Doba velmi levného tankování končí, ceny se vrací k 25 Kč. Stát si z každého litru vezme 67 % ceny
Ceny pohonných hmot se vrací na úroveň před vyhlášením nouzového stavu. Síť čerpacích stanic Tank ONO, která je v Česku
Ceny pohonných hmot se vrací na úroveň před vyhlášením nouzového stavu. Síť čerpacích stanic Tank ONO, která je v Česku dlouhodobě mezi nejlevnějšími, dnes zdražila ceny na 24,90. Nad 25 korun stál nejlevnější benzin v Česku těsně před vypuknutím nouzového stavu.
„Každý den nákupní ceny mírně stoupají, u benzínu jsme museli snížit ještě marži, abychom drželi ceny níže,“ uvedl Jiří Ondra, spolumajitel Tank ONO. Podle něj začíná být patrné, že se oživuje i poptávka. Ceny pohonných hmot spadly na své dno na konci dubna, kdy se dalo v Česku tankovat pod 22 korun za litr.
Průměrná cena benzinu stoupla podle údajů společnosti CCS na 26,48 Kč za litr, u nafty na 26,23 Kč. „V nejbližším týdnu předpokládáme další růst cen pohonných hmot o 20 až 30 haléřů na litr. Cena ropy Brent stoupla na 41 dolarů za barel, což je důsledek postupného snižování přebytku na trhu. Oproti počátku roku budou ale pohonné hmoty stále o přibližně 5 korun levnější,“ řekl Boris Tomčiak, investiční manažer společnosti Finlord. Podle něj ropa zdražuje i díky omezení produkce o zhruba 10 milionů barelů ropy denně, což je zhruba desetina spotřeby před krizí.
Zlevňování cen pohonných mot v minulých týdnech současně zvýšilo podíl, kolik platí řidiči při tankování státu. Podle nejnovějších statistik Evropské komise (EK) činí v Česku celkový podíl daní v ceně benzínu 67 %, u nafty je to 59 %. Evropský průměr je ještě o něco vyšší. Upozornila na to nákupní aliance Axigon. Jde o součet spotřební daně a daně z přidané hodnoty. Spotřební daň je fixní: 12,84 Kkč z litru benzinu, 10,95 z litru nafty. K tomu je ještě potřeba připočítat DPH.
Podle aktuálních statistik EK vystoupala míra zdanění u nafty na 59 % a u benzínu dokonce na 67 %. „Při porovnání se statistikami z úvodu loňského června došlo letos k nárůstu míry zdanění nafty o 8 a benzínu dokonce o 11 procentních bodů. V konkrétních číslech to znamená, že z ceny litru nafty odvedeme skoro 15 korun a 50 haléřů na daních, z ceny litru Naturalu 95 je to 17,37 korun,“ říká Damir Durakovič, generální ředitel nákupní aliance Axigon
Nejnižší podíl daní na koncové ceně pohonných hmot má Malta, největší pak Slovinsko a Finsko společně s Velkou Británií. Z okolních zemí Česka má vyšší míru zdanění jen Německo, zatímco v Polsku je čtvrtá nejnižší vůbec. I tak ale patří Česko celkově k těm levnějším zemím. „Autodopravcům se proto vyplatí natankovat ještě v tuzemsku. Tankovací karty sice bývají akceptovány i v ostatních evropských zemích, ale české firmy i podnikatelé mohou v Česku, popřípadě na Slovensku využít takzvané plošné ceny. Ty umožňují bez ohledu na lokalitu, tedy i na dálničních a příhraničních pumpách, které standardně bývají znatelně dražší, tankovat za stejnou cenu jako ve zbytku republiky, která je současně dlouhodobě podprůměrná,“ vysvětlil Durakovič.
Podíl daní na koncových cenách paliv v jednotlivých zemích EU
(%, řazeno dle míry zdanění benzínu)
Benzín |
Nafta |
|
Vážený průměr EU |
68 |
62 |
Malta |
54 |
52 |
Maďarsko |
57 |
53 |
Rumunsko |
58 |
53 |
Polsko |
59 |
54 |
Bulharsko |
60 |
56 |
Španělsko |
61 |
55 |
Lucembursko |
61 |
54 |
Kypr |
62 |
57 |
Litva |
64 |
59 |
Rakousko |
65 |
58 |
Chorvatsko |
65 |
57 |
Estonsko |
65 |
54 |
Dánsko |
66 |
59 |
Slovensko |
66 |
56 |
Lotyšsko |
66 |
61 |
Belgie |
67 |
66 |
Česko |
67 |
59 |
Švédsko |
69 |
54 |
Portugalsko |
69 |
63 |
Irsko |
70 |
64 |
Německo |
70 |
60 |
Francie |
71 |
68 |
Nizozemsko |
71 |
60 |
Itálie |
71 |
67 |
Řecko |
71 |
57 |
Finsko |
72 |
59 |
Slovinsko |
72 |
69 |
Spojené království |
72 |
69 |