Dopravci Železnice

Arriva nemá zakázku v Libereckém kraji jistou, kvůli střetu zájmů bude nový výběr

Osobní vlak Stará Paka - Liberec s vozem 843 v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra
Osobní vlak Stará Paka - Liberec s vozem 843 v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra

Liberecký kraj bude znovu vybírat dopravce pro provoz osobních vlaků mezi Libercem a Starou Pakou a Železným Brodem a Tanvaldem. Radní na úterním zasedání rozhodli o tom, že výběr provedou znovu a bez krajské firmy Korid LK. Důvodem je možný střet zájmů mezi jednatelem Koridu Pavlem Blažkem a zaměstnancem Arrivy Petrem Prokešem. Oba spolu vlastní jinou firmu. Arriva měla zakázku získat.

„Nechceme přijít o dobrou nabídku od Arrivy, ale pokud má výběr proběhnout skutečně transparentně, musí proběhnout znovu,“ řekl hejtman Martin Půta. Radní původně o střetu zájmů nevěděli, na společnou firmu Prokeše a Blažka upozornil deník Zdopravy.cz v závěru loňského roku. „Není možné, aby pan Blažek měl společnou firmu se zaměstnancem jiného dopravce a současně se podílel na jeho výběru,“ dodal Půta.

I proto radní současně rozhodli o zrušení smlouvy, kterou měl kraj s Koridem na zajišťování výběru dopravců na další roky. Činnost přejde plně na krajský odbor dopravy. Ten má za úkol obeslat znovu všechny tři dopravce, tedy České dráhy, Arrivu a GW Train Regio, aby podali nabídku znovu. Termín odevzdání nabídek bude 21. leden.

Kraj chce řešit i situaci v Koridu, na příští týden svolal mimořádnou valnou hromadu firmy.

Nový pokus může přinést kraji i zlevnění. Kromě Arrivy byly ve hře České dráhy a společnost GW Train Regio, která podala nabídku na část souboru. Byla ale levnější. Zatímco Arriva za celý soubor chtěla zhruba 160 korun za kilometr, GWTR 128 korun. Jistý je zájem Českých drah, které podají nabídku znovu. Teď už vědí, jaká byla původní cena Arrivy a mohou zlevnit. „Máme zájem obhájit maximum výkonů. Jsme připraveni být všem objednatelům nadále spolehlivým partnerem, připravit jim nabídku podle jejich potřeb a v případě uzavření smlouvy své závazky plnit,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Také GW Train Regio potvrdil zájem podat nabídku opět.

Blažek i Prokeš ve svém vyjádření v závěru loňského roku uvedli, že neměli ve svém postavení šanci ovlivnit výběr, podobně reagovala i Arriva. Prokeš ale již dostal za úkol svůj podíl prodat.

Ve hře je dopravní výkon o objemu zhruba tři čtvrtě milionu kilometrů ročně pro pět souprav. České dráhy podle informací Zdopravy.cz požadovaly cenu přes 200 korun za kilometr. Arriva nabídla nasazení jednotek Siemens Desiro, ale ne od prvního roku. Kraj zvažuje ještě dohodu s Královéhradeckým krajem a možnost prodloužit linku z Liberce až do Hradce Králové. Osobní vlaky a rychlíky by měly jezdit na trati z Liberce přes Starou Paku v přibližně hodinovém intervalu.

Na páteřní lince L3 z Liberce do Staré Paky zajišťují dosud provoz České dráhy většinou soupravami složené z motorového vozu 843 a přípojných vozů, mezi Tanvaldem a Železným Brodem jezdí na osobních vlacích buď Regionovy nebo vozy Stadler RS1.

Arriva by měla v Libereckém kraji získat i další zakázky. Její rychlíky objednané ministerstvem dopravy mají zajíždět do kraje v rámci linek R22 Kolín – Nový Bor a R21 Praha – Turnov.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Nechanickey
Host
Nechanickey

Vždycky bude zatrpklý „poražený“ , jde o kvalitu, tedy musí být vítěz zákazník, tedy cestující ( plátce plného jízdného)

Kirschner
Host
Kirschner

Tak někdy po 21. lednu se dozvíme o tom jak to Arriva dostala a nic na tom nezmění nějaký střet zájmů. To už mají pánové inženýři Blažek s Prokešem stejně zařízené. Tohle jsou jen takové zastírací tanečky. Kraj by to měl s jiným dopravcem než s tochtrdýbán problematické. Muselo by dojít k docela velkým změnám minimálně v úseku Turnov-Ž. Brod-Tanvald.

RPetr
Host
RPetr

Když tak mě opravte,ale začíná mi to připadat jako v jednom dávném vtipu,kde dva zedníci před lešením házejí korunou se slovy „když padne orel,jdeme na pivo“….“a když padne panna,budem házet tak dlouho,až padne orel“…

fensterglaser
Host
fensterglaser

Výstižněji se to napsat nedá. Vítězem musí být Arriva, všechno jsou jenom zbytečné tanečky.

