ČT: České dráhy odstavily část RegioSpiderů, vypršela platnost software

Motorový vůz Stadler RS1 ještě v barvách dopravce SWEG. Foto: České dráhyMotorový vůz Stadler RS1 ještě v barvách dopravce SWEG. Foto: České dráhy

Prodávající podle Českých drah dopravce neupozornil, že končí platnost software.

250 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hans

A už jsme u toho. To někde výhodné koupili staré ojetiny, že? A teď se zjistilo, že jsou vysloužilé a co s nimi . A chcipaky mají taky nějaký soft ware ? Ty se bez něj obejdou A další otázka je proč ty Regiopavouky ČD nenakoupily ve velkém už v 90. letech, když se vyráběly a namísto toho nám vnucovaly, jaké jsou ty 810 jedinečné, perfektní a nejlepší, přestože jimi nikdo nechtěl jezdit?. Dobře ním tak, mají problém navíc když jim to nevadilo 40 let na tak dlouhých tratích, jako Kralupy – Most, Opava – Rýmařov, Pardubice – Hlinsko –… Číst vice »

Brumla

Kdepak, asi jsou ty 810 z Trutnova co musely urychleně odejít, pane Herčiku?

Pavel Prchal

To je ale šaškárna. Co poradit?
1) Prohlásit nejezdící vlak za nový definiční standard a opatřit jeho název přídomkem HTP (h…. to pojede)?
2) Crack?
3) Přejít na Windows XP?
4) Vrátit se k 810?
Přidám jeden zajímavý citát:
Kdyby architekti stavěli domy tak, jak programátoři dělají programy, dokázal by jediný datel zbořit celá města.

Gargy

Ono to není tak horké jak se to uvarilo

Vbb

2) Crack?
3) Přejít na Windows XP?

Vy si fakt myslíte, že to běhá na platformě IBM PC?????

Bohouš

A co teprve to Pendolino u Polomy? Už mu rozmrzly CD ROMy?

Pavel

Můžete mi někdo vysvětlit proč pan ALEX používá výrazy jako vagónek, autobusek atd…? Není náhodou buzíček?

Mirek

Kdepak…….on je toreador a zdrobněliny jsou jeho muletou. 😉

Miroslav Zikmund

To ne, ale zjevně je mentálně zcela mimo – myšlení na dětinské úrovni -, když používá jazykově (věcně) nesmyslné výrazivo jako „pasažérské ČD“ > ČD patřící pasažérům … pasažérští nádražáci = nádražáci patřící pasažérům, přičemž kdo je to nádražák nedokáže sám vysvětlit … mentální porucha projevující se BLUDY …

Axel

Protože ta infantilita slovem pasuje k infantilnímu chování pasažerských nádražáků ČD. Infantilně se chovají ve svém hospodaření v chování vůči cestujícím, zejména že se nezajímají o solventní cestující v nesmyslném záměru po celé republice konkurovat s dieslvagonkem v regionální dopravě autíčkům a autobuskům. Zatímco opomíjí příležitosti v dálkové dopravě, kde čím dál víc přestává dávat smysl používat autíčko. Napsal bych víc, ale jednak spěchám, a taky protože jste líný si přečíst nick, tak budetete asi jeden z těch myšlenkově líných pasažerských nádražáků ČD, kteří v rámci lenosti se odmítají probudit ze sna a proto fanaticky se snaží vynutit, aby byl… Číst vice »

Gargy

Chování ? Ke mně se jak u pokladny tak průvodci / vlakvedoucí chovají vždy hezký a profesionálně. S nikým jiným od ČD nepřijdu jako cestující do styku. Jediné co by se mohlo zlepšit je jízdní řád ale to má na starosti SŽDC..popř.kraj. služby u ČD víceméně 21 století..jejich aplikace můj vlak pro nákup nebo vyhledávání spojů výborná. Jediný problem zastaralé soupravy ale jsou ve výrobě nové pantery a Sharky . Lidé jsou zdechli proto jezdí autem. No tak mají auta ale kolik jich to auto využívá …

Axel

Moc díky za věcnou reakci. Rád na to zareaguji, protože je vidět že jste se zamyslel (akorát furt jste si nedokázal sundat klapky u očí), což je moc dobré.

Teď mám spícha. Tak asi až večer/v noci písnu.

Gargy

Asi těžko… Když si srovnám chovani zaměstnanců RegioJetu kteří vypadají někdy jak popeláři a předpisy neznají..výprava vlaku to je u nich parodie.Zamestnanci ČD mají firemní oblečení ..chovají se profesionálně pořadí / pomohou. Zaměstnanci arrivy Neboli teplákové soupravy děs, popky dostali a stejně s tím neuměli. Leo expres jo celkem to ujde teď sem s nimi dlouho nejel, ale nemám s nimi problém.lánderbahn v létě Sem jel do Liberce , vysmáta vlakvedoucí poradila ..žádný problém.

Beny

Jsem poměrně častým cestujícím a také si nevybavuji případ špatného chování od zaměstnanců ČD.
Doporučil bych Axelovi projet se busem.

vencavasek

Já chci ocenit, že tyto výrazy používá. Jakmile na ně totiž v příspěvku narazím, tak je hned jasné, kdo to psal, a vím, že nemá cenu číst dál.
Pravda, kdybych nebyl blbej a na začátku čtení každého příspěvku se podíval na autora, mohl bych ten příspěvek rovnou přeskočit celý.

williams

Je někdo odpovědný za takovýto nákup techniky? Jestliže ano, stíhat a potrestat. Provize byla?

Axel

Doteď nevíme co přesně bylo příčinou. Nicméně jestli odhaduji správně příčinu, tak si opravdu nemyslím, že je za co trestat. Stačí se podívat jak nefungovaly dieslvagonky Arrivy v prosinci 2019. Důležité je, aby se v pasažerské ČD z toho poučili = aby se podobná věc neopakovala, pokud pasažerská ČD koupí ze zahraničí další ojeté dieslvagonky. Vždyť všichni menší dopravci v ČR, nakupují ojeté dieslvagonky. Jediný dopravce který koupil nové dieslvagonky (RS1 a RegioSharky) byla pasažerská ČD, pokud jako nové nepočítáme RegioNovy. Přičemž ty nakoupené jako zbrusu tvoři cca 5% v rámci celkového počtu dieslvagonku v ČR Naproti tomu ŽSSK provozuje… Číst vice »

Gargy

Cože to je česky? Takové nesmysly neříkají ani děti ve školce. Dieselvagonek …nic takové neexistuje.

