Doba velmi levného tankování končí, ceny se vrací k 25 Kč. Stát si z každého litru vezme 67 % ceny

Čerpací stanice. Ilustrační foto: Zdopravy.cz / Jan SůraČerpací stanice. Ilustrační foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Ceny pohonných hmot se vrací na úroveň před vyhlášením nouzového stavu. Síť čerpacích stanic Tank ONO, která je v Česku

Ceny pohonných hmot se vrací na úroveň před vyhlášením nouzového stavu. Síť čerpacích stanic Tank ONO, která je v Česku dlouhodobě mezi nejlevnějšími, dnes zdražila ceny na 24,90. Nad 25 korun stál nejlevnější benzin v Česku těsně před vypuknutím nouzového stavu.

Každý den nákupní ceny mírně stoupají, u benzínu jsme museli snížit ještě marži, abychom drželi ceny níže,“ uvedl Jiří Ondra, spolumajitel Tank ONO. Podle něj začíná být patrné, že se oživuje i poptávka. Ceny pohonných hmot spadly na své dno na konci dubna, kdy se dalo v Česku tankovat pod 22 korun za litr.

Průměrná cena benzinu stoupla podle údajů společnosti CCS na 26,48 Kč za litr, u nafty na 26,23 Kč. „V nejbližším týdnu předpokládáme další růst cen pohonných hmot o 20 až 30 haléřů na litr. Cena ropy Brent stoupla na 41 dolarů za barel, což je důsledek postupného snižování přebytku na trhu. Oproti počátku roku budou ale pohonné hmoty stále o přibližně 5 korun levnější,“ řekl Boris Tomčiak, investiční manažer společnosti Finlord. Podle něj ropa zdražuje i díky omezení produkce o zhruba 10 milionů barelů ropy denně, což je zhruba desetina spotřeby před krizí.

Zlevňování cen pohonných mot v minulých týdnech současně zvýšilo podíl, kolik platí řidiči při tankování státu. Podle nejnovějších statistik Evropské komise (EK) činí v Česku celkový podíl daní v ceně benzínu 67 %, u nafty je to 59 %. Evropský průměr je ještě o něco vyšší. Upozornila na to nákupní aliance Axigon. Jde o součet spotřební daně a daně z přidané hodnoty. Spotřební daň je fixní: 12,84 Kkč z litru benzinu, 10,95 z litru nafty. K tomu je ještě potřeba připočítat DPH.

Podle aktuálních statistik EK vystoupala míra zdanění u nafty na 59 % a u benzínu dokonce na 67 %. „Při porovnání se statistikami z úvodu loňského června došlo letos k nárůstu míry zdanění nafty o 8 a benzínu dokonce o 11 procentních bodů. V konkrétních číslech to znamená, že z ceny litru nafty odvedeme skoro 15 korun a 50 haléřů na daních, z ceny litru Naturalu 95 je to 17,37 korun,“ říká Damir Durakovič, generální ředitel nákupní aliance Axigon

Nejnižší podíl daní na koncové ceně pohonných hmot má Malta, největší pak Slovinsko a Finsko společně s Velkou Británií. Z okolních zemí Česka má vyšší míru zdanění jen Německo, zatímco v Polsku je čtvrtá nejnižší vůbec. I tak ale patří Česko celkově k těm levnějším zemím. „Autodopravcům se proto vyplatí natankovat ještě v tuzemsku. Tankovací karty sice bývají akceptovány i v ostatních evropských zemích, ale české firmy i podnikatelé mohou v Česku, popřípadě na Slovensku využít takzvané plošné ceny. Ty umožňují bez ohledu na lokalitu, tedy i na dálničních a příhraničních pumpách, které standardně bývají znatelně dražší, tankovat za stejnou  cenu jako ve zbytku republiky, která je současně dlouhodobě podprůměrná,“ vysvětlil Durakovič.

Podíl daní na koncových cenách paliv v jednotlivých zemích EU

(%, řazeno dle míry zdanění benzínu)

Benzín

Nafta

Vážený průměr EU

68

62

Malta

54

52

Maďarsko

57

53

Rumunsko

58

53

Polsko

59

54

Bulharsko

60

56

Španělsko

61

55

Lucembursko

61

54

Kypr

62

57

Litva

64

59

Rakousko

65

58

Chorvatsko

65

57

Estonsko

65

54

Dánsko

66

59

Slovensko

66

56

Lotyšsko

66

61

Belgie

67

66

Česko

67

59

Švédsko

69

54

Portugalsko

69

63

Irsko

70

64

Německo

70

60

Francie

71

68

Nizozemsko

71

60

Itálie

71

67

Řecko

71

57

Finsko

72

59

Slovinsko

72

69

Spojené království

72

69

Zdroj: EK

Tagy ceny pohonných hmot
26 komentářů