ČSA končí s A319. Půjčí je Eurowings a vrátí leasingovým firmám. Nahradí je boeingy 737

A319, foto: ČSAA319, foto: ČSA

České aerolinie čeká v příštích dvou letech jedna z největších proměn flotil. Po deseti letech ukončí na pravidelných linkách provoz

38 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
TS

Neni treba se pohorsovat ani nad jednim typem, soucasny vlastnik znacky CSA Vam umozni podobnou diskuzi (a clanek) s nejvetsi pravdobnosti jeste nekolikrat 😎

Filip

Takže, letadla budou mit livery Czech Airlines anebo Smart Wings?

Přemek

737-800 je čtvrt století stará konstrukce. US lobbing zase zapracoval. A-320 vychází mnohem výhodněji a netrpí riziky technických problémů. Iluze, že se o to, co není moje ale leasingové společnosti, nemusím starat. Ani stonásobné ujištění výrobce či leasingové společnosti, že vše je OK, nemůže zaměnit prověřování místo víry v jeho znbytečnost. Kde a kdy ale dělat únavové zkoušky, když provozovatelé tlačí na maximální výkony? Tohle rozhodnutí přijde ČSA pěkně draho.

Jen tak

no, vetsi snusku nesmyslu jsem uz dlouho nevidel 🙁

Jeník

Domnívám se, ač velmi nerad, že je to v dohledné budoucnosti i smrt jediné současné linky ČSA OK908/909 PRG-KLV-SVO-KLV-PRG. Rád bych se mýlil, její konec by znamenal další ničivý úder do ekonomiky karlovarského letiště. Ovšem v době, kdy A319 dnes létají z/do Varů s obložností z/do SVO v průměru kolem 100 PAX, tedy naplněné zhruba na 70% kapacity A319, nedovedu si představit, že vedení Travel Service jako majoritní akcionář ČSA dopustí, aby Boeingy létaly s obložností cca 50 %. To může být potenciální důvod k tomu, označit toto letecké spojení jako neefektivní, ztrátové – a zrušit ho…

Rossec

Sledujeme potupnou proměnu leteckého dopravce ČSA na Prodejce letenek ČSA.
Miroslavu Kůlovi z toho musí být na blití.

Petr Novotný

Takhle to dopadne se vším, do čeho začne strkat nos politik. Fungujíci firmu rozjebat… a tleskat soukromníkům, jak dobře si vedou.
To samé se začíná připravovat i u Českých drah.

J.L.

S první větou souhlasím. Jen doplňuji, že ČSA „rozjebal“ jistý Luftjarda Tvrdík, neúspěšný ministr čehokoliv a současný lobista.
ČSA se stala low-cost společností s full-cost cenami.

Petr

Pravda, ovšem nelze pouze ukazovat na jednoho člověka. někým byl do ČSA dosazen. A také tam byla nějaká rada a kdo se kdy ozval? Jedinej Ševčík, který byl následně odvolán )))

J.L.

Špatná zpráva.

A319 jsou oproti B737-700/B737-800 mnohem pohodlnější.

Petr

Přijde mi to úplně nastejno. Spíš záleží, jaký prostor pro nohy si která aerolinie objedná. Nejhůř, co se týče místa pro nohy, jsem se cítil v ekonomy třídě A380.

mikiqex

U jaké letecké společnosti? Protože třeba economy v A380 Emirates považuji v tomto za nejvelkorysejší.

Petr

V BA.
Jinak je pravda, ze A319 je o neco sirsi, takze ma sirsi ulicku a mozna i sedadla nez srovnatelny B737.

Jen tak

Blabol. Oba dva typy jsou presne tak pohodlne, jak je ma dana aerolinka nakonfigurovane.

VJY

Další pokles úrovně a kultury cestování. Myslím, že je to jeden z posledních hřebů v rakvi CSA. Ale zase na druhou stranu. Přerod CSA v low cost snížil její pověst natolik, že její zánik je přirozeným procesem. Ostatně maďarský Malév rozkradli sovětští oligarchové a Budapešť to taky přežila.

Jen tak

Malev v zasade nikdo nerozkradl. Malev skoncil pote, co EU dosla k zaveru, ze statni podpora poskytnuta statem, byla nelegalni a malev ji musel vratit.

Kuba

Smutný konec kdysi slavné letecké společnosti. Škoda.

mfr

Dalo se to čekat, bohužel…

Tomas

Ne že by mě úpadek ČSA nemrzel, ale kdy a kde byly ČSA slavné? Možná těch pár let s Tu 104, než Západ nastoupil s B707. Jinak to ve světovém měřítku vždycky byla nevýznamná aerolinka, akorát si furt cosi nalháváme.

