Do Španělska dorazil první rychlovlak nového dopravce ILSA. Nejtišší a nejrychlejší v Evropě
Vysokorychlostní jednotka ETR 1000 ve Španělsku. Foto: ILSA
Ostrý start komerčního provozu plánuje první soukromý dopravce na španělských kolejích příští rok.
Umožní naše budoucí VRT provoz ETR 1000 s jeho maximální rychlostí?
Možná jednou ano. Zbytek je spekulace. Dodnes se vlastně přesně neví, jak bude doopravdy vypadat, kudy doopravdy povede a už vůbec nikdo neví kdy bude v ostrém provozu. Natožpak nějaké změny v projektech, ve financování, v předpisech…..
A hlavne se sem bude tlacit Siemens, coz je skoda, ETR 1000 je dle meho lepsi vlak…
Dle mého zde bude od každého výrobce něco. S ohledem na skutečnost jak u nás trvá příprava takové stavby, plus stavba samotná, to docela určitě nebudou vlaky, které jezdí po kolejích dnes. Až u nás bude VRT, tak se dočkáme i vysokorychlostních vlaků. Ale té příští generace. Siemens Velaro Novo, Alstom AGV 2, Alstom Avelia Horizon a bůhví co ještě. Dost možná to může být i něco nového od Talga, CAFu, Hitachi, Stadlera nebo i Škoda, Pesa, Newag. 🙂 Určitě se sem budou chtít dostat i Číňani s nějakou New CRH. Ještě hodně vody proteče Vltavou a několik vlád se… Číst vice »
No, ETR 1000 neni zas tak stary vlak a asi bude mit i nastupce, tak trochu jsem se nechal unest temi vizemi o dokonceni v planech SZ…
Cinani maji akorat kopie tech vlaku, pravda levnejsi, ale otazkou je, jestli to stale kopiruji do sroubku, nebo se v tom vrtaj, pak to moc duvery neprinese…
Pochopitelně…
Kolik výrobců vyrábí lokomotivy na 230 km/h…
Asi tak nějak… Nyní si opravdu můžeme zdát o ledasčems.
A z čeho vychází těch 28g/km? Docela by mě to zajímalo.
I kdyby totiž údaj vycházel ze současného španihelského energetického mixu (můj tip), nebyl by dvakrát relevantní. On je často zásadní rozdíl mezi elektřinou v nějakém státě vyrobenou a v tomtéž státě spotřebovanou (pozdrav do Rakouska).
Nevím, kolik energie Španělé kupují od evropských sousedů. Ale dost dovážejí z Maroka, a to je samé uhlí.
Aktuální energetická stopa je vidět na https://www.electricitymap.org/zone/ES
Údaj je zřejmě spočítaný na nějakou průmernou hodnotu. O uhlíkové stopě se zde nedávno psalo. Nejde o to mít přesnou hodnotu na gram (ta se v čase stejně mění), ale o hrubou představu, kolik emisí se cestou vyprodukuje.
Jo, to je dobrý web. Nádherně je na tom vidět, že Německá „zelená“ Energiwende je mnohem horší než přístup Francouzů. Belgie se chystá zhnědnout, neboť budou nahrazovat jádro (6 GW) zemním plynem… s cílem omezit emise CO2. A může za to zlý energetik, že to nefunguje.
A to prý za Němci v plnění klimatických závazků zaostáváme. Kde udělali soudruzi z NDR chybu?
Jenže certifikát na 28g/km vlastně dostala vlastně ta jednotka přímo z výroby – tedy bez ohledu na to, kde bude jezdit (fakt by to platilo i pro Polsko?). S tímto číslem taky pochopitelně hýbe obsazenost konkrétního zdroje – takže se nakonec nemusíme trefit ani ani řádově.
A to jsou všechno věci, které samotná konstrukce vlaku opravdu neovlivní. Čím se naopak konstrukce vlaku pyšnit může, je efektivita přeměny el. energie na pohybovou (se započtením rekuperace). A to je teprve údaj, na jehož základě lze skutečně porovnávat šetrnost jednotek/lokomotiv. Jenže s tím se jaksi nikdo nechlubí.
