Další provozovatel rychlovlaků ve Španělsku bude jezdit pod značkou Iryo
Frecciarossa 1000. Foto: Ilsa
Společný podnik italských drah Trenitalia a Air Nostrum spojí Madrid hlavně s městy na pobřeží.
Společný podnik italských drah Trenitalia a Air Nostrum spojí Madrid hlavně s městy na pobřeží.
DOTAZ na redakci – chápu správně, že jde o „open-access“? Nebo jde o jakousi variantu „koncesního modelu“ (tj. dopravce nedostává dotaci, ale má zaručeno „mílové právo“/výhradní sloty na konkrétní lince“)?
Viz zpráva z roku 2019 která popisuje balíčky A (RENFE), B (Ilsa=Iryo), C (SNCF).
https://www.ferrovie.info/index.php/it/42-primo-piano/11925-ferrovie-etr-400-in-spagna-dal-2020-a-ilsa-trenitalia-il-pacchetto-b
Railway Gazette v roce 2018 psal, že v případě Ilsa jde o „open-access“, jenže mezitím vstoupil v platnost a účinnost 4. balíček. Tak nevím.
Díky.
Je to takový hybrid, viz třeba https://www.railtech.com/policy/2021/06/30/why-the-spanish-model-of-rail-liberalisation-is-promising/
Díky.
Tak uvidíme, jestli podobný „hybrid“ bude navrhovat RENFE u nás (ČR/SR), v Německu a v Polsku.
My jsme trochu v jiné situaci. Španělská vysokorychlostní síť je prakticky nevyužívaná, viz statistiky v článku (nejvytíženější úsek 60 % prázdné, u nejméně vytíženého 90 %). U nás prázdná kapacita na populárních tratích prakticky už skoro není.
Nerozumíme si…U nás dosud není žádná VRT. A vzhledem ke katastrofálnímu stavu státní kasy není jasné kde vzít peníze na zbudování VRT. Tj.. dost možné, že dojde k opakování scénáře Suezského kanálu v Egpytě, který byl v podobné situaci jako u nás… nic moc know-how, poptávka a peníze. Ale velkou výhodou proč Egypt byla poloha. Takže já bych nevylučoval, že jestli někdo investuje do VRT v ČR, tak pod podmínkou že bude předpoklad rentabilního využívání (neboť první roky po dokončení Suezského kanálu se příliš nedařilo = šlo o citelně ztrátový projekt)… Takže si umím představit „hybrid“, tak jak je popsán… Číst vice »
Doufam ze dojde icunas ke skutecne liberalizaci ..
Mě by stačilo, kdyby těch necelých 20 miliard ročně z našich kapes pro pasažérské nádražáky se smrsklo na miliardu, dvě ročně (tj. dotovat jízdu těžkým invalidům, nemocným starobním penzistům a rodinám s nadprůměrným počtem malých dětí, kteří se nevejdou do klasického 5místného autíčka).
A ušetřené peníze použít na budování+údržbu nástupišť hrana/hrana pro autobusků/vláčků/spolujízdních autíček (viz Břeclav).
Neboť v ČR těch víc než 5 milionů osobních autíček je příliš, zvlášť když slouží k převozu jednoho člověka/řidiče.
Ovšem nevím jestli se povede probudit pasažérské nádražáky, kteří neumí nabídnout/prodat své služby… takže neuživí svých něco přes 300 tisíc sedaček.
