- Silnice •
- Infrastruktura •
- Město •
- Automobily
Čtyřpruhový tunel na „třináctce“ v Bílině ekonomicky nevychází, rozhodovat bude vláda
Ředitelství silnic a dálnic už má výsledek technicko-ekonomické studie k plánovanému tunelu na silnici I/13 v Bílině. Výsledek obyvatele města
Ředitelství silnic a dálnic už má výsledek technicko-ekonomické studie k plánovanému tunelu na silnici I/13 v Bílině. Výsledek obyvatele města ani řidiče nepotěší: asi 1,3 kilometru dlouhý tunel o čtyřech pruzích za zhruba tři miliardy se ekonomicky nevyplatí.
„Z hlediska stávajícího výpočtu ekonomické efektivity stavby vychází čtyřpruhový tunel negativně v poměru cena stavby a dopravní přínos,“ uvedlo dnes ŘSD. Je tak téměř jisté, že centrální komise ministerstva dopravy, skrze kterou musejí projít všechny velké dopravní stavby, záměr neschválí.
Silničáři i kraj ale po letech hledání řešení svorně tvrdí, že jiná možnost není. Zřejmě o něco lépe by vyšel tunel o dvou pruzích, ten by ale podle ŘSD nic neřešil vzhledem k tomu, že z obou stran vede do Bíliny silnice I/13 jako čtyřpruhová.
Podle šéfa ŘSD Radka Mátla již byly vyčerpány všechny možnosti nalezení takové varianty, která by byla „ekonomicky i společensky akceptovatelná“. O osudu projektu tak zřejmě bude rozhodovat vláda, které chtějí záměr předložit ŘSD a Ústecký kraj. Pokud vláda stavbu podpoří, bude se moci pokračovat v přípravě. „Stávající situace v Bílině je kritická a do budoucna se s nárůstem dopravy ještě zhorší. Přijatelná alternativní trasa přitom neexistuje,“ píše ŘSD.
Bílina patří na podkrušnohorské magistrále I/13 k nejpostiženějším městům. Bílinou nyní vede dvoupruhový průtah s několika kruhovými objezdy, město tak trápí pomalu jedoucí tranzit. Tunel o délce 1,3 kilometru má vést v oblasti mezi železničními stanicemi Bílina a Bílina kyselka. Tunel má město definitivně zbavit tranzitní dopravy.