Elektromobilita Letecké společnosti Letectví Zprávy

EasyJet plánuje elektrickou budoucnost, první elektrolinka má létat do Amsterdamu

Vizuál elektrického letadla. Pramen: easyJet
Vizuál elektrického letadla. Pramen: easyJet

Britská nízkonákladová aerolinka easyJet pokročila ve svém tažení za elektrickou budoucnost létání. S partnerským americkým startupem Wright Electric, který vyvíjí elektrická letadla, chce příští rok začít s testy devítimístného stroje na baterie. Pokrok v přípravě oznámil easyJet na svých stránkách s tím, že společnost Wright Electric zahájila práce na stavbě motoru pro nové letadlo. Dosud měla Wright Electric pouze dvoumístné letadlo.

„Elektrické létání se stává realitou a my před sebou vidíme budoucnost, kdy letectví nebude závislé výhradně na benzinu,“ uvedl šéf easyJetu Johan Lundgren. Elektrická letadla budou mít podle něj dolet kolem 500 kilometrů a budou tak obsluhovat krátké evropské linky. Jako první jmenoval Lundgren spojení Londýn – Amsterdam, které patří k nejvytíženějším v Evropě.

EasyJet neuvádí datum zahájení komerčního elektrického provozu, nicméně do roku 2030 chce mít v portfoliu i elektrickou flotilu. Ta se přitom nemá skládat z devítimístných letadel, cílem Wright Electric je stroj pro 150 cestujících, který by mohl konkurovat letadlům velikosti Boeingu 737.

EasyJet očekává, že nasazení elektrických letadel bude provázet i vstřícnost vlád a letišť v podobě mírnější poplatkové politiky. „Myslíme si, že Nizozemí má jedinečnou možnost být v čele tohoto trendu, pokud vláda i letiště podpoří letecké společnosti,“ doplnil Lundgren. Vývojem elektrických letadel se zabývá například i Airbus s Rolls-Roycem a Siemensem nebo slovinský Pipistrel.

12 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Nejen Wright, celkově je projektů elektroletadel celkem nad očekávání dost. Všichni ale řeší především ekonomickou stránku vývoje, výroby a užití, účiná technická řešení jsou již k dispozici. Pro ČSA je tento HW jedinou nadějí do budoucna.

  • Vazeni, takovyto vyvoj je nutny nebot fosilni poaliva drive ci pozdeji dojdou a pak uz bude pozde na to se ptat co s tim. Nejen v letectvi, ale obecne. Tak si ty „radoby vtipne“ hejty nechte.

  • Co má to letadlo na vizualizaci v místech, kde normální má proudové motory? Umím si představit elektrické leatdlo s vrtulemi, ale na toto nestačím.

    • Někde jsem viděl koncept před lety – mnoho malých elektrických dmychadel. Možná ale jede na kosmickou energii

    • Podle mě tam jsou vrtule, konkrétně spíš takové (trošku větší :-))) větráčky z počítače. Na ocase jsou vidět čtyři čtvercové vstupy. Já to interpretuju jako čtyři kanály pro čtyři elektrické ventilátory. V křídle jich bude víc vedle sebe. Trochu mi to připomíná Comet nebo Tu-104 s motory v kořenech křídla.

  • I když bude letadlo elektrické, pořád je to letadlo, takže musí vynaložit obrovské množství energie na to, aby se odlepilo od země a vzlétlo. Prostě bude vždycky energeticky náročnější než pozemní doprava (navíc na takto krátkých linkách ne nutně rychlejší, když připočtu procedury na letišti a cestu mezi letištěm a centrem) a nechápu tak, proč by vlády měly chtít něco takového podporovat.

  • Kdyby to skutečně mělo nějakou budoucnost, tak by to mohlo být zajímavé i pro noční provoz letišť ve městech, u něhož vadí hluk: předpokládám, že podobně jako elektrické automobily by taková letadla mohla být výrazně tišší.

    • Ten elektrický Peugeot, co rozváží po Suchdole důchodcům obědy je docela šikovný. Potkáváš ho? Noční letecký hluk ale nevyřeší, v Praze jsou nejhorší „půlnoční hurgády“ a Rudé moře, východní Středomoří, Moskva i Povolží jsou na elektriku moc daleko. Tohle letadlo by se uplatnilo i v Norsku, Irsku, Řecku, kolem Baltu. Místo rychlých trajektů ideální.

Newsletter

Partneři


Výběr editora