Infrastruktura Silnice Stavebnictví

ŘSD jako rakouský Asfinag? Je to naším zájmem, řekl Ťok na Žofíně

Nový úsek D3 u Veselí nad Lužnicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nový úsek D3 u Veselí nad Lužnicí. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ministerstvo dopravy neopustilo plány na přeměnu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na finančně soběstačnou firmu. „Je naším zájmem udělat z ŘSD státní akciovou společnost,“ řekl ministr Dan Ťok na dotaz prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Hanáka na pondělním Žofínském fóru. Zároveň uznal Hanákovu kritiku, že v uplynulém období tyto plány „trochu drhly“.

Vzorem má být rakouský Asfinag, který jako samostatná akciová společnost buduje a spravuje dálniční síť, která je také jediným zdrojem vlastních příjmů. Jde především o mýtné, dálniční známky nebo platby za průjezd tunelů. Na nové stavby si pak Asfinag půjčuje na trhu, kde má díky své pověsti a zázemí výhodné úroky; půjčky kryje právě svými budoucími příjmy.

O vybudování českého Asfinagu (dnes je ŘSD státní příspěvkovou organizací) se mluví už léta, cesta k němu bude ale ještě dlouhá. „Nejprve je třeba udělat politické rozhodnutí a říci, v jaké podobě bude ŘSD dále fungovat. To nemůžeme udělat my,“ říká šéf ŘSD Jan Kroupa. Organizace nicméně pro ministerstvo vypracovala analýzu příležitostí a rizik (SWOT), která posuzuje vedle akciové společnosti i podobu státního podniku a nulovou variantu, tedy zachování ŘSD v dnešní podobě.

Otázek je přitom zatím více než odpovědí. Samofinancovatelný Asfinag má na starost pouze dálnice a rychlostní silnice. Pokud by se šlo touto cestou i v tuzemsku, vyvstává otázka, jak zajistit výstavbu a údržbu silnic první třídy, ze kterých nejsou zdaleka takové výnosy jako z dálnic. Pokud by naopak silnice první třídy pod ŘSD a.s. zůstaly, bylo by třeba zřejmě přesměrovat do firmy další příjmy, například ze spotřebních daní.

Před vznikem a. s. bude rovněž třeba přesně určit a zajistit majetek, který bude do nové firmy vložen. Podle Kroupy by samotná proměna od politického rozhodnutí mohla trvat čtyři roky. Otázka financování dálnic a silnic je přitom čím dál palčivější, neboť po roce 2020 vyschnou evropské zdroje.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan
Host
Jan

No trochu se obávám, že jej politici opět zadluží, protože by se to asi nepočítalo do celkového dluhu státu. Podobně jako správce kolejí v Anglii.

Gejza
Host
Gejza

Aneb jak Ťok po 4 letech ve funkci objevil zeměkouli:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=74&t=3774

Fakt by mě zajímalo co Ťok a jeho dream team na MDČR dělá, když mu trvá celé čtyři roky, než přijde na něco, o čem už se dávno mluví.

liberal shark
Host
liberal shark

Otázkou zůstává, zda nezavést pomocí satelitní technologie mýto i na silnicích první třídy, které jsou dnes zneužívány pro objíždění dálnic.

sladlu
Host

A co prijmy z dopravniho fondu a z dotazi? To bude fungovat jak?

Josef
Host
Josef

Před časem v diskusi o transformaci ŘSD na státní akciovku zaznělo, že v tom případě by se z prodávaných dálničních známek musela platit DPH (a.s. s takovým obratem prostě musí být plátcem DPH), což vyvolalo pochopitelně vlnu nevole. Zajímalo by mě, jak to chce ministerstvo řešit? A pokud si nová akciovka vyzobe rozinky v podobě dálnic a nebude už řešit silnice 1. třídy, není to asi takové umění, aby byla finančně soběstačná…