Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Další nádraží prokoukla, naposledy v Turnově. Tempo oprav má zrychlit

Opravné nádraží v Turnově. Autor: SŽDC
Opravné nádraží v Turnově. Autor: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty ukončila v posledních týdnech opravy dalších několika nádražních budov. K nejnákladnějším patřila druhá etapa oprav turnovského nádraží, kde začala cestujícím před několika dny sloužit rekonstruovaná výpravní budova. Zároveň zde otevřela novou pobočku Česká pošta. „Navazující druhá etapa řešila komplexní opravu vnitřních i vnějších prostor. Ve spolupráci s novými nájemci – Českou poštou a městskou knihovnou – byla zpracována změna projektu během stavby a prostory byly uzpůsobeny jejich požadavkům,“ náměstek generálního ředitele SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola. Opravy si vyžádaly 30 milionů.

Opravné nádraží v Turnově. Autor: SŽDC
Opravné nádraží v Turnově.
Autor: SŽDC

V obnovené kráse se zaskvělo i režné zdivo nádražní budovy v Grygově nedaleko Olomouce. Více než tři měsíce trvající stavební práce zahrnovaly opravu exteriéru památkově chráněného objektu i obnovu jeho interiérů. Celková investice dosáhla částky téměř 3,4 milionu korun. V Grygově se nájemce kancelářských prostor v budově stále hledá.

Opravné nádraží v Grygově. Autor: SŽDC
Opravné nádraží v Grygově.
Autor: SŽDC

Moderní podobu získalo v uplynulých měsících i nádraží v Modřicích, které je důležitým přestupním uzlem integrované dopravy Jihomoravského kraje. Stavební práce za přibližně 5,5 milionu korun začaly v říjnu loňského roku a trvaly do konce letošních prázdnin.

SŽDC chce přitom tempo oprav nádražních budov, které převzala od Českých drah v roce 2016, ještě zvýšit. „V letošním roce se zahájí opravy či rekonstrukce zhruba 50 výpravních budov, příští rok přes 60. Jedná se o větší akce – opravy a celkové modernizace,“ sdělila mluvčí Kateřina Šubová.

PŘEDPOKLÁDANÉ STAVEBNÍ NÁKLADY na opravy a rekonstrukce nádražních budov (pramen SŽDC)

Plán

2019

 

2020 2021 2022 2023 2024
Celkem (mil. Kč) 1 242,3 2 256,4 2 148,0 1 751,1 1 586,2 1 304,5

Příklady nádraží určených k rekonstrukci (zahájení):

2018

Praha-Smíchov
Hradec Králové hlavní nádraží
Kolín
Bohumín
Hanušovice
Semily
Šternberk
Nový Bydžov
Přerov
Přibyslav
Huštěnovice
Ostrov nad Oslavou
Frýdek-Místek
Doudleby nad Orlicí
Hlubočky
Valšov

2019

Praha hlavní nádraží (Fantova budova)
Beroun
Ostrava-Vítkovice
Havířov
Opava západ
Plzeň-Jižní Předměstí
Tachov
Veselí nad Lužnicí
Bílina
Velké Meziříčí
Křižanov
Přelouč
Písek
Planá u Mariánských Lázní
Hrušovany nad Jevišovkou
Sokolnice-Telnice

23 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Na ty Vítkovice se těším.. Jen se obávám aby to nebylo zbytečné jako rekonstrukce nádraží v Třinci, nebo tam už je živěji a volné prostory jsou již obsazeny (alespon z části)?

    Bohatě by zatím stačilo buďto tam vybudovat výtahy, nebo radši podchod a zrušit nadchod.

  • Je to sice velmi dobrá zpráva, že se opravuje jedna nádražní budova za druhou, co to ale pomůže, když po té slávě při otevření bude následovat nulová údržba a stav se tak rychle přiblíží výchozímu stavu… Je to do očí bjící na každém opraveném nádraží, které od chvíle, kdy ho opustil poslední stavební dělník už jen chátrá. Časem se objeví drobné závady, které se hned neodstraní a pak je to už na velkou opravu, která se ale taky neprovede… Okapy se nečistí, zašlá špína se všude rozlézá… Uvidíme, jak bude ten Turnov vypadat třeba za dva roky… Jinak nádražky při svých cestách (a to i autem) vyhledávám, mnohde se stále ještě dá za rozumnou cenu rychle a dobře najíst, než v „běžných“ restauracích, kde už kolikrát ti zloději neví, co by za to jídlo chtěli…

  • Ano, Česká pošta nebo knihovna jsou přesně ty věci, které by se měli běžně integrovat do nádražních budov, samozřejmě pakliže leží v příhodné poloze.

    • Ano. Naprostý souhlas. Konkrétně v Turnově je pošta v budově nádraží nápad na medaili. Opravdu velký pohyb lidí (hned u nádraží je autobusový terminál a ‚přes ulici‘ sídliště) a snadná dostupnost. Díky. (budu fér, jsem místní)

    • Barva je barva, ale „nádražku“(nebo aspoň kiosk s LEVNÝM a čerstvým „rychlým občerstvením“ včetně čepovaného piva) nebo bankomat vydávající i bankovky hodnoty 200 Kč umístěný přímo v nádražní hale ani sebelepší barva nahradit nemůže …

      • Nádražky jsou většinou synonymem pro ty nejzaplivanější putiky. Osobně se jim spíš vyhýbám.

        • Jak pro koho a i jak kde – ta turnovská bývala (dokud existovala) skutečně dost hrozná (podobně jako je ta v Praze-Dejvicích, o které se psalo jinde), ale bylo tam i několik dalších občerstvovacích možností, které s rekonstrukcí staniční budovy zanikly. A v mnoha z těch stanic, kde „nádražky“ dodnes existují, jsou to čisté a příjemné podniky – ale když jimi a priori pohrdáte (pardon – spíše se jim vyhýbáte), tak minimálně pro ty, kteří se jich „neštítí“, to žádná škoda není, protože jim tam aspoň zbude víc místa.
          Obecně bych předpokládal, že s rekonstrukcemi staničních budov dojde ke změnám k lepšímu i v případě prostor „nádražek“ – bohužel to ovšem obvykle s sebou nese i zvýšení sazeb nájmů prostor, a návazně tak i cen zboží tam nabízeného …

      • Další nesmyls od Vás starý pane..
        1.) ceny určuje v závislosti na nájemném průnik nabídky s poptávkou – to přece každý ví – tj. když to bude pro většinu drahé – tak tam chodit nakupovat nebudou a obchůdek si na sebe nevydělá…
        2.) „bankomat i na 200 Kč“ – především je to nesmysl
        – „postaru – pro staré zatvrzelé lidi“ obchodník má ze zákona mít dostatečnou hotovost v kase na vrácení při platbě jakoukoliv bankovkou – tj. i pětitisícovkou..
        – „ponovu- běžný stav“ – pokud je živnostník opravdu obchodník – tak má platební terminál – kartu má přece každý alespoň jednu – a to vždy při sobě – dostatečnou hotovost alespoň ve městech málokdy-málokdo – není důvod..
        ideální rozumný obchodník by měl mít platby jenom kartou..
        obchodníkovy tím odpadnou následující náklady a starosti:
        – nemusí večer přepočítávat tržbu – veškerou tržbu má na účtu v bance
        – nemusí tržbu přechovávat v trezoru – nemusí ho ani kupovat – tržbu má na účtu v bance
        – nemusí hotovost složitě převážet do banky – tržbu má na účtu v bance
        – nikdo mu na krámě neukradne peníze – max pár kousků zboží – tržbu má na účtu v bance
        – nemusí platit mzdovou účetní – výplaty převede z účtu na účet z jakékoliv (třeba) kavárny
        – nemusí platit daňaře – na konci roku od výsledného stavu účtu v bance jen jednoduše vypočte trojčlenkou na kalkulačce vypočte daň – a online to pošle na finančák..(pokud se mu to nechce dělat – tak si v prosinci najme na ten jeden easy úkol účetní – ale nemusí na celej rok!!!)
        Tak do mě 🙂 zdrvím tentokrát ze slovinského Kopru

        • Zůstaňte klidně „v kopru“ (velmi slušně a eufemistcky řečeno) – jinam se svými vyšinutými výlevy ve stylu „já o voze, ty o koze“ stejně nepatříte …

          • s tím bankomatem má pravdu. A vy zase, stěma nádražkama, někde fakty mají dobrý jídlo a levné pivo i vietnamci už jsou na nádražích. Ale stejnak už ta nostalgie je pryč, třeba v posázaví na tych lokálkách domácí sekaná, kofola, na to rád vzpomínám.

