Dopravci Železnice

Rozdíl 1,50 Kč za kilometr. Liberecký kraj zveřejnil, o kolik byla Arriva levnější než ČD

Osobní vlak Stará Paka - Liberec v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra
Osobní vlak Stará Paka - Liberec v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra

Společnost Arriva vlaky vyhrála poptávkové řízení na provoz vlaků mezi Libercem a Starou Pakou a navazujících tratích jen o 1,50 Kč za kilometr nižší než přišla od Českých drah. Kraj zveřejnil nabídku firmy poté, co generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec obvinil kraj z toho, že nevybral nejlevnější nabídku. Podle Kupce se kraje obecně soutěžemi pouští do rizikových experimentů.

Domníváme se, že jsme vybrali skutečně tu nejvýhodnější, Arriva byla o něco levnější,“ řekl na tiskové konferenci po dnešním jednání s šéfem Českých drah hejtman Martin Půta. K jednání došlo poté, co Kupec tento týden na twitteru uvedl, že vyhrál dražší konkurent se staršími a minimálně rok bariérovými vlaky.

Podle hejtmana Arriva nabídla za provoz 157,12 Kč za kilometr, první rok přitom bude jezdit s motorovými jednotkami 845, poté už se zavázala k nasazení jednotek Siemens Desiro. České dráhy neuvedly přesnou cenu, podle Kupce byly o zhruba 1,50 Kč dražší. Celkově jde o zakázku s oběhy kolem 750 tisíc kilometrů ročně a nasazení šest souprav. Kromě linky L3 z Liberce do Staré Paky jde také o provoz na trati Tanvald – Železný Brod a část spojů ze Staré Paky do Lomnice nad Popelkou.

České dráhy nabídly v soutěži jednotky RegioShark, pro trať Tanvald – Železný Brod Regionovu. Podle hejtmana bude smlouva na tuto trať jen na sedm let. „Nově tuto trať chceme zahrnout pod soubor Jizerskohorské železnice, kde končí smlouva s Českými drahami v roce 2026,“ řekl Půta. Na trasu Liberec – Stará Paka bude smlouva desetiletá. Českým drahám zůstane provoz na dalších tratích v kraji, kde dosud jezdí včetně linky L2 Liberec – Děčín.

Podle Kupce se Českým drahám principiálně nelíbí to, že stát dopustil fragmentaci trhu. „Nemyslíme si, že ta částka, kterou kraj ušetří, je úměrná riziku, do kterého pouští. My ty vlaky i strojvedoucí máme, stejně tak základnu,“ tvrdí Kupec.

Podle něj experimenty se soutěžemi nemusí vždy vyjít, nehodlá ale krajům pomáhat, pokud konkurence selže. „Sportovně uznáváme prohru. Pro nás je ten proces nevratný. Techniku vezmeme a přesuneme jinam. Nemáme povinnost být zakleklí v blocích a čekat, až konkurence selže,“ řekl Kupec. Podle Půty má ale Liberecký kraj dobré zkušenosti se soutěžemi: už dříve kraj vysoutěžil provozovatele na Jizerskohorské železnici a z Liberce do Rybniště přes Žitavu.

210 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kirschner

https://kancelar-hejtmana.kraj-lbc.cz/kraj-vybral-pro-zeleznicni-trasu-z-liberce-do-stare-paky-nejlepsi-nabidku-n895030.htm

Tendenčně napsaná snůška polopravd. O lince L3 ani zmínka, protože Pesy. Důležitost je kladena na Regionovy. Přirovnání ke trati 086 jsou zcela mimo mísu a povídačky o 100 km v hodině jsou fakt za hranou. Rozhodně u trati 035. Viděl pan Sviták někdy vlak?

Joseph

Opravdu paráda… pustíme si na koleje Němce s dopravními prostředky pamatující Berlínskou zeď.

T.H.

První desiro (pro DB Regio) vyjelo roku 1999.

Kirschner

Fajn. Siemens Desiro Classic = rok výroby cca 2000 versus Pesa Link II = rok výroby 2014 plus kačka pade navrch. Já si vybral. Hejtman taky. 😬
Co vaše slovní průjmy vůči Koridu a kraji? Najednou nic, neboť společný modrý nepřítel.

jan

Podle mě to ukazuje pouze nesmylsnost celého nesystému. ČD tady nejsou od toho aby naplno soutěžily se soukromými subjekty. Navíc koruna patesát. Já jsem spíš zvědavý na hodnocení z pohledu peněženky občana. A to se tady vůbec neřeší.

T.H.

Jenže ona to v původních nabídkách nebyla „koruna patesát“, ale zhruba 40 korun rozdílu (asi 30 miliónů ročně). To teď jen ČD nevyužily přihrávku kraje, aby mohly začáteční nabídku Arrivy podrazit (zřejmě měly špatné informace, protože i Kupec si doteď myslí, že byly levnější).
Z pohledu „peněženky občana“ platí IDOL úplně stejně a tarif u Arrivy (pokud vůbec bude nějaký pro regiovlaky v LK existovat) je zhruba o 20-25% níž než bezkartičkové obyčejné jízdné ČD (už dnes se většinově vyplatí jet na IDOL než ČD).

T.H.

Na trati 089 jezdil soukromý dopravce (Railtrans) od roku 2004, od roku 2010 tam jezdí vysoutěžený Vogtlandbahn. Myslím, že ze strašení a vyhrožování pána Kupce z Jediné Správné Dráhy, co neumí ani podrazit předem známou cenu a akorát doufá v selhání ostatních, si zrovna Liberecký kraj moc nedělá…
Spíš by ČD místo péče o ostatní udělaly dobře, kdyby samy dodržovaly řazení na trati Liberec-SPG.