Krokous
Host
Krokous

Takto ale postupují všechny kraje. Prostě se rozkřiklo, že ČD jsou drahé, tak se soutěží tak dlouho, až vyhraje někdo o pár korun levnější.

Dědek
Host
Dědek

Jelikož vítěz bude jezdit 10 let, mělo by být v požadované nové jednotky. Ať se hnem trochu do předu.

Dmk
Host
Dmk

Přesně. V těch 843 se bez ochrany sluchu ani nedá sedět…

Dědek
Host
Dědek

Ono nazývat tuto jednotku jako rychlík je dost odvážné. Jako spěšný vlak snad.

Kirschner
Host
Kirschner

A Arriva zde prosím nasadí co? Nějaký úplně nový DMU od Stadleru, Pesy nebo Bombardiera? Nebo to bude spíš tak cca dvacet let stará plečka?

T.H.
Host
T.H.

Arriva zde naplánovala nasazení Siemens Desiro, stačí umět číst; je to v tom článku.

Bohužel, v případě Arrivy tak jde o starý ojetý šrot, špatnou německou tramvaj – kvalitní osvědčenou jednotkou by se Desiro stalo až po koupi Českými drahami :-)))

Kirschner
Host
Kirschner

Od jakého roku jsou Siemens Desira Classic nasazována. Jestli se vůbec smím zeptat šéfa všech železnic nejen na zemi, ale i v přilehlých galaxiích. Umím si to i vygůglit, ovšem Vy to dovedete zasvěceně podat. Převelice děkuji.

Patrik
Host
Patrik

Máte pravdu na Os na této trati nasadí na Os Arriva 20 let starou, nízkopodlažní, klimatizovanou plečku a ČD na R 22 let staré vysokopodlažní ultra moderní vozidlo s mexickou klimatizací.

kix
Host
kix

ačkoliv desira nejsou špatná vozidla, minimálně interiér už zrovna úžasný nemají a v 843 mám mnohem příjemnější pocit (než se rozjede..ale to řeším, že nechodím do velkého oddílu), že jsou nízkopodlažní a kolik tu máme stanic s vysokými peróny na trase? Turnov, Dolánky a Paka.. všude jinde se do nich poleze hůře, takže to alespoň v současné době nebude moc výhoda, stejně tak klimatizace, jezdím celkem pravidelně a nikdy jsem nezažil a to ani v tropických dnech, že bych v nich bylo nějak vedro, sice nejsem odpůrce klimatizací z principu jako někteří, zase jí nemusím mít, když to dobře funguje… Číst vice »

Patrik
Host
Patrik

a kolik tu máme stanic s vysokými peróny na trase?
Ještě částečně Liberec, byť zde záleží na tom které nástupiště SŽDC vylosuje.
Kontrakt hlavně není na jeden rok a v průběhu se jistě pořádná nástupiště objeví v dalších stanicích.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Pardubice, Hradec Králové, Jaroměř (za rok), Dvůr Králové, Stará Paka, Turnov. Takže z rychlíkových stanic chybí jen Semily, Žel. Brod a Malá Skála (+ možná ještě Rychnov?), takže drtivá většina cestujících využije NP aspoň na jednom konci cesty. Odhadl bych navíc, že během těch 10 nejmíň půlka toho zbytku také zmizí.

Dominik
Host
Dominik

Jenže rychlíky naštěstí stále budou vozit ČD, toto se jedná jen o Os do Paky.

Patrik
Host
Patrik

Co je na tom naštěstí?

Kuba
Host
Kuba

843 není jednotka a jestli se jedná o rychlík nebo spěšný vlak určuje především to, kdo to platí. Článek se týká výkonů objednávaných krajem, tedy osobních a spěšných vlaků.
Jinak si dovolím vyjádřit názor, že je poněkud zbytečným luxusem, požadovat ve výběrových řízeních na 10 let nová vozidla s životností 50 let. Tímto požadavkem způsobení zvýšení ceny takového dopravního výkonu by totiž nevyhnutelně vedlo k redukci celkového objemu krajem objednávané dopravy, protože rozpočet kraje má svoje limity. Takže za mě radši jezdit častěji zánovním vozidlem, než párkrát za den novým.

Dědek
Host
Dědek

A jako kdy by se měli kupovat nové vlaky? Až bude soutěž na 50 let?

Kuba
Host
Kuba

Dopravce nechť si koupí nová vozidla ve chvíli, kdy mu doslouží ta stará. Nevidím ale důvod, proč by mělo objednatele zajímat stáří škatule. To totiž není hlavní faktor ovlivňující kvalitu vozidla – pokud se provede obměna interiéru, může i staré vozidlo vypadat pro cestujícího jako nové.
Stejně tak neplatí rovnice, že nové vozidlo je automaticky lepší.

