Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Další velké opravy trati Praha – Nymburk. Po Čelákovicích zamířili stavbaři do Lysé

Modernizace železniční stanice Čelákovice. Foto: Swietelsky Rail
Modernizace železniční stanice Čelákovice. Foto: Swietelsky Rail

Na důležité trati 231 mezi Prahou a Nymburkem začala další výluka. Některé osobní vlaky nepojedou, rychlíky čeká jiná trasa. Další omezení čekají cestující během roku.

Výluka začala už v sobotu jen krátce poté, co Správa železniční dopravní cesty podepsala smlouvu s vítězným sdružením firem, které opraví úsek z Lysé nad Labem do Kostomlat. Zakázku získalo sdružení GJW Praha, Chládek & Tintěra a N+N – Konstrukce a dopravní stavby Litoměřice. Hodnota zakázky je 148 milionů korun. V soutěži bylo celkem 7 nabídek, odhadovaná cena byla 153 milionů korun.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše je stavba rozdělena na několik etap, které povedou vždy k vyloučení jedné traťové koleje. Hotovo má být 20. září.

České dráhy kvůli výluce odřekly dva osobní vlaky z Nymburka do Ústí nad Labem v úseku Nymburk – Lysá nad Labem, dva vedou v jiné časové poloze. Kvůli výluce nepojedou rychlíky mezi Prahou a Hradcem Králové přes Lysou nad Labem, ale Poříčany. Místo Vysočan zastaví v Libni.

Na trati 231 je už teď omezen provoz kvůli rekonstrukci železniční stanice Čelákovice. Další omezení má nastat v létě, kdy je plánována výluka ve Velkém Oseku, na podzim pak v Libici nad Cidlinou.

Největší akcí na trati je aktuálně modernizace železniční stanice Čelákovice, která začala loni v lednu a stojí více než půl miliardy korun. Hlavní stavební práce skončí v srpnu, i když drobné úpravy ještě potrvají do listopadu.
To už ale cestující ani provoz nebude nijak omezovat. Půjde o drobnosti jako úpravu štěrkového lože a zhotovení drážních stezek,“ říká stavbyvedoucí Jan Hrazdira ze společnosti Swietelsky Rail CZ, která se podílela na zhotovení kolejového svršku a spodku, vybudování nových nástupišť a přístupových cest. Na malém prostoru nádraží se koncentrovala řada prací a velké mechanizace jako nákladních aut, nakladačů a drážních strojů, aby se brzy odstranily koleje a odtěžilo kolejové lože. Tím vznikl dostatečný časový prostor pro zhotovitele mostu a podchodů.

Velmi nám pomohlo, že jsme zde nasadili nejmodernější stavební stroje. Třeba kolejové jeřáby Kirow se dosud v Česku objevovaly jen výjimečně,“ uvedl Jan Hrazdíra. Kirow 800 pokládal výhybky na mstětickém zhlaví a Kirow 1200 vytrhal zhruba 2,5 kilometru tří staničních kolejí a části traťové koleje směrem na Mstětice. Špičkovou techniku firmě poskytl její rakouský vlastník Swietelsky Baugesellschaft.

V Čelákovicích vzniklo jedno ostrovní a dvě vnější nástupiště a dva podchody pro pěší a cyklisty. Nové bezbariérové ostrovní nástupiště dlouhé 200 metrů bylo dokončeno v lednu. Zprovoznění obou podchodů, výtahů a přístupových chodníků na ostrovní nástupiště se chystá na 17. července.

V příštích letech má optimalizace této trati pokračovat dalšími etapami. Hlavním cílem je zvýšení traťové rychlosti na 140 km/h, zkrácení jízdních dob a zvýšení kapacity tratě. Ve všech stanicích vzniknou bezbariérová nástupiště.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Tímto tempem? Než se zmodernizuje celá trať na 140 km/h, tak se budou muset začít opravovat ty zmodernizované úseky.

  • V Lysé a Ostré jsou relativně nová nástupiště – s těmi se bude také něco dělat? Klidně zde na hodně úsecích mohlo být i 160, jedná se ve velké míře o přímé úseky.

    • Úsek Vysočany – Lysá by měl být téměř celý na 140 km/h a z Lysé do Velkého Oseka až 160 km/h. stejně tak by měla být 160 směrem z Lysé na Mělník (možná dál). Těch 140 km/h v některých rovných úsecích (Čelákovice-Lysá) moc nechápu.
      Rekonstrukce asi příliš nepomůže nákladní dopravě, ale určitě zajistí mnohem rychlejší spojení rychlíků.

    • Pánové, ale to jsou OPRAVY, aby se po té trati dalo vůbec bezpečně a bez zpomalování jezdit. Žádná modernizace, žádné zvyšování rychlosti nad 120 km/h….

    • pokud vyměním komplet jako při modernizaci, myslíte, že to neunese vyšší rychlost?

    • Petr: Tady se motají dvě věci dohromady. Zatímco v Čelákovicích už probíhá modernizace, na Kostomlaty začíná pouze plánovaná údržba, aby nevznikaly pomalé jízdy.
      Já mluvím o očekávané modernizaci, která je již schválená a částečně vysoutěžená, jenže do roku 2020/2022 se musí trať udržet naživu.
      Jde o velký rozdíl. V prvním případě jde o kompletní přestavbu, ve druhém pouze o výměnu kolejnic a podbití / výměnu špatných pražců. Rychlost se po údržbě určitě nezvýší, ale výhledově za několik let se trať tak jako tak přestaví kompletně a pak je zvýšení / zkapacitnění dojde. (pane Chytrý.)

    • To: „pokud vyměním komplet jako při modernizaci“
      Co všechno si představujete pod slovem „komplet“? Pokud to neupřesníte, nelze se k takové připomínce adekvátně vyjádřit.

    • To:
      Máte pravdu – není: zvláště když už to mezitím vlastně udělal „Jakub“ (třeba obsahem té závěrečné závorky v komentáři k „Petrovu“ příspěvku) …

    • Pánové, nekáčkujte tady. Ta Lysá-Kostomlaty je samozřejmě jen údržba. Rekonstrukce za 150 mega by byla hodně z laciného kraje. Zabezpečení i 120 km/h zůstávají. Je to jen lehká údržba, aby se ta trať nesesypala. Milá SŽDC se na údržbu totálně vykašlala, s tím že bude rekonstrukce. Jenže ta bude 2022 (možná) a do té doby by trať byla totálně nesjízdná. Vzhledem k významu tratě, tak došlo na roky odkládanou údržbu. Protože nechat si dát za Lysou červený terč na 3-5 let by byla silná káva i na SŽDC. Mezitím budou hotové Čelákovice a pak by (snad) měly následovat Vysočany-Mstětice, Čelákovice-Lysá a pak asi Lysá-Nymburk a Mstětice-Čelákovice, kde už proběhla podobná údržba.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora