Další Italové zkouší proniknout na stavby českých silnic. Jsou o třetinu levnější
Na tuzemský trh se stavbami silnic a dálnic se snaží proniknout další italská firma. Na stavbu nového úseku silnice I/68
Na tuzemský trh se stavbami silnic a dálnic se snaží proniknout další italská firma. Na stavbu nového úseku silnice I/68 Třanovice – Nebory, která je svými parametry prakticky dálnicí, podala nejnižší nabídku italská společnost Rizzani de Eccher S.p.A.
Jde o druhý pokus této firmy proniknout k zakázkám Ředitelství silnic a dálnic, poprvé se zúčastnila soutěže na D35 pro úseku Opatovice – Časy. U zakázky s předpokládanou hodnotou 1,92 miliardy korun bez DPH nabídla cenu 1,471 miliardy korun. Další dvě nabídky jsou dražší: sdružení Eurovia a Strabag chce silnici postavit za 2,145 miliardy korun, Metrostav za 2,487 miliardy korun. Žádné další nabídky nepřišly. Vyšší ceny tuzemských firem odráží situaci na trhu: zakázek mají dostatek, ceny stavebních prací stouply. Pryč jsou doby, kdy se do soutěží na takto velké stavby hlásilo šest a více firem.
„Hodnotící komise nyní nabídky zhodnotí a doporučí uchazeče, se kterým by mělo ŘSD uzavřít smlouvu,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Konkrétní termín zahájení je podle něj tak závislý na případných námitkách ze strany neúspěšných uchazečů k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ředitelství silnic a dálnic předpokládá zahájení stavby na jaře 2019.
Rizzani de Eccher S.p.A. Patří do skupiny Eccher, která dosáhla v roce 2017 obratu přes miliardu euro. Firma podle svých stránek většinu tržeb získává v zahraničí. Její nabídka přichází v době, kdy se v Česku řeší mnohem více než kdy jindy najímání zahraničních firem. Důvodem je kolaps zakázky na modernizaci D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde se na stavbě podílí sdružení s italskou firmou. Italové mají stavět část D3 u Českých Budějovic, konkrétně společnost Salini Impregilo.
ŘSD soutěží stavbu silnice I/68 podruhé. První zakázka skončila nečekaně: ze hry postupně vypadli všichni soutěžící, kteří odmítli podepsat smlouvu. Nabídku totiž stavební firmy podaly v době, kdy nebylo moc práce a šly výrazně pod odhadovanou cenu. Když mělo dojít k podpisu, zjistily, že se situace na trhu značně změnila. První v pořadí bylo sdružení Silnice Group a Váhostav, které nabídlo 1,468 miliardy. Teď je italská nabídka na stejné úrovni.
5,5 kilometrů dlouhá silnice má odvést dopravu z obcí Hnojník a Střítež, současně výrazně zkrátí dobu jízdy. I když jde oficiálně o silnici I. třídy, bude mít parametry dálnice, půjde o čtyřproudou silnici.