Čtvrt bilionu do železnice. Švýcaři schválili plán, co chtějí do roku 2035 postavit

Nové jednotky FV-Dosto od společnosti Bombardier. Foto: SBBNové jednotky FV-Dosto od společnosti Bombardier. Foto: SBB

Země s nejrozvinutější sítí železnic chce do jejího rozvoje dál mohutně investovat. Švýcarská spolková rada (Bundesrat) schválila závazný plán rozvoje

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza

…Jestli to taky nebude tím, že si Němci, Rakusaci a o Svycarech radši nemluvím řeknou za 250 km ve vlaku 2200 Kč. …v low costu 🙂 až bude stát lístek do Brna 1500 a do Ostravy 2500, tak věřím, že se nějaká koruna na nové tratě taky najde.

X 1

Tolik účtujou snad jen tobě. Normální Němec, Rakušák a o Švýcarech nemluvě, mají každej nějaký druh BahnCard. 25, 50, 100 nebo byznys nebo dokonce First Uni. Potom jedou přes celý Německo ( autohus, s-bahn, 2x vlak, autobus) za 39€. Od Severního mořa k Bodensee.

Jiri Tyr

Svycari planuji na desetileti a stavi, u nas mame hafo uredniku, kteri onanuji nad excelovymi tabulkami, jejichz platnost je tak 1 mesic.

Riki

Super poznámka, bohužel pravdivá.

Medvěd

Oňi to umí, u nás se to firmy učí ! Tunel na trase Basel – Zürich jede vlak 200 km/hod. a v protisměru taky – žádná tlaková vlna – proč to není u nás? Trať opravují, když jim to dovolí. U nás – musí být výluka aby vlak „nemehla“ nezajel. Firmy se nebojí diktovat – stát couvá!?? Asi bude někde chyba. Tak už konečně udělejte tratě na min. 160 km/hod. bez vyjímek, ETCS 2 a otevřeným trhem – výsledek budou jezdit firmy z EU a domácí utřou nos! PS: udržovat všechny tratě stojí dost peněz. Teď se v plné síle… Číst vice »

K.

Podobné plánování v Česku samozřejmě existuje. Neexistuje ovšem schválení onoho závazného plánu rozvoje s pevně danou výší zdrojů.

jan

Na Švýcarsku se mi líbí, že je to decentralizovaná země. Žádná Praha a pak nic. Města jsou rozmístěná a podobně velká.
A podle mě je zatím také dopravní systém a vlaky.

jan

Tak ono to není tak moc, když vrt má stát 640 mld. Ale oni zlepšují průběžně.

A.R.

Je to jasné – je to prostě o mentalitě národa. V Česku se sotva zachovávají přípoje, doprava na úrovni počátku 20. století a Švýcaři se nebojí rozsáhlých plánů.

VRT

Nejvyšší čas zrušit ŘSD a nahradit něčím jako je Asfinag, ostatně Ťok to už slíbil. https://zdopravy.cz/rsd-jako-rakousky-asfinag-je-to-nasim-zajmem-rekl-tok-na-zofine-10685/
Totéž u SŽDC. Jinak se nehne.

Martin

Ale tohle je o zeleznici..

VRT

Ano, však píšu.

VRT

Doporučuji si přečíst tento článek, potom článek „Naschvál, nebo nutnost? Vlaky ČD ujíždějí lokálce ze Šumavy, dopravci budou jednat“ a pak znovu tento článek. Najednou je tak nějak vše jasnější.

X 1

Vrt
Vtipný. Ale některým to nedojde. Hlavně těm co sedí nahoře. Protože by se musel zapojit mozek.

Matěj

Švýcarsko a jejich koncepce v železnici. To je hold sen. Ten takt 15 minut je super.Např. Lausanne – Genéve a takt 15 minut u každé kategorie (RE, IC) tj. 8 vlaků za hodinu a když se k tomu připočítá ještě S-Bahn v okolí Genévy.
Bylo by super jít v šlépějích Švýcarska.

xyz

Však např. v úseku Praha – Český Brod již nyní předčíme výhledový stav úseku Genéve – Versoix.

