Doprava ve městě Dopravci Železnice Zprávy

Až 50 lidí denně. Milé překvapení, tvrdí kraj o obnovené lokálce do Mochova

Motorák řady 810 KŽC Doprava. Autor: KŽC Doprava
Motorák řady 810 KŽC Doprava. Autor: KŽC Doprava

Středočeský kraj provedl po dvou měsících provozu první oficiální sčítání cestujících na obnovené lokálce Čelákovice – Mochov. Výsledkem je, že novou linku s označením S24 využije denně 40 až 50 cestujících. To při šesti párech spojů vychází při kalkulaci s horní hranicí na čtyři lidi na vlak.

Kraj a jeho dopravní organizátor IDSK je s výsledky spokojen. „Hodnotit linku po prvních dvou měsících provozu je velmi odvážné, vždy to nějaký čas trvá, než si nové vlaky najdou pravidelné cestující. Přesto musím říct, že nás čísla mile překvapila,“ uvedl ředitel IDSK Pavel Procházka.

Jízdní řád tratě Čelákovice - Mochov.
Jízdní řád tratě Čelákovice – Mochov.

Sčítalo se ve všech spojích v období od 28. května do 8. června. Vlaky vozí cestující v podstatě jen ve směru přepravní špičky, tedy ráno jako návoz směrem ku Praze a večer do Mochova. Opačně (ráno do Mochova, večer na Prahu) jezdí fakticky prázdné. Při počítání jen návozového směru průměr vychází zhruba na sedm až osm lidí na vlak. Největší zájem je pode IDSK o ranní spoje, které přijíždějí ráno na sedmou a na osmou hodinu do Čelákovic. Běžně vezou mezi 10 a 15 cestujícími. „Na to, že tu motoráčky jezdily v době sčítání teprve dva měsíce, je to slušný výsledek,“ doplnil Procházka.

Kraj na 12 let opuštěné lokálce objednal dopravu od letošního 3. dubna. Argumentuje mimo jiné tím, že cesta vlakem do centra Prahy je rychlejší než autem nebo autobusem. Na Masarykovo nádraží se cestující z Mochova dostane za 38 minut. Podle vedení kraje se vlak v Mochově osvědčil i jako alternativa při problémech na D11 nebo staré počernické silnici. Dopravcem je KŽC Doprava.

Považujete 50 lidí denně na mochovské lokálce za úspěch?

39 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Budte radi,za utrzene penize se treba opravi dalsi historicky motoracek pro jine linky

  • Navrhuji, aby ROPID objednal u KŽC přímé spěšné vlaky „Stará Kouřim“ Praha-Bošice-Kouřim a „Vraňansko-hořínský plavební kanál“ Praha-Lužec nad Vltavou. Zcela jistě bude sukces, což si vyžádá rekonstrukci přípojného vozu řady 010, na kterou přispěje Středočeský kraj a EU. Námitku nízké maximální rychlosti lze zamítnout, neboť tyto vlaky budou mít stejnou cestovní rychlost, jako osobní vlaky, vedené údajně moderním a kapacitním vozidlem CityElefant. Požadavek nízkopodlažnosti bude řešen pomocí odnímatelné plošiny, kterou vždy před vyjetím z výchozí stanice vlakový personál připevní na nárazníky na konci soupravy. Oživení provozu na středočeských lokálkách může začít třeba pod heslem „v každém voze cestující“ 🙂

  • Typická ukázka dvojího metru, pokud by tam jezdily ČD tak by to byla hrůza děs a katastrofa, ale protože tam jezdí KŽC tak je to úspěch takřka galaktického rozměru.

  • Zajímalo by mě, proč raději IDS neobjedná autobus se stejnou návazností na linku S, který by jel podobně dlouho, ale zastavil by v Mochově primo na návsi a mohl by dale pokračovat přes Vykáň a Černíky do Českého Brodu s přestupem na koridor. Troufám si tvrdit, že náklady na provoz vlaku do Mochova a autobusu do ČB budou podobné.

    • Ale vždyť podobné linky přece také už dávno existují – například 662, 661, atd. …

      • Tím spíše mi připadá jako nesmysl objednávat v takovém krátkém úseku ještě duplicitní vlak. Ze zahuštěného interval autobusů, nebo do linky bez závleku do Vyšehořovic budou mít místní určitě větší užitek, než z vlaku na 3km lince.