Miroslav Zikmund

Mozek stižený Alzheimerovou chorobou produkuje v rámci demence různé bludy … mám potvrzeno znaleckým posudkem týkající se blízkého příbuzného …

Axel

Neexistuje dieslvagonek? A ono existuje motorový vůz? Tj. jak se pohybuje elektrovagonek typu 460/560, když dle nádražácké terminologie je motor pouze dieslový v dieslvagoncích? Odlišit elektrovagonek od vagonku je dost důležité, když pasažér se snaží poznat do kterého vláčku potřebuje nastoupit. Takže pomůže vědět, že když vagonek má parohy, tak nepotřebuje takovou tu pikslu do které pasažéři nesmí a která je nezajímá ( lokotka ). Chápu, že některé pasažerské nádražáky velmi zajímají lokotky, ale to je v klidu, neboť my normální chlapi nepotřebujem mít ve skřínce obrázek takové piskli (lokotky). Nám ve skříňce stačí fotečky takových fešand jako Pamela Anderson… Číst vice »

Chada

Pane Axel, už mi odpovíte na můj dřívější dotaz?

Axel

Myslíte OT jazykové okénko? Tož stačí zopakovat, že je nekonzistentní ten „boj“ pasažerských nádražáků za §1 „Vždycky se to tak dělalo“… No a výsledek známe = pasažéři zejména solventní odmítli § 1 a proto na víc než 2x násobek narostl počet autíček, zatímco vagonků ubývá. Takže je směšné, jak někteří pasažéřští nádražáci vzteky skáčou do stropu, když namísto cca 15 matoucích variant je použít srozumitelný název vagonek. Je-lí vagonek s výfukem a má-li pokojíček pro řidiče tak je to dieslvagonek. Je-li vagonek s parohy a má-li pokojíček nejen pro řidiče, ale taky vchod pro pasažéry,, tak je to elektrovagonek. A… Číst vice »

Chada

Tak ještě jednou. Jaký je význam slova lokála a slova vertikálka. Zkrátka co ta slova znamenají.

Axel

A já mám povinnost Vám něco dohledávat? Nemám. Ze společné kapsy od daňových poplatníků nedostávám ani kačku. Zatímco pasažerským nádražákům každoročně putuje spousta kaček ze společného, tak proč by se obtěžovali SLOUŽIT cestujícím? 1,1 milionku kaček na jednoho pasažerského nádražáka ze společné kapsy (plus dotace skrz čínský vir a plus investiční dotace). Já jako pasažér reaguji na leckdy nesmyslnou praxi pasažérských nádražáků ČD…. Nejen spousta různých názvů pro vagonek. Ale taky matoucí označení „osobní vlak“ po vzoru osobní auto…. Tož když pasažéry vozí osobní vláček, tak co vozí vláčky kategorie rychlík, spěšný nebo takové ty vláčky s tajuplnými dvoupísmenkovými zkratkami?… Číst vice »

Chada

Povinost nemáte, ale měl byste dokázat zdůvodnit svoje nesmysli. Stačí jednoduchá odpověď místo těch Vašich stále se opakujících blábolů.

Gargy

Malé děti nepoužívají takové stupidní výrazy jako dieselvagonek. Vagon je buď osobní nebo nákladní .r. 560/460 je elektrická jednotka.. ale už mne to nebaví .vaše buzeranske výrazy jako lokotka …

Petr

Regiospider stojí kdesi u Polomi
zamrzly mu všecky CD ROMy :-)))))

Zdeněk

No tady jde spíš o to , že platnost software zřejmě počítala i s životností hrdweru, což znamená , že dráhy koupily v podstatě už vyřazené mašinky..:)

Miroslav Zikmund

Pamatujete na šaškárnu spojenou s obavami „co udělá SW“ při přechodu rok 2000 ?
Co se stalo ? Nic … I WINDOWS 3.1 / 3.11 fungovaly bez problému, stejně tak jako MS DOS 6.22 (a funguje dodnes) …

Sova

Ono to bude tím, že MS připravil DOS na „Y2K částečně už verzí 5. Verze 6.22 by měla mít limit do roku 2035. Widle 3.11 ještě byly oddělitelitelná nástavba (byly schopné běžet i na DR-DOSu) a přebírají tak datumy z OS na kterém běží.

ABC

Většinou se stalo že někdo v PHP nebo JavaScriptu lepil datum jako ’19‘ + dvojčíslí roku 🙂 Ale co a kde bylo předtím skutečně opraveno to už se asi ani nedozvíme

Vladki

PHP i JavaScript vznikly v pulce 90′ let. To uz si programatori problem Y2K celkem uvedomovali a podobny praseciny snad nedelali. Y2K bylo nocni murou tam kde se pouzivaly programy z 60-80 let, vytvorene v dobe kdy kazdy usetreny bajt mel cenu zlata.

tarten

To je vážně legrace pozorovat, kolik lidí se tu ztrapnilo tím, jak začali okamžitě někomu nasazovat psí hlavu, aniž by věděli, oč vůbec jde. 😀

ABC

Tak pardon, ale bláboly pana mluvky o potřebě instalačního softwaru na další období a že nebyli upozorněni že vyprší jeho platnost, tomu fakt moc nepomohly….

Axel

Osobně mi chybí vyjádření Stadleru. Protože tohle dost poškodí jméno Stadleru… Když si vezmu zhruba současníka RS1 = dieslvagonek 843 z Vagonky Studenka, tak výrobce neexistuje. Také chybí vyjádření firmy, která tyto ojeté dieslvagonky prodala do pasažerské ČD. 1) Pro úplnost doplním, že vztahy Stadler a ČD patrně jsou ovivněny dlouholetými spory kvůli dodávce zbrusu nových RS1 https://zdopravy.cz/ceske-drahy-vyhraly-spor-se-stadlerem-vyrobce-musi-za-vady-regiospideru-zaplatit-54-milionu-korun-95882/ 2) A ještě jedno doplnění – Tyto ojeté dieslvagonky RS1 prý byly vyrobeny v 1997. To znamená, že fakticky s jejich tehdejší výrobou neměl Stadler nic moc společného, neboť tehdejší výrobce se jmenoval AdTranz…. Nákup know-how od AdTranz do Stadler probíhal ve… Číst vice »

Juraj

Poškodí jméno Microsoftu, Googlu, Applu nebo Adobe, když si někdo neaktualizuje software? Těžko.

Tím míň může poškodit Stadler, když někde chcípne pár motoráků z jedné výrobní série, u nichž asi nikdo netuší, co za software mají a jaký mohly/měly mít.

ABC

nebyly tyhle ještě od ADtranzu?

Axel

na 99,9% si myslím, že ano

Vbb

„tak výrobce neexistuje.“
Jaký výrobce neexistuje?
Právnickým nástupcem Vagonky Studénka bylo ČKD Vagonka a poté Škoda Vagonka.

