Stiskněte tlačítko, rychle. Všechny zastávky v Praze a okolí budou už brzy na znamení

Příměstská doprava PID, autobusová zastávka Lichoceves. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej KubalaPříměstská doprava PID, autobusová zastávka Lichoceves. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Nutnost včas upozornit řidiče může být pro seniory, děti či cestující se zavazadly náročnější.

Na jednání pražského zastupitelského výboru pro dopravu představil ROPID návrh na „zavedení jednotného charakteru zastávek v autobusové síti PID“. Pod tajnosnubným názvem se skrývá fakt, že od letošního 29. června mají být všechny zastávky na znamení. Změnu už schválili radní Středočeského kraje, na Prahu se zatím čeká.

Znamená to, že cestující čekající na autobus musí stát na zastávce tak, aby ho řidič viděl a zastavil. Naopak vystupující cestující si budou muset dávat pozor, zda stojí v blízkosti „poptávkového tlačítka“ s žádostí o zastavení. Zároveň ho musejí stisknout včas před přiblížením autobusu k zastávce, jinak řidič nezastaví.

Podle Petra Tomčíka z Ropidu je na území Prahy 2,5 tisíce zastávek. Z nich je 69 procent na znamení již nyní. Chystaný krok tak pravidla sjednotí i na těch zbylých.

Ve Středočeském kraji už výhradní provoz zastávek na znamení funguje v celém okrese Benešov, zároveň platí i v Kutné Hoře, Čáslavi, Kralupech nad Vltavou a ve Slaném.

Už od roku 2011 přitom již není potřeba na řidiče ze zastávky mávat, musí zastavit vždy, když je na zastávce cestující nebo když tam stojí jiný autobus.

V případě zastavení pro vystoupení však může být novinka pro cestující komplikovanější. ROPID si v minulosti nechal udělat podrobnou analýzu vybavenosti jednotlivých typů autobusů jezdících v rámci PID tlačítky „stop“.

Z ní vyšlo, že velká většina provozovaných značek má vybavení tlačítky „komfortní“. Zbylá část ho má pouze „vyhovující“, i tam však záleží na stáří a konkrétním sériovém typu.

Mezi „vyhovující“ patří třeba i Iveco Crossway, což je s počtem 731 kusů druhý nejčastější typ autobusu v PID. Podíl vypravitelnosti u něj tvoří přes 27 procent, četnější je jen SOR NB City 12/18 s počtem 1 115 kusů a vypravitelností 41 procent. Ten je ovšem hodnocen jako tlačítkově komfortní.

V Evropě je to trend

Podle Tomčíka je nutnost stisknout před výstupem tlačítko v Evropě trendem. Funguje tak podle něj doprava například v Bratislavě, Berlíně, Londýně či ve Vídni. V Česku pak kromě zmíněných měst i v Jihlavě, Třebíči a v celém Libereckém a Ústeckém kraji.

Cestují přitom může stisknout jakékoliv tlačítko. Buď to označené STOP, nebo „poptávkové otevírání dveří“, „výstup s kočárkem“ či „žádost o plošinu“.

Změna má podle Ropidu své výhody i nevýhody. K pozitivům patří zkrácení cestovních dob a tím možné zvýšení kapacity dopravy. S tím souvisí také nižší náklady na pohonné hmoty a provoz. Eliminace zbytečných rozjezdů a zastavení znamená nižší hluk a emise, také menší vibrace a tedy opotřebení vozovky u zastávek. Podle dopravců představuje jedno zastavení a rozjezd náklady jedné koruny. ROPID tak odhaduje, že se sjednocením pravidel ušetří až pět milionů korun ročně.

Bonusem bude také vyšší komfort pro projíždějící cestují a větší přehlednost označníků zastávek, které už se nebudou lišit.

Nevýhodou je pak naopak zmíněná nutnost včas upozornit řidiče. To může být pro seniory, děti či cestující se zavazadly náročnější.

Dobíhači mají smůlu

I přes očekávané zrychlení dopravy pak budou muset autobusy dodržovat jízdní řády. Jelikož ze zastávky nelze vyjet předčasně, musejí řidiči stejně zastavit a vyčkat dorovnání časů. Tento problém se odstraní až časem během průběžných úprav jízdních řádů.

Změna se také dotkne těch, co budou na zastávku dobíhat na poslední chvíli. Pokud je řidič neuvidí v prostoru zastávky, tak prostě nezastaví.

Přesto se podle Tomčíka nejedná o zásadní změnu, spíše o dokončení procesu, který probíhá více než 15 let. Pro nasazení sjednocení vybral ROPID začátek prázdnin, protože v dopravě ubude žáků a studentů. Zároveň se mění jízdní řády, takže náklady nebudou zvýšené, navíc je v létě přívětivé počasí.

V pražské integrované dopravě se před změnou spustí informační kampaň, tlačítka v autobusech se zvýrazní nálepkami a letáky. Následovat bude proškolení řidičů a úpravy označníků či hlášení zastávek v autobusech a na displejích.

Zastávky na znamení v Praze. Zdroj: ROPIDNové označování tlačítek pro zastavení autobusů MHD v zastávkách na znamení. Zdroj: ROPIDNové označování tlačítek pro zastavení autobusů MHD v zastávkách na znamení. Zdroj: ROPID
Tagy autobusové linky PID označník zastávky ropid zastávky MHD zastávky na znamení
344 komentářů