X 1

Xyz
Co tím myslíš?
15-20 minut takt nebo čas 20 minut z centra metropole do brodu/versoix? Plus EC, IC, RE.
Nezapomeň tam započítat taky 220 párů pravidelných nákladních vlaků a nějaké sonderzugy. Na tříkolejce.
Já mám za to, že kapacitu u nás velmi limituje naše domácí zab. zař.
Jak je možné že Tam, jezdí vlaky po minutě a půl od sebe?

Oldřich Sládek

SŽDC před sebou tlačí investice za řádově 50 – 60 mld. CZK a nemá zatím pokryté veškeré financování. Nemají to ani trochu jednoduché. Tečka. Mají si snad ty prachy vytisknout?!? Nemá cenu srovnávat. Můžeme Švýcarům jen blbě závidět, ale já osobně jim to přeju. Skutečně.

Rado

Oldřich Sládek Ono Oldřichu nejde jen tlačit. Ono je potřeba neustále v mediich masírovat. Jak je infrastruktura, zejména železnični, u nás podfinancována. V zásadě by měl být znám nějaký finanční rámec, který každý rok připluje z rozpočtu. A nejméně na deset roků být jistý. Tento časový rámec je důležitý zejména pro stavební firmy, aby mohly pořídit adekvátní techniku a plánovat její nasazení,odpisy a zisk. Ale také dlouhodobou zaměstnanost. Na druhou stranu je to také o tom aby byly ty prostředky vynaloženy na projekty, které jsou opodstatněné a mají hlavu i patu. Respektive bude se u nich nacházet ona přidaná hodnota.… Číst vice »

Martin

Diky… 🙂

Stoupa

U těch VRT tratí by ani vyšší sklon kolem 20-25 promile nebyl problém. Jen nákladní dopravci se jaksi štítí představy, že by s jedním vlakem jezdily 2 mašiny 🙂

VRT

Bravo! Děkuji za tento komentář.

Milan Kříž

No ale právě je nutné zdůraznit tu efektivitu využití infrastruktury. Bečovka by pravděpodobně již desítky let neexistovala. Stejně tak Mšeno a další tratě. Samozřejmě pak ty peníze můžeme použít jinde efektivněji. Abyste mohl něco prezentovat, musí prezentované dávat nějaký smysl – dokážete si představit, že byste ve Švýcarsku argumentoval třeba takto: https://zdopravy.cz/az-50-lidi-denne-mile-prekvapeni-tvrdi-kraj-o-obnovene-lokalce-do-mochova-13284/ ?
Místo ETCS nemůžete nic použít, protože žádný funkční a zároveň jakžtakž efektivní zabezpečovač nemáte.

Oldřich Sládek

Rado : Díky, máš ve všem pravdu.A neboj, blbej snad ještě nejsem😊

mgr.pavel

A kde prosím najdu konkrétní připravené projekty na VRT? Nebo blbý vlak na pražské letiště? Nebo na pořádné zkapacitnění X různých tratí? Proč se vše teprve začíná pomaloučku plánovat, přestože už nyní kapacita nestačí? Plánování zas tak moc nestojí, oproti výstavbě.

Podobně, proč se draze staví třeba protihlukové bariéry, které jinde ve světě nemají obdoby? Neměli bychom – pokud máme tak málo peněz – spíše stavět skroměji?

Mirek

Správně se píše Lötschberský úpatní tunel
https://cs.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6tschbersk%C3%BD_%C3%BApatn%C3%AD_tunel

Martin Chovanec

No a teď tam máte pro změnu Lötschbergský tunel, který je dvoukolejný už 105 let 🙂

Romanero

Upřímně by mě zajímalo, jak se ve Švýcarsku staví veřejnost k expanzi a podpoře železniční dopravy.

U nás se všude kecá, jak je potřeba přesunout náklady z kamionů na železnici, ale ve skutečnosti nikdo nechce jakékoliv rozšíření železnice poblíž své obce ani cítit.