Axel

Kdyby existovala servisní podpora od Vagonky Studenka, tak patrně by pasažerská ČD pokukovala, aby odkoupila dieslvagonky Dm12 na náhradní díly. Myslím ty kousky zasažené sérií požárů za posledních pár let https://fi.wikipedia.org/wiki/Dm12 Přece víme, že do ČR si dopravci kupují ojetou techniku ze zahraničí kvůli dědičnosti servisu, dílů a ovládání Lokotky 163 z Itálie Lokotky 372 z Německa Dieslvagonky odvozené od typu 810 ze Slovenska a myslím že i z Maďarska Lokotky Škoda odvozené od typu 242 z Bulharska https://spz.logout.cz/novinky/novinky.php?poradi=1414 Elektrovagonky 560 ze Slovenska Jenže u novějších produktů Vagonky Studenka asi je nějaký zádrhel, že import se nekoná ani na náhradní… Číst vice »

Vbb

Jednak VR vozy Dm12 odprodat nehodlá, ba co víc, investují do nich, a za druhé, z Dm12 by byly náhradní díly na co? Mají jiné motory než 842/843, jiné převodovky, jiný zabezpečovač, jiné brzdy, jiné vysílačky,…
Tak k čemu by komu byly, i kdyby je VR prodat chtěly?

163 z Itálie koupil Jančura na rozjezd byznysu.
372 koupila TSS a udělala z nich plot.
Plecháče z Bulharska si koupili soukromníci.

Zádrhel je asi ve vaší mysli.

Gargy

Rs1 a 843 jsou úplně a nevyráběly se ani ve stejném roce .

Axel

Ano = ve druhé půlce 90. let

Gargy

843 je vlastně kvatro. Rs1 je novostavba od začátku a modernější nízkopodlažní koncepce.

Axel

Omlouvám se, ale mé znalosti nádražštiny mi nestačí, abych rozuměl větě:“843 je vlastně kvatro“

P.S. Já nesrovnával produkty, ale jejich servisní podporu od výrobce = pokud výrobce chce prodat nějaké další zboží, tak když se vykašle na uživatele svých dřívějších produktů, tak si to výrobce „odskáče“ na své pověsti u potencionálních zákazníků

Firmě Škoda či Thrall či MSV Studénka asi je úplně jedno jestli je spokojenost zákazníků se servisem jejich dieslvagonků z 90. let, neboť dieslvagonky už nevyrábí.

Stadler je v úplně jiné pozici.

Gargy

843 vychází z 842 (kvatro ) a s rs1 to nelze srovnávat ..že se to vyrábělo v 90 letech a? Jak víte že výrobky ze Studénky ..nemají servisní podporu?proč by ČD kupovali dm 12? Fini jsou s nimi spokojeni. ČD koupilo nějaké 560 ze Slovenska ale byl to srot.. tak se to ani nezprovoznilo.163 z Itálie koupil RegioJet.rada 372 z Německa to je kravina.

Vbb

Proč píšete o něčem, o čem nemáte ani potuchy?

Sam - Moravský kreativní komentátor.

Kdo kupuje ojetiny, tak se tomu nemůže divit. Bohužel mám strach, zda to nebude do nových aut montovat i Škodovka, když tam tedˇ dává do těch ty čipy bůhví jaký. Jakoby nestačilo, že Vám prodají jako nový to co stálo rok a půl na poli i s olejem v motoru. A tady nás různí odborníci krmí tím, že je potřeba vyměnit olej po roce i když najedete jen 3000 km protože olej degraduje a stárne

Pavel Novák Von Aussig

Vy by jste chtěli jezdit všichni tím nejnovějším jako třeba ve Švábsku, či v Bavorsku, ale při těch úhradách za jízdné..a také se mi nestalo v SRN jako na tratích kolem Ústí nad Labem, že by vlaky okupovali cikánské gangy, smažky likvidující interiér sprejem, bordelem, ničením. A to už praděda byl fíra a celé osídlení kolem byli dosídlenci drah místo sudetských Němců.

PetrN

Zdravím, Dominiku, nemusíte měnit jména, ty vaše nesmysly a ubrečene modrogumni komenty o tom, že lidi nechtějí jezdit ve starých krapech za tr 10 stejně každý pozná

petr

hm..ono už je na dráze vše mírně odlišné.každý pes jiná ves.a co teprve až začnou být potřeba nějaké náhradní díly.to bude mazec.nakonec se odstaví jedna a z ní se bude brát.ono stačí jít dnes do skladu pro něco na 814 a už se ptají – na jakou sérii to chcete?

tarten

Pozdní série 814 nikdy neměly být vyrobeny.

Vbb

A ty první jo? 😉

Oce

Kdyby jenom to. Infosystémy tam sice jsou, jenže také nefungují. Náprava? Držák na papírové cedule…. Zastávky na znamení taky nelze jinak než že přes škvíru u zámku křikne vlakoš na strojvedoucího stavíme/nestavíme… Inu krok vpřed, dva vzad.

Petr

Ono je to spis sto kroku vpred, dva vzad…

Zapa

Tak jistě, mohlo se to nechat odstavené rovnou s tím, že se čeká na rekonstrukci. Pak by takové „problémy“ nebyly.

Vašek

Je to zkušební provoz a motoráky teprve půjdou na rekonstrukci.

petr

a jestlipak taky dostanou optické závory do dveří?aby se nestalo,že by vláčely osobu několik set metrů chycenou ve dveřích jako tomu bylo u Arrivy!a toto ani nebylo v televizi!!

Výkolejka

Jak s tím jako souvisí optická závora? To je snad o koncovém spínači dveří a zelené lince ne?

Axel

Pane Oce, a proč vůbec je potřeba pan/paní průvodčí, když v tomto dieslvagonku už je i pan řidič? Přece víme, že není problém, aby pan řidič byl podobně jako v šalince či v autobusku. Tj. buďto je v proskleném pokojíčku nebo sedí jak v ohrádce pro koňa, že dolní polovina těla je za minidvířkami….

Proč v dieslvagonku s 71 sedačkami musí 2 odborníci pasažerské ČD, tj. řidič a průvodčí? Když při podobné nebo větší kapacitě jinde (autobusek, šalinka, metro) na to stačí jeden odborník = tj. stačí pouze pán který volantuje a sem tam pán „RAMBO“ revizorek?

Výkolejka

V tomhle počasí si myslím, že na kole moc lidí nejezdí. Sice občas svítí slunce ale ta zima je fakt vlezlá. Na rozdíl od zvířat v zoo. Tam zas může být problém s rodinným vstupným. Jako něco to ušetří, ale pro běžnou rodinu, kde je navíc jeden na mateřské se takový výlet prodraží. Ono taky jít na rozhlednu zase znamená lézt někam do kopce když hospody stojí stejně dole v dědině …

… asi takový smysl dává Váš příspěvek : – D

Axel

To spíš že nechodí pěšky. Já dnes tam a zpět na úřad na kole a bylo to rychlejší, protože míň chodců.