        • Obchod není banka. Nevím proč bych měl už po ráno v kase na vrácení na 5000, či 2000kč když zákazník je tupec a nákup za 50 a platí dvoulitrem. Zákazník má nákup platit bankovkou přiměřené hodnoty, rozměnit si má jinde (většina bankomatů si umožnuje vybrat jaké chci bankovky, nebo si rozměním už na poště.. tam na to musí být připraveni).

      • Nádražka je jedním z důvodů, proč řada občanů preferuje jiné typy dopravy. Navíc se v těchto zařízení vyskytují zvláštní existence, které ani vlak nevyužívají a na nádraží přišly jen z důvodu levného alkoholu.

        • Ty individua se pohybují i na autobusovým, je ted toho více jak měštáci musí mět maturitu, dříve je naložili do auta a vyvezli za cedulu města aji stěma čoklama, ted přijedou autem, řeknou jim, že nesmí 50m od nástupiště pít alkohol a kouřit a to je vše.

        • Tomáš:
          Máte na mysli některou konkrétní „nádražku“?
          Já si totiž na základě mnohých svých „nádražkově cestovatelských“ zkušeností myslím, že ty „zvláštní existence“ se už dávno vyskytují mnohem více mimo „nádražky“ než v nich – jednak je tam většinou ani nestrpí personál, protože by mu zbytečně „kazily kšeft“, a jednak už je tam i pro ně většinou i příliš draho, takže než půllitr piva v „nádražce“ si raději zajdou koupit litrovou krabici „vína“ (vědomě v uvozovkách, protože nežijeme v Itálii, kde i v krabicích dostanete dobré stolní víno), které pak pomalu „lemtají“ i různě po nádražích, protože odtud už je nikdo nevykáže.

          • Ad. Nádražky
            Tak ten první, odstrašující, bych dal Přerov.
            Ten druhý, kladný, Čerčany.
            Prostějov – super bufet, super restauračka, obyč hotel.
            Po rekonstrukci – zavřeno a chátrá.
            A jedna vzpomínka na studentský leta. Praha-Bráník.
            Hnus velebnosti to byl, ale úžasnej. Smažák, utopenci jedna báseň a samozřejmě pivo. Jak jinak Branickej.
            V té putyce chutnal líp, než jinde.
            Praha hl.n. – tam jsem nepochopil kde spočnout při přestupu. Žádná čekárna. Takřka nulová nabídka jídelních provozů. Takže chodím K Jindřišské věži.
            Leipzig hbf – kam sa člověk vrtne, tam žrádlo. A super knihkupectví.

      • Nádražní hospodu v Turnově zrušili a já po ní fakt tesknit nebudu. Byla příšerná. Normální hospoda (restaurace v 1.NP a jídelna v přízemí) je hned naproti přes ulici – myslím Albion. A bankomaty tady jsou dva: ČS přímo v hale a KB naproti u Albionu. Ale ano, kiosků na nástupišti je škoda, to uznávám.

        • S občerstvením se dále počítá, čeká se na nájemce. Možná přibude i další bankomat…

  • Mam za to, ze v roce 2019 se ma zacit i s rekonstrukci stanice Ceske Budejovice a jinych dalších, cituji:
    Během následujícího roku 2019 se soupis investičních akcí rozroste o další padesátku. Součástí by měla být běžná nádraží, kde si modernizaci vyžaduje stavebně technický stav, ale také důležitá nádraží z pohledu cestujících. Bude se jednat o velké stanice s významným počtem cestujících, jako je uvedené pražské hlavní nádraží nebo třeba nádraží v Berouně, Českých Budějovicích, Plzni, Jihlavě, Chodově či pražské smíchovské nádraží. SŽDC předpokládá, že v období 2019 a 2022 bude každý rok připravena v průměru padesátka projektů na větší revitalizace, což si vyžádá přibližně 900 milionů ročně.
    Zdroj: MD ČR

    • Jsem jediný, komu přijde, že ten seznam se tak nějak podivně mění? Kam zmizely např. Hořovice atd.? Pokud rychlost oprav půjde tempem cca 15 stanic/rok, za kolik let budeme mít hotovo?

      • hotovo nebude nikdy, protože než se dostanou tímto tempem k těm menším, budou už na zbourání
        každopádně ty nejmenší nádraží by to chtělo urychleně převést alespoň pod spolky nebo obce už teď je pozdě!

Newsletter

Partneři


Výběr editora