- Silnice •
- Infrastruktura •
- Město •
- Automobily
Čtyřpruhový tunel na „třináctce“ v Bílině ekonomicky nevychází, rozhodovat bude vláda
Bílina a silnice I/13. Pramen: Město Bílina
Ředitelství silnic a dálnic už má výsledek technicko-ekonomické studie k plánovanému tunelu na silnici I/13 v Bílině. Výsledek obyvatele města
Puvodni stav: dvouprouda silnice s rychlosti do 50 km/h s mnoha krizovatkami. Var1. Ekonomicky neprijatelny navrh: ctyrproudy tunel s rychlosti 80 km/h doplneny o dvouproudou silinci s rychlosti do 50 km/h s mnoha krizovatkami. Var2. Pry nedostacujici navrh: dvouproudy tunel s rychlosti 80 km/h doplneny o dvouproudou silnici s rychlosti do 50 km/h s mnoha krizovatkami. Hrubym odhadem mi vychazi, ze Var2 ma 2,4x vyssi kapacitu, nez soucasne reseni. Nejak mi neni jasne, proc by u ni melo dochazet ke kogescim tam, kde k nim nedochazi nyni. Pouzivaji se tu cisla o intenzite dopravy, ale chybi mi rozdeleni, jak velka… Číst vice »
Paradox – soucasna silnice vedla mimo mesto. Pak prisel ourada a silnici oznacil jako obec. Nasledne zrusil predjizdeci pruhy pak namaloval prechody. Pak semafor. A pak kruhak… Uz vite. Proc vznikaji valky?
Možná byla silnice vyčlěněna z obce, ale pořád vedla skrz ní a místo přechodů/semaforu to byla prostě bariéra, ne?
Ne za silnici byl Jen les a pred silnici stare nemecke hradby
Za silnicí byl les v době, kdy po ní nejezdila auta…
Hlupaku najdu te
Bilina neboli Bilin (DE) bylo moderni mesto s moderni infrastrukturou. I/13 /Reichsstrasse 335) tam vede od roku 1940, 🙂 to byla jina doba.
Co tohle řešení? https://en.mapy.cz/s/lavorozaze
Nebo lépe: https://en.mapy.cz/s/hotajerele
Asi těžko, vzhledem k tomu, že jste to natrasoval do nejhlubší jámy v ČR, kde se má těžit ještě nejméně 30 let…
Nebo to udělat poamericku nebo i Itálii. Prostě dvouproudovku na estakádu nad stávající silnici se sjezdy jen na okrajích
To už tu bylo v návrhu, alw zavrhla to radnice kvůli zničení historického rázu centra.
POKUD BY SE TUNEL POD BILINOU POSTAVIL JAKO DVOUPRUHOVY, TAK SE NA VJEZDECH DO NEJ Z OBOU SMERU BUDOU DELAT KOLONY A VZNIKNE TAK JEN DALSI DOPRAVNI BODOVA ZAVADA. POKUD VYJDE LEVNEJI VARIA TA KOLEM BILINY JAK BYLO PUVODNE PLANOVANO TAK AT SE TO UDELA. HLAVNE AT UZ SE NECO ZACNE DIT!!!! ROVNOU BY TIM BYL VYRESEN I OBJEZD PRAZSKE ULICE KOLEM NEMOCNICE VE SMERU NA LOUNY.
Doufám, že vláda bude mít rozum a tu stavbu schválí. Jinak nadměrná doprava bude Bilinu trápit i nadále.
Když se prý nevyplatí tunel, ať tedy udělají most. I když to by byl tunel také…
Pánové si to holt špatně spočítali, aby se dostalo na všechny musí být ten tunel minimálně šestipruhový.
Tak uzavřít průjezd Bílinou, když se nevyplatí. Nebo v porovnání s čím jiným by bylo logické posuzovat ekonomickou výhodnost tunelové varianty?
