dpp

Dopravci vyzvali ministra, aby rozhodl o Výtoňském mostě. Odpůrci bourání řeší novou verzi opravy

Vyšehradský železniční most na pražské Výtoni. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.czVyšehradský železniční most na pražské Výtoni. Foto: Jan Nevyhoštěný, Zdopravy.cz

Podle dopravců není možné finální rozhodnutí dál odkládat.

Zástupci většiny železničních dopravců v Česku a Středočeského kraje dnes vyzvali ministra dopravy Martina Kupku, aby co nejrychleji rozhodl o osudu Výtoňského železničního mostu. Ministr už dříve slíbil, že verdikt, zda bourat a postavit nový, nebo opravit stávající, padne do konce letošního roku

Bojíme se stavu, že nebude most průjezdný vůbec a nebude se stavět ani nový, ani opravovat stávající,“ řekl středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký. Už od změny jízdního řádu došlo k zásadnímu omezení provozu na mostě. V jednu chvíli na něm může být jediný vlak a rychlost je snížena na 20 km/h. „Pojďme přestat dělat z Česka skanzen,“ dodal Borecký na adresu silných hlasů proti bourání a připomněl, že i stávající most vznikl v roce 1901 náhradou jiného.

SŽ prudce škrtá provoz na Výtoňském mostě, změny se dotknou tisíců lidí. Monitoring ukázal problémy

Roky debat

Prezident Svazu dopravy Oldřich Sládek připomněl, že stávající most je z dob, kdy Praha měla jen zhruba 600 tisíc lidí. „Potřebujeme funkční dopravní stavbu s nejméně třemi kolejemi,“ dodal Sládek. Prezident ŽESNAD.cz Martin Hořínek. pak připomněl, že nákladní vlaky už na most prakticky nesmějí. „Dopravci potřebují garanci, že projedou Prahou,“ dodal Hořínek. Jedinou spojnicí je nyní Branický most, který se ale začíná opravovat.

„Pro nás je klíčové, aby přijaté řešení, ať už bude jakékoliv, bylo dlouhodobě udržitelné a ohleduplné, tj. aby omezilo naše cestující co možná nejméně. Rychlé a konkrétní rozhodnutí ministra je proto v tomto ohledu naprosto klíčové,“ uvedl výkonný ředitel sdružení osobních dopravců SVOD Bohemia Petr Moravec.

Debaty o budoucnosti mostu trvají roky, během kterých se stav mostu dál zhoršuje. Do diskuzí vstoupila projektantská společnost COWI-WaltGalmarini s architektem Petrem Tejem. Zpracuje studii proveditelnosti rekonstrukce železničního mostu. Včera a dnes tu specialisté firmy měří rozsah koroze mostu. Studie má být hotova v únoru a má být zdarma. Debaty o novém řešení mohou dál oddálit finální rozhodnutí.

Tagy Správa železnic Svaz dopravy SVOD Bohemia Výtoňský most Žesnad.cz
209 komentářů