44 miliard eur do lepších tratí i nových rychlovlaků. Nový pětiletý plán italských drah

Vysokorychlostní jednotka Frecciarossa 1000 v Miláně. Foto: Jan SůraVysokorychlostní jednotka Frecciarossa 1000 v Miláně. Foto: Jan Sůra

Italské státní dráhy (FS) představily svůj pětiletý investiční a obchodní plán, který počítá s velkými investicemi nejen do infrastruktury, ale

Italské státní dráhy (FS) představily svůj pětiletý investiční a obchodní plán, který počítá s velkými investicemi nejen do infrastruktury, ale i nových vozidel. Součástí je i expanze na zahraniční trhy.

Zveřejněný plán počítá na železnici do roku 2023 s investicemi ve výši 44 miliard eur, tedy přes  bilion korun. Největší částka z toho má jít do nových tratí a jejich modernizace: celkem 28 miliard. Každý rok firma počítá s nárůstem počtu cestujících o 90 milionů. Oproti dosavadnímu ročnímu objemu investic jde o navýšení o více než polovinu.

„Chceme kompletně přeměnit hromadnou dopravu, zvýšit její kvalitu a více ji přizpůsobit potřebám zákazníků,“ řekl šéf FS Gianfranco Battisti. Materiál neuvádí nic o možném zapojení ztrátových aerolinek Alitalia do skupiny, o kterém se v Itálii mluví.

V seznamu tratí na modernizaci a výrazné zrychlení je například spojení do Rakouska přes Brenner, tratě Brescia – Verona – Padova, Neapol – Bari nebo z Palerma do Messiny. Dalších 14 miliard eur (ty nejsou zahrnuty v sumě 44 miliard eur) mají jít do zlepšení dálniční sítě.

Na nové vlaky a autobusy má jít celkem 12 miliard eur. FS slibuje nákup celkem dvou tisíc nových vozidel, italský dopravce chce mít jednu z nejmladších flotil v Evropě. Celkem půjde o nákup 600 vlaků pro příměstskou dopravu a 1421 autobusů, polovina z nich má být bezemisní.

Firma chce koupit současně dalších 14 nových vysokorychlostních jednotek Frecciarossa 1000, které dodávalo sdružení Bombardier / Hitachi.  V plánu je pořízení 714 vagónů a 100 nových lokomotiv.

FS chce růst i na zahraničních trzích „exportem vynikajícího know-how“. Čeští zákazníci se mohou s know-how FS setkat například na Západních expresech, které provozují České dráhy ve spolupráci s Die Länderbahn, v které má italský dopravce většinu. Na časté výpadky a špatnou kvalitu si stěžují čeští i bavorští objednatelé.

Tagy Ferrovie dello Stato (FS) FS italská železnice
27 komentářů