T.H.

Poznámka: je symbolický, že tu modří mínusujou „drzý“ požadavek na dodržování řazení :).

Kirschner

Pořád lepší řazení v řadě 840 než o třídou lepší kadiboudou GWTR vedenou brigádníkem T.H.
Minus nedávám, mohla by vám prasknout cévka.

Jackub

„Sportovně uznáváme prohru. Pro nás je ten proces nevratný. Techniku vezmeme a přesuneme jinam. Nemáme povinnost být zakleklí v blocích a čekat, až konkurence selže,“

Co je na tomto uraženém výlevu sportovního? 😮

dědek

A koruny se budou kutálet do Německa.

Tronda

Je to levnější, než když je rozfofrují ČD.

Dominik

O korunu padesát a za horší soupravy.

AAA

Halíře dělají talíře.

Dominik

Tak co tam poslat 810? Ušetřilo by se ještě víc.

AAA

tak navrhněte to na kraji 🙂

Dominik

O korunu padesát a za horší soupravy.

Tronda

Zasekla se vám deska? Jinak je to přes milion ročně, to užje celkem dost.

Dominik

V případě stejných vozidel by ten rozdíl byl důležitý, ale porovnáváme zde stará desira, která navíc budou jezdit až další rok, první rok tu budou starší vozidla, kdežto 844 by ČD nasadili od začátku, takže jednoznačně další plus.

Tronda

Kritérium byla cena, nové vozidlo nebylo požadováno. Je hloupostí ČD, že si nepřečetli podmínky, mohli nabídnout třeba ty ojeté šroty 646 a jistě by to měli v kapse.

Dominik

Spíš je hloupostí kraje, že nevzal kvalitní novější vozidlo. Ale ať se teda Arriva ukáže, já na výsledku těžko něco změním. I když to Arriva zajímavě vyhrála, když se ani nového řízení nezúčastnily.

Dominik

No nebyla, proč? V tom bych problém neviděl, rozhodnutí kraje, více je právě zarážející to, že vybraly někoho koho ani v novém řízení neoslovily.
Záleží jak hodně by mohly ještě klesnout, aby je náhodou někdo nechtěl obvinit z úmyslné likvidace konkurence (či podnákladové ceny) v soutěži, i když nebylo vlastně koho zničit, když tam ČD byly defacto jediní.
Toť otázkou, možná jo možná ne.

petr.r

dominiku, čekej horší rok, čd někdo odvrtal tok peněz. haha

AAA

ťok peněz? 🙂

Axel

Dobrý den, pane Sůra já být na místě kupujícího, tak bych taky znovu neoslovoval nejlevnějšího dodavatele, když už tento nejlevnější ví, že jeho konkurent je dražší o desítky procent. Přece v dalším kole by nejlevněší (Arriva) zdražil, a není jisté že by dražší konkurent (ČD) v dalším kole slevil o těch 40 Kč Ovšem divím se tomu, že kraj nekývnul na nabídku dopravy lepšími/novějšími vozidla (RegioSharky) které by stály téměř stejně (rozdíl je cca procento) jako německé vysokopodlažní/Desira. Samozřejmě za předpokladu, že jsou udržitelné náklady na RegioSharky (+RegioNovy) ve výši, tak jak je nabídly ČD = tj. že ČD nepodstřelily… Číst vice »

Axel

ad rozdíl RegioShark(+RegioNova) vs. Desiro. Desiro neznám. Navíc mám pocit, že Desiro se dělá už tak dlouho a vyvíjí se, že je spousta různých provedení interiéru atp. Příbuzní jeli s RegioSharkem (s ČD na trati do ValMezu) i s Desirem (s Regiojetem SK na trati do Komárna). A prý RegioShark byl lepší hlavně, protože Desiro bylo „ošuntělé/vybydlené“. Tj. závěr: záleží na skutečném provedení toho kterého vlaku. ad rozdíl 1,5 Kč (=cca 1% ceny) – z ekonomického pohledu je to úplně zanedbatelné, za situace, kdy je nutné porovnávat dodávané zboží/službu, protože není identické (tj. srovnávat RegioShark+RegioNovu vs. 845apak Desiro). A hlavně… Číst vice »

Kirschner

Proč nepovedeně? Pan hejtman to vzal pod svá křídla a vše se povedlo. No a Prokeš s Blažkem teď jistě vyspávají po bujaré oslavě.

Ondra

Shark od pšonků rozhodně není kvalitní vozidlo! Od pšonků nebrat!

Skinheads & Punks united

To je lavička v Praze..

petr.r

a co prosím tě má liberecký kraj společnýho s mobilářem pražským. nejsi náhodou v nějaké sektě pragocentralismu?

železničář v důchodu

Tu cenu přece – musíte si najít, na jaký komentář je ta reakce …

Standa

Možná pro vás. Pro kraj to je pár desetin promile z rozpočtu. To krajští pašíci prožerou na jedné schůzi. A to se vyplatí

petr.r

jestli nevíte, tak koruny se kutálí do čd a je jedno jestli vůbec jezdí.

petr.r

za tu poslední větu má být Kupec na hodinu vyhozen, ať si ujasní vůbec jestli čd reprezentuje nebo ji podkopává.

Jan Sova

Na tom něco je. Kdyby to bylo opačně, Arriva by v bloku zakleklá byla. Kdyby se to nakonec někdy otočilo a ČD musely zaskakovat, tak to potom můžou dát zadavateli sežrat….

Axel

Dobrý den, dotaz na znalce. Jde mi o udržitelnost nákladů při provozování Regiosharku, který prý má nadprůměrně vysoké provozní (i servisní) náklady. Jak jsem pochopil, tak ve Zlínském kraji se ČD zatím nedohodly na provozu Regiosharků, protože kraj nesouhlasí s částkou.

