Nebylo by lepší modernizovat řadu 714..mohlo by to být levnější.. řada 714 je početnější..kolem 40 kusů a náhrada r.794 se nepovedla a je jich jen 12 ks. 742 nechat dojezdit.
A v čem by to bylo levnější, kdyby se modernizovala 714 ? 742.7 je sériová rekonstrukce 742,740, kterou jen ČD Cargo objednalo 80 kusů, další míří do Itálie, Srbska,…
714 jsou vyhovující na posun a můžou ještě mnoho let jezdit na těchto výkonech.
714 už taky mají víc než 20 let a koncepce 2x motor liaz se ukázala v praxi .. nešťastná. To už si mneli nechat vyrobit další 731. Levnější by to bylo v tom že na 714 vyměním motory za catra + elektronicke serepetičky..ale nemusim překopávat venek stanoviště kapoty .. tam atd.
No mě zase neskutečně štve ta Bangle – tak hezká mašina si nezaslouží tak hnusnou přezdívku.
Jako Kocoura jí znám tak 40 let, slovo Bangle jsem zaznamenal tak před dvaceti.
Bangle, to tak nazvali v ČKD lidi podle odvozené lokomotivy z této řady dodávané do Vietnamu. Pro ně byla Bangladéš snad kromě Japonska a Číny celá Asie.
To já samozřejmě vím, ale nic to nemění na tom, že slovo Bangle je prostě hnusný.
Můj syn (7) jí říká Kocourek a je to podle něj proto, že hezky přede.
Skoda, ze nema elektricke vytapeni vlaku o vykonu cca 200 kW, kdyz bude lokomotiva mit vetsi vykon , obcas by se mohlo pri mimoradnostech hodit, kdyz uz dle textu budou mit i ETCS.
Což je v podstatě pravda. Platí to ale jen do chvíle, než začne první závislák vibrovat a nutně musí jít ven na cigáro. Pak jde dalších pět, dveře vozu se desetkrát otevřou a teplo je fuč.
Pokud to neofukuje vítr rychlostí 100+km/h taik by to mohlo nějakou chvíli vydržet.
Tonda Sehnal
2 let
„specifické použití v osobní dopravě“ znamená možnost napájení elektrické spojky?
„moderní trakční výzbroj“ = bude použita asynchronní?
Jinak si to nedokážu do češtiny přeložit lépe 😉
Hezky jste to komponoval 👏👍
Nicméně k meritu věci: u klasické Bangle, o které je tento článek tam ty dráty fakt vedou 😉 Krom reverzačního válce a pár dalších prkotin.
Takže moje otázka Vám stááále trvá naprosto nezměněna:
Kde u motorové lokomotivy se použijí igbt jako náhrada odporníků? 😉
Ok, rád se nechám poučit. A ten individuálně řízený výkon jednotlivých dvojkolí je dosažen jak? Když už mi někdo řekne, že jsem mimo, tak bych také rád věděl co je správně, abych už mimoň nebyl. 🙂
petr
2 let
Škoda Auto si nechali postavit Effi 500 a chvástali se jaké mají moderní výkonné mašiny..chacha.přitom jsou ještě slabší než ty staré původní
Mám informaci, že lokomotivy jsou pro potřeby firmy výkonné akorát. Jen pro upřesnění, zajišťují pouze posun v areálu továrny a na boleslavské hlavní nádraží resp. město v rámci svých výkonů nezajíždějí.
Vám ta škodovka, resp. jejich Shuntery 500 nějak leží v žaludku když už tady s tím prudíte podruhé. Tak znovu, vážně si myslíte že je vedení škodovky tak nemožné, že se nekouklo do technické specifikace jak je ta lokomotiva silná? Prostě jim to dvojče na posuny v areálu, max. na šoupání na hlavní nádraží stačí. Tečka.
Výkon lokomotiv pro posun dostačuje. Případně zde mají stále ještě záložní 740 564-0. A ještě dodávám jen pro úplnost, že firemní lokomotivy v rámci posunu na vlečce na hlavní nádraží nezajíždějí.
Řada 759 sice umí 140, ale dnes existuje jeden přeživší kus. Kromě toho v sériové výrobě se plánovalo použití jiného typu podvozků, protože kyvačkové podvozky ČKD jsou nevhodné pro vysoké rychlosti.
A co je jako špatného na tom, že z rekonstruované lokomotivy je dobře vidět a má výkonnější motor?!? Obvykle se s původní řadou 740 či 742 na plný výkon motoru nejezdí (u některých dopravců už je poslední stupeň dokonce odpojen) a to jen proto, aby se motor šetřil. Takže tady je reálné zvýšení výkonu o 200 kW u modernizovaného stroje a to špatné rozhodně není.
A připlatit si za údržbu, během pár let se pravděpodobně potýkat s nedostatkem náhradních dílů a pořád mít o 120 kW nižší výkon, neskutečné množství kouře a žádnou EDB.
Jako strojvedoucí praktik, který s tím jezdil, jezdí a ještě jezdit bude, tak Vám musím říci, že pěkně kecáte..
Jsem rád, že se dělá reko. Tyto problémy to vyřešilo a po reko je to též parádní mašina a téměř bez problémů.
Není nad názor odborníka. Až přijdete na to, jak do ČKD 742 zamontovat ETCS, poraďte to všem. Pak jistě nebudou modernizovat, ale „pouze“ dosadí ETCS. Svým nápadem dopravcům ušetříte stovky milionů a jistě za to dostanete nějaký bonus.
Osobne negeneralizuji, podle par ultra omylu nesoudim vsechno, ale ruce na srdce – aktualni stav – neni uplne mozny vecne a penize nenafoknes na to, co je vse zapotrebi.
Mě by jenom zajímalo proč jsem dle vás šotouš. Slovo šotouš se mi nelíbí, a proto takto nechci být nazýván. To, že bych si přál, aby se 1 lokomotiva zachovala ze mě nedělá šotouše.
Aby se zachovala jedna loko do muzea, ok. Ale vy jmenujete přesné číslo stroje, o tom mají přehled akorát šotouši. Ti si pamatují jaký stroj v jakém nátěru kdy jezdil na jakém vlaku a další podrobnosti.
Pokud si někdo myslí, že lokomotiva by měla být zachována jen proto, že má zelený nátěr s bílými proužky, tak to není jen tak nějaký šotouš.
To už je superšotouš! 🙂
Pretože dáva väčší zmysel zachovať niečo, čo bude reprezentovať typický vzhľad x-stoviek vyrobených lokomotív a nie toho jediného exota, obzvlášť ak sa líši len náterom a nie nejakým unikátnym technickým riešením. Teda ak nemáte dosť prostriedkov na oboje – potom by dalo zmysel zachovať nejakého typického predstaviteľa (či viac, napr. čisto červený z výroby + červeno-žltý) a k tomu pár zaujímavých exotov.
Nemusis souhlasit s jeho nazorem, ale jestli jses alespon trocha emocne kompletni budes respektovat, ze Skorapke to proste vadi a bere to jako urazku..
Nebylo by lepší modernizovat řadu 714..mohlo by to být levnější.. řada 714 je početnější..kolem 40 kusů a náhrada r.794 se nepovedla a je jich jen 12 ks. 742 nechat dojezdit.
A v čem by to bylo levnější, kdyby se modernizovala 714 ? 742.7 je sériová rekonstrukce 742,740, kterou jen ČD Cargo objednalo 80 kusů, další míří do Itálie, Srbska,…
714 jsou vyhovující na posun a můžou ještě mnoho let jezdit na těchto výkonech.
714 už taky mají víc než 20 let a koncepce 2x motor liaz se ukázala v praxi .. nešťastná. To už si mneli nechat vyrobit další 731. Levnější by to bylo v tom že na 714 vyměním motory za catra + elektronicke serepetičky..ale nemusim překopávat venek stanoviště kapoty .. tam atd.
Kdo může říkat bangli kocour??🤦♂️🤪🤔😃
A proč ne?
Vždyť je na každém dvoře, tak proč ne?
No mě zase neskutečně štve ta Bangle – tak hezká mašina si nezaslouží tak hnusnou přezdívku.
Jako Kocoura jí znám tak 40 let, slovo Bangle jsem zaznamenal tak před dvaceti.
Bangle, to tak nazvali v ČKD lidi podle odvozené lokomotivy z této řady dodávané do Vietnamu. Pro ně byla Bangladéš snad kromě Japonska a Číny celá Asie.
To já samozřejmě vím, ale nic to nemění na tom, že slovo Bangle je prostě hnusný.
Můj syn (7) jí říká Kocourek a je to podle něj proto, že hezky přede.
Dceru jsem naučil říkat kocour, bangli vůbec nezná 🙂
Spíš bych se ptal, kdo říká kocourům bangle.
V Podkrkonoší se jim tak říkalo zcela běžně.
Nedej bože buchar nebo tranzistor! 😀
Vždycky buchar
A ještě aby zakázku nevyhráli, vzhledem ke mzdám, které CZ loko nabízí. To se pak mohou dávat ceny.
Aby to měl taky kdo udělat
Zlatý klasiky 742. Jak v tom bude 10000 elektroniky, bude to ten samej krám jako RS1, pantery a spol.
Když byly nové, tak se na ně nadávalo, že se budou srát, protože je v tom elektrika a pístový motor. Zlatá pára.
Taky výhled z budky Kocoura není úplně ideální. Hlavně motorem vpřed.
Takže jako z parní mašiny.
Uhlí ale může dojít, zlatá koňka.
Koně taky můžou dojít 🙂
(A krávy zase dojit) 🙂 🙂
Skoda, ze nema elektricke vytapeni vlaku o vykonu cca 200 kW, kdyz bude lokomotiva mit vetsi vykon , obcas by se mohlo pri mimoradnostech hodit, kdyz uz dle textu budou mit i ETCS.
S tím topením… když to stálo 4 hodiny před Lanžhotem, tak se ČD vyjádřily v tom smyslu, že vozy jsou tepelně izolované.
A dýchá se tam co?
Což je v podstatě pravda. Platí to ale jen do chvíle, než začne první závislák vibrovat a nutně musí jít ven na cigáro. Pak jde dalších pět, dveře vozu se desetkrát otevřou a teplo je fuč.
Jakože tam to teplo vydrží x hodin? Utopie, i v izolovaném voze bude bez topení celkem brzo zima.
Pokud to neofukuje vítr rychlostí 100+km/h taik by to mohlo nějakou chvíli vydržet.
„specifické použití v osobní dopravě“ znamená možnost napájení elektrické spojky?
„moderní trakční výzbroj“ = bude použita asynchronní?
Jinak si to nedokážu do češtiny přeložit lépe 😉
Moderní trakční výzbroj = IGBT? (místo odporníků)
A kde se prosím u motorové lokomotivy použijí zmíněné polovodiče jako přímá náhrada odporníků? 😃😃😃
Pro pohon výrobníku nafty z kouře, tepla a mechanické práce 🙂 .
Regulace trakčního pohonu? Nebo snad myslíte, že od generátoru vedou dráty od pantáty nade vraty přímo do trakčních motorů?
Když si u CZ Loko přečteme:
– asynchronní přenos výkonu (AC/AC)
– individuálně řízený výkon trakčních motorů
No tak u klasického DC/DC tak skutečně vedou a u AC/DC k tomu přibyl jen neregulovaný usměrňovač.
Vida, vždy jsem myslel že tam je regulátor.
Hezky jste to komponoval 👏👍
Nicméně k meritu věci: u klasické Bangle, o které je tento článek tam ty dráty fakt vedou 😉 Krom reverzačního válce a pár dalších prkotin.
Takže moje otázka Vám stááále trvá naprosto nezměněna:
Kde u motorové lokomotivy se použijí igbt jako náhrada odporníků? 😉
V obvodu budiče generátoru. 🙂
Ok, rád se nechám poučit. A ten individuálně řízený výkon jednotlivých dvojkolí je dosažen jak? Když už mi někdo řekne, že jsem mimo, tak bych také rád věděl co je správně, abych už mimoň nebyl. 🙂
Škoda Auto si nechali postavit Effi 500 a chvástali se jaké mají moderní výkonné mašiny..chacha.přitom jsou ještě slabší než ty staré původní
Jejich chyba. Neměli kupovat Citigo, když potřebují Superba.
