Sdružení Hitachi Rail a Bombardier Transportation získalo zakázku na dodávku 23 vysokorychlostních jednotek Frecciarossa ETR 1000 pro nového španělského dopravce Intermodalidad de Levante (ILSA). Ten bude prvním alternativním dopravcem na síti španělských vysokorychlostních tratí, dosud zde nabízí spojení jen státní dráhy Renfe.
Hodnota zakázky je 800 milionů eur. ILSA je společným podnikem italských státních drah Trenitalia (45 %) a španělské společnosti Operador Ferroviario de Levante, která patří pod Air Nostrum.
Jednotky jsou dobře známé cestujícím v Itálii, kde je Trenitalia nasazuje na vysokorychlostní tratě. „Jde o nejrychlejší a nejobdivovanější rychlovlak v Evropě. Jsme velmi hrdí na získání této zakázky a věříme, že přineseme nový standard i do Španělska,“ řekl Andrew Barr, šéf Hitachi Rail.
Vlaky jsou kompletně italské, vyrábí se v závodě Hitachi v toskánském městě Pistoia a přístavu Vado Ligure u Janova, kde má závod Bombardier. Do osmivozové soupravy se vejde 460 cestujících.
Maximální rychlost jednotky je 360 kilometrů za hodinu, v provozu jsou od roku 2016. Objednávka přichází necelý rok poté, co si Trenitalia objednala dalších 14 vlaků k původnímu počtu 50 souprav. Trenitalia je chce nasadit na chystané spojení z Milána do Paříže.
Španělský správce infrastruktury ADIF se rozhodl ukončit dlouholetý monopol státního dopravce loni, letos vybral v soutěži tři firmy, které na vybraných tratích budou jezdit.
malé video pro představu:
https://www.youtube.com/watch?v=qdxkIRuYb6Q
Nechci vám kazit radost, ale výroba je vzhledem k prodeji Bombardieru Alstomu pozastavená.
To je stav dočasný. Myslím, že tohle opozdí výrobu tak maximálně o půlrok.
btw jak se v tom článku prsí šéf výrobce „nejrychlejší a nejobdivovanější vlak v Evropě“ – není náhodou AGV Italo schváleno na 360 kmh?
Asi to berou dle konstrukční rychlosti, která je 400 km/h.
na trať z Milana do Paříže se to bude hodit, naposledy jsem tam před čtyřmi lety jel tímhle :- )
https://www.rajce.idnes.cz/f1167509563
I když tedy mezi Turínem a Lyonem je to přes alpy jedno velké Bezpráví – i to staré TGV se tam celou cestu kroutí osmdesátkou…
To jsou nádherné vlaky. Obdivuji především interiér navržený Cristianem Lacroixem. Škoda, že SNCF nespolupracují s tímto designérem při dalším projektech 🙂
Takové věci my vůbec nepotřebujeme. Jak v tom nejsou stáhnutelná okýnka, tak je to na nic.
A má to kupéčka? Já jsem zvyklej si tam zalízt, stáhnout okýnko a koukat po krajině. Ideálně sám.
Tak jako stahnout okenko pri rychlosti 300km/h… 😀
To musí být super. Alespoň se pak nepřilepíš ke kožence. 😉
Mel jsem tu cest jet kupeckovym v CR 160km/h, sedeli se mnou nejaci chorvati, ti si mysleli, ze jedem asi 200… muzu vam rict, ze v ulicce kde bylo stazene okenko se nedalo temer projit, a kdyz projel vlak proti na vedlejsi koleji, bylo to jako rana pesti…
Pri te rychlosti uz to bylo hodne nekomfortni…
jako je to tak – ono se na VRT potkat ve třístovce s protijedoucí soupravou o stejné rychlosti je mrda i za sklem :- )
Také mi došlo, že je to vlastně nejvyšší rychlost, kterou jsem se kdy po zemi pohyboval.
V titulku: „Frecciarossou“, ne „Freciarossou“.
A je to tu zase! Tak kde tento vlak jezdí 360? Kde 350, 340, 330, 320 a 310???? Nikde. V Itošce mají jen 300. Nejrychlejší je možná stejně jako, že nejrychlejší auto je bugatti veyron.
Jsou to zabari, co? To u nas mame 810! A to je neco, panecku…
A 814! Ten záchod v ní, to je 23. století!