Chápu správně, že v Libereckém kraji nabídly ČD provozovat Sharky za 158,6 Kč/vlkm (tj. 1,5 Kč nad nabídkou Arrivy 157,10)? A je hloupost srovnávat pouze cenu za vlkm? Myslím to tak, že náklady na odpisy jsou i když vlak tolik nejezdí. Jak velkou část ceny 158,6 Kč můžou tvořit odpisy Regiosharků – pár procent nebo třebas 1/3 celkové ceny?

Luke

Záleží, s čím se ty náklady porovnávají. Je jasné, že nová vozidla mají vyšší požadavky na servis (nelze tam nalít kdejaký vyjetý olej). Spotřeba kolem 90 litrů na 100 km je daň zejména za dynamiku, Desiru to natrhne zadek s přehledem. 🙂

Tronda

No jo ČD nemají desira, tak jsou ty pšonský krámy skvělej kauf.

AAA

90 na 100, to žere jak Pandur, ne …

Luke

2x 390 kW holt není zadarmo.

AAA

Jojo, dvěstě v městě třista z místa. Otázka ovšem je zda je taková spotřeba potřeba.

Axel

Dobrý den, díky za reakci. Já mířil trochu jinam – proč ČD napálili tak vysokou cenu, že dokázali snížit o cca 20% ve druhém kole? (dle p. Sůry sleva ČD byla 40 Kč – na cca 160 Kč/vlkm). Zatímco ve Zlínském kraji ČD chtějí tak vysokou částku za RegioSharky, že kraj jejich nabídku odmítá, ale je tlačený do kouta, neboť krajští politici (=před lety ODS a ČSSD( přidělili dotaci z EU pro ČD na RegioSharky a součástí dotačních podmínek je že vlaky budou v provozu. Tj. ptám se, taky ve Zlínském kraji ČD zdražila o cca 20% nad své náklady… Číst vice »

Axel

K té údržbě RegioSharků a slevě 20% Českých drah v Libereckém kraji – existuje pro RegioShark nebo pro Regio/InterPantery něco jako je řešení elektrického Desira ve Velké Británii? https://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/predictive-maintenance-at-the-heart-of-thameslink-emu-depot.html. P.S. Zajímavé, že článek mlčí o řízení CELKOVÉ VÝŠE nákladů na údržbu

Brumla

Pane Kupec nevidíte si do úst. ,,Nebudeme krájí pomáhat,, To povídejte holubům. Například Gwtr pokud nemá vozidlo, ihned přispěchá ČD s pomocí , i když samo nemá s čím. Vedení říká to my ne to vy na GR. Tak tu netlachejte

JirkaM

Když GWTR nemá vozidlo přspěchá ČD? 😀 A teď tu o Palečkovi 😀

Hans

A kde se tak děje prosim?

Ondřej

Např.trat 045, viděno cca před měsícem.

Kirschner

Tak vozidla ČD mohla jezdit, ale úkol zněl jasně, nesmí projet za každou cenu.

Tronda

Je to spiknutí s cílem zlikvidovat ČD. Tak seto psalo v Obzoru?

Petr K.

Ono to bude o tom, že správkový stav HV je docela vysoký, takže se v tomto případě hodí každé kolo, které je k mání.

Skinheads & Punks united

Tomu se snad říká konkurenční boj, když se konkurenci nedaří, tak ji nepomoct.. Selhání a ztrácení jména je snad pro konkurenty vždy výhodnější, než na pár dnů někomu něco půjčit.

Skinheads & Punks united

Na této trati v ničem, ale je to jedna z jejich největších hrozeb v motorové trakci při soutěžích.

Skinheads & Punks united

Ony už tu snad žádné soutěže, kde i pověst o spolehlivosti nemůže být žádným faktorem při rozhodování, asi nikdy neproběhnou.

Brumla

1-7.2 jezdilo vozidlo ČD 5 dni na 045 , a ted o Sněhurce, prosím

michal

A? Jedná se o pronájem motorového vozu, nevidím na tom nic divného. Esa ČDC taky tahají vlaky Regiojetu, ČD si půjčují brejlovce od KDS. Řekl bych, že tu někteří mají zbytečné starosti.

michal

Pokud vím, takto na té trati fungují odjakživa, je to normální smluvní vztah s ČD, kde si půjčují jejich motor, když je vlastní na údržbě, nebo v poruše, takže to není nic nového a nejedná se o nahodilé mimořádné pomoci od „dobré matky dráhy.“

tuKabel

Kupec, pěkný hlupec

Ondra

Jen co se cestující začali vracet do vlaků, tak se jim stát/kraje snaží cestování zkomplikovat. Když vidím ty fronty u pokladen ČD, tj. fronty neschopných cestujících si koupit jízdenku pohodlně přes e-shop, lze očekávat zděšení těchto cestujících, až jim pokladní ČD bude vysvětlovat, že mají jít k jinému okénku pro jízdenku jiného dopravce pro zbytek cesty.

Daniel Mach

Tím myslíte zděšení cestujících, až se doví, že si mohou koupit jízdenku ve vlaku bez přirážky?

Tronda

Tak přece běžný cestující si chce před jízdou postát ve frontě u oslizlého okénka z dob Rakousko-Uherska.

Kirschner

A tenhle materiál má volební právo.

Tronda

Vy ho máte bohužel taky, i když je záhadou, jak vůbec dokážete psát…

železničář v důchodu

Daniel Mach:
A jste si jistý, že tomu tak bude i při nástupu ve stanicích, kde bude možno si jízdenku nějak opatřit před nástupem do vlaku, ale náhodný cestující, který tam běžně nejezdí, se to včas nijak nedoví? Zajistí „kraj“ ve smlouvách, aby tomu tak skutečně bylo?