Martin Š.

No tak jde o 5. dosud fungující nejstarší leteckou společnost. Dále kolem roku 2006 prozovala asi 50 letounů, v té době to celkem významný síťový dopravce byl (největší v regionu, s mnoha dálkovými linkami – něco jako dnešní LOT)…

Jen tak

Tech dalkovek nebylo mnoho, byly asi tri.

Prave tato etapa s 50+ letadly je pricinou dnesniho srabu. Naprosto nesmyslna expanze, jejiz nasledky si csa nesou dodnes.

X 1

Martin Š
ČSA jsou Druhou nejstarší nepřetržitě (vyjma 2.sv.války) fungující aerolinkou, na světě. První je Holandská KLM.

jirka

za rok, dva zbyde už jen ta KLM, tomu věřte

Zdeněk

Je otázkou, zda se podaří naplnit kapacitu boeingů osmistovek, když byl nezřídka problém naplnit kapacitu A-319. Snad po změně současné cenové politiky, která cestující od létání s ČSA přímo odrazuje. Vhodnějším typem pro ČSA se mi jeví letouny Embraer. Polský LOT používá krátkou i dlouhou verzi, daří se mu s těmito letadly úspěšně nahrazovat jak airbusy a boeingy, tak ATRka. Je jen pár linek z Prahy, kde by měly B737 opodstatnění. Obzvláště za situace, kdy ČSA opustily destinace jako London-Heathrow nebo Istanbul.

Tomas

Myslíte, že když se A319 do Istanbulu neuživil kvůli drtivé konkurenci THY, tak ještě daleko kapacitnější 737-800 by byl terno?

Martin

LHR opustily převážně, protože potřebovaly peníze a těch dostaly hodně za prodané SLOTy na LHR.

palecek.m

repaint?? nebo TS resp. smartwings??

Kuba

Budou v barvách smartwings. ČSA v podstatě zůstanou jen značka, pod kterou se budou prodávat letenky.

untitled

ČSA livery bude, počkejte si 5 dní.

Zdeněk

To raději Smartwings livery! Současné logo a livery ČSA je prostě příšerné, umělé, nanicovaté, nicneříkající. Nezohledňuje ani naše národní barvy, což by národní dopravce měl, a stydí se i za češtinu. Bohužel, přetrvává snad právě proto, že největší kraviny mívají obvykle nejtužší kořínek. Předcházející ČSA livery vůbec nebylo strnulé a navozující postkomunistický dojem, to se jen snaží veřejnosti namluvit určitá zájmová skupina.

Sch

Je to pochopitelné rozhodnutí. Přesto bych jako cestující raději viděl konec ATR, ale to je asi v nedohlednu.

Já

Na krátký tratě jsou skvělý, nevím,co co proti ATRkům máte. Lepší výhled, pocit létání je v něm hezčí.

Jen tak

Pocit letani je v nich hezci… pokud v nich litate parkrat do roka.

V okamziku, kdy v nich za rok date 70-80 letu, tak je budete proklinat 🙂

Přemek

Létat dvakrát týdně nedává v současném ICT světě žádný smysl a ekonomika jde do háje. Kromě toho stačí přestat s nehoráznou podporou civilního letectví osvobozením od spotřební daně z paliv a rázem je po civilní letecké dopravě. Mám staré české/československé společnosti hluboko v srdci, ale ČSA nemá žádnou perspektivu, pokud se nepřerodí v pionýra elektroletecké dopravy.

Petr

Nikdo nezruší osvobození od spotřební daně, protože by tím zabil svoje aerolinie a uvolnil tak prostor aeroliniím ze států, kde by to nezavedli. (Třeba z Emirátů….)

...

Ale to by je museli nasazovat na ty krátké tratě, nicméně takové ČSA nemají. Oni to nasazují třeba i na linky jako je Praha – Nice. A co je vám v husté oblačnosti platný výhled, že.

Twix

Akorát jsem hledal spojení Bukurešť – Praha na příští týden. Je možnost letět přímo s ČSA za 3h00m (což je podle času určitě ATR, už jsem to tam zažil a požitek to nebyl) a nebo s Austrian s přestupem ve Vídni za 3h20m, navíc levněji, takže volba je asi jasná 🙂

Zdeněk

Praha-Bukurešť je pro ATR cu moc, když do vzdálenějšího Istanbulu doletíte airbusem nebo boeingem za 2h40min. Ještě nikdo totiž nezrušil pravidlo, že čas jsou peníze. Poláci nasazují i na mnohem kratší linku z Varšavy do Prahy embraery, byť ne na exponované časy, a vyplácí se jim to, mají slušnou obsazenost.