Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Další velké opravy trati Praha – Nymburk. Po Čelákovicích zamířili stavbaři do Lysé

Modernizace železniční stanice Čelákovice. Foto: Swietelsky Rail
Modernizace železniční stanice Čelákovice. Foto: Swietelsky Rail

Na důležité trati 231 mezi Prahou a Nymburkem začala další výluka. Některé osobní vlaky nepojedou, rychlíky čeká jiná trasa. Další omezení čekají cestující během roku.

Výluka začala už v sobotu jen krátce poté, co Správa železniční dopravní cesty podepsala smlouvu s vítězným sdružením firem, které opraví úsek z Lysé nad Labem do Kostomlat. Zakázku získalo sdružení GJW Praha, Chládek & Tintěra a N+N – Konstrukce a dopravní stavby Litoměřice. Hodnota zakázky je 148 milionů korun. V soutěži bylo celkem 7 nabídek, odhadovaná cena byla 153 milionů korun.

Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše je stavba rozdělena na několik etap, které povedou vždy k vyloučení jedné traťové koleje. Hotovo má být 20. září.

České dráhy kvůli výluce odřekly dva osobní vlaky z Nymburka do Ústí nad Labem v úseku Nymburk – Lysá nad Labem, dva vedou v jiné časové poloze. Kvůli výluce nepojedou rychlíky mezi Prahou a Hradcem Králové přes Lysou nad Labem, ale Poříčany. Místo Vysočan zastaví v Libni.

Na trati 231 je už teď omezen provoz kvůli rekonstrukci železniční stanice Čelákovice. Další omezení má nastat v létě, kdy je plánována výluka ve Velkém Oseku, na podzim pak v Libici nad Cidlinou.

Největší akcí na trati je aktuálně modernizace železniční stanice Čelákovice, která začala loni v lednu a stojí více než půl miliardy korun. Hlavní stavební práce skončí v srpnu, i když drobné úpravy ještě potrvají do listopadu.
To už ale cestující ani provoz nebude nijak omezovat. Půjde o drobnosti jako úpravu štěrkového lože a zhotovení drážních stezek,“ říká stavbyvedoucí Jan Hrazdira ze společnosti Swietelsky Rail CZ, která se podílela na zhotovení kolejového svršku a spodku, vybudování nových nástupišť a přístupových cest. Na malém prostoru nádraží se koncentrovala řada prací a velké mechanizace jako nákladních aut, nakladačů a drážních strojů, aby se brzy odstranily koleje a odtěžilo kolejové lože. Tím vznikl dostatečný časový prostor pro zhotovitele mostu a podchodů.

Velmi nám pomohlo, že jsme zde nasadili nejmodernější stavební stroje. Třeba kolejové jeřáby Kirow se dosud v Česku objevovaly jen výjimečně,“ uvedl Jan Hrazdíra. Kirow 800 pokládal výhybky na mstětickém zhlaví a Kirow 1200 vytrhal zhruba 2,5 kilometru tří staničních kolejí a části traťové koleje směrem na Mstětice. Špičkovou techniku firmě poskytl její rakouský vlastník Swietelsky Baugesellschaft.

V Čelákovicích vzniklo jedno ostrovní a dvě vnější nástupiště a dva podchody pro pěší a cyklisty. Nové bezbariérové ostrovní nástupiště dlouhé 200 metrů bylo dokončeno v lednu. Zprovoznění obou podchodů, výtahů a přístupových chodníků na ostrovní nástupiště se chystá na 17. července.

V příštích letech má optimalizace této trati pokračovat dalšími etapami. Hlavním cílem je zvýšení traťové rychlosti na 140 km/h, zkrácení jízdních dob a zvýšení kapacity tratě. Ve všech stanicích vzniknou bezbariérová nástupiště.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pavel Sláma
Host
Pavel Sláma

Tímto tempem? Než se zmodernizuje celá trať na 140 km/h, tak se budou muset začít opravovat ty zmodernizované úseky.

To
Host
To

V Lysé a Ostré jsou relativně nová nástupiště – s těmi se bude také něco dělat? Klidně zde na hodně úsecích mohlo být i 160, jedná se ve velké míře o přímé úseky.

Jakub
Host
Jakub

Úsek Vysočany – Lysá by měl být téměř celý na 140 km/h a z Lysé do Velkého Oseka až 160 km/h. stejně tak by měla být 160 směrem z Lysé na Mělník (možná dál). Těch 140 km/h v některých rovných úsecích (Čelákovice-Lysá) moc nechápu.
Rekonstrukce asi příliš nepomůže nákladní dopravě, ale určitě zajistí mnohem rychlejší spojení rychlíků.

Petr
Host
Petr

Pánové, ale to jsou OPRAVY, aby se po té trati dalo vůbec bezpečně a bez zpomalování jezdit. Žádná modernizace, žádné zvyšování rychlosti nad 120 km/h….

To
Host
To

pokud vyměním komplet jako při modernizaci, myslíte, že to neunese vyšší rychlost?

Jakub
Host
Jakub

Petr: Tady se motají dvě věci dohromady. Zatímco v Čelákovicích už probíhá modernizace, na Kostomlaty začíná pouze plánovaná údržba, aby nevznikaly pomalé jízdy.
Já mluvím o očekávané modernizaci, která je již schválená a částečně vysoutěžená, jenže do roku 2020/2022 se musí trať udržet naživu.
Jde o velký rozdíl. V prvním případě jde o kompletní přestavbu, ve druhém pouze o výměnu kolejnic a podbití / výměnu špatných pražců. Rychlost se po údržbě určitě nezvýší, ale výhledově za několik let se trať tak jako tak přestaví kompletně a pak je zvýšení / zkapacitnění dojde. (pane Chytrý.)

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To: „pokud vyměním komplet jako při modernizaci“
Co všechno si představujete pod slovem „komplet“? Pokud to neupřesníte, nelze se k takové připomínce adekvátně vyjádřit.

To
Host
To

a je nutné se ke všemu vyjadřovat?))

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To:
Máte pravdu – není: zvláště když už to mezitím vlastně udělal „Jakub“ (třeba obsahem té závěrečné závorky v komentáři k „Petrovu“ příspěvku) …

VRT
Host
VRT

Pánové, nekáčkujte tady. Ta Lysá-Kostomlaty je samozřejmě jen údržba. Rekonstrukce za 150 mega by byla hodně z laciného kraje. Zabezpečení i 120 km/h zůstávají. Je to jen lehká údržba, aby se ta trať nesesypala. Milá SŽDC se na údržbu totálně vykašlala, s tím že bude rekonstrukce. Jenže ta bude 2022 (možná) a do té doby by trať byla totálně nesjízdná. Vzhledem k významu tratě, tak došlo na roky odkládanou údržbu. Protože nechat si dát za Lysou červený terč na 3-5 let by byla silná káva i na SŽDC. Mezitím budou hotové Čelákovice a pak by (snad) měly následovat Vysočany-Mstětice, Čelákovice-Lysá… Číst vice »