Daniel Mach

Existuje u nás náhodný cestující, který neví, že ve vlaku koupí jízdenku bez přirážky jen tehdy, pokud není výdejna ČD ve stanici? České dráhy přece jiný „luxus“ nenabízí, takže buď to bude stejné (= koupě jízdenky ve výdejně) nebo jednodušší (=koupě jízdenky ve vlaku bez přirážky). Ale to, co popisuje Ondra, tedy fronty u pokladem ČD, na 99% nenastane).
Navíc v těchto vlacích bude s výjimkou Staré Paky platit odbavení IDOL, což znamená výdej jízdenky bez přirážky i ve vlaku. To jsem si jistý, že ve smlouvě bude.

železničář v důchodu

U poloprázdných vlaků prodej jízdenek ve vlaku jistě velké problémy nedělá, ale při větším počtu cestujících to často únik tržeb znamená – proč asi Č(S)D vyžadují přirážky k jízdnému z „obsazených“ stanic? Budou ve frekventovanějších stanicích aspoň nějaké prodejní automaty jízdenek (třeba právě IDOLu)?

T.H.

No a kde se dnes na Liberec-Stará Paka-Lomnice a Brod-Tanvald jízdenky prodávají „obsazeně“, že to bude taková změna? 030: Liberec, Rychnov, Turnov, Železný Brod, Semily, Stará Paka (dost omezeně). 035: nikde (krom koncových stanic Železný Brod a Tanvald) 063: Lomnice (výpravčí SŽDC, čili netýká se modrogumního trucování) Takže i když přijmeme apriorní modrogumní tezi, že chudák ubližovaná Dráha se na komisním prodeji nemůže dohodnout (NECHCE – strategie „čím hůř, tím líp“), tak jednak bude v Rychnově nebo Semilech těžko kádrovat cestující, zda jim prodává IDOL jízdenku na vlak ČD nebo Arrivy, druhak třeba tu Starou Paku drží hodně nedělní odpolední… Číst vice »

Daniel Mach

Nevím, proč se na prodejní automaty ptáte mě. Nejsem zaměstnancem ani ČD ani Arrivy ani kohokoli jiného, kdo by měl něco společného s dráhou. Jsem pouze častý uživatel. No a jestli ČD vadí únik tržeb, tak by měli nechat upravit kasírky průvodčích. Než jim to přečte, jestli mám platnou inkartu, tak to trvá neskutečně dlouho. No a třeba při cestě ze Semil do Harrachova to kontrolují třikrát … docela velké zdržení i při jízdence koupené ve výdejně. Pokud Arriva bude mít rychlejší způsob odbavení, tak možná zase tak velký únik tržeb nehrozí.

Jackub

A jak to dělají cestující ČD na neobsazených stanicích a zastávkách? Tam se musejí válet přímo hromady již zešílevších! 😀 A všude tam, kde jezdí GW Train, jakbysmet! 😀

Dominik

Jo automat GW Train je fakt „výborný“.

železničář v důchodu

Myslíte ten v Trutnově hl. n. na nádraží? Pokud si vzpomínám, byly doby, kdy to bez jízdenky z něj pak už ve vlaku bez přirážky nebylo – jak je tomu teď, netuším.

Standa

Takže ušetřili milion…..
Super kauf za rozjebání sítě, snížení komfortu cestujících a další výprodej české drážní dopravy do zahraničí.
Ten milion páni krajští radní prožerou nebo utratí že hovadiny za týden

MildaIV

Hele Stando nedal bys mi milion? Prej to sou pro tebe drobný.

Standa

Pro kraj je milion asi totéž, jako pro vás desetikoruna. A tu vám klidně pošlu

Jackub

Jak konkrétně je síť „rozjebaná“? Vlaky na sebe nebudou navazovat? A ten snížený komfort je projeví jak?

Dominik

Rozbitím síťovosti? A zrovna fér není podkopávat dopravce vlastněného státem, ale to je spíš na MD, které soutěžilo rychlíky.

Tronda

Jakou výhodu má sypat peníze do státního dopravce, když nedává dividendy?

Standa

Státní dopravce není od toho aby sypal dividendy. Smysl(jednoho) státního dopravce je úplně jinde.
Ale protože to je formálně akciovka, tak i vy jste jejim akcionářem, tudíž (spolu)vlastníkem . A mít radost z oslabování pozice firmy jenž spoleuvlastnim je poněkud zvrácené. Tady jsou navíc zisky vyváděny do ciziny

AAA

Jasně. Za socíku taky patřili výrobní prostředky všemu pracujícímu lidu. Tak asi nějak podobně jsme my všichni (spolu)vlastníkem ČD.

AAA

Nakrmit odboráře aby moc neprudili

Jan Sova

Jel jste někdy v Šárku a v té moto-arrivě, abyste porovnla to pohodlí ??
Ani jedno se nedá vypíchnout před druhé, takže senzace se nekoná. Prostě se jenom cestující na motorové trati sveze. A jestli je pravda, že ten Šárk žere jak prokoplej, jenom proto, že víc tlačí při rozjezdu do sedaček, tak to si budou muset efektivitu spočítat jinde, už při nákupu u pšonků….

Dash9

Už se ví, jak dopadla soutěž na vlaky Dresden – Zittau – Liberec? Protože pokud to vyhrálo/vyhraje DB a u nás bude zajišťovat provoz Arriva, tak minoritním dopravce v rámci LK pomalu začnou být ČD a ne Arriva…

Jindřiška Berounská

Soud byl minulý čtvrtek, výsledek se zná, čeká se na písemné vyhotoveni rozhodnutí.