Nicméně Váš názor je mimoběžný, neboť jádrem bylo proč v pasažerské ČD potřebují 2 odborníky (řidič a štíplístek), když jinde stačí jeden odborník (a sem tam revizorek)….

Miroslav Zikmund

ČD vlastněné pasažéry neexistují, kdy to konečně pochopíte …

Miroslav Zikmund

Příspěvky pana Axela smysl nedávají. Nesmyslné výrazy, špatné řazení větných členů …

Miroslav Zikmund

Dieselvagonek neexistuje, vyjadřujte se spisovnou češtinou. Stejně tak neexistují ČD vlastněné pasažéry …
Naučte se správně řadit větné členy, abyste nepsal nesmysly.
Mluvte za sebe, resp. NEMYKEJTE si, MYKAT si mohl Franz Josef I.

Gargy

Řidič v motoraku ..to je mi novinka?? Jo a u dráhy dělá Rambo já myslel že je na misi.

Výpravčí ze Severozápadní dráhy

Protože vlakvedoucí není pouze od toho aby cvakal jízdenky.
A protože ten pán vpředu není řidič ale strojVEDOUCÍ.
Ten má řídit lokomotivu, ne prodávat jízdenky a dohadovat se se substrátem, že ke zlevněnému lístku je třeba doložit i průkaz tuto slevu dokládající.

Ale praxe v autobusku (o podobné kapacitě) či v šalince vyvrací Váš názor. Evidentně to lze jinak.

Jednou z možností řešení je „tlačit“ prodej ročních šalinkaret, např. pomocí prodeje IN100 na splátky.

Miroslav Zikmund

Co jsem jel „ojetinou“ tak tam tlačítko „Halt auf Verlangen“ fungovalo …

Honza Bodán

Nevypršela žádná licence, jen byl v SW bug, který zapřičinil pád SW 1.1.2022. Tento bug se objevil například i u Hondy a Mitsubishi a u Exchange od Microsoftu.

To jen „experti“ na ČT neumí používat správné „termity“…

Honza B.

Pardon, kde jsme použili termín „vypršení licence“?
Pojem „vypršela platnost SW“ použil sám mluvčí ČD a i když jsem se na Y2K-22 bug ptal svých zdrojů zevnitř firmy, nikdo to nebyl schopný potvrdit, maximálně mají podezření, že by to tím mohlo být.
Ale stejně to může být nějaká politika Bombardieru, že řídící SW je nutno občas aktualizovat.

Beny

„To jen „experti“ na ČT neumí používat správné „termity“…“
Musím se ČT zastat. Ve srovnání s jinými TV jsou jediní, kdo mají v odborných věcech celkem pořádek.

Karl vB.

Škoda, že dnešní rozhovor s panem Vokounem byl už předtočený, možná by bylo zajímavé znát i jeho názor na tuto novoroční epizodu….

Petr

Co s tim ma co delat pan Vokoun?

Karl vB.

Původně jsem chtěl k tomu problému znát názor nějakého výše postaveného železničního odborníka. Po vyslechnutí dnešního rozhovoru s ním přiznávám, že můj komentář byl velmi nemístný.

Swariner

Vzpoura Bzmotů!

Petr

to ani jedna z těch 22 souprav nejela z 31.12. na 1.1.? zajímalo by mě, zda po půlnoci souprava zhasla a konec, nebo to normálně jelo do cílové stanice a až další nastartování bylo neúspěšně

Juraj

Ono úplně stačí, že selže nějaký inicializační krok při nastartování systému – třeba i něco, co se za provozu vůbec nepoužívá.
Ten novoroční problém v Exchange Serveru taky nebyl v serveru samotném, ale v sw komponentně, která skenuje maily a hledá malware, a ta nedokázala nastartovat. Kvůli tomu ale přestalo fungovat vše.

Takže je spíš nepravděpodobné, že by vysadil motor na trati.

Petr

díky

qwertz

Můžete někdo nějak rozumně vysvětlit, jak je možné, že se výrábí dopravní prostředek, ke kterému má nezbytný SW časově omezenou licenci, kterou je třeba obnovovat? Tj. nikoliv že zákazník platí updaty a záplaty, ale že zákazník platí opakovaně za to, že vozidlo může používat?

Z pohledu nenažraného dodavatele to možná chápu, ale že na to nějaký zákazník vůbec přistoupí, je záhadou.

Petr

No ono podle toho popisu neni jasny co se vlastne stalo. Slovo „licence“ v clanku neni, mluvci mele cosi o instalacnim softwaru (co ma taky jinyho delat, kdyz mu nikdo nic poradnyho nerekne)…

zdenek

Podle mě, nejsem přesvědčený, zda se vyplatí do něčeho montovat zpětně klimatizaci. Zasahovat do nečeho. Zvyšovat náklady..

Vašek

To je takovej přístup typicky pro původní obyvatele Afriky a méně rozvinutých východních státu. Koupit auto, nebo postavit barák a tímto všechny výdaje ukončit. Údržba, rekonstrukci to jsou slova, která neznají a podle toho to tam i vypadá.

Jiří Kocurek

Jezdit s píchlou pneu, však se ještě otáčí. Naco měnit olej, vždyť motor ještě vrčí a tak podobně. Jenže i toho koně je potřeba vzít ke kováři, když kulhá.

Lesan

Jak do čeho. Pokud byste se někdy svezl tímto vozidlem bez klimy při třiceti stupních, tak byste mluvil jinak. 810 se stahovacími okny se větrá trochu jinak, než RS1 s pár malými výklopnými okýnky.

Jindra

Nebyly by nějaké podrobnosti? To SW nezvládl přechod na rok 2022, nebo se do vlaků instaluje SW s licencí na jeden rok a teď to čeká na zadání produktového kódu? Čekal bych, že takový SW bude funkovat na věčné časy (dokud nepřeteče v paměti nějaké datum nebo čítač)

Honza Bodán

Ano, šlo o o Y2K22 bug, ne o žádné vypršení licence, jak se z článku může zdát.

ABC

To zní logičtěji. A to jsme si v roce 1999 říkali že je to ještě hodně daleko 🙂
Ale že by kvůli tomu mělo být celé vozidlo neprovozuschopné?

appukonrad

Jen doplním software se pokusil uložit „2201010001“ (tj. datum a čas ’22-01-01 00:00) do 32bitového znaku int, ale INT_MAX je 2147483647, takže výsledkem je záporné číslo. Tudíž chyba. Asi staré dobré, pokud to chodí, nešahej na to 😉

Vbb

V takovémhle formátu to někdo ukládá???
To musí být fakt nešťastník.
Do stejných 32 bitů jsem schopný uložit datum a čas s rozlišením na sekundy (!!!) do roku cca 2060, pokud jsem matlák a chci mít čas i záporný, tak jsem si naběhl už v roce 2015.