Dmk
Host
Dmk

Však nová nejsou nutná. Desiro je už taky skoro 20 let starý model se svými nedostatky. Ale je nízkopodlažní, akceleruje o poznání lépe (což je u zastávkového vlaku docela fajn) a hluk motoru v prostoru pro cestující dosahuje snad o 25 dB menších hodnot, než v 843, kde není slyšet ani vedle sedícího člověka, aniž byste na sebe celou cestu hulákali jak na lesy… Vystavení takovému rámusu by mělo být považováno za ohrožení veřejného zdraví 🙂

Kirschner
Host
Kirschner

Stejně tak je odvážné tvrzení nazývat dokonce expresem vlaky 1060 až 1063.

Rampa
Host
Rampa

Nechápu tu averzi vůči 843… Na české železnici se pohybuje hodně vykopávek, proti kterým jsou tyhle motoráky pořád ještě dost slušné a vedle nichž patří k tomu novějšímu, co tu jezdí.
Btw. pokud vám hluk uvnitř připadá tak nesnesitelný, proč si nesednete do 043 v závěsu?

Patrik
Host
Patrik

Problém 843 je ten, že byly zastaralé už v době výroby, ale platí tam režijka, tak jsou samozřejmě v pohodě.

Rampa
Host
Rampa

Dobrý večer,

chtěl bych Vás slušně požádat, abyste si alespoň v reakcích na mé komentáře propříště odpustil jakékoli poznámky o režijkách. Důvod: Režijku nevlastním, neboť já ani nikdo z mého okolí na železnici nepracuje.
Nevím, proč nemám mít právo vyjádřit svobodně svůj názor na 843 (se kterým samozřejmě nemusíte souhlasit), aniž bych byl vystaven neustálým poznámkám tohoto typu.

Děkuji za respektování.

Kirschner
Host
Kirschner

Až půjdete kolem nějaké lékárny, zkuste se poptat, jestli na „režimku“ nemají nějaký pilulky. Evidentně to potřebujete. 🤔

Vorech
Host
Vorech

Děkuji novinářům za skvělou práci👍

Dědek
Host
Dědek

Tak hlavně,pokud opět vyhraje soukromník,aby vůbec byl schopen v tom prosinci vyjet. Čachry se soutěžemi jim ale jdou, to se musí přiznat.

Patrik
Host
Patrik

Arriva je soukromník? Odkdy?

AAA
Host
AAA

Asi odtehdy co ČD nejsou ani trochu státní 🙂

beran
Host
beran

Kdyby se tak firma Korid starala o to, o co se starat má především. Ráno vlak vám ujede, protože autobus má prostě příjezd na nádraží pozdě. Odpoledne autobus vám od vlaku ujede, protože má odjezd zase moc brzy. Dokud tady žádný Korid nebyl, jak se nám dobře žilo …. Čtu, že firma byla založena k uskutečňování svých dopravních zájmů a zájmů svých obyvatel. Asi nejsem „jejich“ obyvatel, přestože jsem z Libereckého kraje. A připomínky k návrhu jízdních řádů? Zkusil jsem a víckrát už nebudu, protože tam nikdo zájem „koordinovat veřejnou dopravu Libereckého kraje“ nemá.

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Jsem také z Libereckého kraje a souhlasím, že je vždy co zlepšovat. Ale ta situace není rozhodně tak tragická. Za posledních min. 10 let se povedlo zvýšit možnosti přestupů z vlaků na autobusy a opačně. Připomínky jsem také zkoušel a nevyhověli mi, ale alespoň mi napsali zpět odpověď. Když jsem ale na vlastní oči některé požadavky, které jim chodí, viděl, tak to opravdu nejde vyhovět všem. Co se ale týká výběrového řízení na provozovatele, tam ten konflikt zájmů bezpochyby je a mělo se to řešit hned před prvním výběrem, protože to nevypadá na solidní přístup, ať už to bylo cílem… Číst vice »

beran
Host
beran

Věřte, že JE tragická. Ráno by se jednalo o autobus, kt. by musel vyrazit o cca 8 minut dříve (nikde by nic dalšího nenavazovalo, nic by se jinak upravovat nemuselo, prostě žádné další souvislosti na příjezdy nebo odjezdy na další linky). Odpoledne to samé, autobus z města by bylo potřeba posunout o asi 4 minuty později. Nejde to, s odůvodněním, že přísl. úředník si „v terénu sám zjistil“ kolik lidí kam jezdí a v jakých časech ty linky prý chtějí, s tím, že by se jednalo o to, že by tito cestující byli ráno ve městě „zbytečně brzy“, že takhle… Číst vice »

petr.r
Host
petr.r

a kde korid na to vezme lidi, vy si myslíte, že má nějaký pracovníky co mají píchačku a dodržují pracovní dobu? Vždyť o tomhle všechno je tady psaný, někdo je tam jenom pro prachy, nebo vy taky zvládáte dvě zaměstnání?

Partneři