CZ LOKO vyhrálo zakázku na modernizaci „kocourů“ Českých drah

Dodávka má být dokončena do roku 2024.

97 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Gargy

Nebylo by lepší modernizovat řadu 714..mohlo by to být levnější.. řada 714 je početnější..kolem 40 kusů a náhrada r.794 se nepovedla a je jich jen 12 ks. 742 nechat dojezdit.

Apollo17

A v čem by to bylo levnější, kdyby se modernizovala 714 ? 742.7 je sériová rekonstrukce 742,740, kterou jen ČD Cargo objednalo 80 kusů, další míří do Itálie, Srbska,…
714 jsou vyhovující na posun a můžou ještě mnoho let jezdit na těchto výkonech.

Gargy

714 už taky mají víc než 20 let a koncepce 2x motor liaz se ukázala v praxi .. nešťastná. To už si mneli nechat vyrobit další 731. Levnější by to bylo v tom že na 714 vyměním motory za catra + elektronicke serepetičky..ale nemusim překopávat venek stanoviště kapoty .. tam atd.

Martin Toman

Kdo může říkat bangli kocour??🤦‍♂️🤪🤔😃

Dominik

A proč ne?

Pája

Vždyť je na každém dvoře, tak proč ne?

Jirka

No mě zase neskutečně štve ta Bangle – tak hezká mašina si nezaslouží tak hnusnou přezdívku.
Jako Kocoura jí znám tak 40 let, slovo Bangle jsem zaznamenal tak před dvaceti.

Majkl

Bangle, to tak nazvali v ČKD lidi podle odvozené lokomotivy z této řady dodávané do Vietnamu. Pro ně byla Bangladéš snad kromě Japonska a Číny celá Asie.

Jirka

To já samozřejmě vím, ale nic to nemění na tom, že slovo Bangle je prostě hnusný.
Můj syn (7) jí říká Kocourek a je to podle něj proto, že hezky přede.

Jan

Dceru jsem naučil říkat kocour, bangli vůbec nezná 🙂

Skořápka 0.6

Spíš bych se ptal, kdo říká kocourům bangle.

Hajnej

V Podkrkonoší se jim tak říkalo zcela běžně.

M152

Nedej bože buchar nebo tranzistor! 😀

Gargy

Vždycky buchar

kabanos

A ještě aby zakázku nevyhráli, vzhledem ke mzdám, které CZ loko nabízí. To se pak mohou dávat ceny.

Leinad

Aby to měl taky kdo udělat

Jura

Zlatý klasiky 742. Jak v tom bude 10000 elektroniky, bude to ten samej krám jako RS1, pantery a spol.

Jiří Kocurek

Když byly nové, tak se na ně nadávalo, že se budou srát, protože je v tom elektrika a pístový motor. Zlatá pára.

Pája

Taky výhled z budky Kocoura není úplně ideální. Hlavně motorem vpřed.

Jan

Takže jako z parní mašiny.

Pitrys

Uhlí ale může dojít, zlatá koňka.

Vbb

Koně taky můžou dojít 🙂
(A krávy zase dojit) 🙂 🙂

maxik

Skoda, ze nema elektricke vytapeni vlaku o vykonu cca 200 kW, kdyz bude lokomotiva mit vetsi vykon , obcas by se mohlo pri mimoradnostech hodit, kdyz uz dle textu budou mit i ETCS.

Jiří Kocurek

S tím topením… když to stálo 4 hodiny před Lanžhotem, tak se ČD vyjádřily v tom smyslu, že vozy jsou tepelně izolované.

Leinad

A dýchá se tam co?

Šejdr

Což je v podstatě pravda. Platí to ale jen do chvíle, než začne první závislák vibrovat a nutně musí jít ven na cigáro. Pak jde dalších pět, dveře vozu se desetkrát otevřou a teplo je fuč.

Ares

Jakože tam to teplo vydrží x hodin? Utopie, i v izolovaném voze bude bez topení celkem brzo zima.

Jan

Pokud to neofukuje vítr rychlostí 100+km/h taik by to mohlo nějakou chvíli vydržet.

Tonda Sehnal

„specifické použití v osobní dopravě“ znamená možnost napájení elektrické spojky?
„moderní trakční výzbroj“ = bude použita asynchronní?
Jinak si to nedokážu do češtiny přeložit lépe 😉

Y.K.

Moderní trakční výzbroj = IGBT? (místo odporníků)

Tonda Sehnal

A kde se prosím u motorové lokomotivy použijí zmíněné polovodiče jako přímá náhrada odporníků? 😃😃😃

Vbb

Pro pohon výrobníku nafty z kouře, tepla a mechanické práce 🙂 .

Y.K.

Regulace trakčního pohonu? Nebo snad myslíte, že od generátoru vedou dráty od pantáty nade vraty přímo do trakčních motorů?

Když si u CZ Loko přečteme:
– asynchronní přenos výkonu (AC/AC)
– individuálně řízený výkon trakčních motorů

Hajnej

No tak u klasického DC/DC tak skutečně vedou a u AC/DC k tomu přibyl jen neregulovaný usměrňovač.

Y.K.

Vida, vždy jsem myslel že tam je regulátor.

Tonda Sehnal

Hezky jste to komponoval 👏👍
Nicméně k meritu věci: u klasické Bangle, o které je tento článek tam ty dráty fakt vedou 😉 Krom reverzačního válce a pár dalších prkotin.
Takže moje otázka Vám stááále trvá naprosto nezměněna:
Kde u motorové lokomotivy se použijí igbt jako náhrada odporníků? 😉

Vbb

V obvodu budiče generátoru. 🙂

Y.K.

Ok, rád se nechám poučit. A ten individuálně řízený výkon jednotlivých dvojkolí je dosažen jak? Když už mi někdo řekne, že jsem mimo, tak bych také rád věděl co je správně, abych už mimoň nebyl. 🙂

petr

Škoda Auto si nechali postavit Effi 500 a chvástali se jaké mají moderní výkonné mašiny..chacha.přitom jsou ještě slabší než ty staré původní

mlan.83

Jejich chyba. Neměli kupovat Citigo, když potřebují Superba.

Leinad

A potřebují na šoupání po vlečce, maximálně na hlavák něco silnějšího?

James87

Mám informaci, že lokomotivy jsou pro potřeby firmy výkonné akorát. Jen pro upřesnění, zajišťují pouze posun v areálu továrny a na boleslavské hlavní nádraží resp. město v rámci svých výkonů nezajíždějí.

Jiří Kocurek

Asi to fabrice stačí. Ledaskde v depu mají 799 (37 kW) a šoupají tím lokomotivy.

Joe

Vám ta škodovka, resp. jejich Shuntery 500 nějak leží v žaludku když už tady s tím prudíte podruhé. Tak znovu, vážně si myslíte že je vedení škodovky tak nemožné, že se nekouklo do technické specifikace jak je ta lokomotiva silná? Prostě jim to dvojče na posuny v areálu, max. na šoupání na hlavní nádraží stačí. Tečka.

James87

Výkon lokomotiv pro posun dostačuje. Případně zde mají stále ještě záložní 740 564-0. A ještě dodávám jen pro úplnost, že firemní lokomotivy v rámci posunu na vlečce na hlavní nádraží nezajíždějí.

Joe

Děkuji za doplnění. Pokud je opravdu jen na posun v areálu, tak už vážně není o čem.

Tonda Sehnal

Na ježdění rychlostí 20 km/h po rovinatém areálu je i na 2000t vlak 500kW tak akorát. (autovozy v areálu této hmotnosti nikdy nedosáhnou)

Vbb

Pro každodenní jízdu do mlékárny na rohu a zpátky si taky koupíte Lamborgini, nebo vám bude plně vyhovovat Citygo?

Hajnej

Tady si někdo plete tažnou sílu a výkon…

Jiří 3

Jak moc náročné by bylo zvýšení maximální rychlosti u lokomotiv z produkce ČKD na 120 km/h?

M152

Kyklop umí 140km/h, tak to asi jde. Otázka zda to ČD u lokomotivy na posun a přetahy potřebují akolik by to stálo navíc.

Os5600

Řada 759 sice umí 140, ale dnes existuje jeden přeživší kus. Kromě toho v sériové výrobě se plánovalo použití jiného typu podvozků, protože kyvačkové podvozky ČKD jsou nevhodné pro vysoké rychlosti.

Pitrys

Raguliny v NDR taky jezdily 140

Os5600

Hodně náročné. Protože by docházelo k nadměrnému opotřebovávání podvozků. Kyvačkové podvozky ČKD jsou nevhodné pro vysoké rychlosti.

Výkolejka

Úplně zbytečná rekonstrukce. Klasická 742 je nepřekonatelná.

rozinka

A co teprve takový Štokr!

Výkolejka

Ten nesahá 742 ani po kotníky …

Jiří Kocurek

Něco o výhledu na trať, spotřebě a kouřivosti. Ve všem „vede“ mazutka.

Výkolejka

Výhled na trať je taková místní chiméra strojvedoucích teoretiků …

Karel JIRÁSEK

Není. Situací, kdy strojvedoucí jede podle rozhledu, nebo dokonce s pohotovosti zastavit před každou překážkou stále přibývá.

Výkolejka

Ale nepřibývá …
Ikdyby tak to s tím nemá nic společného.

Bram

A co je jako špatného na tom, že z rekonstruované lokomotivy je dobře vidět a má výkonnější motor?!? Obvykle se s původní řadou 740 či 742 na plný výkon motoru nejezdí (u některých dopravců už je poslední stupeň dokonce odpojen) a to jen proto, aby se motor šetřil. Takže tady je reálné zvýšení výkonu o 200 kW u modernizovaného stroje a to špatné rozhodně není.

Výkolejka

Takze pripojenim posledniho stupne by se dalo usetrit 50mega …

Bert

A připlatit si za údržbu, během pár let se pravděpodobně potýkat s nedostatkem náhradních dílů a pořád mít o 120 kW nižší výkon, neskutečné množství kouře a žádnou EDB.