Kamui

Ne, pouze do 19.1.2038 03:14:08

Vbb

Opravdu?
Pokud vezmu Unixový základ 01.01.1970 a chci si údaj ještě rozdělit na zvlášť datum (15 bitů) a zvlášť čas během dne (17 bitů), tak max. datum je 7FFF = 32767 dní = 89 let a skoro 9 měsíců, čili od roku 1970 vychází rok 2059, ke konci srpna.
Pokud to vezmu fest unixově, jenom po sekundách, tak dojdu ještě dál, cosi se mi vybavuje o únoru 2106?

Vbb

Já obvykle nereaguji na plusy či mínusy na mé příspěvky, ale když tu mám (zatím jediný) mínus, mohl by mi onen mínusář napsat, v čem se mýlím a jak je to správně? Zajímá mě to z technického hlediska, děkuji.

Vladki

Doporucuji hledat Y2K38. Pouziva(l) se 32-bitovy signed integer (tedy i se zapornymi cisly). Nejvyssi datum je tedy 2^31 sekund od 1.1.1970. Takze 2^31/60/60/24/365.25 = priblizne 68 let a nejaky drobny. (1970+68=2038)
Ano, pokud by se pouzil unsigned integer tak by to bylo az do roku 2106.

Vbb

Děkuji, mně to pak taky došlo, že půlka z intervalu 1970 – 2106 je 1970 – 2038 🙂

bkv

Opravdu není prvního dubna?

Růža

Najednou je 810. dobrá. Šrot z Německa nebrat.

Košičan

RS1 = Skynet, 810 = Old school friend…

Strojvedouci

Vedeni Ceskych drah je banda nekompetentnich idiotu…

None

Takže další důkaz o nesmrtelnosti 810 😉 My tu už dávno nebudeme a stále budou jezdit 😉

Majkl

Paráda.. Národní dopravce at his best.. Koupily se s velkou pompou třiadvacet let staré soupravy, nad to, bez klimatizací. Vrchol všeho je, že výrobce neposkytl ČD aktualizovaný software, takže je nutno soupravy odstavit. Kdyby to nebylo k smíchu, bylo by to k pláči. Kdysi železniční velmoc kupuje něco, v čem běžný Němec odmítá jezdit. To nemá smysl komentovat.

Ares

Nerozumíte tomu, jen se tu ztrapňujete.

Paddy

ČD to od výrobce nekupovaly.
Ale to je pro vás moc složité.

Zapa

To v čem běžný Němec jezdí po silnici si většina Čechů také dovolit nemůže. Taková ta představa, že tu na kolejích budeme mít stále to nejnovější, s těmi úhradami a jízdným, je poněkud neschopnost vidět ekonomické možnosti naší země.

Košičan

Více novějšího by mohlo být leda Czech made; importem hotových výrobků a exportem komponent stěží.

Josef Trögl

Mnoho Čechů jezdí v gumkolních ojetinách z Německa (i já), většinou jsou za ty peníze ještě dobré. Na nový Ford Galaxy i při nadpůrměrném platu nemám, ojetina v polovině životnosti byla za třetinu ceny a snad ještě pár let vydrží, než děti odrostou.
S vlaky je to podobně.

Miroslav Zikmund

Tak tam není klimatizace, přepravě osob to nebrání …

thegrid

Snad se tohle nemůže stát u letadla ve vzduchu. 31.12. – vaše licence vypršela. Odhlašuji systém.

LFa

Něco takového se stalo tuším Boeingu akorát naopak. Letadla létaly bez vypnutí řídicího systému tak dlouho, až jim přetekl časovač doby běhu systému a letadlo vyhodnotilo chybu a museli je odstavit.

TThomas

Jsem štěstím bez sebe, že budu opět jezdit z Postoloprt do Kralup těma vrakama 🙁

Jirka P.

Nebudete, budou jim aktualizovat software 😀

kubisek

Nebojte, do konce roku to jistě opraví a po novém roce už nebudete jezdit vůbec….. 🙁

Kernteriér

Úplně to vidím: Pepo, vyčisti klimu a namaž dveře.
V papírech o klimě nic není.
Aha. Tak to odstavíme.

Tomāš

To nejde stáhnout někde na uložtu? 😀

PetrN

Super komentář, pobavil jste 😁👏

Pája

😀😀😀😀😀👍👏👏👏👏👏👏

Kkarel

V té době byl win 95, to by mělo jít.😃

Surio Mario

Dobrá připomínka, tenhle software bude lepší hledat na webech specializovaných na abandonware. 🙂

Jiří Kocurek

Tipnul bych spíš DOS

ABC

ještě že to nebyl ddos 🙂

Silvera

Tak to zase Odbor servisu kolejových vozidel na CD něco nezvládl.

Kosmik

To jako 1.ledna firove nenastartovali? A kdy jim to došlo že je to v SW?

Paddy

1.ledna

Jan

A co přehodit datum nebo vyndat baterku RTC? Přece to není napojeno online aby si to kontrolovalo kolikátého je nebo že mu certifikační server nedovolí nastratovat.

ABC

§4 Není na to předpis
§5 Bylo by to příliš složité

Vašek

Nalili jsme tam novej softvér, ale někudy to vyteklo, asi je to děravý.

ABC

asi holt memory leak

rozinka

Teda kdyby se to stalo nějaké garážovce, ale takový zavedený velkodopravce se spoustou odborníků, záloh a kapacit, že si nezkontroluje věci, které kupuje? Tomu se snad ani věřit nechce.

Juraj

Toto je složitější. Celé to závisí na tom, jakou dokumentaci dostali od SWEG. Není asi úplně realistické auditovat embedded software u vozidel z druhé ruky.

Prostě je poměrně realistické, že jsou v tom ČD nevinně.

Vladimìr Krofta

Ono asi té garažovce by se nestalo.

Jan

No, tak to by se u 810 opravdu nestalo.

j.k.l.

Protože jediná sw chyba zde může nastat pouze na sedačce strojvedoucího.

Vbb

Bohužel se mýlíte. Informační systém, tachograf, KBS, vysílačka…

Někdo

Informační systém v šukafonu ?

Vbb

Jo, už hodně let. Akustické hlášení.

Jiří Kocurek

Koňovi taky ne. A přitom všude okolo…

Franta Palkoska

Haha, tak to je vtipný. A nyní s velkou pompou budou navracet šukafony zpět do provozu.