Martin Chovanec

No, v minulosti si nechali v referendu například zvýšit DPH, aby měli z čeho financovat nejdelší železniční tunel na světě…

Petr

Jeďte se tam podívat. Třeba tak na rok. A uvidíte, že to je, alespoň v tomto odvětví určitě, úplně jiný svět.

Dash9

Jsme lepší, u nás máme patnáctiminutový takt na některých hlavních tratích už dávno a to bez investic a bez dotací (pouze úhrada státem nařízených slev).

xyz

Švýcarská konfederace vs. Česká republika – rozdíly aneb proč nelze příklady ze Švýcarska (a např. jeho železnice) v plné míře přenášet do českých reálií: – Švýcarsko je velmi bohatá země (Česko by si takové investice jednoduše nemohlo dovolit) – Švýcarsko je velmi hustě zalidněná země (tím více když se odečtou neobyvatelné části jako velehory či jezera) = obecně čím hustěji zalidněná oblast, tím vyšší poptávka (i potenciál poptávky) po přepravě. – Švýcarsko je relativně malá země, kde velkoměsta či aspoň relativně větší města jsou od sebe ve vzdálenosti umožňující např. rozumné denní dojíždění. Ani např. v Německu či Rakousku nejsou… Číst vice »

Martin Chovanec

Noo, asi by ty investice nebyly tak velké, na druhou stranu v OPD 2014 – 2020 je na železniční dopravu z fondů EU vyhrazeno přes 60 miliard Kč, a to je jen šestileté období a jen EU peníze…

S těmi vzdálenostmi… asi tu nemáme úplně případ Zürich a Bern, ale máme Hradubice – Praha, Ústí nad Labem – Praha, Plzeň – Praha, případně Brno – Olomouc, Olomouc – Ostrava… Tím nechci říct, že tam jsou potřeba takty 15 minut, ale jsou to relace, kde může fungovat denní dojíždění (a v případě Pardubic i funguje)

K.S.

Máte pravdu s těmi oblastmi, viděl bych to na „trojúhelník“ o stranách Brno-(Přerov)-Ostrava, Ostrava-Olomouc a Olomouc-Brno, kde bych viděl možnost provozu rychlíků, či i mezinárodních vlaků. Jenom nevím jestli by bylo vhodné aby se takto ohnuly vlaky Vídeň – Varšava, nebo se vedl mezinárodní rychlík Brno -Varšava, nebo jenom Brno – Krakov jako protažení Bohumínských rychlíků. Potom na oblast ParHraU, tedy polabí, kde by se při vhodné změně konfigurace sítě snad dalo dosáhnout zajímavých tras. Asi ne po čtvrthodině jednoho dopravce, ale na levobřežce po 20 minutách různých dopravců a na pravobřežce jeden či dva páry rychlíků za hodinu bych… Číst vice »

Mirek

„Česko by si takové investice jednoduše nemohlo dovolit.“
Ne, my totiž musíme šetřit na minimálně dvojnásobně (podle cinknuté metodiky) drahý kanál…

Štěpán

Tady je vidět, že rušení tratí vážně není jediné řešení, stačí jen chtít. Vždycky je možností víc a s každou tratí, která vyloženě nevede do polí (viz Uhřice u Kyjova), se dá něco udělat, aby se její potenciál využil, případně, pokud ho nemá, aby ho měla.

Kubrt

No ale ty v článku naznačené budoucí investice fakt nemíří do nějakých polomrtvých tratí, nebude se konat žádné „zřizování potenciálu tam, kde není“ (brr). Naopak ty investice směřují tam, kde chybí kapacita.

K.S.

A tady nikdo ani nezkusí přidat 3. kolej mezi Chocní a Třebovou.

Odpadlik

Jak neplánuje? SŽDC říká že tunel Praha-Beroun bude do roku 2045. Jsme v závěsu!

Petr.R

u nás se všechny peníze dají na zjištování a hledání firmy, co řekne jestli to má cenu, dále se musejí platit neziskovky typu děti země atd. U nás se nic neschvaluje, na to se platí firmy co to schválí bez nás.