Výkolejka

To jsou nepodlozene dohady. Srovnani 750.7 a 754 ukazuje ze nemate pravdu.

Tonda Sehnal

Souhlas 👍

Petr

Jako strojvedoucí praktik, který s tím jezdil, jezdí a ještě jezdit bude, tak Vám musím říci, že pěkně kecáte..
Jsem rád, že se dělá reko. Tyto problémy to vyřešilo a po reko je to též parádní mašina a téměř bez problémů.

Výkolejka

To by mohl říct každý….i ten co tu masinu viděl jen na dni železnice.
Jste proste mimo!

Jiří Kocurek

Trololo, už toho nechte…

Vbb

Aha. Vy jste ji neviděl ani tam, tak proto si myslíte to, co si myslíte.

Vbb

Je vidět, že strojvedoucí-teoretik o tom ví podstatně víc než troll, co na mašině za jízdy nikdy nebyl.

mlan.83

Není nad názor odborníka. Až přijdete na to, jak do ČKD 742 zamontovat ETCS, poraďte to všem. Pak jistě nebudou modernizovat, ale „pouze“ dosadí ETCS. Svým nápadem dopravcům ušetříte stovky milionů a jistě za to dostanete nějaký bonus.

Výkolejka

ETCS tu jeste aspon deset let nebude tak to nema cenu řešit.

Bert

Myslíte, že životnost rekonstrukce je 10 let?

Výkolejka

Proc bych mel investovat dnes do neceho co budu potřebovat za deset let?

Tonda Sehnal

Bude potřebovat za tři roky 😃
Bez toho vás už na některé tratě prostě nevpust. 😉
Prosím, nějaké další rady, jak všem ušetřit stovky mega? 😃😆🤦🤦

Výkolejka

Povídačky …

Lukáš Chytil

Jste si vyměnili s Axelem počítače?

Jan

Provozní náklady se ale platí každý den a tady 742 dost prohrává.

Vbb

Jako troll si vedete výtečně!

Paolo

Kazda modernizace, zlepseni a skvalitneni cehokoliv a to ne jenom u CD je velike plus… moc se z kazde zpravy tohoto typu tesim… hadam jich bude vic

Libor

Ono bohužel modernizace na železnici většinou NEZNAMENÁ zlepšení, zkvalitnění a zvýšení spolehlivosti. Bohužel mluvím o vlastní opakované zkušenosti.

Paolo

Osobne negeneralizuji, podle par ultra omylu nesoudim vsechno, ale ruce na srdce – aktualni stav – neni uplne mozny vecne a penize nenafoknes na to, co je vse zapotrebi.

Skořápka 0.6

Ať aspoň tu 742.452 nechají.

Franta Metel

Divoký šotouš nalezen!

Skořápka 0.6

Příště si označení šotouš odpusťte. Děkuji 🙂

Vbb

Jedním z poznávacích znaků šotouše je, že o sobě tvrdí, že není šotouš, a označení za šotouše se zuřivě brání.
Takže JSTE šotouš, vítejte v klubu! 🙂

Skořápka 0.6

Mě by jenom zajímalo proč jsem dle vás šotouš. Slovo šotouš se mi nelíbí, a proto takto nechci být nazýván. To, že bych si přál, aby se 1 lokomotiva zachovala ze mě nedělá šotouše.

Jan

Aby se zachovala jedna loko do muzea, ok. Ale vy jmenujete přesné číslo stroje, o tom mají přehled akorát šotouši. Ti si pamatují jaký stroj v jakém nátěru kdy jezdil na jakém vlaku a další podrobnosti.

Skořápka 0.6

Tak tedy 742.452 předívaná ,,Rákosníček“ má atypický zelený nátěr s bílými proužky :). Proto si myslím, že s tímto nátěrem by si zasloužila museum.

Vbb

Pokud si někdo myslí, že lokomotiva by měla být zachována jen proto, že má zelený nátěr s bílými proužky, tak to není jen tak nějaký šotouš.
To už je superšotouš! 🙂

Skořápka 0.6

A proč ne? Řekněte mi aspoň jeden důvod, proč jí nezachovat.

Jeffer

Pretože dáva väčší zmysel zachovať niečo, čo bude reprezentovať typický vzhľad x-stoviek vyrobených lokomotív a nie toho jediného exota, obzvlášť ak sa líši len náterom a nie nejakým unikátnym technickým riešením. Teda ak nemáte dosť prostriedkov na oboje – potom by dalo zmysel zachovať nejakého typického predstaviteľa (či viac, napr. čisto červený z výroby + červeno-žltý) a k tomu pár zaujímavých exotov.

ondra

Však jako muzejní je určena 742 333,to myslím stačí,bývá k vidění v Nymburce,Kolíně.

Jussi

333 je retro, s muzeem nic společného nemá! Říkalo se něco o 742 103, ale není moc zájmu z DHV.

Paolo

Nemusis souhlasit s jeho nazorem, ale jestli jses alespon trocha emocne kompletni budes respektovat, ze Skorapke to proste vadi a bere to jako urazku..

Vorech

Za 1. nevím co to je a za 2. mě to uráží!