Tronda

Takže pro síťový efekt bude správné, když ČD odeberou i zbylé výkony v LK.

Dominik

Naopak, pro zachování síťovosti je potřeba aby v ZDO jezdili jen ČD jakožto dopravce, kterého vlastní stát. Jinam státní peníze nepatří.

Tronda

Arrivu také vlastní stát.

MRC

Nádhera, ale český asi ne, co? O čem to potom je.

A jestli bude arriva jezdit tak, jak jezdí na silnicích… To se mi líbí za tu usetrenou korunu a půl. 🙂

Kirschner

A Troník bude najednou bez práce. Nebude po kom plivat jedovaté sliny. Co budete dělat?

David

No, místo aby měli Sharky, tak kývli na úsporu 1,50kč/km a budou mít o 10 let starší desira. Který Arriva zatím nemá. Ona nemá ani nohu. A za ty peníze co nabízí se k nim každý jen pohrne… to i ten nadstandartní plat u dráhy je za tu práci tak akorát.

kix

ten rozdíl ve stáří oproti desiru bude ještě větší, navíc ty sharky by byly zjevně asi uplné novoty, protože nevím, kde by vzaly jinak čd jich tolik volných, když většina je blokovaná dotacema

X 1

Nebo chtěly použít ty, co jsou objenány na Kladno.

Petricek

A az bude vyhodnocena, tak bude jeste trvat nejmene dva roky dodani vozidel.

T.H.

Tak ona ta úspora je o dost větší – původní nabídka ČD atakovala 200 Kč/km, úspora 1,50 je až poté, co dostaly „druhou šanci“ Arrivu podrazit, nabídnout sharky (který zatím nemají 🙂 ) a hypernovy. Už to je doklad, že konkurence funguje.

Kirschner

Chuděra podražená Arriva. Taková rána to byla, až se matička Die Bahn ve Frankfurtu zatřásla. Ale hejtman a nový radní pro dopravu ji podrželi. Viděl vůbec pan Sviták někdy vlak? Nebo mu stačilo co mu nakukali Blažek s Prokešem.

John

Modrogumáci nevyhráli, tak vyhrožují a kopou kolem sebe. Jen tak dál soukromí dopravci, doufám že se celé ČD rozsype.

Dominik

Jojo, uvidíme co budete říkat, až se to rozdrbe jako v UK.

John

Pořád lepší,než ty modré gumy. Zas tak hrozně bych to neviděl. Možná by stálo za to si zjisti i okolnosti, proč to bylo a tak.

Dominik

Nový Žraloci x starší Desira? Žádné vyhrožování, ale realita, který z těch soukromníků má zálohy jako ČD? Resp. má vůbec nějaké zálohy.
Rozdíl v ceně nebyl tak markantní, zde kraj pochybil.

Tronda

Myslíte? Vám by se chtělo do tepláků za škodu způsobenou eráru přes milion korun?

Skinheads & Punks united

Za tohle by do tepláku nikdo nešel. 😀

AAA

ono i stačí být pár let vláčen po soudech

Artur

To myslíte vážně? Ono by možná stačilo od toho rozdílu odečíst náklady na výběr a byli bychom na nule coby dup.

Martin

A jaká by byla cena bez výběrka? Opravdu jen o 1.50Kč/vlkm vyšší? HAHA

Dominik

Za škodu se to nedá počítat, pokud se prokáže, že ty peníze jsou účelně vynaloženy, vyšší cena se nerovná automaticky škoda.

malý bobeš

O jakých zálohách je prosím řeč? Minimálně depo ČD v Liberci je na pokraji kolapsu, běžně jezdí Stadlery s jedním funkčním motorem, bez možnosti odstavit je do depa na opravu… – to máte na mysli?

Jenda

Ale zase je v té části bez funkčního motoru příjemně ticho, byť je to línější.

Bram

V UK se to rozdrbalo natolik, že je tam historicky nejvyšší počet přepravených lidí. Ale není to klasický modrogumní provoz, kde platí režijka, tak to stojí za pendrek:-):-):-).

T.H.

Ony v rámci ATOC ( Association of Train Operating Companies) dokonce jakési režimky existují (samozřejmě ne zadarmismus, ale „priv“ sazby cca -75%), ovšem to se v odborovém ani podnikovém tisku nesmí psát, protože by to narušovalo děsivý obraz železničního pekla na zemi 🙂

Kirschner

Koukám pán je lehce mimo, co? Především jste díky své jisté dysfunkci nezaznamenal fakt, že Arriva je větší moloch než ČD a k tomu není soukromý. Navíc bude první rok vozit cestující zmodernizovaným ovšem třicet let starým křápem. No vážení občané žijící podél trati 030 a 046, mohli jste od nového jízdního řádu jezdit téměř novými vozidly. Poděkujte odborníkům na kraji a panu hejtmanovi také.

Kubrt

K tomu by se ještě slušelo doplnit, kterým cestujícícím by ty žraloci zmizely, resp. byly nahrazeny 843. Typuju Děčín-Liberec.

Kirschner

Opravdu? Tak si zkuste příště tipnout jinak.

Kubrt

OK, tak řekněte ten svůj.

Kirschner

Tipuji že linka Liberec-Děčín to nebude. Co váš nový „typ“?

Iva D.

Tipujete správně. Měly to být děčínské.