Vašek

Už jsou vráceny bez pompy. Dnes jich byly plné Kralupy.

Karl vB.

Tak to vypadá, že „držáky“ M152/ 810 by měl stát, jako techniku odolnou přechodu letopočtu (Y2K) i elektromagnetickému útoku, zařadit do svých strategických rezerv k použití v případě mimořádných událostí,.
Tedy nešrotovat, zakonzervovat a označit malým žlutým kolečkem na čumáku, jako to kdysi měly evakuační autobusy ČSAD. 🙂

Gwann

to je nápad! jen jste tohle měl podstrčit ještě Havlíčkovi…

jinak jsem na jednom serveru četl, že aktuálně ruske železniční vojsko zprovoznuje parní loko…je to vubec možné?

Ondřej

Jsem už dávněji četl, že se parní loko používaly dlouho na dálném severu, protože tam zamrzá nafta. I když zmrzlé uhlí asi taky nic moc 😀

Gwann

natož zamrzlá voda v tendru

Karl vB.

No, já jsem někde četl, že Poláci udržují zakonzervovaný určitý počet parních lokomotiv „pro případ“. Nevím, jestli to nebyl fór.
V parních lokomotivách byla jen mechanika, žádná elektronika, což je také určitá výhoda.
U nás by se nějaký zapálený bohatý recesista mohl pokusit o nějakou modernější verzi parního motorového vozu „Komárek“, třeba na bázi M152/ 810. Časem bude materiálu k pokusům dost. 🙂

Gwann

Poláci donedávna měli (a mají možná pořád) jedno depo, které páry vypravovalo do běžného provozu, tuším někde u Poznaně. Zda funguje furt, nevím

Gwann

PS: ty ruské parovky bych pochopil pro provoz po jaderném úderu / užití elektromagnetické zbraně – protože to by mohl mít problém s jízdou i sergej

Rudolf Tuček

Žluté kolečko na čumáku neoznačovalo evakuačni autobusy měly je všechny vozidla ČSAD včetně nákladních.

Karl vB.

Z jakého důvodu?
Že vozidlo provozuje ČSAD bylo zřejmé mj, i z povinného nápisu „firmy“ na boku vozidla.

Vašek

Neoznačovalo to náhodou schopnost táhnout přívěs?

Karl vB.

Nevím. Kdysi jsem se ještě jako malý svišť na to žlutí kolečko zeptal řidiče na konečné autobusu a ten mi řekl to, co jsem výše napsal.

Rudolf Tuček

To býval žlutý trojúhelník, někdy v 60 letech se to přestalo označovat.

Anonym ze severu

Trošku se divím, že o tom píšete až dneska, když se tak jezdí od 1.1.

Bjorn

protože to večer bylo v televizi.

Petr Šťástka

Hodinu již běží diskuse a stále tu chybí odborník na vagonky a pasažerskou ČD Axel? Asi musí vařit dětičkám kašičku a číst pohádky..
Nebo už s ním došla panu Sůrovi trpělivost (což by asi bylo pro zdejší komunitu ulehčení)

Georg

pasazersti nadrazaci si na nej pocihali kdyz sel z prace. az se mu ruka za 2-3 mesice zahoji, jiste zase neco hezkeho napise.

Pája

Taky jsem si už dávno říkal, že by potřeboval nabacat. Jenže já takové věci nerad, jsou s tím potom akorát mrzutosti.

L Kelemen

V Korýčanech u Labutě byla rvačka?

Surio Mario

A ten Axel jim tam už půl hodiny běhá po lokále s mobilem v zádech.

Jiri

Pohádečky!😄

Joe

Šmarja konečně je klid a vy si tady akorát tak koledujete o to, že ho tímhle vyvoláte jak Faust čerta.

Axel

Pane Joe, já bych to nehrotil. Jako laikovi se mi to jeví spíš jako smůla. Tj. nejde o další bizarní nevynucenou chybu,kterou řadoví pasažeřští nádražáci jsou proslulí. A já jako cestující si tipnu, že podobných zpráv bude přibývat. Za předpokladu, že zhruba se uživí současný rozsah provozu vagonků+diesllokotka nebo dieslvagonků na těch 6 tisíc km železničních tratí, které postrádají pavučinku nad kolejemi… Tož stačí si uvědojit, že např. dieslokotky v ČD/ČD Cargo nejsou příliš unifikované. Krom početných typů lokotek totiž jsou provozovány v pár kouscích asi 10 typů diesllokotek více či méně rozdílnhých, starých několik desítek let … A stačí… Číst vice »

Joe

No prosim, a je to tady.

Jiří 24

Tak hlavně aby tohle bylo ok ještě u Stadlerů GTW 😀

Potulný Wechtr

Po modernizaci v ŽOS Zvolen už do GTW není potřeba software. Tak to zprasili, že se divím že to vůbec nastartuje. Když to dojede z Olomouce do Drahanovic, tak se bouchá šampáňo.
Z celkem slušné ojetiny se jim povedlo vyrobit nefunkční šrot.

Gwann

a máte k tomu data nebo se jen povídalo na fircimre?

Kovošrot

Mohu se zeptat v čem konkrétně ta vozidla byla „zprasena“?

Emanuela

Miluji Regiospidery

Karl vB.

Neznalý člověk by předpokládal, že takto renomovaná firma bude mít interní předpis na přejímku vozidel, kde bude vypracován i podrobný postup pro vozidla, nová od výrobce i koupená z druhé ruky.
Pokud jsou ČD překvapené, že je třeba mít platnou licenci na SW, který je na vozidle, tak by bylo velmi zajímavý výsledek auditu zaměřený na to, jak je SW používaný u ČD začleněn do majetku.

Georg

a proc by se software na vozidle mel zaclenovat jako oddeleny majetek, kdyz je to soucast vozidla?

ABC

součást vozidla to byla jen pokud to byl OEM SW … ten zas většinou nemívá časově omezenou licenci 🙂

nowas

Pokud tam není OEM, tak by mě zajímalo, jestli ho vůbec původní provozovatel vozidel mohl ČD prodat.

ABC

Tak to může, ohledně použitých licencí je už judikatura ustálená i z hlediska evropského práva

https://www.mesec.cz/clanky/pouzite-softwarove-licence-jsou-v-poradku-lze-je-nakupovat/

watslaw

Pokud by nebyl OEM tak by to zas mělo být schopné fungovat bez něj, příp tam nahrát tam zpátky ten od výrobce.

Vbb

A to nahrávání softwaru si představujete jak? Přijdete na vůz s CDčkem, strčíte ho tam do mechaniky a na PC klávesnici napíšete něco jako D:\install.exe ??
Zapomeňte (všichni) na PC a Windowsy, zvlášť u vozu 20 let starého.

ABC

A co čekáte, že se tam bude muset přepájet EPROMka?
Boeing 747 se updatuje z disket 🙂 Ale tohle by snad třeba už mohlo mít i USB….

https://hackaday.com/2020/08/12/floppy-disks-still-used-to-update-747-flight-software/

Vbb

Čekám, že se tam naběhne s notebookem, zastrčí se kabel RS232 a spustí nějaký downloader.
Na USB je to moc staré, první USB drivery pro stolní PC byly v nějaké X-tém service packu Win95, a dostat to do průmyslových počítačů ještě nějaký čas trvalo.
Nebo jak myslíte, že se nahrávaly naše motoráky z té doby?
PS: EPROMky se měnily v paticích, ne pájely.

Jiří Kocurek

Ten příkaz by fungovat mohl, být tam DOS a D: být disketová mechanika.
Paltforma IBM PC je z 80. let, takže proč na ni zapomínat?

Vbb

Protože platforma PC se nehodila na technologické řízení.

Miroslav Zikmund

Aktualizace SW se dělá vzduchem ….

Vbb

Na těchhle motorácích? Nebo na kterých vozidlech?

Miroslav Zikmund

Tohle se dělalo někdy na začátku 90. let, kdy se evidovaly v rámci MTZ i diskety …. Pamatujete ….

Karl vB.

Možná, že v počítačovém pravěku byly diskety tak drahé, že překročily nějaký cenový limit, stanovený ještě za staré doby, a proto podléhaly nějaké evidenci.
Pamatuju si, že fanatická správcová majetku evidovala i opelíchané umělohmotné kytky a při inventurách byl „problém“, který hnus má jaké číslo.
Pro mladší ročníky příloha pro zasmání:
https://www.cnews.cz/osobni-pocitac-pc-rok-1990-cena

Gwann

PS: vzdyt CD mají obdobné stroje, musí vědět že v tom je SW s nějakou platnosti…

Radek

a to je na tom to vtipný 😀

Juraj

Co když to není platností softwaru?
Co když je to starší verze, která ukládá datum jako číselnou hodnotu v signed int(32)?

mimochodem

Checht, jako ze by se inspirovali v MS u jejich Exchange serveru?
I kdyz… ne, ze by mne to prekvapilo, MS patrne nebyl jediny, kde se zacli s prvnim lednem tohoto roku hodne divit 🙂

https://www.root.cz/zpravicky/rok-2022-zpusobil-chybu-v-serveru-microsoft-exchange/

Juraj

Ono se to nabízí jako takový rychlý hack – a pokud to někdo psal před 20-25 lety, pak opravdu nepředpokládal, že s tím někdy bude problém.
Ostatně novější RS1 stejný problém nemají, takže výrobce to mohl dávno opravit, avšak SWEG nikdy neaktualizoval.

ABC

Nebo u Hondy. Ale myslím že jezdit se dá i když mi to na palubce ukazuje špatný rok….

https://www.carscoops.com/2022/01/honda-hit-with-potential-y2k22-bug-some-infotainment-systems-stuck-in-2002-with-no-clear-solution/

Gwann

pokud to tak je, tak za to nemůže asi ani prodávající, ten to nejspíš ani nevěděl. a dále z toho i plyne, že SW v 840/841 je novější verze

Gwann

tohle je slušná šaškárna. mimo jiné se taky dá čekat, že za licenci se bude platit…s čímz se dost možná taky nepočítalo.

to k tomu verglu není servisni dokumentace a podobně věci? nebo jsou dotyční u CD takoví babraci?

V. K.

Já si říkal, proč se najednou na U11 najednou objevila místo Stadlerů regionova a značně rozhrkaná 810.

ABC

To jsme si mysleli že je sranda co 🙂

Pendolíno stojí kdesi u Polomi zamrzly mu všecky CD ROMy

Honza
Jiří Kocurek

Že by v motoráku z 90 let bylo tohle? Microsoft Exchange 2016 and 2019 servers

Kamui

Ten bug se může projevit i v jiném software.

Jiří Kocurek

Pokud by se použil stejný způsob uložení data, tak ano, ale o tom lze pochybovat.
Unix a Linux je z obliga, tam se to ukládá jinak.

ABC

tam to přeteče až v roce 2038 🙂

Jiří Kocurek

Pouze u 32bitových systémů. 64bity zvládnou adresovat více než je stáří vesmíru.

ABC

i u 64 bitů, pokud ukládají timestamp do 32 bitové proměnné

Tom

No, německý dopravce si byl určitě vědom toho, že v tom nějakej klíčovej software je a rozhodně znal datum jeho expirace. Na druhou stranu ČD by mělo dojít, že v těch motorácích nějakej klíčovej software je a měli se zeptat. Ale tohle ty Němci prostě měli říct, je to prasárna.

Leinad

A opravdu to prodejce neřekl? Co tedy prodával, co je ve smlouvě – „železo samostatně neschopné pohybu?“
Pokud ve smlouvě bylo „vůz i s doživotním software“ tak je to věc pro právníky ČD, nedodržená smlouva.

Vašek

Žádná prasárna, to je jako koupit ojetý vůz a divit se, že se na něm zanedlouho musí udělat větší servis.

Ondra K.

Prodávající může říkat co chce, ale maximální možný prověření kupované věci je v zájmu kupujícího. Zvlášť u tak drahé a složité věci jako je drážní vozidlo. Shodou okolností jsem nedávno kupoval starší auto a taky jsem ho lustroval co to šlo, abych minimalizoval možnost nějakýho podfuku.

mlokXCM

No a zjistil jste, jak aktuální je tam software?

Paolo

U te ceny si inteligent skontroluje vsechno… dotycny zamestnanec to ma na rucnik

Ondřej Holub

Ještě lepší bude, až bude muset být mašina připojena ke cloudu a když vypadne připojení (nebo ten cloud), tak se prostě nepojede. Totéž pro vagony, topení ve vagónech, otevírání dveří vagónů apod. Ještě je tu hodně co vylepšovat 🙂

Jiří Kocurek

A ten cloud se jmenuje RBC, statická součást ETCS.

Hodně štěstí

A dřív stačil klíč do zapalování. 👍

Paja

Dřív stačil šroubovák (dokud se používaly Boschárny)

Olda

Jj, s bráchou jsme ztratili tatovi „boschák“ k Tatranu, tak jsme snad ani nedostali 🙂 a tata šel si ho udělat s takovýho menšího šroubováčku. S tím to taky dojezdilo.

Vbb

810 žádnej klíček do zapalování nemá, a nemá ani to zapalování 🙂

Vašek

Co nepřinesla nová doba. Když chce dnes někdo sabotovat, už nemusí sypat písek do ložisek.

