Další aerolinka chce elektrická letadla. DHL Express si objednal 12 strojů u Eviation

Elektrické letadlo Alice eCargo. Foto: DHL ExpressElektrické letadlo Alice eCargo. Foto: DHL Express

Letadlo má zvládnout hodinu létání po půl hodině dobíjení, přepraví 1,2 tuny.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

:D:D:D Sice to nikam nedoletí, váží to šíleně, ale rozkaz ideologický zněl jasně.

RAF

Ale to je takové pěkné PR sdělení z kanceláři DHL … co víme o letadle které má být v roce 2024 v provozu. Absolutně neznámá firma, jenž má vcelku povedené webové stránky, avšak nemá zatím ani jeden létající exemplář. No být skeptický je na místě … být tam termín 2044 tak bych tomu možná i věřil. Současná realita co to tak sleduji je eCaravan (přestavba cessny) The eCaravan doubled the distance traveled, as it concluded a 30-minute flight. The current configuration would allow the aircraft to carry between four and five passengers up to a distance of 100 miles (160… Číst vice »

Ladak

K elektropohonu letadel je potřeba uvést, že váha pohonu(baterie) je pořád stejná od startu po přistání, což u klasického pohonu není, tam je přistávací hmotnost letada nižší i o několim tun, to pak bude znamenat mít sakra pevný podvozek a tím i těžší, aby to přistání zvládl.Já baterkami poháním snad deset let svoje modely letadel a rapidní pokrok v technologii lítiových baterií jsem nezaznamenal, ani ve snížení jejich hmotnosti. Elektřinou pháněná letadla je hodně vzdálená budoucnost. Snad to vyřeší těch mamá Merkel vítaných million „inženýrů“…

axon

elektřinou pohánět bude možné až bude vyřešeno buď její kapacitní skladování do baterií, nebo třeba výrobou el. prostřednictvím atomových palivových článků (minireaktorů)

J.D.

Líbí se mi jak tady má většina diskutujících jasno ohledně této technologie. Já se osobně nechám překvapit… dhl do tohoto kroku nic zásadního netlačí a tak asi ví, proč to dělá. Letadla na přepravu nákladu na kratší vzdálenosti jsou určitě na vyzkoušení efektivnosti této technologie ideální. Nebudou tam tak omezující kritéria jako u běžných dopravních letadel a v designu budou moci naplno využít výhod, které by tato technologie mohla přinést.

Petrbok

Matně si vzpomínám, jak byly kdysi stejně progresivní plasty. Hustilo se do nás, jaká je v nich budoucnost. Dneska je to na obtíž a nikdo kloudně neví, co s tím.
Tak samo počítače. Počkejte až budou všude. Nikam nebudete muset, nikde žádný lejstra a všechno vyřídíte bez nich. Stejně se dneska musí skoro všude na úřad a bez lejstra nic nevyřídíte.
Jsem prostě skeptik.

Greta

Co s plasty ví každý, recyklovat, spálit s čištěním spalin nebo přepracovat na minerální olej. Technicky to není problém, jen je dražší než je skladkovat nebo zahodit v přírodě a tak musí být vytvořen a vymáhán systém jejich likvidace. To je celé stejně jako digitalizace státní správy, já dnes posílám lejstra z datové schránky a nikdo s tím nemá problém. Jak jste správně napsal, problém je u vás v hlavě, nebudte skeptický.

SaulGoodman

Souhlasím, ale tady je skepse na místě. Plasty i počítače se rychle rozšířily, protože přinesly obrovskou spoustu nových možností a zlevnily všechny možné procesy. Oproti tomu elektrická letadla v podstatě žádné nové možnosti neotevírají a současná úroveň technologií nedává racionální důvod je zavádět. Sálový počítač sice byl taky drahý a nepraktický, ale umožnil něco, co dosud nebylo možné, nebo extrémně složitě. Tady je však alternativa v podobě klasického letadla se spalovacími motory, které je objektivně ve všem lepší. Dokud nebudou nové generace akumulátorů nabízejících mnohem lepší poměr hmotnosti a uložené energie, tak prostě nemohou konkurovat. Možná mimo nějaké krátké lokální… Číst vice »

Jan

Spalovací motory zdaleka objektivně lepší nejsou. Stačí zmínit malou účinnost, znečištění, složitější výrobu i údržbu, větší tepelné namáhání materiálu. Jediná výhoda která je drží nad vodou je vysoká energetická hustota jejich paliva. Pokud se k tomu přiblíží baterie plus efektivita elektromotru tak se vyplatí mít elektroletadlo minimálně na kratší vzdálenosti. A po Evropě je stále dost destinací, které se dají létat do hodiny nebo do dvou.

Petrbok

Samozřejmě, že odpad třídím. Celkem nedávno jsem se dozvěděl, že z vytříděných plastů je recyklovatelně využitelná tak jedna třetina. Zbytek je nevyužitelný sajrajt, který buď vyletí komínem nebo skončí v zemi pod vrstvou hlíny.
Dalším příkladem jsou větrné elektrárny. Jejich kompozitové listy jsou celkem problém na zpracování. V USA je zahrabávají do země, v Německu je drtí a melou na prášek a přidávají do cementu.
Co elektroauta? Ukrutná masáž jak je to eko, ale nikdo kloudně neví, co s jejich bateriemi po skončení životnosti.
Stále zůstávám skeptikem.

Jiří Kocurek

A nebo cihly. Počkejte až bude všechno z cihel. Žádná dřevěnice.

SaulGoodman

Za předpokladu, že to bude mít udávané parametry, tak je to zajímavé možná tak k nahrazení dodávky na delší vzdálenosti. Nebo v různých venkovských oblastech Ameriky, kde třeba doručují zásilky Cessny. Ale jako i blbé ATR-42 má asi 4x vyšší kapacitu a 1.5x delší dolet. Nahrazovat v současnosti (a myslím i střednědobé budoucnosti) byť jen menší turbovrtulová letadla elektrickýma, je podle mě zcela nereálné. V letectví se řeší každé kilo a tahat s sebou těžké baterie je prostě hrozně neefektivní. Nejsou adekvátní technologie ani pro plné nahrazení autobusů elektrobusama, v letadlech to je ještě o level horší. Také předpokládám, že… Číst vice »

Jiří Kocurek

A s tím, jak Zelení fušují energetiku se taky může stát, že na to nabití bude čekat pár hodin, protože při ceně 4 dolary za kWh to prostě nepůjde. Nefouká, cena špičkové elektřiny šla do nebeských výšin.

Hans

Taky jsem si před několika léty myslel, že elektromobily jsou nesmysl. Dnes jsem přesvědčen, že pro své nesporné výhody časem vytlačí spalovací vozy úplně. Strejně tak asi nemá smysl sýčkovat v případě elektřinou poháněných letadel. Elektrickými pohony se vážně zabývají i tradiční výrobci leteckých motorů a to dokonce i pro vojenské použití.

Raddie

Jake jsou ty „nesporné výhody“?

Lukáš F.

Menší ztráty proti spalovacím motorům. V automobilu spalovací motor pracuje s účinností okolo 20 %, elektrický pohon naopak okolo 80 %. Takže i když vyrábíte elektřinu z uhlí s účinností 40 %, pořád jste na tom lépe než se spalovákem.

Tomas

jo. jenže je tu kruciálníi otázka… kde tu elektřinu vezmete?

a těch dalších bambilion nevyhod elektroaut raději nebudeme ani zminovat?

PetrD

S elektřinou problém není.
6000 000 aut * pruměrný nájezd 15 000km/rok * prumerna spotřeba 20kWh/100km -> 18TWh Loni se vyrobilo 81TWh elektřiny a z toho se 10TWh vyvezlo. Takže stačí během 20 let (obmena vsech aut v CR) vyřešit těch 8TWh. Což zvládne jeden blok(1GW) Temelína navíc.

bambilion nevyhod ? Myslíte dojezd a rychlost nabíjení s argumentem, že každý majitel auta jezdí každý víkend na otočku Praha-Ova a xkrát za rok do Chorvatska? 😀

Adam H

Zkuste si to zasadit do reálného kontextu. Traduje se, že většina lidí má nabíjet pomalu doma přes noc – tj 22 kW nabíječka a taky že to nejméně zatěžuje baterii. Taky vznikají nejmenší ztráty. Podle výzkumu ADAC se průměrně při nabíjení ztratí 15% energie. U Tesly 3 LR dokonce 25% 🙂 Takže si svých 18 TWh vynásobte x1.15 = 20,7 TWh Ztráty v přenosové soustavě a na transformátorech jsou nějakých 20% (děkujeme větrníci z Německa za přetoky). Takže 20,7 x1.2 = 24,9 TWh. A to už je 30% výroby v ČR. Takže te%d otázka zní – kde ušetřit těch 30… Číst vice »

PetrD

Většina elektroaut má 11kW integrovanou nabíječku. Tzn 5 kolík 3*380V*10A. Tam budou ztráty malé. Ikdybych počítal že každou noc chcou dobít 100km -> 20kWh . Toto nabíjení jde rozložit do nočních 8h tzn 2,5kW po dobu 8h. To je stejný odběr jako má bojler(jen po delší dobu mimo špičku). „Ztráty v přenosové soustavě a na transformátorech jsou nějakých 20%“ z kterého prstíku vycucané? Takový blábol 😀 Přetoky z Neměcka jsou už ošetřeny, a i tak to v roce 2015 dělalo něco přes 1TWh vs 87TWh vyrobené. -> 1,1% https://oenergetice.cz/elektrina/prenosova-soustava-rekordni-tranzitni-zatizeni Dále ignorujete fakt, že mnoho elektroat se bude nabíjet ze solárů… Číst vice »

Tomas

nemuzes na ti koukat jen pohledem omezenym na cr. musis na to koukat pohledem “globalnim”.

Tomas

soucasny stav neudrzite (novou jaderku nemate sanci postavit, naopak – to co mate, bude pomalu koncit). navic nemecko je v haji uz ted, a vetsina evropy taky.

PetrD

Třeba taková, že elektro auto má takové NElokální znečištění jako místní energetika(jednotky elektráren, není problém s kontrolami, jelikož jsou stacionární). Za to spalováky mají lokální znečištění takové v jakém jsou technickém stavu (6 000 000 řádně nekontrolovatelnych strojů, stáří 15+, vykuchane DPF, tekoucí/žrací olej, … )

Tomas

ano, je možné že elektroauta vytlačí spalovací auta. ale ne díky tomu, že by byly dobré. ne proto, že by byly k něčemu. ale proto, že se to prostě nařídí.

elektro auta (letadla, cokoli) je v současné chvíli jen leštěnýprd a slepá cesta.

PetrD

A nějaký ten argument pro slepou cestu? Nebo máte spalovák, kterému při jízdě z kopce přibývá v nádrži palivo a nebo se vám to palivo zadarmo generuje na střeše ?

Adam H

„nebo se vám to palivo zadarmo generuje na střeše“ – opravdu zadarmo? Nebo si za stovky tisíc musíte doma postavit elektrárnu na střeše a zároveň ji za další stovky tisíc dovybavit dostatečně velkou baterií, aby jste mohl v noci, kdy jste s autem a doma, ale zároveň nesvítí nabíjet? Hm, zkuste s k tomu hodit nějaké výpočty. Aby elektroauto mělo smysl a někam dojelo, tak to jsme někde na 1,2 milionu Kč. Fotovoltaika taková, aby vám „palivo zadarmo generovala na střeše“ stojí kolem 250 tisíc korun – výkon 5 kW, denně vyrobí přibližně 11% instalovaného výkonu (dlouhodobý průměr německých solárních… Číst vice »

PetrD

A kde máte započítány vyšší náklady na údžbu spalováku? Elektroauto má „motor“ s 3 pohyblivými součástkami (nejenom Tesla) oproti stovkám ve spalováku, které se více opotřebovávají. + turbo, EGR, vstřiky, svíčky, DPF, spojka, oleje, filtry, DSG – a i tak se to nechytá v komfortu na elektroauto. A ukažte mi spalovák ve stejné výbavě a komfortu, který má odpovídat elektro autu za 1,2mega Za 300 kKč bez dotaci jde koupit 4,5kWp elektrárna se 7kW baterií (https://www.solarnikalkulacka.cz/) Takže si tímto snížíte spotřebu baráku i klidně na 0 a elektroauto můžete nabíjet přes noc za levný tarif popřípadě přímo ze solárů ráno… Číst vice »

RAF

Tak on svět není bílí nebo černý. Třeba takový střípek ohledně elektromobility

https://youtu.be/RBf58FjxJmk

Do baterie telefonu je potřeba Kobaltu par gramu do elektro auta par kilo. A poptávka je enormní.

Tak když to hrabou deti v Africe je to stále zelené eco friendly a spása pro naši zeměkouli?

Pokud vezmete výrobu provoz a likvidaci elektroautomobiku od A-Z, tak to moc eco není a možná řidič co si nechá svoje smradlave auto 10-15 let udělá pro zemi víc než ekoaktivista co ma každých 5 let nový model tesly, polestaru atd

PetrD

Když strašíte kobaltem, rovnou pohledejte i nějaké ekologické katastrofy způsobené ropou ne? Jó to by se vám nehodilo do krámu, když ten váš pseudo eko 15 letý spalovák 😀

Už jsou ve vývoji baterie s 0% kobaltu, Tesla už ladí výrobu.

Vy by jste chtěl každý den pod oknem čuchat studeneé startující spalováky , které prošly pseudo emisemi, mají vykuchané DPF a pod?

RAF

Vy me nechápete .. mne je popravdě úplně jednou jestli moje auto bude jezdit na elektřinu naftu vodík nebo mléko jednorožce chci se komfortně a relativně levně dostat s moji rodinnou z bodu A do bodu B. Ale proste když se podívám na Teslu model 3, tak vidím nepříliš pekne, pro čtyřčlennou rodinu male auto s cenou přes 1 200 000. To je proste zbytečně moc a s najezdem okolo 12000km ročně mi to nedává žádný smysl. A nemusím se držet jen Tesly elektrovarianty i u zavedených koncernu jsou nejdražší varianty (viz Eniaq). Třeba bude jednou situace jiná ale teď… Číst vice »

none

Vzpomnel jsem si na ten vtip o proudovem letadle a otazce, co budou delat kdyz dojde proud 😉