Váš příspěvek je totální nesmysl, který navíc odporuje sám sobě. Na jednu stranu chcete snížit množství aut na silnicích a na druhou chcete přestat dotovat veřejnou dopravu a tím pádem snižovat množství relací, kam by ta VD jezdila + by došlo k výraznému, možná násobnému zvýšení cen jízdného, což by znamenalo odliv cestujích do aut. Komu by pak sloužila ta nově budovaná a udržovaná nástupiště? Chci upozornit všechny diskutující, že se mi podařilo za pomoci dalšího diskutujícího potvrdit, že pan Axel je skutečně zaměstnancem SŽ a dokonce se podařilo zjistit ve které stanici pracuje – Koryčany – tudíž se o… Číst vice »
Za prvé… Já nic nechci. Pouze racionálně popisuji, že je silně ekonomicky nákladné pro jednoho cestujícího/řidiče provozovat autíčeko… Logickou volbou by bylo, aby veřejná hromadná doprava USNADŇOVALA přestup z autíčka do hromadné dopravy. Za druhé… nechci přestat dotovat veřejnou dopravu. Chci přestat doplácet na neschopnost/neochotu pasažérských nádražáků, aby svoji práci efektivně prodávali užitečnou službu cestujícím… ve smyslu „náš zákazník=náš pán“… Prozatím se někteří nádražáci, zejména ti šéfodboráři chovají, že cestující nejsou zákazníci… Za třetí … k přivření/ukončení penězovodu z našich kapes pro nádražáky, dojde tak jako tak. Neboť náš národ vymírá…. Takže NEBUDE Z ČEHO plnit penězovod, na který si… Číst vice »
1) Takže Vy podle toho, že počet osobních aut v ČR neustále roste usuzujete, že je neekonomické provozovat osobní auta? Proč si je teda ti lidé pořizují, proto aby se měli hůř? 2) můžete uvést příklad veřejné dopravy, jako celku, která je tak schopná že nepotřebuje dotovat? Žádná země v evropě se k takovému stavu ani neblíží. 3) nevím co myslíte tím, že náš národ vymírá, ale počet obyvatel ČR neustále roste 4) my už víme že pracujete u SŽ, už to opravdu nemá smysl zapírat. Já vím, chtěl jste se tvářit nezaujatě, ale prostě ty důkazy tady jsou a… Číst vice »
Zopakuji to podruhé – nebude z čeho plnit penězovod pasažérským nádražákům. Proč? Protože narůstá počet lidí potřebných peněz ze společné kasy (zejména generace našich rodičů ve starobní penzi) a klesá počet lidí kteří vydělávají a z jejich výdělku část ve formě daní putuje do státní kasy. Zopakuji to potřetí – za pár roků nebude z čeho vyplácet pasažérské nádražáky ze společné kasy. Po čtvrté to zopakuji – naše společnost za pár roků citelně zchudne. Nebude z čeho vyplácet jednotlivé lidi, co si zvykli žít ze společného měsče. Po páte – dotace za pár let se citelně utlumí !!! Takže milí… Číst vice »
Vy jako zaměstnanec SŽ s režijkou a stejně tak Vaše manželka a děti s režijkou využíváte cca 80% vlaků v ČR“zadarmo“ tak co nám poctivým odborářům chcete tady kázat?
Přesně – jak předvádí „fanatik“ Výkolejka
… pokud dál budete, Vy pasažérští nádražáci“, uhýbat pohledem před realitou, pokud dál budete schovávat „hlavu do písku, jak pštrosi, tak o to drtivější bude dopad za pár let.
Vy si neuvědomujete, že všechny problémy, které tady popisujete úplně lehce vyřeší dost dlouhá stávka : – )
jj, „poslední zhasne“
Naopak, dostatečně dlouhá stávka nám zajistí příjmy na další roky a tak si zajistíme obživu až do důchodu.
Kefalín, čo také si představujetě pod pojmom pasažérský nádražák?
Což je docela pravda. Ověřeno na jaro 1997, jestli se dobře pamatuju.
Pamatuje si velmi dobře …
No, podívejte, pane (trole). Já jsem cestující, nikoli vozič vlastní pr..ele v autě, tak samozřejmě situaci pečlivě pozoruji. Zaměstnanci Českých drah se celkem snaží a chovají se k nám slušně, stejně jako zaměstnanci dalších společností.