Vašek

Když chceš sabotovat ČD, tak se posaď, udělej si pohodlí a nic víc nedělej, sabotovat se zvládnou sami tak, že se nemusí ani hnout prstem.

Jiří Kocurek

A nebo se staň odborářem a chtěj, aby ČD vozily zdarma zaměstnance Správy železnic, jejich rodinné příslušníky a vůbec kohokoliv, kdo je členem odborů.

Paddy

A řeší to problém Rigiosprinterů ?

Vašek

A proč by ho to mělo řešit, pokud si myslíš, ze největší odborníci z CD pilně procitaji fora, zda by tam nenašli radu, co s těmi vlaky dal, tak jsi ještě větší vůl, nez vypadas.

Georg

jako universal transport company nasim masinam pro chile!

Vašek

Řešení se podle ČT protáhne na celý den? To by byla raketová rychlost. Takže v tuto chvíli je už vyřešeno, ne?

Petr

taky mě to pobavilo… hlavně, že nejezdí už od 1.1.😂 asi mají na nábřeží jiný časový pásmo…

Toníček

To je nějaký vtip toto? 😀

„Prodávající podle Českých drah dopravce neupozornil, že končí platnost software. “ Tohle by mě fakt nenapadlo.

Vašek

Lidi, hlavně nejezděte vlakem Českých drah, třeba jim prodejce taky neřekl, že musí sem tam za čas měnit brzdová obložení.

Toníček

Já jsem to sice nazval vtipem, ale ono to zase tak moc vtipný není. Je to trend dneška.
Však si počkejte až si koupíte auto a po čase zjistíte, že vám auto některé funkcionality zakáže, protože vypršela platnost. BMW takhle chce prodávat (nebo i prodává) vyhřívaná sedadla…

Vašek

To je úplně normální, fungují tak třeba navigace, nebo již před 30 lety u některých modlů dle toho, jakou výkonovou verzi sis koupil takový jsi měl odemčený soft v řídící jednotce, hardware, tedy motor a vše kolem bylo stejné.

Ale naprosto nejúchylnější, ačkoliv to není softwarová věc, jsou původní tramvaje 15T bez klimy, kde sice jdou otevírat všechna okénka, ale jen lichá mají madlo na jejich otevření.

None

Takhle fungují některé kopírky. Od výroby mají nastaveno kdy bez servisu přestanou fungovat i když jim nic není

Pezos

Nebo kolik stran se dá vytisknout z jednoho toneru, bez ohledu na to, že tam polovina prášku zůstane.

Karl vB.

Tzv. kurvítka mají mnoho podob, od mechanických až po SW blokace.

Gwann

takze zbytek lze otevřít akorát že štaflí zvenku? 🙂

Vašek

Buď a nebo mít uchop jak horolezec, pak to jde i za rámeček zevnitř, běžně jsem je tak v létě otevíral.

Rudolf Tuček

V dnešních autech co se týká elektroniky a jejich funkcí je normální že je v plné výbavě a automobilka zapne jen co si zaplatíte.

Paddy

Vtipnej tedy moc nejsi.
Budeš ty lidi rozvážet autem ty odborníků na brzdy ?

Vašek

To není vtip, to je vážná věc, obzvlášť s ohledem, že poslední dobou je těch nehod a mimoradnosti více než dříve. A pak přijdou s vymluvou, že jim někdo něco nerekl.

Rychloběžka

Komedie s německým šrotem na pokračování. :/

Tom

A jakože zlatý 810 nebo???

Toníček

Ukazuje se, že žádné počítače může být občas výhoda. 810 takhle neodmlouvá jak toto.
Čímž teda nechci moc nadávat na RS1. Je to nejlepší náhrada za 810 co jde sehnat..

Karl vB.

M 152/ 810 je jakási „kolejová sestra“ nesmrtelné Pragy V3S, jednoduchá, odolná, blbuvzdorná…

Vbb

No to se teda neukazuje. Třeba 471, 843, 750.7 nebo wtb esa (ať tu máme zástupce různých typů vozidel) jsou plné počítačů, a žádným problémem „2022“ netrpí.
Jestli on ten důvod nebude jinde.

Toníček

Ale trpý. Už mnohokrát jsem zažil poruchu wtb peršanů a es. Blbý je, že jako cestující často nevidím v čem chyba je. Ale občas je vidět i jak WTB loko je zapřáhlá přímo před sysla. Prostě problém se vzdáleným řízením. Dost možná nějaký počítač.

Vbb

Nekomunikace je následkem „Problému 2022“?
Samozřejmě že se počítač může pokazit, ale „problém 2022“ asi není HW porucha počítače, že? 😉

Vašek

To je komedie arcihlupců, kteří nedokáží udržet v chodu ani 25 let starý motorák a vymlouvají se se stylem: „Pančelko, oni mi neřekli, že když si sedám na záchod, že si nejdřív musím stáhnout gatě.“

Geralt

Tvl. Co je tam kde za software? A fakt by jako dočasné řešení nepomohlo přenastavit palubní hodiny o rok nazpátek?

Kamui

Posunout hodiny by sice možná pomohlo ale nezměnilo by to nic na faktu, že by se jednalo o softwarové pirátství (používání software bez platné licence), a to si prostě firma jako ČD nikdy nelajzne.

Leinad

A kdo ví, co všechno by to způsobilo. Bordel v záznamech (nejen tachograf), při jakékoliv šifrované online komunikaci neplatný certifikát.

Jiří Kocurek

Tachograf je měřidlo a zásah do něj je přestupek až za milión. Ta licence bude levnější, řekl bych…
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1990-505#p23

ABC

dyť nikdo neříkal přenastavovat hodiny v tachografu – a že by ten byl schválen a cejchován s tím že si bere hodiny někde z palubní sítě? no to dost pochybuju.

petr

na silnici,na dráze tomu říkáme rychloměr!

ABC

Říkal jsem ví Bůh, ne výbuch, popletové popletení ustrašení!

Paja

Haha, asi jako si ČD nikdy nelajzne neplatit faktury za odebrané zboží. Nebo dělat machinace se zakázkama.
Kažodpádně by mě zajímalo jak je ten SW distribuován, to může bejt docela slušná šaškárna to ještě všechno obejít a aktualizovat.

Vbb

Posunout hodiny by sice fyzicky asi šlo, ale tím by to skončilo. Kdyby tam byl třeba informační systém (neznám konkrétní stav), tak by v pondělí 3.1.(2022) ukazoval neděli 3.1.(2021), nabízel nedělní grafikon atd. Prostě chaos a zmatek.

Vbb

Řešením by bylo nastavit hodiny na 3.1.1994 :-). A 28 let by byl klid… 🙂