Elektromobilita Letecké společnosti Letectví Zprávy

EasyJet plánuje elektrickou budoucnost, první elektrolinka má létat do Amsterdamu

Vizuál elektrického letadla. Pramen: easyJet
Vizuál elektrického letadla. Pramen: easyJet

Britská nízkonákladová aerolinka easyJet pokročila ve svém tažení za elektrickou budoucnost létání. S partnerským americkým startupem Wright Electric, který vyvíjí elektrická letadla, chce příští rok začít s testy devítimístného stroje na baterie. Pokrok v přípravě oznámil easyJet na svých stránkách s tím, že společnost Wright Electric zahájila práce na stavbě motoru pro nové letadlo. Dosud měla Wright Electric pouze dvoumístné letadlo.

„Elektrické létání se stává realitou a my před sebou vidíme budoucnost, kdy letectví nebude závislé výhradně na benzinu,“ uvedl šéf easyJetu Johan Lundgren. Elektrická letadla budou mít podle něj dolet kolem 500 kilometrů a budou tak obsluhovat krátké evropské linky. Jako první jmenoval Lundgren spojení Londýn – Amsterdam, které patří k nejvytíženějším v Evropě.

EasyJet neuvádí datum zahájení komerčního elektrického provozu, nicméně do roku 2030 chce mít v portfoliu i elektrickou flotilu. Ta se přitom nemá skládat z devítimístných letadel, cílem Wright Electric je stroj pro 150 cestujících, který by mohl konkurovat letadlům velikosti Boeingu 737.

EasyJet očekává, že nasazení elektrických letadel bude provázet i vstřícnost vlád a letišť v podobě mírnější poplatkové politiky. „Myslíme si, že Nizozemí má jedinečnou možnost být v čele tohoto trendu, pokud vláda i letiště podpoří letecké společnosti,“ doplnil Lundgren. Vývojem elektrických letadel se zabývá například i Airbus s Rolls-Roycem a Siemensem nebo slovinský Pipistrel.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Přemek
Host
Přemek

Nejen Wright, celkově je projektů elektroletadel celkem nad očekávání dost. Všichni ale řeší především ekonomickou stránku vývoje, výroby a užití, účiná technická řešení jsou již k dispozici. Pro ČSA je tento HW jedinou nadějí do budoucna.

LWQ
Host
LWQ

Vazeni, takovyto vyvoj je nutny nebot fosilni poaliva drive ci pozdeji dojdou a pak uz bude pozde na to se ptat co s tim. Nejen v letectvi, ale obecne. Tak si ty „radoby vtipne“ hejty nechte.

Člověk
Host
Člověk

No zrovna mezi Londýnem a Amsterdamem už elektrická linka zavedena je.

Sch
Host
Sch

+1

Nekdo
Host
Nekdo

spravne, tam uz maji drahu. zajimalo by mne casove srovnani cesty z centra do centra mezi AMS a LON…

Kubrt
Host
Kubrt

Co má to letadlo na vizualizaci v místech, kde normální má proudové motory? Umím si představit elektrické leatdlo s vrtulemi, ale na toto nestačím.

thegrid
Host
thegrid

Někde jsem viděl koncept před lety – mnoho malých elektrických dmychadel. Možná ale jede na kosmickou energii

Martin V.
Host
Martin V.

Podle mě tam jsou vrtule, konkrétně spíš takové (trošku větší :-))) větráčky z počítače. Na ocase jsou vidět čtyři čtvercové vstupy. Já to interpretuju jako čtyři kanály pro čtyři elektrické ventilátory. V křídle jich bude víc vedle sebe. Trochu mi to připomíná Comet nebo Tu-104 s motory v kořenech křídla.

Pavel Mráček
Host
Pavel Mráček

I když bude letadlo elektrické, pořád je to letadlo, takže musí vynaložit obrovské množství energie na to, aby se odlepilo od země a vzlétlo. Prostě bude vždycky energeticky náročnější než pozemní doprava (navíc na takto krátkých linkách ne nutně rychlejší, když připočtu procedury na letišti a cestu mezi letištěm a centrem) a nechápu tak, proč by vlády měly chtít něco takového podporovat.

Jen tak
Host
Jen tak

No vidite… a ono , co se spotreby paliva, je uspornejsi, nez auto.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Kdyby to skutečně mělo nějakou budoucnost, tak by to mohlo být zajímavé i pro noční provoz letišť ve městech, u něhož vadí hluk: předpokládám, že podobně jako elektrické automobily by taková letadla mohla být výrazně tišší.

Martin V.
Host
Martin V.

Ten elektrický Peugeot, co rozváží po Suchdole důchodcům obědy je docela šikovný. Potkáváš ho? Noční letecký hluk ale nevyřeší, v Praze jsou nejhorší „půlnoční hurgády“ a Rudé moře, východní Středomoří, Moskva i Povolží jsou na elektriku moc daleko. Tohle letadlo by se uplatnilo i v Norsku, Irsku, Řecku, kolem Baltu. Místo rychlých trajektů ideální.

Partneři



CSCARGO