A potřebují na šoupání po vlečce, maximálně na hlavák něco silnějšího?
Mám informaci, že lokomotivy jsou pro potřeby firmy výkonné akorát. Jen pro upřesnění, zajišťují pouze posun v areálu továrny a na boleslavské hlavní nádraží resp. město v rámci svých výkonů nezajíždějí.
Asi to fabrice stačí. Ledaskde v depu mají 799 (37 kW) a šoupají tím lokomotivy.
Vám ta škodovka, resp. jejich Shuntery 500 nějak leží v žaludku když už tady s tím prudíte podruhé. Tak znovu, vážně si myslíte že je vedení škodovky tak nemožné, že se nekouklo do technické specifikace jak je ta lokomotiva silná? Prostě jim to dvojče na posuny v areálu, max. na šoupání na hlavní nádraží stačí. Tečka.
Výkon lokomotiv pro posun dostačuje. Případně zde mají stále ještě záložní 740 564-0. A ještě dodávám jen pro úplnost, že firemní lokomotivy v rámci posunu na vlečce na hlavní nádraží nezajíždějí.
Děkuji za doplnění. Pokud je opravdu jen na posun v areálu, tak už vážně není o čem.
Na ježdění rychlostí 20 km/h po rovinatém areálu je i na 2000t vlak 500kW tak akorát. (autovozy v areálu této hmotnosti nikdy nedosáhnou)
Pro každodenní jízdu do mlékárny na rohu a zpátky si taky koupíte Lamborgini, nebo vám bude plně vyhovovat Citygo?
Tady si někdo plete tažnou sílu a výkon…
Jak moc náročné by bylo zvýšení maximální rychlosti u lokomotiv z produkce ČKD na 120 km/h?
Kyklop umí 140km/h, tak to asi jde. Otázka zda to ČD u lokomotivy na posun a přetahy potřebují akolik by to stálo navíc.
Řada 759 sice umí 140, ale dnes existuje jeden přeživší kus. Kromě toho v sériové výrobě se plánovalo použití jiného typu podvozků, protože kyvačkové podvozky ČKD jsou nevhodné pro vysoké rychlosti.
Raguliny v NDR taky jezdily 140
Hodně náročné. Protože by docházelo k nadměrnému opotřebovávání podvozků. Kyvačkové podvozky ČKD jsou nevhodné pro vysoké rychlosti.
Úplně zbytečná rekonstrukce. Klasická 742 je nepřekonatelná.
A co teprve takový Štokr!
Ten nesahá 742 ani po kotníky …
Něco o výhledu na trať, spotřebě a kouřivosti. Ve všem „vede“ mazutka.
Výhled na trať je taková místní chiméra strojvedoucích teoretiků …
Není. Situací, kdy strojvedoucí jede podle rozhledu, nebo dokonce s pohotovosti zastavit před každou překážkou stále přibývá.
Ale nepřibývá …
Ikdyby tak to s tím nemá nic společného.
A co je jako špatného na tom, že z rekonstruované lokomotivy je dobře vidět a má výkonnější motor?!? Obvykle se s původní řadou 740 či 742 na plný výkon motoru nejezdí (u některých dopravců už je poslední stupeň dokonce odpojen) a to jen proto, aby se motor šetřil. Takže tady je reálné zvýšení výkonu o 200 kW u modernizovaného stroje a to špatné rozhodně není.
Takze pripojenim posledniho stupne by se dalo usetrit 50mega …
A připlatit si za údržbu, během pár let se pravděpodobně potýkat s nedostatkem náhradních dílů a pořád mít o 120 kW nižší výkon, neskutečné množství kouře a žádnou EDB.
To jsou nepodlozene dohady. Srovnani 750.7 a 754 ukazuje ze nemate pravdu.
Souhlas 👍
Jako strojvedoucí praktik, který s tím jezdil, jezdí a ještě jezdit bude, tak Vám musím říci, že pěkně kecáte..
Jsem rád, že se dělá reko. Tyto problémy to vyřešilo a po reko je to též parádní mašina a téměř bez problémů.
To by mohl říct každý….i ten co tu masinu viděl jen na dni železnice.
Jste proste mimo!
Trololo, už toho nechte…
Aha. Vy jste ji neviděl ani tam, tak proto si myslíte to, co si myslíte.
Je vidět, že strojvedoucí-teoretik o tom ví podstatně víc než troll, co na mašině za jízdy nikdy nebyl.
Není nad názor odborníka. Až přijdete na to, jak do ČKD 742 zamontovat ETCS, poraďte to všem. Pak jistě nebudou modernizovat, ale „pouze“ dosadí ETCS. Svým nápadem dopravcům ušetříte stovky milionů a jistě za to dostanete nějaký bonus.
ETCS tu jeste aspon deset let nebude tak to nema cenu řešit.
Myslíte, že životnost rekonstrukce je 10 let?
Proc bych mel investovat dnes do neceho co budu potřebovat za deset let?
Bude potřebovat za tři roky 😃
Bez toho vás už na některé tratě prostě nevpust. 😉
Prosím, nějaké další rady, jak všem ušetřit stovky mega? 😃😆🤦🤦
Povídačky …
Jste si vyměnili s Axelem počítače?
Provozní náklady se ale platí každý den a tady 742 dost prohrává.
Jako troll si vedete výtečně!
Kazda modernizace, zlepseni a skvalitneni cehokoliv a to ne jenom u CD je velike plus… moc se z kazde zpravy tohoto typu tesim… hadam jich bude vic
Ono bohužel modernizace na železnici většinou NEZNAMENÁ zlepšení, zkvalitnění a zvýšení spolehlivosti. Bohužel mluvím o vlastní opakované zkušenosti.
Osobne negeneralizuji, podle par ultra omylu nesoudim vsechno, ale ruce na srdce – aktualni stav – neni uplne mozny vecne a penize nenafoknes na to, co je vse zapotrebi.
Ať aspoň tu 742.452 nechají.
Divoký šotouš nalezen!
Příště si označení šotouš odpusťte. Děkuji 🙂
Jedním z poznávacích znaků šotouše je, že o sobě tvrdí, že není šotouš, a označení za šotouše se zuřivě brání.
Takže JSTE šotouš, vítejte v klubu! 🙂
Mě by jenom zajímalo proč jsem dle vás šotouš. Slovo šotouš se mi nelíbí, a proto takto nechci být nazýván. To, že bych si přál, aby se 1 lokomotiva zachovala ze mě nedělá šotouše.
Aby se zachovala jedna loko do muzea, ok. Ale vy jmenujete přesné číslo stroje, o tom mají přehled akorát šotouši. Ti si pamatují jaký stroj v jakém nátěru kdy jezdil na jakém vlaku a další podrobnosti.
Tak tedy 742.452 předívaná ,,Rákosníček“ má atypický zelený nátěr s bílými proužky :). Proto si myslím, že s tímto nátěrem by si zasloužila museum.
Pokud si někdo myslí, že lokomotiva by měla být zachována jen proto, že má zelený nátěr s bílými proužky, tak to není jen tak nějaký šotouš.
To už je superšotouš! 🙂
A proč ne? Řekněte mi aspoň jeden důvod, proč jí nezachovat.
Pretože dáva väčší zmysel zachovať niečo, čo bude reprezentovať typický vzhľad x-stoviek vyrobených lokomotív a nie toho jediného exota, obzvlášť ak sa líši len náterom a nie nejakým unikátnym technickým riešením. Teda ak nemáte dosť prostriedkov na oboje – potom by dalo zmysel zachovať nejakého typického predstaviteľa (či viac, napr. čisto červený z výroby + červeno-žltý) a k tomu pár zaujímavých exotov.
Však jako muzejní je určena 742 333,to myslím stačí,bývá k vidění v Nymburce,Kolíně.
333 je retro, s muzeem nic společného nemá! Říkalo se něco o 742 103, ale není moc zájmu z DHV.
Nemusis souhlasit s jeho nazorem, ale jestli jses alespon trocha emocne kompletni budes respektovat, ze Skorapke to proste vadi a bere to jako urazku..
Za 1. nevím co to je a za 2. mě to uráží!