Bohužel všechna ta ekonomická hodnocení nemají moc ani hlavu ani patu. Navíc působí pochybnosti jak přesnost vstupní údaje o stávajícím provoze a nákladech ( i když tady to není tak hrozné ), ale především o nákladech a provozu budoucím na základě investičního záměru ( odhadnout to obvyklých 30 let dopředu – to by nedala ani věštkyně Baba Vanga ) . Navíc dalším kouzlem je rozdělení stavby – nejprve se postaví dlouhé úseky mezi městy, kde finanční náročnost není tak vysoká a nějaké – benefity ve formě zvýšení rychlosti, kapacity a bezpečnosti se určitě vymyslí. No a potom zůstane taková drahá… Číst vice »
Tak na tunely jsou holt investice v Praze, tam jich je dost, na sever se holt kašle odjakživa.
Klasická ukázka limitů ekonometrie. Ono spočítat ekonomické přínosy kompromisu jaksi nejde. Buď jim vyjde neprojednatelná varianta (včetně dopravně nesmyslného obchvatu), nebo nic. Pro tyto případy by prostě měl být automatický postup nastíněný v článku – když to nevyjde, ať rozhodne Vláda. Nakonec je to politické rozhodnutí, zdali stavět drahý průtah v tunelu, nebo „ušetřit“ na úkor obyvatel a motoristů.
Bohužel většina faktorů je nekvantifikovatelná a s tím se musí k ekonometrii přistupovat, což jsme měli jako mantru od prváku na VŠ… A pokud nefungují ani proxy proměnné pro velmi hrubý odhad nekvantifikovatelných vlivů, tak pak je třeba to politické rozhodnutí, jak říkáte. Stejně by mě zajímalo, co v takovém modelu je – jsou tam zahrnutá třeba zdravotní rizika obyvatelů Bíliny (spojené s emisemi, přechody…)?
Tak to dotyční aktéři z Evropské komise a Ministerstva dopravy, potažmo Vlády ČR buď na vaši VŠ nechodili, nebo neposlouchali.
Metodiku naleznete zde:
https://www.rsd.cz/wps/portal/web/technicke-predpisy/HDM-4
Hlavně že ekonomicky vychází vození vzduchu po kolejích. Ale ono to má vlastně veliký potenciál. Za ty prachy narvané do hraček šotoušům ten tunel mohl být ve čtyřpruhu z Děčína až do Varů. Kdyby takhle uvažovali za hranicema, asi bych se do Španělska k moři souvisle po dálnici nedostal.
Železniční investice podléhají ekonomickému hodnocení rovněž. A počet cestujících (buď nově získaných, anebo těch, kterých se má týkat dosažené zkrácení jízdních dob) je tam jedním z faktorů ovlivňujicích výsledek hodnocení.
Nicméně přirovnáváte mimoběžně – k tunelu (silničnímu) lze přirovnat opět jen tunel (železniční). A zde se slušní dodat, že nemálo železničních staveb v tunelové variantě rovněž ekonomicky nevyšlo, načež nebyly realizovány vůbec, anebo byla realizována varianta bez tunelů či s kratšími tunely.
To je vidět, motoráky a v něm dva lidi, je rozdíl mezi tím co slouží denně jednotkám a tisícům
V tunelech?
No…, na těch lokálkových tratích, kde se vozí 810 s pár babkama k doktorovi, Vás mohu ujistit, že s Letenské co vystrnadili šlechtu, se do tunelů zrovna moc neodsypalo.
Je tam doufam ten dopravni prinos pocitanej trosku do budoucnosti. Obcas mam pocit, ze u nas nikdo nemysli moc do budoucna, takze se pak postavi takovej paskvil jako ctyrpruhovej prazskej okruh, kde se to bude v nekterych castech rozsirovat na minimalne sest fakt dost blbe. Pritom by se urcite na tyhle stavbe dalo trosku „nakrmit“ kamaradicky, urcite by to bylo prospesnejsi nez betonovat novy prehrady.
No a co udělat teď jednu troubu s tím, že oba portály a napojení na silnice by byly čtyřpruhové? To by vyšlo? Druhá trouba by se dodělala časem podle potřeby. V Rakousku takto postupují už mnoho desetiletí (a teď jsou hlavně ve fázi dodělávání těch druhých paralelních tunelů).
Přesně tak. To je prostě strašné číst tyhle zprávy z ŘSD, které nemají hlavu ani patu. Samozřejmě, že i tunel 1+1 by to slušně pořešil! A pokud je 1+1 málo a 2+2 zas moc a teď nevím, co teda hledají? Vypadá to na nějakou zdržovací taktiku a jsou pro všechny tak akorát za blbce.
