Desiro je horší než RegioShark, ČD byly levnější, tvrdí odboráři. Liberecká zakázka míří k ÚOHS
Svaz odborářů služeb a dopravy (Sosad) podá k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) podnět k prověření zakázky na provoz
Svaz odborářů služeb a dopravy (Sosad) podá k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) podnět k prověření zakázky na provoz části regionálních vlaků v Libereckém kraji, kterou má získat společnost Arriva vlaky. Podle odborářů radní rozhodovali na základě zmanipulovaných údajů.
Sosad plán oznámil ve svém stanovisku k celé zakázce, která stále není zasmluvněna, na svém webu, současně rozeslal dopis zastupitelům Libereckého kraje. Zakázku označuje za blamáž.
Jindřich Berounský, který za Sosad zakázku a celé řízení několik měsíců monitoruje, postavil svoji kritiku hlavně na porovnání cen a vozidel, které do poptávkového řízení nabídly Arriva a České dráhy. Vychází přitom z materiálů, které získal na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.
Podle Berounského měla být cena 158,98 koruny za kilometr od Českých drah porovnávána jen s cenou za linky L3+L5, zatímco u Arrivy byla cena 157,12 koruny za kilometr za celý soubor i s linkou L18 (Železný Brod – Tanvald). „Na linku L18 nabídly ČD cenu výrazně nižší – 105,52 Kč/vlkm a za vozidlo, které odpovídá poptávce v rámci oběhu C a je na trati širší možností využití včetně přepravy lodí oblíbené. Ve váženém průměru jsou ČD na ceně pod 150 Kč na vlkm a levnější než Arriva, a to s kvalitními nízkopodlažními vozidly hned od prosince 2019, ne až od druhého nebo pozdějšího roku kontraktu,“ uvedl Berounský. ČD na trať nabídly Regionovy. Cenu pod 150 Kč uvedl v únoru i tehdejší generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec na twitteru.
Výběr dopravců na dráze nemá pravidla! Na soubory L3+L5 a L18 v Liberci (cca 20 % výkonů) jsme nabídli prakticky nové nízkopodlažní vlaky a v součtu za necelých 150 Kč/vlkm. Podle vyjádření kraje v médiích ale vyhrál dražší konkurent se staršími a minimálně rok bariérovými vlaky.
— Miroslav Kupec (@KupecMiroslav) February 6, 2019
Na linka L3 (Liberec – Stará Paka) a L5 (Stará Paka – Lomnice nad Popelkou) nabídly České dráhy jednotku RegioShark (844), Arriva Siemens Desiro. Podle Berounského je ale RegioShark kvalitnější, protože splňuje už novější normy a má lepší emisní limity.
Výběr dopravce probíhal takzvaným přímým zadáním. Deník Zdopravy.cz v prosinci upozornil na personální propojení jednatele Koridu Pavla Blažka se zaměstnancem Arrivy Petrem Prokešem, kdy spolu měli firmu Transport Advisory. České dráhy poté dostaly šanci podat nabídku ještě znovu, kraj ale nakonec vybral Arrivu. Kraj už dříve vysvětlil, že se rozhodl oslovit Arrivu i jiné dopravce kvůli příliš vysoké ceně, kterou jim České dráhy nabídky.
Jednatel Koridu LK Pavel Blažek v odpovědi zastupitelům obvinění o manipulaci odmítl, nevyjádřil se ale vůbec k problematice rozdílných cen. Dopis od Sosadu označil za pomluvy zaměstnance ČD.
„O panem Berounským zmíněných vozidlech 844 Regioshark ČD jsme vždy tvrdili, že jsou s vozidly Desiro srovnatelná (nikoli lepší nebo horší), za tím si i nadále stojím, osobně přesvědčit se může každý denně na nádraží v Liberci. Každé z obou vozidel má své přednosti a slabiny,“ uvedl Blažek. Oficiální stanovisko kraje zjišťujeme. Blažek uvedl, že na rozhodování kraje o nabídkách dopravců po doručení nabídky ČD koncem ledna 2019 se nepodílel.
Arriva dosud smlouvu v Libereckém kraji, kvůli lhůtě na notifikaci ji může podepsat až na podzim. Objevují se současně i zprávy o tom, že na tratích nakonec zůstanou nadále České dráhy. „Vážíme si toho, jak České dráhy už léta zajišťují provoz na železniční síti v celé zemi a za posledních deset let udělaly pořádný krok dopředu. Věříme, že brzy přijde i den, kdy nebudou mít letití železničáři pocit, že je to vůči nim nespravedlivé, když si objednatel nevybere modré vlaky. My to v komerčním prostředí známe velmi dobře. Ne vždy uspějeme v tendrech, které jsou vypsané. Tak to na trhu chodí, a je potřeba to zvládnout,“ řekl mluvčí Arrivy Martin Farář.