Infrastruktura Železnice

Další nádraží dostalo památkovou ochranu. Budovu v Žatci chce Správa železnic opravit

Výpravní budova v Žatci. Foto: Jan Koloc / Národní památkový ústav
Výpravní budova v Žatci. Foto: Jan Koloc / Národní památkový ústav
Správa železnic plánuje na letošní rok opravu nádraží, postup budou schvalovat památkáři.

Na seznam památkově chráněných objektů se dostala další výpravní budova na české železnici. Od konce minulého roku je památkově chráněné nádraží v Žatci.

Vyplývá to ze zveřejněných informacích na stránkách Národního památkového ústavu. „Podnět k prohlášení za kulturní památku podávalo územní odborné pracoviště Národního památkového ústavu v Ústí nad Labem,“ uvedla mluvčí ministerstva kultury Ivana Awadová. Proti rozhodnutí o prohlášení nádraží za kulturní památku nepodal nikdo rozklad.

Podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové aktuálně probíhá zpracování projektové dokumentace na opravu nádražní budovy. K opravě se budou vyjadřovat památkáři. „Samotné zahájení prací předpokládáme do poloviny letošního roku. Odhadované náklady budou předmětem dokončené projektové dokumentace,“ dodala Friebová. Má dojít ke kompletní opravě střechy a pláště budovy, opravě přístřešku, toalet, prostor pro cestující a pro dopravce a k revitalizaci okolních ploch.

Budova žateckého nádraží byla postavena v letech 1871-1873 Josefem Chválou podle typových plánů pro velké stanice. V roce 1902 bylo Adolfem Schrayerem přistavěno honosné schodiště a restaurační pavilon. Podle památkářů přepravuje jedinečně a celistvě zachovaný soubor drážních budov na trati Buštěhradské dráhy a Plzeňsko-březenské dráhy. Cenné jsou podle nich i autentické nebo druhotně vložené stavební konstrukce, například historické dlažby, litinové sloupy nebo zábradlí nástupiště.

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Emil

Poslední odstavec článku, věta: Podle památkářů *přepravuje* jedinečně a celistvě zachovaný soubor drážních budov na trati Buštěhradské dráhy a Plzeňsko-březenské dráhy.
Já to pochopil a domyslel si tam *představuje*, ale tak pro ostatní, aby se předešlo připomínkám, každý se někdy uklikne.
Mimochodem, pane Sůro, oceňuji Vaši práci, kterou pro nás (dopravní nadšence) a naši informovanost děláte.

Prazak

Památkovou ochranu? Tak to je skvělé, to už je na tom stejně jako vyšehradské nádraží nebo zlíchovský lihovar.

Krušky-Středohoří

zrovna zlíchovsky lihovar z mého pohledu není nijak historicky cenný, stejně jako nedaleká výtopna. Zrovna tyhle lokality bych osobně klidně přenechal pro rezidenční výstavbu.

Ryk Mat

Historické dlažby, litinové sloupy, zábradlí. Před nějakými padesáti lety to bylo na každém nádraží. Litinové sloupy zůstaly na mnoha místech. I zábradlí je stále mnoho. Ale ty keramické dlažby zmizely už skoro všechny. A dlužno poznamenat, že jsem neviděl žádnou, která by se kráse těch původních dokázala jen vzdáleně přiblížit.

Jiří Kocurek

Honem vytrhat tu zeleň v provozované koleji, než se z toho stane přárodní park rumištních bylin.

-TR-

To je stará fotka. Po rekonstrukci kolejiště to vypadá jinak.

Jiří Kocurek

Tak to je dobrá zpráva. Díky za ni.

Krušky-Středohoří

Super. Ještě kdyby se povedlo zachovat Osek, naopak Nymburk bych osobně nahradil něčim moderním.

Karel

Tak dejte návrh na porhlášení památkou. Co Vám brání?:-)

Krušky-Středohoří

Něco podobného, už se zkoušelo, alespoň v rámci rozšíření oseckého ochranného pásma. V Oseku je přepamátkováno ( zámek, klášter, za železnici moldavská dráha) Nádraží Duchcovsko-podmokelské dráhy je pak doplňkem stavebního i kulturního vývoje za uhelné éry.

Vlastimil Kocurek

Já se tam nevyznám, ale pokud je nádraží součástí vámi uvedené dráhy, tak je památkové chráněno hned dvakrát. 🙂

Vlastimil Kocurek

tady nnvazuji na předchozí, myslím budovu v Oseku.

Mameluk

Jojo ten Nymburk by si to zasloužil. Já bych to taky tak udělal.

Vlastimil Kocurek

Osek je kulturní památkou kategorie industriální dědictví. Akorát je tam drobná pozdější dostavba, skutečně nepatřičná, tak doufám, že zmizí.

Vlastimil Kocurek

Napište někdo k tomu Nymburku, jaká je momentální situace, je dost možné, že nakonec bude zbouraná.

Dancák

Vypadá to, že hymnou SŽ už není píseň Aleše Brichty „Barák na odstřel“.

Big Fat Fabulous Woman

Tak ona by i byla, ale trochu jim v tom naštěstí brání Národní památkový ústav.

Krušky-Středohoří

Možná roli sehrálo i to že se snaží Žatec dostat do UNESCO, zkouší to na unikátní kombinaci historického centra a chmelařské krajiny.

Frantisek

Kam se většina přijede i na to nádraží podívat autem, při současné péči státu o použitelná kolejová spojení…

Krušky-Středohoří

z Prahy, kam přiletí zahraniční turisté letadlem bohužel ano

Vlastimil Kocurek

Už dnes jsou vydávány po světě publikace, které vlastně radí nejezdit do přeplněných míst UNESCO, ale ne méně známá konkrétně uvedená místa. Navíc jak se ten počet neustále rozšiřuje, tak to vlastně požírá samo sebe. Navíc přijedete do místa UNESCO, a první co uvidíte, bude velký nápis TURIST GO HOME !!!
Ale zrovna v Žatci bude vždy klidněji než v Barceloně, takže proč ne? 🙂

Vlastimil Kocurek

tedy spíše Turists

pkajetan

další budova Spržele, která nebude odstřelena, ale rozpadne se… jupíííí

V. K.

To nádraží je v interiéru krásné, ale bohužel dost zanedbané. Tak snad se to teď zlepší.

Vladimír

Zanedbané, a hlavně prázdné. V Žatci je problém ten, že obě nádraží jsou na konci města. MHD moc nenavazuje a rozumné spojení s jinými městy ani není. Max R Plzeň Most. Není přímé spojení ani s Louny, a linka U52 do Ústí si myslím nikdy nevyjede. Žádné světlé zítřky pro Žatec v železniční dopravě nevidím. Akorát oprava nádražní budovy.

Pavel.P

Ale to hlavní spojení na velké město Žatec má – do Chomutova …akorát, že ty vlaky tam moc nejezdí ..:-)

-TR-

Spojení do Plzně funguje, do Chomutova také (R a Os v hodinovém prokladu), do Mostu také (dokonce dvěma trasami, přes Chomutov nebo Postoloprty). V Mostě fungují návaznosti na rychlíky do Ústí nad Labem. I do těch Loun se dá dostat s přestupem v Postoloprtech. Jediný směr, který není příliš dobře pokrytý, je do Lužné u Rakovníka (jen pár spojů denně). Zas taková tragédie to není. Fakt ale je, že v okolí Žatce hrají větší roli autobusy, protože autobusové nádraží je v centru města a v blízkosti jsou obchody, školy, i třeba taková nemocnice. To neplatí o víkendu, kdy jezdí autobusů… Číst vice »

Krušky-Středohoří

Hodně žatečáků také dojíždí pracovat do Prahy ( pokud nejsou vojáci zdejší megavojenské základny a pokud nedělají v průmyslové zóně Triangl) vlak do Chomutova a Mostu využije možná tak hrstka středoškolských studentů.

PetrB

Žatec – Lužná u Rakovníka tři spoje ve všední dny, Lužná – Žatec čtyři spoje a víkendech čtyři spoje v obou směrech. Tak nevím jak jste přišel na ten jeden pár spojů denně.

-TR-

Pár jsem myslel několik málo, omlouvám se za nepřesnost.

pkajetan

takt jak na koridoru! Like! 😀 😀

Frantisek

Právě naopak. Opravené nádraží bude zcela k ničemu, pokud bude spojení, jaké je. Ono to z nádraží do města zase tak hrozivě daleko není, i když autobusák v díře po barácích (?) v centru je přívětivější, ale i na ta nádraží je potřeba se dokodrcat. Ve 21. století z Prahy na Chomutov paralelně k dálnicím závleky se klikatící jednokolejka je zřejmou vizitkou toho, jak to náš slavný stát ve skutečnosti se železnicí má.

Luboš Beneš

Za císaře pána se plánovala tramvaj do města. Ale pěšky je to kousek a Žatec opravdu stojí za výlet. Jo to byly časy kdy se do Varů jezdilo přes Žatec a Chomutov…..

Partneři


Czechtoll

pst
podcast