Nechci komentovat tento konkrétní výpočet, protože jej do detailu neznám. Nicméně jsem počítal energetickou stopu pro různá vozidla a pro výpočet se dají vzít nějaké průměrné hodnoty. Samozřejmě plný vlak na tom bude lépe, než poloprázdný, ale tady nejde o to mít na gram spočítaný konkrétní spoj, ale ukázat nějakou průměrnou hodnotu. Třeba průměrné auto prodané u nás má uhlíkovou stopu okolo 130g/km (pouze palivo). Pokud má tahle jednotka 28g/km, tak je to vzhledem k daleko vyšší cestovní rychlosti hodně dobré.
Jinak ta jednotka bude zřejmě schválená jenom pro Španělsko, takže se do Polska asi těžko dostane.
Je smutne, ze ustrednim tematem zeleznice jsou temata jako Kozi draha, lokalka do Kourimi a penize se utapeji u Blanska, kde se po 2 letech zeleznicniho rozvratu jizdnich radu zvedne rychlost z 80 km/h na kosmickou rychlost 85 km/h
Ta první dvě témata jsou vláčky, ne železnice. 🙂
Česká železnice obecně ve srovnání se západem připomíná modelové kolejiště, nejen ony zmíněné lokálky. Vlastně je to tak všude v zemích bývalé monarchie, jen to Rakousko se paradoxně dost zvedlo.
Proč paradoxně?
Ostatně, i v Rakousku se najdou Modeleisenbahnen 1:1, např. prodloužení tramvaje v Gmundenu – sen mnoha generací šotoušů (jen se neví, kdo by tím měl jezdit).
V Rakousku taky většinu těch lokálek nemilosrdně zrušili.
U toho Blanska se budou oravovat tunely, ve kterých prší. A měnit kolejnice a pražce na konci životnosti po 25 létech provozu.
Zavedením TOR 50 km/h a později 30 km/h by se krátkodobě ušetřílo, ale dlouhodobě….
V tom asi smysl toho podoteku nebyl. Spíš bych to viděl na povzdech, že zatímco ve Španělsku maj tratě na 360, u nás furt jezdíme na tratích od Franze Josefa a když je potřeba některou opravit, dojde k dopravnímu kolapsu v půlce republiky.
spíše jde o to , že měl být dávno již nový tunel který by sloužil pro dálkovku. Tyhle tunely nikdy vyšší rychlost neumožní. Všude se jen delaji nutné opravy , ale pořádné investice, které by zkrátily jizdni doby se vlastne nedělají viz Bezpráví apod.
Presne tak jsem to myslel.
Jo, o tom není sporu.
Španělsko jede.. a u nás se zakládají spolky proti stavbě vrt. Na těch vesnicích by se sedláci měli probudit – je 21. století a ten vlak nám dávno odjel!
Od 19. století se nic nezměnilo. Tam taky sedláci vedli na mnoha místech úspěšný odpor, no a ty regiony pak upadli na významu. Co když jim kvůli vlaku přestane dojit kravka.
A na úřadech je to podobné..
Proti prodloužení tratě se ostře postavil budějovický magistrát, který zaslal dva písemné protesty zemskému guberniu jako orgánu schvalujícímu prodloužení tratě (její prodloužení prý bude mj. sloužit „k obohacení jediného muže tak již zámožného svou plavební činností“).
https://www.koridory.cz/pocatky-zeleznice-v-ceskych-budejovicich-1-cast/
Kdby jenom sedláci, to by jeden i pochopil. Ale své odpůrce si VRT najde i na Nábřeží a v Dlážděné. … se ozvou sami.
Takovým odpůrcem byl i svého času sám pan dvakrátgenerální Zelený.
Také přisadím. U nás v Čáslavi se podepisují petice při vstupu do holičství a hospod, ač nejbližší trať od nás bude asi 13 km. Co na tom, že trať zkrátí čas dojezdu do Brna, možná i Prahy.
A přidám i slova starosty jedné obce u Kutné Hory: „Jsem pro modernozace stávajicí tratě.“
Mezi tím si v hlavě představuji, jak postavit 4 koleje v Kolíně (asi kolínský městký tunel) nebo mezi Chocní a Ústím.
A víte proč? Protože ty projekty státní správa absolutně neumí s veřejností komunikovat. Pak je odpor ke všemu a všude. Marketing je pro státní správu sprosté slovo a přitom by to leccos vyřešilo.
Tam nejde ani tak o marketing, jako o prostej fakt, že většina státních institucí vězí mentálně v tuhé normalizaci a nějaká debata s veřejností je dalece za hranicemi jejich chápání. Tady je furt normální, že soudruh inženýr ze Státního ústavu dopravního projektování předloží to jediné správné řešení, o kterém se nediskutuje, a kdokoli má jakoukoli připomínku či nedejbože s něčím nesouhlasí, je zpátečník, a brzda pokroku, co se chce vracet na stromy.
Copak mentálně…i fyzicky…
Jsem projektant, i když ne ze SUDOP. Ale s kým bych měl o tom diskutovat? A kdy? A hlavně proč? Kolik lidí v republice umí projektovat TNS?
S lidmi okolo. Proč to tam takhle děláte a jak zajistíte, že z toho oni nebudou mít problémy.
Ten človíček fakt netuší, že už tak skáčete jak magoři mezi normami a do toho ještě lezou jejich místní požadavky.
Občan nepotřebuje projektovat TNS.
On potřebuje pouze normálně lidsky vysvětlit, proč mu za vesnicí povede VRT.
To projektování jsem zmínil proto, že mi při tom vysvětlování nejspíš nebudou rozumět. Vysvětlit jim to samozřejmě můžu, ale v tom případě si do ceny za projekt dám i promrhaný čas, který jsem strávil kecáním na různých osobních diskuzích. A i když mu to vysvětlím sebelíp, stejně bude proti, protože on to tam prostě nechce. Nedokáže vidět dál než za hranice vesnice. A přiznám se, že s takovými vidláky nemám chuť ztrácet čas.
Nikdo neříká, že to máš vysvětlovat konkrétně ty.
Ale komunikace přesvědčování je nesmírně důležitá.
Na to by měl být nějaký jedinec, který bude kombinovat odborné znalosti, rétorické schopnosti a zároveň i jako lidový vypravěč. Popřípadě takovýto odborně znalý lidový “přesvědčovač”, může na setkání s občany mít k ruce diplomovaného specialistu, který eventuelně dovysvětlí technická specifika stavby.
Pokud to občanovi (vidlákovi) nevysvětlíš a on nesvolí, tak nebude stavba. Tudíž ani projekt se nebude rýsovat. Potom budeš mít spoustu času.
Komunikace… Nebyl jsem nikdy dobrý řečník. Na manažera čehokoliv se necítím. Jsem prostě odborník, který se dále vzdělává a nemá ambice být nějaký vedoucí. Nemám problém s tím, aby mi někdo při práci koukal přes rameno. Nemám problém s tím, aby na našich jednáních odborných skupin byla i laická veřejnost. Ať se lidi dozví, jak pracujeme, na čem pracujeme a co všechno řešíme. Klidně to může být i přímý přenos jako z parlamentu. Dělám projekty pro veřejnost, za veřejné peníze, takže ať veřejnost kouká, co dělám. Jinak se bát nemusíš, práce mám dost, i když vidlák nesvolí. Ještě pořád je… Číst vice »
Vidíš to sám.
Udržování starého a nikoliv stavba nového. Mohlo by být obojí ale nebude, protože se nenajde nikdo, kdo to dokáže zdůvodnit hlavnímu investorovi a majiteli pozemku.
Promiňte soudruhu, že jsme se dotkli Vašeho überega. My, hloupý lid poddaných se pokorne omlouváme a slibujeme, že si můžete projektovat vláčky jak Vaše blahorodí uzná za vhodné.
Nemusíš se omlouvat, každý nemůže vědět všechno. Nejde o to, že bys k tomu nemohl nic říct, ale jak moc budeš rozumět důvodům, které ti sdělím? Navíc já neprojektuju vláčky, ale TNS. Tak už proto, že nedokážeš rozlišit tohle, se nemám chuť s takovými lidmi bavit.
Podle mě byste jako projektant měl o tomto diskutovat s někým jiným z firmy, kdo se bude na tohle specializovat a kdo bude fungovat jako spojovací článek mezi projektanty a veřejností (nebude tomu rozumět na takové úrovni, aby sám mohl projektovat, ale bude tomu rozumět dost na to, aby chápal, co je možné a co ne, dokázal projektantům dobře zprostředkovat zadání a připomínky veřejnosti, atd. a na druhé straně bude mít špičkový komunikační schopnosti (který zas projektant nepotřebuje) a bude schopen veřejnosti vysvětlit, proč se co dělá, co je možný a co reálný není a sebrat od nich podněty. Jako… Číst vice »
Viz odpověď Potulnému wechtru. Je to na stejném principu.
Bohužel máte pravdu, stát nic nevysvětluje, repstive snaží se možná, ale u tak velkhé projektu je to málo.
A když už si dá práci s vysvětlováním, stejně dost lidí řekne, že je to na prd a stejně to tam nebude chtít. Tak proč se namáhat?
Jak VRT zkrátí dojezd od vás z Čáslavi do Brna a možná i Prahy?
Bavíme se o situaci při výstavbě terminálu Kutnohorsku, tak do Prahy to bude asi stále stejné, pokud započítáte jízdu autem. Ale do Brna se dnes jede 2:40, zde bych čekal úsporu minimálně hodinu, ale zas tak detailně jsem to nezkoumal.
Zelený byl stará struktura. Ten byl mentálně 20 let za realitou.
Tak jasně, VRT pochopitelně nemáme, protože to sedláci nechtěj. Tady je fakt strašně snadný vládnout, když je náš národ takovouhle snůškou pitomců, kterým lze nakukat sebebizarnější hovadinu.
Kdyby jen spolky. Posledně jsem na FB našel i dezinformační web, který šíří vymyšlené zprávy o tom, jak západoevropské VRT jsou na hranici výhodnosti a podobně. A to jsme teprve na začátku…
jednomu takovému právě dnes dělá reklamu náměstek ministra dopravy na svém twitteru.
jak se něco takového jmenuje?
a hlavně, kdo to platí? automotive?
Třeba toto – https://www.vrtaci.cz/.
Píšou „nejsme NIMBY“, ale čistě náhodou všichni přítomní na ustavující schůzi spolku bydlí kolem plánované VRT Střední Čechy.
tak to jsou dezinformace jako vepr… uplny nesmysly…
Do české kotliny VRT nepatří. Kdo v těch vlacích bude cestovat? Je třeba zmodernizovat a zrychlit stávající tahy.
Aha, dobře. Předpokládám že jste též proti stavbě dálnic. Vždyť přece stačí přidat svodidla a stoupací pruh do kopce -a hle- máme tu skoro jakoby dálnici při minimálních nákladech.
Možná jsem, přiznávám nevhodně, převedl na boj silnice X železnice ale prostě tratě, navržené ve směrech a v kapacitě 19. století nemohou vyhovovat nárokům 21. století.
Vylepšením a využitím stávajících tratí se může udělat mnohem snadněji mnohem více než stavbou nových, kterou bych ovšem proto úplně nevylučoval.
jak kde a jak co, ale rychle spojeni mezi krajskymi mesty po stavajicich tratich neudelate… i ta modernizace do C.Budejovic neni uplne v puvodni stope a jizdni doba nic moc po dokoceni…
Do české kotliny patří povozy a koně.
Podle průměrného volicstva je i to možná zbytečný luxus. A koukajíce na diskuse na novinkách a ydnes jsem o tom přesvědčen. ..