Letecké společnosti Letectví

Další bezpečný rok v letectví. Tragických nehod bylo nejméně v historii

Nehoda letadla Pegasus Airlines v Istanbulu. Pramen: Anadolu
Nehoda letadla Pegasus Airlines v Istanbulu. Pramen: Anadolu
Letů loni bylo tolik jako v roce 1999, mrtvých ale o polovinu méně. Tragických nehod dokonce pětkrát méně.

Letecká doprava zažila jeden ze svých nejlepších roků alespoň z pohledu bezpečnosti. I když počet lidí, kteří loni zahynuli při letecké nehodě meziročně mírně stoupl, nehod se ztrátami na lidských životech bylo loni nejméně v historii: celkem 8.

Vyplývá to z dat, které zveřejnila organizace Aviation Safety Network (ASN). Loňská čísla jsou ale výrazně zkreslená úbytkem počtu letů a současně také dvěma nehodami, jejichž příčiny jsou mimo obor. Při sestřelení letadla v Íránu v lednu zemřelo 176 lidí, v květnu v Somálsku 6 lidí. Dosud nejbezpečnějším rokem podle počtu usmrcených zůstává rok 2017 se 44 oběťmi při 10 nehodách.

Podle odhadů loni letecká doprava spadla zhruba o polovinu a uskutečnilo se kolem 19 milionů letů. To je zhruba tolik, jako v roce 1999. Tehdy ale došlo ke 43 tragickým nehodám s 689 mrtvými. I to ukazuje, jak se bezpečnost letecké dopravy zvyšuje.

ASN ve své analýze upozornila, že i přes zlepšení zůstávají v bezpečnosti letectví velké výzvy: kromě letů nad oblastmi s vojenskými konflikty také přistávání letadel. Naráží tím na dvě tragické nehody loňského roku, kdy došlo k vyjetí z dráhy po přistání. Při těchto nehodách v Turecku a Indii zemřelo 23 cestujících. „Tyto události zdůrazňují skutečnost, že musí dojít k lepší prevenci takových nehod,“ řekl šéf ASN Harro Ranter.

I letos mají statistiky nehod českou stopu: v srpnu při nehodě letadla L410 v Demokratické republice Kongo zahynuli čtyři lidé. Ve statistikách jsou zahrnuty všechny nehody v obchodní přepravě u letadel, které jsou schváleny pro přepravu nejméně 14 cestujících.

Odebírat
Upozornit na
guest
14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondřej

Vím, že je to napsáno v odkazu, ale stejně by se hodilo napsat kolik celkově bylo obětí za rok 2020 když za rok 1999 to je uvedené

Jan

Tady je to podáváno, jak je to super, ale mně je ve výsledku jedno, kolik bylo nehod, ale zajímá mě, kolik lidí zemřelo. A těch bylo víc. Takže nechápu.

Mata

Chybí mi tu nějáké slovo o Letu Pakistan Airlines kde zemřelo asi 100 lidí.

czhunter

„Not surprised“

Zbyněk

Myslím že lépe vypovídající ukazatel by byl počet mrtvých na milion uletěných osobokilometrů, jak pro letošek, tak pro předchozí roky.

mauriicio

I tak to ale je validní informace, u letadla je nejrizikovější vzlet/přistání, samotná délka letu/počet osob nezvyšují nehodovost v přímé úměře.

Radim

No to je přece logické, vždyť se létalo absolutně minimálně.

Havel

Přeně tak,,,

mauricio

Nemáte pravdu.

Jakub

„Podle odhadů loni letecká doprava spadla zhruba o polovinu a uskutečnilo se kolem 19 milionů letů. To je zhruba tolik, jako v roce 1999. Tehdy ale došlo ke 43 tragickým nehodám s 689 mrtvými. I to ukazuje, jak se bezpečnost letecké dopravy zvyšuje.“

Havel

Dobře argument co bylo před dvaceti lety je jaksi mimo mísu přece ,,,

Lukáš F.

Neřekl bych. 20 let není zas tak dlouhá doba. Na světě dneska není 2x tolik lidí, ale přesto se 2x tolik létá.

Jiří Kocurek

Taky za tu dobu přibylo mobilních telefonů. A dokonce i vlaků jezdí mnohem víc než před 20 léty. A před rokem 1900 létalo nula lidí, přesto nebyla populace nulová.

Pavel

Hm, ale ta statistika Aviation Safety Network v sobě obsahuje nejen veřejnou, ale i soukromou dopravu – různé privátní tryskáče, Cessny, atd. Na tom odkazovaném webu jsou u každé nehody i komentáře, takže si člověk může přečíst např. „25 October 1999; Sunjet Aviation Learjet 35; N47BA; near Aberdeen, SD: Both pilots and all four passengers, including professional golfer and 1999 US Open winner Payne Stewart, were killed in the crash of a Learjet 35 aircraft. “ To je jako sčítat mravence a hrochy a porovnávat to meziročně.

Partneři

Škoda transportation