  • Svět se zbláznil. 4 lidi ve vlaku pokládat za úspěch. Za drtivý neúspěch se pokládalo , pokud za komančů na dálkové autobusové lince v Karose cestovalo 20 osob… hranice rentability byla někde kolem 26 cestujících v autobuse..

    • Za přijatelný denní cestujících pro ekonomicky udržitelný provoz na regionálních tratích bývalo považováno cca 1000 cestujících denně – takže průměrně okolo 60 cestujících na vlak celkem (ne všichni jezdí celou trasu). Ale to ještě lidé na českém venkově jezdili více vlakem (minimálně tak jako doteď na Moravě) …

  • Běžně jsem tam mezi 10 a 15 cestujícími na vlak ještě neviděl. Ráno na šestou běžně nula…
    Kolik to stojí a kolik by to stálo s taxíky, když už tam nemůže jezdit mikrobus?

  • No těžko hodnotit, zda je to úspěch nebo ne, když nevíme kolik to stojí, že jo. Neví někdo kolik lidí tam jezdilo před zrušením?

    • Nevím, jestli je zajímavý údaj z jednoho vlaku ve čtvrtek večer roku 2006, ale jedním směrem to byly 4 osoby, druhým 3, přičemž účastníci železniční rallye tvořili 75 %, resp. 100 % osazenstva.

  • Pro 15 lidi se dnes nevyplatí ani autobus. Ale pokud byla v době počítání cestujících výluka, tak je to pochopitelné.

  • Čechům se pořád něco nelíbí. Kolik z vás vyzkoušeli a porovnali tuto alternativu dojíždění proti autobusu?

    Já jsem to vyzkoušel a celková jízdní doba se fakt zkrátila, zejména pokud někdo potřebuje na tramvaj do centra.

    Vzhledem k nic moc provedení (vlak je kilák od centra Mochova a v Čelákovicích je nepříjemná výluka) mě vůbec nějaká pravidelná využitelnost překvapila).

    A ohledně vlaku KŽC, tento motorák je bezpochyby v mnohem lepším stavu, než obdobný střep jezdící odsud na Neratovice.

    • Píši níže,vše u nás dlouho trvá,jen se blábolí a nic nedělá-viz ta výluka.Samozřejmě,pokud by nemuseli cestující tak daleko na vlak v Mochově,určitě by byl zájem o dráhu větší.Ale jsme v Česku,že ano..??

  • Nechápu, proč tam jezdí 810. Lepší by bylo, kdyby tam nasadili novější vlak a posunuli zastávku blíže k centru Mochova (0,5 km směrem na Čelákovice). Pak by asi linka byla využívanější. Ono je úsměvný, když všude se snaží udělat bezbariérovou dopravu a na novou linku pošlou 810.

    • Motor 810 je nesmrtelný….Sice vznikl narychlo jako náhrada „hurvínků“ za minulého režimu,ale bude jezdit ještě dalších 30 let…Možná ještě DPOV ve Veselí n.M.provedou jeho revitalizaci.A posunutí zastávky??…na tohle zapomeňte,to je tak běh na 2-3 roky,než se to schválí,počet přepravených cestujících by mohl nebezpečně narůst na 100 lidí denně.To budou mít spíše v Rusku dálnici po Sibiři…

    • Kdyby místo vlaku jezdil autobus, mohl stát přímo v centru a mohlo to být asi tak 3x levnější.

      • Takové autobusy přece už dávno jezdí, ale centrum je od nádraží (kam autobus nejezdí) dost daleko, takže pro leckoho může vlak být nakonec stejně výhodnější.

        • A ten leckdo je těch 25 lidí a víc jich sotva kdy bude.
          Leda tedy, že by ROPID zkomplikoval autobusové linky tak, aby ty lidi do vlaku dostal za každou cenu…

    • „na novou linku pošlou 810“
      Co ale chcete dělat, když Langusta (aspoň zatím) nic bezbariérového nemá?

  • Tedy pokud jsou 4 lidi na vlak příjemným překvapením, tak by mě zajímalo, na jaká čísla si dělali propočty ekonomické efektivity. Tak nějak předpokládám, že se objednávají linky a spoje podle očekávané poptávky. Ta tu ale evidentně není. Propagaci této lince jistě v Mochově zajistili, aby se o ní místní dozvěděli. Myslím, že se zimní změnou jízdních řádů tu linku zase nenápadně zruší 😀

    • Zastávám názor,že železnice jako taková má obrovské rezervy,i jako doprava budoucnosti….Chce to jen rychle konat,některé úseky tratí totálně překopat,zavést přímé vlaky ap…a také měně žvanit a rychle konat.