Zato Správa železnic v posledních 2-3 letech stále více narušuje normální průběh dopravy a tak o 5-10% ročně ji zhoršuje, a posunuje nás pomalu někam na úroveň Srbska (před výstavbou rychlostních trati u nich). Rozvracíte dopravu nesmyslným a nekoordinovaným souběhem prací a zejména neschopnosti sestavit vyjezditelné jízdní řády a zaručit (aspoň v naprosté většině případů) přestupy.
ad „se celkem snaží “ akorát se neuživí, protože nemají dost SOLVENTNÍCH zákazníků… což je zvláštní vzhledem k tomu jak jsou plné silnice a parkoviště. Přičemž auto s jedním (či se dvěma) cestujícími vychází vlaková doprava levněji. Čili jaké máte řešení Vy? Ad SŽDC – to se mi obtížně posuzuje kde konkrétně lze co zlepšit. Neboť jsem cestující. SŽDC je součástí služby, kterou kupuju od dopravců… Je-li to se SŽDC tak špatné, jak píšete, tak proč nestávkuje PRO ZLEPŠENÍ SŹDC těch 30 až 70% zaměstnanců nádražáckých pasažérských dopravců, kterým hrozí že přijdou o obživu neboť nemají zákazníky-cestující? A během pár… Číst vice »
Koryčany? To je do Nemotic z kopce. Tak snad mu dřevo neujede.
Koryčany – tam jezdí nějaké vlaky ?
Copak tam ten pán dělá ? Pokud ho SŽ zaměstnává, tak se jedná o příklad špatného hospodaření ….
Nebo, zbytetečné investice. 🙂
Myslim, ze by pro nas bylo vyhodne se napojit nejen na Drazdany, ale i na Norimberk slusnou VRT… a mit spojeni jak na Berlin, tak na Pariz…
A musim rici, ze Zefiro je fakt povedeny vlak…
Samozrejme, je nyni priorita Usti-Praha-Brno…
J8 už několik let říkám, že první VRTka by měla být do Mnichova a další do Drážďan, až pak by měla být Brno Vídeň a následně Ostrava-Polsko.
A důvod?
Mnichov? Se podívejte na přepravní proudy. I do těch Budějovic je poptávka po osobní dopravě větší. A rovnou říkám, že napřed by se hodila klasická trať sjízdná pro nákladní vlaky. Protože přes Rozvadov jezdí víc kamionů než osobáků. Náklad jedoucí 100 km/h se na VRT fakt nehodí.
Hodí, nehodí. Jenomže nákladních vlaků na VRT bude přibývat. Alespoň tedy na síti DB Netz v Německu.
Ekonomika rozhoduje.
To s tou „ekonomika rozhoduje“ Vám pasuje do souladu s faktem, že DB Cargo bylo v zisku naposled v roce 2014?
Aktuální tržní podíl fy DB Cargo = zhruba půlka německého trhu.
Kdo tady píše o DB Cargo?
Ekonomika provozu správce sítě!
Bože, proč si dal dušu do barana?
Když nákladní nádražácká firma prodělává, tak buďto dojde k:
– poklesu cen v ceníku DB Netz nebo
– poklesu využívání kolejí, neboť žádná firma nemůže dlouhodobě podnikat, když výsledkem podnikání je ztráta, nikoliv zisk.
Tj. proto se mi příliš nezdá, že by nákladní nádražáci v Německu stáli o používání VRT…. hlavní výhodou VRT by přece mělo být nadprůměrně dosahovaná rychlost, ne? A nezdá se mi, že by zákazníci nákladních nádražáků chtěli platit výrazně víc, když zboží dorazí o pár hodin dřív.
U nás by se podobný podnik určitě jmenoval RegiJó 🤭
Pokud polskou, českou slovinskou, chorvatskou, srbskou,… pobočku ARRIVy koupí německá NETINERA (=dcera italské TrenItalia), tak bych si tipnul, že klidně zopakují podobný marketing jako u momentálně „vypnuté“ linky Francie-Itálie… tj. THELLO.
A pokud jde o RegioJet, tak bych nevylučoval, že se nějak spojí (myslím nejen vláčky, ale taky autobusky)… Koneckonců – tváří tvář FLIXBusu prý chtěl spolupracovat s BlaBlaBusem. A víme, že s autobusky spolupracoval s DB.