Vít Jůza

Nedivil bych se.

petr.r

můj odhad zlínský kraj, protože se mění takt sharků a nastupují regionovy.

zyx

Ale vy, vazeny pane, jste asi zcela mimo (mysleno souradnicove). Ja bych kraji podekoval stejne jako pri odstraneni CD z 089 a tlaceni na CD na Jizerskohorske draze. Ten posun v kvalite byl naprosto skokovy a konecne se CD zacali alespon trochu snazit. A na 030 prvni rok zadny rozdil nepoznaji (845 a 843 je technicky skoro to same, navic 843 nejsou modernizovane). Zato dale ze Stare Paky si budou i nahale uzvat 810 s arogantni obsluhou (jak se jiz mnohokrat stalo) v podani CD. Zde v Libereckem kraji si radi kupime jizdenky ve vlaku, neni treba oslizlich okenek nebo… Číst vice »

Kirschner

Oslizlé okénko, co mi to jen připomíná? Jo jednoho týpka, nějakého Trondu. Neznáte ho?

Daniel Mach

Nechte posouzení na nás, co po 030 fakt jezdíme. Buď to oceníme, nebo to krajským politikům příště sečteme. Ale jak je tady v článku napsáno jinde, Liberecký kraj soutěží již léta a díky tomu je tu kvalitní doprava po Jizerské dráze novými RegioSpidery nebo Desiry z Liberce do Varnsdorfu. Změna je život!

Zyx

Nebudeme se pretahovat kdo kde jezdi vice, preci jenom na 089 nejezdi jenom desira a uzit si Os po 030 je opravdu zazitek, zvlaste s rauchpausou (nebo vychladnuti motoru?) v Turnove. No musim uznat ze i CD se za 20 let posunuli – ranni rychlik se v Rychnove nekrizi s zamlzenou 810 a v Turnove se nekrizi s 830.

Kirschner

BR 628 si bude dávat kuřáckou čtvrthodinku v obou směrech ve stejném gardu jako nyní. Tak zkuste vymyslet jinou nevýhodu, která ČD v v tomto případě nepřísluší.

Vít Jůza

Vylepšení jízdních řádů je jinačí kapitolou, byť jistě v některých případech závislou na uvažovaných vlacích, zejména jejich rychlosti a zrychlení.

Riki

Tohle se mi líbí – „Sportovně uznáváme prohru. Pro nás je ten proces nevratný. Techniku vezmeme a přesuneme jinam. Nemáme povinnost být zakleklí v blocích a čekat, až konkurence selže,“ řekl Kupec.
Tak by měly ČD přistupovat např. ke kraji který si usmyslel že sice ušetří, ALE ??? Možná to nebude vždy OK.
A nebo ke konkurenci, která má někdy potíže. Prostě se na ně „vy…t“
Stejně na ČD nenechají nit suchou.
PS: Nejsem z modré armady 🙂 Taky se mi nelíbí, to rozkouskovávání drah.

AAA

A příště ať už se tam sportovně ani nehlasí!

Kirschner

AAA ten nick máte podle toho kvalitního autobazaru? To by sedělo. 😁

AAA

Na nic lepšího nemáte?

Kirschner

Mohli jsme si vybrat jít do Áček nebo koupit jinde nové. Pro srovnání s výběrem dopravce. Duewag 628 versus Pesa 844.

Michal

Koukám, že jste pan nedotknutelný, když mažete komentáře, kde jste kritizovaný za své názory 😉

Hans-Jurgen

A kde jsou prosím pravidla diskuze?
Nikde zde žádné nevidím a tak si je upravujete dle svého že.

petr.r

pravidla diskuze na internetu se dají dohledat-hledejte desatero pravidel v dikuzi.

Kirschner

V tom případě by měl ten pán nad vámi problémy.

X 1

Psychopati jsou beztrestní. 🙂

Kirschner

Zrovna vy byste to měl vědět nejlépe. Ne nová rozhodně nebude. zhruba o 25 let mladší než BR 628.

Kirschner

Kolik jednotek by renomovaná společnost dokázala letos vyrobit? Děkuji za fundovanou odpověď.

Dmk

Mám zkušenost s jízdou 20 let starým Desirem i pětiletým Sharkem, a věřte, že číselné stáří není všechno. Desiro jede líp.

Kirschner

Kolik zkušeností jste vykonal?

Vít Jůza

Jinde v témže kraji se Českým drahám už podařilo (opět) vystřídat jiné dopravce, že teď samy od sebe vyhlašují nevratný proces je zvláštní, ale jejich věc. Jejich věc? Je to v souladu s jejich vlastníkem?

malý bobeš

Kterýmžto odsunem techniky zůstane v depu jaksi prázdno, že ano? A budou ty (pro sebe „nevratně“ nepotřebné) prostory ČD blokovat, nebo je ještě rády prodají?

Petr

Docela bych to těm krajům přál,aby tihle dopravci bez záloh selhali…Hlavně SSÚK(socka strany ústeckého kraje),by si za jejich čachrny s veřejnou dopravou zasloužily pořádný průšvih.

Onda

U SSÚK už pomalu nechce nikdo jezdit a pomalu, ale jistě se jim to rozpadá…

kajetan

ČD mají nějaké zálohy?? A ono to „někomu“ teď vadí? a někomu bude vadit v budoucnu? Tady přece o žádnou veřejnou dopravu nejde.

Dominik

Ano mají, kdyby nebyly, tak při poruše HV by automaticky museli rušit i následné vlaky.

Zyx

Zrovna na 030 mam jeste v pameti jak zdechnul motor – ne ten pozar za Hodkovicemi to nebyl, v tom jsem nejel – a zalohu nenahodili a tak nakonec zpozdeni pouhe 3h.

Dominik

1 případ, nic víc. I to se může stát je to jen stroj.

Jackub

Já mám podobnou zkušenost z loňského léta. V Bakově nad Jizerou jsme čekali na R do Tanvaldu. když ani cca 30 minut po době pravidelného odjezdu nic nepřijelo, podívali jsme se na internet a zjistili, že 854 zdechla v Ml. Boleslavi. Vlak odřeknut bez náhrady. A jízdenku nám neproplatili, protože jsme jeli na víkendovou a ty se prý nevrací. I když vlak nejel z důvodu poruchy na straně dopravce. Asi tolik k zálohám ČD a jejich zákaznickému přístupu. Těším se, až z R21 a R22 odejdou!

Dominik

2 případy za 2 roky, ano jistě jich bylo více, ale těch poruch, kdy byla poslána záloha bylo daleko víc. Například pří poruše 814 jezdila mzei Pardubicemi a Brodem 742 + 2*Btax před nedávnem, či náhrada 844 814, kvůli nehodě 844 a další.
Nevím jestli se vrací nebo ne, ale jestli jste měl pocit, že Vás ošidili měl jste se obrátit na ČOI.
Jo proč ne, už se těším, jak v létě budou bojovat s koly. A upřímně zlatá 854 než ty srágory co tam mají jezdit.

Luke

Stačí si přečíst smluvní podmínky k produktu, který si kupujete. Pláč je zbytečný. 🙂 Ani nejlepší soukromník na světě pro vás nepošle náhradní vlak za 30 minut, protože to nestačí nastartovat jako auto.

lupens

Pouhé 3 hodiny zpoždění. To jiný dopravce z důvodu poruchy dveří odřekl na tři dny po dvou spojích.

Artur

Tak to mi spadl kámen ze srdce. Kraj tím ušetří 0,35% rozpočtu určeného na dopravní obslužnost na železnici a 0,03% celkových výdajů kraje (dle údajů za rok 2019). A to už se fakt, ale fakt vyplatí. Za ztrátu síťovosti, nutnosti poměrně razantních přesunů lidí, propouštění, znovunabírání, předělávání zázemí, pokladen atd. to fakt, ale fakt stojí. Takhle ty naše rozpočty opravdu zachráníme! Znovu to ve mně jen posiluje dojem, že celá liberalizace železnice je jen taková směšná hra, kde deklarované cíle a přínosy slouží pouze k tomu, aby se to celé dobře prodalo veřejnosti a mohlo se vesele přerozdělovat tam, kde… Číst vice »

Aslanex

Liberalizace železnice je o tom, aby si konkurovaly nápady a provedení dopravy. Osobně se mi nelíbí soutěže orientované jen na cenu, ale cením si nasazení nového dopravce právě proto, aby byla v kraji konkurence a mohli porovnávat, kdo je v různých aspektech lepší.

Tronda

Síťovost je řešena idolem. Přesouvání lidí by nenastalo, kdyby ČD podali konkurenceschopnou nabídku.

Artur

IDOL je pro člověka jedoucího z jiného kraje trochu nepraktické řešení.

AAA

ten bude mít jednotný státní tarif

Artur

Kdyby byl nejdřív smysluplný jednotný tarif, fungující na stejně kvalitních aplikacích, jaké mají dnes ČD a PAK liberalizace, neřeknu ani popel.

AAA

Jasně a ještě taky vyřešit režijky, půjčovny kol a muzeální činnost a PAK liberalizace, že. To bysme na ní čekali do soudného dne.

Artur

No jestli máte za to, že je lepší nejdříve zničit některé z výhod současného systému, zhoršit některé služby zákazníkům a pak je začít řešit, tak ok. Já jen jestli by bývalo nebylo lepší ten proces vymyslet tak, aby pozitivní dopady výrazně převyšoval ty negativní. Ale možná mi to dost politický nemyslí a nechápu, že liberalizace není prostředkem, nýbrž cílem.

AAA

ano cílem … takovým hodně, hodně budoucím, dle modrých představ 🙂

bob

a kdy?

Radek Janata

Ovšem ve výši obyčejného jízdného – tj. drahého a nemoderního kilometrického tarifu, který samy ČD (ale i DB, atd.) už skoro opustilo.

Vít Jůza

Zrovna na zmíněných linkách v rámci vlastního tarifu snad ČD nic jiného než drahý a nemoderní kilometrický tarif nenabízejí.

h8crew

Když nic, tak minimálně IN-25, IN-50 a všechny ty síťové a víkendové skupinové jízdenky.

Vít Jůza

IN25 a IN50 jsou drahé nemoderní kilometrické tarify, v dané oblasti je jejich volba správná ve výjimečných případech. S několika málo druhy síťových jízdenek ČD máte pravdu, v dané oblasti a při cestách do a z dané oblasti jsou nejvýhodnější volbou v málo případech.

železničář v důchodu

Docela by mě zajímalo, kdy už konečně přestane to soustavné hloupé a ničím opravdu relevantním nepodložené žehrání na „drahé nemoderní kilometrické tarify“, když jde o jízdné, které v současné době poměrem k průměrným příjmům přibližně odpovídá (nebo je spíše lepší) poměru z roku 1989 – jen tedhy nebyly žádné slevy typu „In-25“ či „In-50“ ani „víkendové síťové jízdenky“, ale maximálně jen „rekreační zpáteční jízdenky“ pro pouhá okolí několika velkých měst se slevou asi 10 % z obyčejného zpátečního jízdného: současný stav je proti tomu pro cestující nesrovnatelně výhodnější, a tak kromě oprávněného nadávání na jeho počínající omezování vyvolané hloupě pojatou… Číst vice »

AAA

S žehráním na na drahé nemoderní kilometrické tarify, začal váš parteigenosse Janata, ne.
Tak si nejdřív udělejte v ideologickém kroužku pořádek.