Není ten článek o tom, že se vlaky dodají do Španělska, kde mohou jet až 350 km/h.?
já mam nějak pocit, že tratě sice některé mají stavěné na 350 kmh, ale stejně jim tam víc než 300 nechce vláda povolit (někde jsem dokonce četl, že to při nějaké předváděcí jízdě zatrhla ministrině dopravy, že se jí to zdálo už moc – ale to jsem si nikde neověřoval). Projel jsem tam s naturalizovaným ICE3 trať Barcelona – Zaragoza – Madrid a Pak Talgem Madrid – Valencie a jen mezi Madridem a Valencií mi v jednom úseku naměřil telefon 320 kmh. Myslel jsem, že reálně je úsek mezi Milanem a Římem, kde jede 350 kmh jednotka AGV Italo? Ale… Číst vice »
Na většině dálničních úseků v Německu, pokud provoz dovolí, abyste dodržoval odstup od předchozího auta alespoň 204 metry, je ta Bugatka opravdu nejrychlejším autem. Tak nechápu, co tu plácáte.
Tento vlak je skutečně schválen pro 360 km/h, což je, pokud se nepeltu, donkonce nejvyšší hodnota na světě (Čínani mají 350 km/h myslím). Že v Itálii dosud není taková trať, na tomto faktu nic nemění.
Nikde, ale je pro takovou rychlost schválen a může při ní zcela legálně vozit cestující. Stačí jen upgradovat trať (a platit více za elektriku).
Jezdí se snad z Brna do Ostravy někde přes 160? Tak vidíte, jaké je to plýtvání potenciálem, když jsou tam lokomotivy na 200 km/h! I ten Plecháč do vyškova by byl příliš rychlý!
Trochu okrajové, ale připadá mi zajímavý tenhle trend, kdy cizí státní dopravce expanduje ať už přímo (dneska diskuze o ČD na trati do Komárna), nebo nepřímo (tady, případně Arriva DB) do zahraničí a tam dělá konkurenci místnímu státnímu dopravci. Samozřejmě proč ne, zdravá konkurence při správném nastavení prospěje, jen mě občas napadnou divoké konspirační teorie o tom, aby za 50 let jedny státní dráhy nakonec neovládaly půlku Evropy 😉
Zrovna vysokorychlostní doprava potřebuje konkurenci jako prase drbání. 🙂
Nebo situace, kdy si různí státní nebo státem většinově vlastnění dopravci (Arriva, Keolis, DB Cargo…) konkurují navzájem na trhu, kde byly dráhy privatizovány 😀
Tyhle vlaky se mi libi…
A z Milana do Parize, parada…
https://www.youtube.com/watch?v=vdEbOoM7OJs
Hm, az tohle bude jezdit na trase Praha – Liberec, tak Babis uplne zvlhne a kaspar Havlicek nebude rok spat.
S tímto tempem možná jejich vnuci…
Pojedete z Liberce do Prahy za 350 Kč? 🙂
Tak lidi, kteří mají dražší vůz, tak jezdí praha libereci dráž, pokud jsou v autě sami, takže to není nějaká hrozná částka. Jen se schová do pořizovací částky vozu.
Až bude líp, proč ne?
To se spíš Babiš nechá se zástupci ČD a MD natočit a vyfotit na veletrhu, na propagační volební materiál.
Je skvělé, že monopol Renfe někdo naruší. Španělské vysokorychlostní tratě jsou dobré, ale bohužel dost předražené.
Stačí si pořídit Interrail.. například na týden a jeden den stojí 35euro
no toto by měli čd koupit místo zastaralých pendolin na hlavní trasu
pendolina dát na severo-jižní koridor
Opravdu nepotřebujeme jednotky na 360 km/h… nevím proč by to ČD měli kupovat. To je jak koupit si formuli a jezdit s ni do Kauflandu na nákupy. Proste na současnou infrastrukturu nejsou takove vlaky potřeba.
Formule Offroad je náhodou ideální. Uzavřeli most? Nevadí!
https://www.youtube.com/watch?v=3DqP6KmCfAM&t=71s
to je sice fakt že na našich 160 je tohle moc rychlé, …ale proč si nekoupit něco pěkného a nového po 20ti letech provozu zastaralých jednotek pendolino, by to chtělo něco moderního
pakže celkově tedy postačí jezdit s 20-50 let starými vlaky
Chtělo by to nové naklápěčky. A hodně, aby se vytvořil grafikon skutečně i pro ně, ne jen pro klasické soupravy, jak je to teď.
Koupí. Zároveň s dokončením prvního úseku VRT koupí za 40 let ČD přesně tyto jednotky.
no to je jasný, budou k mání a levně! Otázkou je, jestli je ČD nevyfoukne před nosem poromek RJ
A nebudou ojeté, jen dobře zajeté. 🙂
Přesně tak. V ČR nemáme rádi slovo ojeté. U nás ss nakupují pouze časem ověřené a řádně zajeté vlaky/vozy.
To spíš koupí to tam vzadu. Dveře už to modré má.
https://www.youtube.com/watch?v=pnSYxC9wsxA
https://www.youtube.com/watch?v=taha-d2n544