Další odklad pro alternativní koridor. Ministerstvo rozcupovalo územní rozhodnutí
Pro úsek Hradec Králové (mimo) - Týniště nad Orlicí (mimo) klade interaktivní mapa SŽ aktuálně budování do let 2026 až 2028.
Léta se vlekoucí příprava modernizace tratě z Hradce Králové přes Týniště nad Orlicí na Choceň se znovu o něco protáhne. Ministerstvo dopravy aktuálně zrušilo územní rozhodnutí k téměř dvacetikilometrovému úseku Hradec Králové (mimo) – Týniště nad Orlicí (mimo).
Žádost o územní rozhodnutí podala Správa železnic v červnu 2021, Krajský úřad Královéhradeckého kraje jej vydal v lednu 2022. Odvolání k ministerstvu dopravy podalo sedm fyzických osob (většinou z Třebechovic pod Orebem) a obec Blešno.
Ministerstvo dopravy jim nyní dalo za pravdu, když rozhodnutí zrušilo a věc vrátilo do Hradce k novému projednání. Tvrdě přitom zkritizovalo hradecké úředníky i Správu železnic jako žadatelku. Jádrem sporů jsou například protihluková opatření, omezení přístupu k pozemkům, nesoulad s územními plány obcí nebo opomenutí řady účastníků.
„Krajský úřad opomenul desítky hlavních účastníků, což je už velký rozsah. Ministerstvo nezjistilo opomenuté účastníky nějakým serendipitním způsobem (náhodně); naopak jejich opomenutím je oznámení o zahájení řízení stiženo systematicky, byť vše nasvědčuje tomu, že se tak stalo pouze z nedbalosti,“ stojí v rozhodnutí MD. Krajský úřad se podle něj nesnažil věc napravit, nýbrž spíše zakamuflovat; tím mimo jiné ztížil práci ministerským úředníkům.
Ministerstvo rovněž královéhradeckému úřadu i Správě železnic vytýká, že opomenuly podmínky závazného stanoviska z procesu EIA. Souhlasné stanovisko získala Správa železnic už v roce 2019. „Jak krajský úřad, tak žadatelka se k závaznému stanovisku zachovaly bohužel jako k ‚nutnému razítku‘, aniž by vyjevily svůj názor na (s)plnění jeho podmínek,“ píše ministerstvo dopravy. Podmínky se týkají mimo jiné hluku.
„Odvolatelé se rovněž nedozvěděli, jak by byl v případě umístění záměru a výstavby zajištěn přístup pro pěší a pro vozidla k jejich nemovitostem (zejména domů). Stavba je navržena nešetrně ve smyslu § 76 odst. 2 stavebního zákona, který platí i pro řízení podle liniového zákona. Žadatelka ho nerespektovala, naopak se snaží využít liniový zákon k zásadním a nešetrným zásahům do jejich práv. Krajský úřad neměl rezignovat a odůvodnit, jak je splněný i tento požadavek,“ je další z řady výtek ministerstva na adresu Správy železnic a Krajského úřadu Hradec Králové.
Hlavním cílem stavby je zdvoukolejnění tohoto úseku. To umožní zvýšení kapacity trati. Kromě výstavby druhé koleje je předmětem projektu zejména rekonstrukce stanic Hradec Králové-Slezské Předměstí a Třebechovice pod Orebem.
Obecně by trať číslo 20 Velký Osek – Hradec Králové – Týniště nad Orlicí – Choceň měla sloužit jako alternativní západo-východní spojka k prvnímu koridoru. Volají po ní především nákladní dopravci. Současně jde i o možnou novou trasu pro dálkové vlaky osobní dopravy. Umožnila by například rychlé spojení Moravy s Hradcem Králové.
Jenže modernizace se neustále oddaluje. Pro úsek Hradec Králové (mimo) – Týniště nad Orlicí (mimo) klade interaktivní mapa Správy železnic aktuálně budování do let 2026 až 2028, ještě na podzim 2019 (leták zde) se uváděla léta 2022 až 2024.
Navazující úsek Týniště nad Orlicí – Choceň o délce 24 kilometrů je na tom podobně. V roce 2018 uváděla Správa železnic termíny výstavby 2022 až 2025, následně je posunula na 2025 až 2028 a aktuálně znějí 2028 až 2030.