umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy Doprava ve městě Informační technologie Infrastruktura Tramvaje

Vídeň mění označníky zastávek za elektronické, budou informovat i v angličtině

Nový označník vídeňské MHD. Pramen: Wiener Linien
Nový označník vídeňské MHD. Pramen: Wiener Linien
Cestující snadno zjistí, za jak dlouho tramvaj přijede do zastávky nebo zda nedošlo na cestě k nehodě

Vídeňský dopravní podnik Wiener Linien definitivně rozhodl o výměně označníků na zastávkách tramvají a autobusů za elektronické. Ty se ve vídeňské MHD testují od roku 2016 a v současnosti jich je 30. Postupně se objeví na všech zastávkách.

Elektronické označníky mají vedle displeje, který zobrazuje reálné časy podle aktuální polohy přijíždějících autobusů a tramvají, i tzv. e-paper, což je interaktivní tabule. Na té si cestující mohou rozkliknout jízdní řád, informace k jízdenkám nebo třeba mapu okolí.

„Prostřednictvím jednoho tlačítka lze zjistit, za jak dlouho tramvaj či autobus přijede do zastávky nebo zda došlo na cestě k nehodě či zdržení. Vedle aktuální polohy tramvají a autobusů je cestujícím k dispozici i klasický jízdní řád, který je podobný dřívější papírové verzi,“ napsal podnik v tiskové zprávě. Informace jsou k dispozici v němčině a angličtině.

Podle Wiener Linien „sází nové elektronické označníky na čistý design a úhlednost“. Výrazné červené sloupky mají být snadněji rozeznatelné pro cestující s postižením zraku. V noci bude na vrchní části sloupku svítit bílé světlo. Režim pro nevidomé bude nabízet i e-paper.

Za jak dlouho bude výměna označníků završena, podnik neuvedl. Video s představením novinky je na stránkách dopravního podniku. Nový označník s podobnými funkcemi jako ve Vídni testuje od září i Praha. Prototyp nového zastávkového označníku, který vytvořili designéři ze studia Olgoj Chorchoj, je k vidění na Palackého náměstí.

Zastávka vídeňské MHD s novým označníkem. Pramen: Wiener Linien
Zastávka vídeňské MHD s novým označníkem. Pramen: Wiener Linien
29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
E. Digger

Kdybyste si pustili k tomu video na youtoube z Vídně, tak byste zjistili, že je navrhovali společně se Svaze osob se zdravotním postižení. Mysleli na více skupin, vozíčkáře, slabozraké, nevidové, … Proto např. kombinace výrazné červené bíle olemované. Koukněte co navrhují ubandesigneři z IPRu. Polovina informací je v takové výšce, že je člověk normální postavy ze země nepřečte. https://pid.cz/praha-testuje-na-palackeho-namesti-novy-zastavkovy-oznacnik/ Volba neutrální nevýrazné černé barvy je do městského prostředí vhodná ne předměty, na které nechcete upozorňovat (odpadkový koš, plot, apod.), ne na označník. Proto se to také jmenuje označník, aby zastávku viditelně a označil. Praha se má ve Vídni co učit.

Kleist

Moc hezky to nevypadá, podle mě je to zbytečné. Ty starší přinášely trochu historie a navíc opodál stal sloupek s displejem, který se již předtím nacházel na 98% zastávek, akorát byl jenom v němčině (což by určitě šlo později doplnit) a byl v hezčí šedé barvě. Jízdní řády tím pádem stejně většina lidí nečte.

Vlastimil Kocurek

Tenhle systém v Č. Budějovicích máme snad deset let, i když zdaleka ne tak složitý, je to příjemné, člověk nemusí nic hledat, nemusí mít hodinky, ani nemusí vědět, že je zrovna svátek, ale dozví se, že za pár minut to přijede.
Navíc informuje zrakově postižené hlasem.
To se Vídeň moc nevytáhla, protože to už dávno mají i mnohá turistická střediska v Alpách.

LeKon

Fakt? A ukazuje vam to taky tramvaje????

robert

Vídeň jako obvykle za jedna. 🙂

Jindřich

U nás mnohde nevydrží ani kovový přístřešek s drátěnými skly natož cokoliv elektronického 😉

medical_examiner

To nevydrží. Asi to bude tím, že u nás jsou lidi slušně řečeno zvěř.

Martin

Tak nechci soudit viden, ale co se Tyce Prahy, tak volba cerne barvy je opravdu peklo, elektronicky inkoust je videt celkem dobre, ten se testoval uz na sloupku u Nadrazi Vysocany, ale tabule s led odjezdy je necitelna skoro vzdy,…

E. Digger

Mě spíš dostávají ty vývěsky tak vysoko nad zemí, to si nemá šanci vozíčkář, a často ani člověk bez brýlí na čtení šanci ze země přečíst. Označník MHD má být především výrazný. Často zastupuje i dopravní značku. Je to orientační bod v prostoru, který je nezaměnitelný už na dálku. To ten černý designový prvek prostě nesplňuje.

mirek

Na rok 2000 to není špatné… A ten nový moderní nadčasový ukážou taky? 🙂

medical_examiner

Už se stalo. Ve Vídni nejsou retardovaní, aby si kvůli vzhledu narušili původní účel…

Twix

Na Vídeň je to nadčasové asi dost, vždyť ten dosavadní vzhled označníků odpovídá tomu, co u nás bylo… tak v 60. letech?
https://www.alamy.de/stockfoto-wien-osterreich-strassenbahn-haltestelle-stassenbahn-haltestelle-22132676.html

Martin Hanzal

Hlavně je dejte jako první na Favoriten, někam do okolí Reumannplatz a budou mít životnost maximálně do setmění, pokud vůbec…

Doktor Trychtýř

V 10. Bezirku (Favoriten) se už cca rok testují na nově otevřeném prodloužení trasy tramvajové linky D. Jeden měnit museli, nějaká dobrá duše zkoušela odolnost proti ohni. Mimochodem ten panel na ilustrační fotce je, jen z boku, takže z něj opravdu není vidět mnoho.

Martin Hanzal

Déčko má výhodu, že leží trochu bokem od toho hlavního etnického mumraje. Bylo taky logické, že se sloupky testovaly zrovna tam – jedná se o nejnovější tramvajovou trať ve Vídni, takže zkoušení nových technologií k tomu přímo vybízelo…

Doktor Trychtýř

Tak tak, když už stavěli novou trať, tak už se s tím počítalo. Quartier Belvedere a Sonnwendviertel, pravda, nejsou typický Favoriten, nicméně Keplerplatz nebo Reumannplatz není zas tak daleko. A i když je to multikultur Arbaiterbezirk, není to no-go zóna. Za pěkného počasí se beztak „starousedlíci“ schází v Helmut-Zilk parku na piknik. Ale myslím, že Wiener Linien cíleně testují nové věci tam, kde je křest ohněm, viz nové tramvaje jezdící napráskané na trase Favoriten-Simmering.

Martin Hanzal

V této zvláštní době ani ta linka 11 nějak nepřetéka lidmi, ale je fakt, že spolu s původní 6 to byly (jsou) rozhodně nejvytíženější linky a Flexity tam odvádí velmi dobrou práci. K samotnému srdci Favoriten – no-go zóna to sice není, ale pomalu a jistě se jí stává. Přitom jsou v desítce spousty krásných míst (Wienerberg, Oberlaa,…), ale jak sami policisté přiznávají, situace se horší a to výrazně… (viz letošní oslavy silvestra)

LiborV

Jedním z testovaných sloupků jsem se poprvé potkal ve Vídni letos právě ve čtvrti Favoriten. Bydleli jsme tam o dovolené. Byl u stanice kde jsme přestupovali na několik zastávek na tramvaj (jméno si nepamatuji). Zastávkový sloupek působí v reálu odolněji než na obrázku.

V. K.

Úplně mě nepřijdou praktické ty “ovládatelné” infopanely. Často se stává, že když přijdu na plnou zastávku, tak si u označníku čte jízdní řád hned několik lidí naráz. Za to tady budu muset počkat, než na mě přijde řada, abych si tam navolil co chci.

Zdenda

Neslo by mit oboji? Vylepene jizdni rady nezaberou tolik mista – a reklama zas nemusi byt uplne vsude.

petr 5

Reklama musí být všude. Jak byste se dozvěděl, co je „in“? Info o provozu je pouze doplňkové.

Liboros

No nevím, krom toho e-inku nijak nevidím významný rozdíl od toho co tam mají teď…

Prazak

„Čistý design“ si teda představuju trochu jinak. Tohle spíš vypadá, jako že to někdo smontoval dohromady, jak mu to přišlo pod ruku. Díly tvarově a barevně naprosto nesourodé, něco trčí sem, něco tam, ta hlavní značka je několikanásobně menší než dopravní značky a vypadá, jako když jí tam nějaký Lojza namontoval dodatečně, protože se na ni zapomnělo.

Márty

Fajn, i Vídeň testovala tmavě modré označníky, tou fází si asi Praha projít musí. Je to nepraktický, ale hezký. Je tady ale krásně vidět ten za mě hlavní nedostatek nových pražských označníků, a to přehršel informačních materiálů. Zkrátka pražská zastávka je (stejně jako původní verze) polepena vším, co dokázala Vídeň dát na e-papír.

příznivec PID

Pokrok sice nezastavíš, ale klasický papír pod nějakou kvalitní dobře průhlednou ochranou (sklo, apod.) je jako základní (nikoli operativní) informační systém mnohem spolehlivější než cokoli jiného. A v případě těch světelných „aktuálních“ informací jde především o to, aby jejich obsah byl za všech okolností vidět – ty pražské světelné tabule jsou často půl dne z celého „světlého“ dne zcela nečitelné a jejich hladký povrch zasklení odráží různé odlesky téměř pořád.

Márty

Papírové jízdní řády považuji za přežitek. Je to poměrně nákladné a neohrabané řešení, zvlášť když se za poslední rok mění jízdní řády s ohledem na situaci klidně dvakrát do měsíce. V době, kdy se dá všechno najít na telefonu, mi jejich přínos přijde diskutabilní. Jasně, jsou lidi, kteří nemají chytré telefony, ale právě pro ty je tu e-display na zastávce. Berme na vědomí, že hledání jízdních řádů jak v telefonu, tak na zastávkovém sloupku by mělo být až záložní řešení, když selže tabule s aktuálními odjezdy. U tabule s aktuálními odjezdy s Vámi naprosto souhlasím – musí být co nejčitelnější,… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jsem cizinec, jsem angličan v New Yorku – Sting.

A jako cizinec ocením, když budu na zastávce vidět alespoň „papírový“ název zastávky, to abych poznal, kde jsem.

Márty

To určitě, stejně tak čísla linek.

Luboš Beneš

Obojí tam je…..