnohem méně, než na benzín (větší efektivita, má méně emisí – neexistuje jen Co) a motor vydrží o statisíce větší nájezd a tím přispívá k ekologii – to už Vy nevidíte.

Jiří Kocurek

S drobnou poznámkou: Když budete mít 20 let starý automobil, se kterým najezdíte 10.000 km ročně, tak vám ho ti samí ekofašos budou chtít sešrotovat, protože je starý.
A jinak není problém vyrobit benzínový motor, který vydrží 200.000 km. To jen Škoda 120 byla „superkvalitní“.

Petr766

Žere skoro stejně

Dalibor

Můžete naznačik jak je nafta škodlivjější než benzín? Úplně nechápu, co jste tím chtěl říci.

Radovan Komínek

Netvrdím, že je nafta škodlivější, ale tvrdím, že se v Evropě snaží naftu označit za méně vhodnou a vyhlašovat omezení pro naftová auta a na druhé straně naftu všechny státy daňově zvýhodňují. Jde mi tedy o poukázání na dlouhodobé vzájemně si odporující postoje. A už vůbec nechápu, proč by provozovatel auta na naftu měl odvádět v přepočtu na kilometr jízdy nižší spotřební daň (která by primárně měla jít na úhradu nákladů spojených s provozováním silniční dopravy), než provozovatel auta na benzín.

Rajče

U nafty je hlavně problém s rakovinotvornými částicemi, kterých produkuje obrovské množství. A bohužel EURO6 vypadá na papíře hezky, ale jaká je reality u naftových aut vidíme všichni jaždý den v provozu. Těch naftových dýmovnic jezdí v provozu příliš mnoho a o podvodech s emisemi nafťáku na STK si asi nemusíme vykládat.

Dalibor

Norma Euro IV, V a VI má poloviční emise CO pro motory naftové než benzínové.

Nekdo

CO nebo CO2?

Dalibor

CO oxid uhelnatý – ten jedovatý co vzniká špatným spalováním (málo kyslíku moc paliva)

Lupenyk

Naftové motory měly problém hlavně s NOx, což bylo důvodem celé Dieselgate, ale to už je taky vyřešeno. Nová auta ho produkují naprosté minimum.

Dalibor

nehledě k tomu, že NOxy jsou nafouknutá bublina. Podívejte kolik NOxů dělá jakýkoliv spalovací procesc (od sporáku přes kotle ustředního vytápění přes velký teplárny…)

Kalanis

A prosím nezapomínat na námořní dopravu, hlavně nákladní lodě! To je teprv co se ekologie týče žůžo.

Jiří Kocurek

Áno, emise oxidu siřičitého z 12 roků staré studie napasovat na všechny emise a odignorovat snížení množství síry v mazutu na 1/10 množství v roce 2015, tedy asi 7 let po vydání té studie, kterou se dodnes všichni ohánějí ignorujíce jakékoliv změny.

Jiří Kocurek

Jinak teda to žere 2 deci paliva na tunu a 100 kilometrů – to ale ví málokdo, že čím větší, tím menší měrná spotřeba. A chtěli by to tahat dodávka místo nákladního vlaku. Protože dodávka žere míň než dieslová lokomotiva.

EM*

A kolik těch nákladních lodí vám denně pluje kolem baráku?