      • Souhlasím, ono by to chtělo hlavně přebudovat stanice či spíše zastávky tam kde by to bylo potřeba
        treba u nás je nádraží až na druhé straně obce nahony vzdálené od velké nové výstavby, a přitom by stačilo na rovném úseku co je mnohem blíže udělat jeden peron.

      • Souhlasím, dráha má jako dopravní systém neskutečné rezervy jak pro nákladní tak osobní dopravu, jenže bohužel sama dráha si řeže větev, nebo spíš SŽDC ji řeže. bylo by třeba jednak zrychlit tratě, ale hlavně co nejvíce stanic řídit dálkově a zjednodušit tak křižování, zejména na lokálkách kde se koncepce stanic nezměnila od C.K., udržovat všude 24/7 obsluhu nelze a z toho plynou omezení pro dopravu, buď tam nikdo není a dělají se tak zbytečně dlouhé jednokolejné úseky, nebo je tam po omezenou dobu, což je zase omezení. Takže by bylo možná se spíš než celkové revitalizace tratí, pokud jsou mezistaniční úseky na 60+, se vrhnout na dálkové řízení stanic, což by asi vedlo k možnosti rozšíření nabídky spojů díky vyššímu množství možností kde křižovat. Přijde mi nešťastné pokud město se skoro 30k obyvateli a relativně rychlou tratí má osobní vlak jen jednou za dvě hodiny a to jen osobním vlakem bez rychlíku či spěšňáku.

        V nákladní dopravě by možná chtělo udělat nějaké kroky aby bylo jednodušší zřizovat vlečky, či aby bylo jednodušší překládání zboží, eventuálně aby se zajistil přechod mezi silnicí a železnicí, v USA se v jakýchsi iteracích objevují roadrailery, v Evropě nic takového asi nikdy nebylo, možná by to bylo zajímavé, protože to vypadá jako velmi jednoduché řešení problému poslední míle.

    • Tomas: Asi tak nějak.
      Třeba chtěli šotoušci na Ropidu všem ukázat, že jim nikdo nebude říkat, s jakýma hračkama si budou kde hrát(za peníze daňových poplatníků).
      Jsem zvědavý na půlroční nebo roční „spokojenost“….

        • A kde pišu, že jsou všichni cestující šotoušci?
          Jenom jestli to víte vy….
          Máte nějaký argument pro tuto Ropidem chtěnou hračku?

          • Například já nemám (protože můj argument to není), ale jeden (ten hlavní) znám: ROPIDem a IDSK chráněný a podporovaný Langusta …
            Ten počet cestujících odpovídá předpokladům: asi tolik jich tam totiž jezdilo před zastavením osobní dopravy – takže po tolika letech mohutné automobilizace lidí a rozvoje + integraci autobusové dopravy v PID to vlastně určitý úspěch je. ROPID + IDSK by se (ve spolupráci s Mochovem) teď ovšem měli především postarat o vybudování další jednoduché železniční zastávky v Mochově (blíže k další zástavbě), aby tím přitáhli aspoň ještě nějaké další cestující …

            • Důchodce: Souhlas s prvním odstavcem.
              Žádná opravdová potřeba vlaku do Čelákovic z Mochova momn. ale opravdu není, tím spíš , že se nesmyslně doplňuje autobus.
              Ale pokud je nutné vozit 0_8 lidí zvlášť dražším vlakem, tak to potom ano.
              Pokud by nová zastávka přilákala v průměru 40 nových lidí na spoj, tak to bude trochu o něčem jiným.

    • Netvrdil bych, že je to zrovna oslnivý úspěch, ale na tu misku vah si dejte i všechny externality z toho, že těch 50 lidí pojede 50 auty. A nejlépe to vysvětlete obyvatelům Prahy, protože tam zřejmě většina z těch 50 lidí každodenně směřuje.

      • Těch aut / cestujících je ale 25. Ráno tam, odpoledne zpět. Dohromady 50.

        • Navíc by dejme tomu polovina jela busem, který tam stejně pojede, jestli ne víc.
          K tomu odečteme ty, co nejedou až do Prahy , no……

    • Dva měsíce na náběh nové linky je zcela minimální doba, než si lidi zvyknou a naučí se jezdit. Kromě toho dopravní situace se v okolí ještě zhorší, spousta uzavírek a oprav silnic v okolí bude denní prázdninová realita.

    • Neni to nahodou trestny cin, takhle drze rozhazovat prachy u krajskeho rozpoctu?

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora