Deutsche Bahn hlásí rekordní tržby z dálkových vlaků, včas dojedou jen dva ze tří
Přesnost vlaků loni dál klesla.
Počty cestujících ve vlacích Deutsche Bahn (DB) se vrátily v prvním pololetí téměř na objemy roku 2019 před vypuknutím pandemie. Vyplývá to z pololetní zprávy státní drážní společnosti. Historického rekordu dosáhla firma v takzvaném přepravním výkonu, tedy počtu cestujících násobeném ujetými kilometry.
Dálkové vlaky DB přepravily za první pololetí 68 milionu cestujících, o 4 miliony méně než v první polovině roku 2019. Tržby dopravce z dálkové dopravy dosáhly 2,9 miliardy eur, což je oproti roku 2019 nárůst o půl miliardy eur. Ukazuje to, že lidé jezdí na delší vzdálenosti. Německo se dlouhodobě snaží přetáhnout zejména u vnitrostátních tras cestující z letadel do vlaků, příkladem je spojení Berlín – Mnichov.
Mezi 11 velkými městy již funguje půlhodinový takt v dálkové dopravě, v roce 2026 to bude již 20 měst. DB současně výrazně investuje do nových rychlovlaků ICE. I nadále se ale německé dálkové vlaky potýkají s častými zpožděními. Včas dojelo v prvním pololetí 68,9 % dálkových vlaků. Meziročně je to další zhoršení, ještě před covidem to bylo 77 % . Jde i o výrazně horší číslo než u Českých drah, které vykazují za rok 2022 přesnost 84 % . V regionální dopravě naopak DB Regio vykazuje přesnost přes 90 %.
Deutsche Bahn čísla vysvětluje i velkými investicemi do modernizaci železnice. „Vývoj železnice ukazuje, že je nezbytné pokračovat v investicích do většího provozu na železnicích šetrných ke klimatu, a to i v náročných časech. Zároveň odhodlaně pracujeme na zvýšení naší ziskovosti,“ uvedl šéf DB Richard Lutz. Za prvních šest měsíců roku 2023 DB navýšila čisté investice z vlastních zdrojů meziročně o 13,1 procenta na 3,1 miliardy eur. Dalších 6,3 miliardy eur putovalo do infrastruktury s příspěvkem od státu.
Poptávce po cestování pomáhá i Deutschlandticket, jízdenka na neomezené cestování městskou a regionální dopravou za 49 eur na měsíc. Aktuálně se ji prodalo již 11 milionů kusů.