Ano, variantně se teď dá postavit tunel o šířce 11 metrů pro uspořádání střídavě 2+1 a druhá trouba v budoucnu už jen o šířce 7.5 metru pro dvoupruh.
Aha, takže vyrubeme téměř trojnásobek horniny, abychom se dostali na stejnou propustnost??? Střídavých 2+1 vypadá dobře jen na papíře a doufám, že se tento nesmysl u nás nikdy nikde nezhmotní!
No v Bílině by bohatě stačil tunel s jedním pruhem v každém směru a paralelní silnice nad ním pro místní . Ono se to tam ucpává jen když končí směny na šachtě, elektrárně, sklárně a tak. Z těch se většina rozveze po Bílině a zbytek jí projede křížem, že by ani nemuseli do tunelu. To co by projelo tunelem jako tranzit, na to by stačila jedna tunelová trouba s jedním výjezdem u Lidlu
Místo tunelu se nabízí polouzavřený nebo uzavřený tubus, visutý či úrovňový, dle konfigurace zástavby a požadavku bezkoliznosti. Od začátku považuji tunelovou variantu za ekonomický nesmysl.
By mne zajímalo, co je potřeba, aby to ekonomicky vycházelo? Mýtná brána před tunelem? Ještě větší zácpy ve městě?
Větší transit.
25 tisíc aut denně je podle vás málo?
Možná mýtná brána před městem…
Myslím, že nekonečné přecházení po přechodu na vhodném místě by mohlo stačit…..
Poslední věta je asi převzata z úst nějakého mediálního tajtrlíka, jinak si to neumím vysvětlit. Od severního okraje Bíliny až k nádraží je plánován normální čtyřpruh, který i nadále povede pod okny místní zástavby. Pokud tuto neuzavřou za betonové hradby protihlukových stěn, tak se pro místní obyvatele nezmění vůbec nic, tranzit nikam nezmizí. Samozřejmě pro zbytek města jednoznačná úleva a rozhodně lepší řešení než v Chomutově, kde ten čtyřpruh dělí město na 2 poloviny a přitom to stejně není plnohodnotný čtyřpruh á la silnice pro motorová vozidla.
Viz můj koment výše.
Chceš upravený Egypt?
V Chomutově jsem odmala vyrůstal, takže si ještě pamatuji, když silnice I/13 byla vlastně obchvat. Bohužel přimknutá k městu tak blízko, že rozvoj města z ní udělal v podstatě městskou komunikaci s tranzitem. Tady je vidět dlouhodobá nekoncepčnost.
Podobné je to třeba v Prostějově (D46 pod okny paneláků) nebo v Mikulově (stávající silnice bývala také obchvat a už je potřeba nový) a na mnoha místech jinde.
Jasně, a oprava za 2 miliardy nádraží v Pardubicích vychází …
Jasně že vychází oprava, v Bílině je investice a není památkově chráněná.
Chlapče, srovnáváš rekonstrukci toho obrovského nádraží na větším železničním tahu dělanou dle památkářů s touhle lokální silnicí ?
To fakt jsi mě pobavil.
no lokální silnicí bych to určitě nenazýval…
V rámci ČR a ve srovnání s tím železničním koridorem a 2.nejvetsim nádražím na trase to fakt lokalka je a vždy bude.
Možná 2 pruhovy tunel ale jinak těžko
Jasně, ale nasypat mld. to pochybných lokálek typu Mšenka vyjde vždy a všude…a pak se vozí vzduch… režijkáři a občas nějaký platící zákazník…
Na to vám tu určitě šotoušci odpoví, že to není investiční akce, takže se nemusí řešit ekonomika. Pak zahučí 300 milionů do lokálky jen to cinkne.
no jasně, divím se, že mi na to někdo nereaguje, že to jsou úplně jiné peníze, oprava stávající trati (která byla na vrcholu před 100 lety) nebo stavba nového tunelu…
Tak určitě. A tunel pro parníky u Třebové vychází ekonomicky ólrajt. To je komédie tady ty studie. Výsledek záleží na tom, který STBák tahá kde za nitky.