Další velké opravy trati Praha – Nymburk. Po Čelákovicích zamířili stavbaři do Lysé
Na důležité trati 231 mezi Prahou a Nymburkem začala další výluka. Některé osobní vlaky nepojedou, rychlíky čeká jiná trasa. Další
Na důležité trati 231 mezi Prahou a Nymburkem začala další výluka. Některé osobní vlaky nepojedou, rychlíky čeká jiná trasa. Další omezení čekají cestující během roku.
Výluka začala už v sobotu jen krátce poté, co Správa železniční dopravní cesty podepsala smlouvu s vítězným sdružením firem, které opraví úsek z Lysé nad Labem do Kostomlat. Zakázku získalo sdružení GJW Praha, Chládek & Tintěra a N+N – Konstrukce a dopravní stavby Litoměřice. Hodnota zakázky je 148 milionů korun. V soutěži bylo celkem 7 nabídek, odhadovaná cena byla 153 milionů korun.
Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše je stavba rozdělena na několik etap, které povedou vždy k vyloučení jedné traťové koleje. Hotovo má být 20. září.
České dráhy kvůli výluce odřekly dva osobní vlaky z Nymburka do Ústí nad Labem v úseku Nymburk – Lysá nad Labem, dva vedou v jiné časové poloze. Kvůli výluce nepojedou rychlíky mezi Prahou a Hradcem Králové přes Lysou nad Labem, ale Poříčany. Místo Vysočan zastaví v Libni.
Na trati 231 je už teď omezen provoz kvůli rekonstrukci železniční stanice Čelákovice. Další omezení má nastat v létě, kdy je plánována výluka ve Velkém Oseku, na podzim pak v Libici nad Cidlinou.
Největší akcí na trati je aktuálně modernizace železniční stanice Čelákovice, která začala loni v lednu a stojí více než půl miliardy korun. Hlavní stavební práce skončí v srpnu, i když drobné úpravy ještě potrvají do listopadu.
„To už ale cestující ani provoz nebude nijak omezovat. Půjde o drobnosti jako úpravu štěrkového lože a zhotovení drážních stezek,“ říká stavbyvedoucí Jan Hrazdira ze společnosti Swietelsky Rail CZ, která se podílela na zhotovení kolejového svršku a spodku, vybudování nových nástupišť a přístupových cest. Na malém prostoru nádraží se koncentrovala řada prací a velké mechanizace jako nákladních aut, nakladačů a drážních strojů, aby se brzy odstranily koleje a odtěžilo kolejové lože. Tím vznikl dostatečný časový prostor pro zhotovitele mostu a podchodů.
„Velmi nám pomohlo, že jsme zde nasadili nejmodernější stavební stroje. Třeba kolejové jeřáby Kirow se dosud v Česku objevovaly jen výjimečně,“ uvedl Jan Hrazdíra. Kirow 800 pokládal výhybky na mstětickém zhlaví a Kirow 1200 vytrhal zhruba 2,5 kilometru tří staničních kolejí a části traťové koleje směrem na Mstětice. Špičkovou techniku firmě poskytl její rakouský vlastník Swietelsky Baugesellschaft.
V Čelákovicích vzniklo jedno ostrovní a dvě vnější nástupiště a dva podchody pro pěší a cyklisty. Nové bezbariérové ostrovní nástupiště dlouhé 200 metrů bylo dokončeno v lednu. Zprovoznění obou podchodů, výtahů a přístupových chodníků na ostrovní nástupiště se chystá na 17. července.
V příštích letech má optimalizace této trati pokračovat dalšími etapami. Hlavním cílem je zvýšení traťové rychlosti na 140 km/h, zkrácení jízdních dob a zvýšení kapacity tratě. Ve všech stanicích vzniknou bezbariérová nástupiště.