Do Španělska dorazil první rychlovlak nového dopravce ILSA. Nejtišší a nejrychlejší v Evropě
Ostrý start komerčního provozu plánuje první soukromý dopravce na španělských kolejích příští rok.
Společnost Intermodalidad de Levante (ILSA) zahájila testování vysokorychlostní jednotky ETR 1000 na španělské železniční síti. Příští rok se stane třetím dopravce v zemi, který bude jezdit s vysokorychlostními vlaky.
Zahájení zkušebních jízd, které jsou nutné pro schválení pro provoz ve Španělsku, oznámila ILSA na svých stránkách. Firma bude prvním soukromým dopravcem na španělské vysokorychlostní trati. I když zde nedávno začaly kromě státních drah Renfe ještě rychlovlaky pod značkou Ouigo, jde o pobočky jiného státního dopravce: francouzských SNCF. ILSA je společným podnikem soukromé společnosti Air Nostrum (55 %) a italských státních drah Trenitalia (45 %) .
Na rozdíl od francouzských drah jde ILSA při expanzi na španělské koleje cestou pořízení nových jednotek. Vlaky ETR 1000 znají cestující dobře z Itálie, kde jezdí pod značkou Frecciarossa italských drah. Zkušební provoz začíná na trase Figueres – Perpignan, která byla vybrána i pro svůj mezinárodní status. Do konce roku chce ILSA do Španělska přivézt další dva rychlovlaky.
Do nových vlaků od Hitachi Rail investuje ILSA miliardu eur. Jde částečně i o španělský vlak, i když finální montáž probíhá v Itálii. Pohonné systémy se vyrábí v závodě Bombardieru (nyní Alstomu) ve městě Trápaga.
28 gramů CO2 na kilometr a cestujícího
ETR 1000 je nejrychlejším a nejtišším rychlovlakem v Evropě. Měří 200 metrů, má kapacitu až 467 cestujících a může dosáhnout komerční rychlosti až 360 kilometrů za hodinu. Je také prvním vysokorychlostním vlakem na světě, který získal prohlášení o ochraně životního prostředí s kvantifikovatelnými a ověřitelnými informacemi o jeho dopadu na životní prostředí: na kilometr připadá 28 gramů emisí CO2 na cestujícího, 95 % materiálů je recyklovatelných.
ILSA chce začít s provozem příští rok. Společnost v první fázi propojí Madrid, Barcelonu, Valencii, Sevillu, Zaragozu, Alicante, Córdobu a Malagu.
Španělsko se rozhodlo otevřít síť vysokorychlostních železnic konkurenci, Renfe tak přišly o svůj monopol. Založily proto i svoji nízkonákladovou značku Avlo, francouzské dráhy zahájily provoz ve Španělsku pod značkou Ouigo.