lot
Dopravci Lidé Železnice

Vybral pro kraj Arrivu, s jejím zaměstnancem má firmu. Soutěž čeká asi opakování

Vlak Arrivy. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlak Arrivy. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Liberecký kraj osloví pravděpodobně znovu železniční dopravce kvůli zakázce na zajištění provozu na lince L3 z Liberce do Staré Paky a dalších dvou tratích, o které měl původně jednat jen se společností Arriva vlaky. Chce tím vyvrátit podezření ze střetu zájmů, kterému čelí.

Zakázku měl na kraji na starost Pavel Blažek, který má ale současně firmu se zaměstnancem Arrivy Petrem Prokešem. Žádný z nich v tom problém nevidí; oba odmítají, že by soutěž nějak ovlivnili.

Blažek je jednatelem krajské firmy Korid LK a podle hejtmana Libereckého kraje Martina Půty měl celý proces výběru dopravce na starosti. Současně ale vlastní několik let společně Petrem Prokešem firmu Transport Advisory. Prokeš dříve Korid LK vedl, aktuálně pracuje v Arrivě.

„O skutečnost, že má firmu s jedním ze zaměstnanců Arrivy nás během projednávání materiálu předloženého do rady neinformoval,“ řekl Půta. Podle svých slov nechce, aby tato skutečnost měla dopad na věrohodnost celého výběru. „Ředitel krajského úřadu dostal za úkol připravit na první lednovou radu kraje podrobnou informaci o dosavadním postupu. Na základě této informace rozhodneme o dalším postupu. Budu navrhovat, aby k podání nabídek byli znovu osloveni všichni dopravci, se kterými bylo doposud jednáno,“ řekl Půta poté, co ho na možný střet zájmů upozornil deník Zdopravy.cz.

Liberecký kraj oslovil na konci října několik dopravců, aby podali do 30. listopadu nabídky. Nakonec ale došlo k prodloužení termínu. V původním termínu podala nabídku pouze společnost GWTR. Kromě Arrivy byly ve hře České dráhy a společnost GW Train Regio, která podala nabídku na část celého souboru. Byla ale levnější: zatímco Arriva za celý soubor chtěla zhruba 160 korun, GWTR 128 Kč.

Kraj 12. prosince vyzval České dráhy, aby poslaly alespoň indikativní nabídku kvůli tomu, že kraj obdržel „zajímavou a časově omezenou nabídku jiného dopravce“.  Dal jim ale jen dva dny. České dráhy už nabídku nepodaly, upozorňovaly kraj i na údajnou nesprávnost termínu, který kraj dříve stanovil, podle jejich výkladu měl kraj stanovit termín pro podání nabídek až na 20. ledna.  O čtyři dny později Rada rozhodla o tom, že bude jednat dál pouze s Arrivou.

Blažek i Prokeš ve svém vyjádření odmítli, že by měli nějak šanci ovlivnit výběr dopravce, stejně tak Arriva. „K žádnému střetu zájmů v žádném případě nedochází. Petr Prokeš je výborný specialista, který u nás pracuje od roku 2017. Respektujeme, že postupně ukončuje svou činnost ve firmě, kterou spoluzakládal před více než šesti lety, naším zájmem je, aby se věnoval už pouze práci pro Arrivu. Za tím si stojíme a obavu ze střetu zájmů musíme jednoznačně odmítnout,“ uvedl mluvčí Arrivy Martin Farář. „Trh v České republice je velmi malý, pokud bych jako odborník na veřejnou železniční dopravu chtěl někde kohokoliv zvýhodňovat, okamžitě bych si poškodil pověst, to si nemůžu dovolit,“ řekl Prokeš, který Korid LK zakládal, vedl a do firmy přivedl i Blažka. „Rozhodně odmítám, že by z mé strany vzhledem k osobním vztahům s kýmkoli docházelo nebo mohlo docházet k úniku citlivých obchodních informací mezi konkurenty na trhu,“ dodal Blažek.

Kraje jsou aktuálně v nepříliš výhodné pozici, do které se dostaly samy vlastní chybou, především otálením se soutěžemi i nepochopením možností, které skrývá přímé zadání. Deset let věděly, že jim většina smluv s Českými drahami končí v prosinci 2019, přesto většina nevypsala řádnou soutěž a výběr dopravce řeší na poslední chvíli. Ukazuje se přitom, že kapacita alternativních dopravců je už prakticky vyčerpaná a firmy se už do dalších zakázek nehlásí. Ukazuje to vývoj v posledních soutěžích v Jihočeském či Plzeňském kraji. Toho si jsou dobře vědomy České dráhy, které krajům své služby nabízejí výrazně dráž než dosud.

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Anonym

Dokud budou mít ČD pořád větší náklady než low endoví soukromníci, pak konkurenceschopní na všech linkách nikdy nebudou… Otázka je, zda chceme železnici low endovou.

železničář v důchodu

Až budou ti „low-endoví“ soukromníci muset začít zajišťovat všechno to, co musejí zajišťovat ti „nenávidění“ většinoví státní dopravci, tak se ty dosavadní rozdíly v nákladech působící dosud v jejich prospěch velice brzy a rychle zmenší – leckteří to už ostatně i pochopili …

dědek

Zlatý Kuberovy slova. Politik by neměl být jakýmkoliv způsobem propojen s byznysem. Žijem ale v Čechách a tak z Bureše si spousta lidí bere jeho názor za svůj, že podvádět,okrádat vysávat naše peníze z rozpočtu je normální. Bohužel i zde na fóru má dost příznivců, kteří si myslí,že okrádat stát je to správný.

pozorovatel

Doporučiji se podívat na „ORLÍK NAD VLTAVOU, s.r.o.“ a není to je Bureš kdo saje, taky pan kníže saje, rok 2013 a rybníky.

Dominik

Zajimave je, ze stejna firma dela podklady pro zakazku na vyber dopravce ve Zlinskem kraji. Podle smlouvy maji dokonce i pomoci s odpovedmi na otazky uchazecu – za 640Kc/hod. Takze se Arriva zepta a zamestnanec Arrivy odpovi. Registr smluv je uzitecny 😀

Rampa

Tak nevim, pane Suro. Vase clanky obvykle nekritizuji (neni ani duvod). Nekritizoval bych ani tento, nebyt te posledni demagogicke vety.
Samozrejme ze CD nabizeji sve sluzby vyrazne draz nez drive, a je to proto, ze i naroky kraju jsou mnohem vyssi nez doposud. Zrovna JC kraj, ktery uvadite, je ukazkovy priklad (pozadavek na nove vlaky, wi-fi, detske kino etc.).
Rekl bych, ze podobne poznamky zbytecne jitri naslednou debatu.

Bery

Jestli to nebude taky tim, ze rostou naklady a dle predchozi smlouvy se mohlo zvysovat jen o inflaci.

Bery

Ani v tom problem nevidim… Kazda trat je jina, jina muze byt i obsazenost a pokud kraj pozaduje vyssi kapacitu, treba proto, ze tam nechce 810, ktera kapacitou bohate staci, tak je logicke, ze bude doplacet vic, nez tam, kde se 814 obsadi. Mene trzeb z jizdneho = vyssi doplatek od kraje.

Souprava

Chválím, že pan Sůra napsal článek, kde ukazuje na neférové praktiky soukromníků. Děkuji za vyváženost.

D.S.

Pro upřesnění – Arriva v podstatě není soukromým dopravcem, protože jí vlastní německý národní dopravce.

železničář v důchodu

Jsem sice naprosto neznalý (českého) obchodního práva, ale nechápu, proč tady různí lidé neustále omílají, že „Arriva v podstatě není soukromým dopravcem, protože jí vlastní německý národní dopravce“, když podle Wikipedie jde o českou obchodní společnost, železničního dopravce, „jejímž jediným společníkem (vlastníkem) byla ARRIVA holding Česká republika s.r.o. z původně britské skupiny Arriva, vlastněné od roku 2010 německou společností Deutsche Bahn. Od 2. června 2017 je jediným vlastníkem ARRIVA vlaky s.r.o. společnosti Arriva Transport Česká republika a. s.“ = viz: https://cs.wikipedia.org/wiki/ARRIVA_vlaky – může mi to, prosím, někdo vysvětlit tak, abych i já jako naprostý „trotl“ dokázal pochopit, že tu českou… Číst vice »

Patrik

Tím chcete říct, že Arriva je soukromá firma? Tím pádem jsou soukromou firmou i ČD, protože obě společnosti mají stejného vlastníka – stát EU.

železničář v důchodu

Já nechci nic „říct“ – já se jen ptám a chtěl jsem, aby mi někdo věci znalý vysvětlil, proč tady pořád kde-kdo tvrdí, že vlastníkem firmy „ARRIVA vlaky s.r.o.“ je (fakticky) DB AG, když ani nikde v českém obchodním rejstříku nenacházím nic o tom, že by v ní DB AG měla nějakou účast: jediným „společníkem“ je podle českého OR „ARRIVA TRANSPORT ČESKÁ REPUBLIKA a.s.“ – chápu, že tam asi nějaké majetkové vztahy jsou, ale nerozumím jim a rád bych je zkusil pochopit – to je tedy i veškerá česká autobusová doprava, kterou provozuje ARRIVA, fakticky ve vlastnictví DB AG?

železničář v důchodu

Díky za pochopitelnou a jednoznačnou informaci – jen se mi podle ní zdá, že ta vychvalovaná „liberalizace trhu“ má asi ve výsledku podobné „díry“, jako jsou ty, které umožňují třeba fungování Agrofertu: nějací multimiliardáři nakonec stejně skoupí všechno a vybájený „pozitivní“ vliv liberalizace bude stejně „v čudu“.

Bery

To bude tim, ze na busech je logo Arriva – a DB Company.

Robert

Kdyby vyhlásili normální výběrové řízení, tak se musi řídit zákonnými lhutami, obálky se otevírají najednou a pánové Blažek a Prokeš by to měli o dost těžší pomáhat k vítězství Arrive.

Jan Macháček

A co jste čekal pane Sůro? Že ČD nabídnou nižší cenu, když jsou ve ztrátě, kterou tak rád kritizujete?

Jozef151

Vstoupit do diskuze…Ale ČD za transparentnosť výberu nemôžu

petr.r

ale může za přelévání peněz z regiotratí na pendolíno a raijlety. Bez tych přelivů, by na koridoru skončily.

Jan Macháček

No a když si řeknou na regionální trať odpovídající cenu, tak je to prezentováno, že chtějí kraje oškubat.

petr.r

šak o tym píšu, bud´oškubat pořádně nebo ať si kraj ***** Já to píši pořád, vláda by se měla poradit o odebrání nadpisu národní dopravce a spíš bych tam chtěl škůdce národa.

Jan Macháček

Tak to každopádně. Ale mělo by to vliv na nabídnutou částku?

Patrik

A myslíte si, že nějaká firma se ze ztrát vyhrabe tím, že bude nabízet předražené služby, které si nikdo neobjedná? Ne, ne u ČD je chyba někde jinde…

Pavel L.

Dobrý den, za zmínku stojí 22. zápis z jednání rady Libereckého kraje, kde sám pán Blažek konstatuje, že České dráhy jsou dražší, ale kvalita i služby tomu odpovídají. Ale obsluha trati se hodí společnosti Arriva s ohledem na provoz rychlíků na trati Praha-Turnov. -> Což je z mého pohledu naprosto nesmyslný argument, jelikož spojení Desira a „Mrkve“ není úplně ideální. Nemluvě o úvodních slovech p. Blažka: „Neoficiálně projevily zájem 3 společnosti a přislíbily, že v následujících týdnech své nabídky dodají. Tudíž jsou prozatím dvě reálná řešení“ -> Pokud mne osloví 3 dopravci, tak bych měl mít 3 možnosti nebo se… Číst vice »

Dodo

Spravedlivě „vysoutěžení“ dopravci. Peníze se odkloní zase jinam.

petr.r

položme si otázku, že i jdyž se přelijí peníze, tak jak může být arriva o třetinu levnější? Nedělá čd nejaký levárny nebo schválnostl.

noerf

Arriva nabídla cenu na celek, GWTR na část a ostatní vůbec, tak rozhodnutí jednat s Arrivou je logické.
Otázka je, zda byli osloveni i další dopravci, aby podali nabídku. Vzhledem k vyčerpanosti jednotek u LE a poměrně velkým investicím u Regiojetu na nově získaných tratích má Arriva vcelku velké šance uspět i v dalších řízeních.

Robert

Tak za 2 dny podat nabídku to je spíš alibismus že hledají do pseudosoutěže křoví než další seriózní nabídku.

fensterglaser

Že se vůbec k tomu vůbec vyjadřujete. Arriva to samozřejmě dostane znovu, o tom přece bylo rozhodnuto už dávno. Tato epizoda je pro kraj pouze malá komplikace, se kterou si ale lehce poradí.

noerf

Jan Sůra: V článku máte, že GWTR podala nabídku na část souboru. Takže jsem logicky předpokládal, že Arriva podala nabídku na celý soubor, když s ní kraj jedná