železničář v důchodu

Není ani tak podstatné, kdo s tím začal, ale kolik dalších a kdo všechno to neustále rozvíjí jako kolovrátek …

Vít Jůza

Máte pravdu, že logicky těžko vycházet z něčeho jiného než kilometrického tarifu, já v tomto vlákně diskuse oponoval tvrzení pana Janaty, že už je skoro opuštěný. Je pravda i to, že od dob mého dětství numericky mzdy i vlakové jízdenky podražily asi 10x, auta méně, benzin více, nafta 100x. A že už za socialismu, když už si někdo vydělal a dočkal se auta, tak vyšlo levněji s autem, zvláště s celou rodinou … což už tenkrát začalo být a dosud je pro veřejnou dopravu problémem: čím je méně cestujících veřejnou dopravou, tím je dražší na cestujícího a méně hustá, a… Číst vice »

Jukino

Ty vlaky jsou určeny primárně pro místní občany na jedoucí na IDOL, ne pro cizince.

Dominik

Zrovna do Libereckého jezdí dost turistů a je dosti krátkozraké koukat jen na svůj kraj.

kix

možná by to chtělo si o víkendu stoupnout třeba na Turnovské nádraží a podívat se na dopolední vlaky od Prahy..za hezkého počasí 5,6 vozů narvaných po střechu..a to i za cenu toho jak dlouho to jede..

železničář v důchodu

Z Prahy jistě – ale už z Neratovic si tím ani zdaleka jistý nejsem, když vidím tamní přestupy – a to je jen první mimopražská stanice na trase, kdy ty rychlíky zastavují.

kix

to pojedou leda do zastávek, kde R nezastavuje (např. Dolánky), jinak není rozum z toho R vystupovat, poměrně velká frekvence míří do směrem na Jíčín, kde zatím zůstavají ČD

Kirschner

Fuj a to by se mělo honem změnit.

Artur

Ano. Hlavně, aby nám do těch vlaků nelezli třeba cizinci z Mnichova Hradiště nebo Dvora Králové nad Labem.

Gogo

Idol je i ve vlaku přestupní jen s OPUSkartou (jedná se o libereckou kartu neplést s tou pražskou).

Skinheads & Punks united

Za 1,50kč více nabídnout o 10 let mladší vozidla s nasazením od prvního dne provozu ale u druhého až po roce, to je velmi nekonkurenceschopné.

kix

pokud byl rozdíl 1,50 kč/km s o generaci novějšími vozidly, tak ta nabídka je víc než konkurenceschopná..naopak každý rozumný hospodář, by si vybral čd..

Kirschner

Každý rozumný hospodář, ne tak hejtman Půta. No nic. Už vím koho a co nevolit.

kix

tak ono tady asi musela arriva vyhrát za každou cenu, trochu se divím čd, že tu nabídku nepodstřelily o tu korunu dolů, když nabídku arrivy už vlastně znaly, když už teda s cenou poměrně pohly směrem dolů..podle mě to byl kalkul, který nevyšel..

bob

Víte o tom že pokud nemáte červenou idolackou kartu tak je idol neprestupni

Tronda

Takže 750 000 km x 1,50 Kč znamená, že kraj z našich daní ušetřil 1 125 000 korun, které se dají použít na další užitečné věci, místo sypání do ČD.

Roman

třeba do vlastních kapes krajských úředníků – hit doby

Skinheads & Punks united

Asi bych nebyl tak optimistický v tom, jak se dá v rámci kraje za 7 let efektivně investovat milion, tohle jsou možná velké peníze pro člověka od pásu, ale z pohledu kraje a tolika let je to skoro jen vzduch..

Jan Semela

Až na to, že je to 750 000km za rok a ne za 10 let jak to počítáte. Takže 11,25 Mega.

Tronda

Ale já nepsal, jestli to je za rok nebo za deset let.

Artur

Má to úplně stejnou logiku, jako kdyby člověk s příjmem 30 000,- Kč měsíčně ušetřil za ten měsíc 9,- Kč. A to se opravdu vyplatí!!

MRC

Zas na druhou stranu je super cestovat více dopravci bez jednotného tarifu, který není, a když bude, tak bude s největší pravděpodobností dražší. Takže na daních pošleš stejně, ale ztratíš při cestování aktuální pohodlí, nebo si nemálo priplatíš. A to se vyplatí!

PS. Už vás vidím s integrovaným tarifem – jezdím, zrovna touto linkou (stará paka-Liberec) z Královéhradeckého a Středočeského kraje, takže mi je integrované jízdné naprosto na h***o, a proto bych byl za jednotné jízdné rád. A proto rád využívám čd – toto žádný soukromnik nezvládne nahradit a proto taky nechápu rozkouskovani všeho mezi vícero dopravců…

Nekdo

jo, je to super. jezdili jsme kdysi na Sumavu vlakem (cca 2-3x rocne). od dob, co se kvuli tomu musi kupovat nekolik ruznych jizdenek tak uz pouze autem. doufam, ze si to tam soudruzi pekne uzivaji 😀

Vít Jůza

Ano, v některých případech jinak výhodnější kombinace dvou krajských tarifů ještě nefunguje, tak se člověk bez předraženého tarifu ČD neobejde, ale postupně se situace lepší.

MRC

Je škoda, že ti co dali mínus se neumí vyjádřit – aneb soukromník je nejlepší a hlavně mít co nejdodrbanejsi síť, vždyť se ušetří koruna!

Kirschner

Tak částku jste vypočítal a co teď s ní?

Artur

Jestli je to na mě, tak já si za ní půjdu koupit něco pěkného na sebe.

Kirschner

Na vás ne. To platí pro jednoho ze šéfu tzv. modrogumobijců.

X 1

Co teď s ní?
Když to tak vidím, tož bych si šel asi koupit auto.