Letectví

COMAC se blíží povolení k letům s C919, výrobu ale ohrožují Trumpovy restrikce

Letadlo Comac C919. Foto: Comac
Letadlo Comac C919. Foto: Comac
Čínský výrobce věří v získání konečné certifikace příští rok. Výrobu ale mohou ohrozit restrikce na dodávku důležitých dílů z USA.

Čínský výrobce letadel COMAC udělal další posun k získání povolení pro provoz nového letadla C919, které má být konkurencí Airbusu A320 a Boeingu 737.

Čínský úřad civilního letectví vydal typovou autorizaci (Type Inspection Authorization), podle kterého se už s letadlem a jeho konstrukcí nesmí dělat zásadní změny. Jde o důležitý krok, po kterém ke schválení chybí jen už vykonání předepsaného počtu zkušebních letů.

Výrobce v prohlášení uvedl, že věří v získání všech potřebných povolení v příštím roce. To by znamenalo, že dopravce může začít aerolinkám dodávat objednaná letadla. Objednávky má zatím jen od čínských dopravců a také leasingové společnosti Gecas. Příchod nového výrobce by mohl přinést větší konkurenci v segmentu úzkotrupých letadel.

Výroba letadel ale čelí jinému problému. Prezident USA Donald Trump chystá zavedení omezení pro celkem 89 amerických společností, aby nemohly obchodovat s čínskými státními firmami. Na seznamu jsou i dodavatelé dílů pro COMAC. Na problém upozornil South China Morning Post. Může jít současně i o odvetu za výroky čínského úřadu civilního letectví, že neexistuje žádný časový plán, kdy znovu povolit provoz uzemněných letadel Boeing 737 MAX. Pro COMAC jsou američtí dodavatelé zásadní: z USA jsou například motory nebo avionika. I když Čína vydává letoun za čínský, jde spíše o letadlo vyrobené ze součástek z jiných zemí.

Vývoj letadla trvá od roku 2008, poprvé vzlétlo v roce 2017. Z velké části bude používat evropské či americké díly, například motory Leap od CFM International. Má pojmout až 168 cestujících, dolet bude mít 5555 kilometrů. Premiéru si má odbýt u China Eastern Airlines. Firma má na letadlo přes 300 závazných objednávek.

Dodavatelé důležitých částí pro letoun C919.
Dodavatelé důležitých částí pro letoun C919.

 

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel_x

V této souvislosti se hodilo poznamenat, že příští rok by se měl začít dodávat Aeroflotu i ruský MS-21, zatím se západními motory, tuším P&W. Následně i s novými ruskými PD-14.

Ani jeden z výrobců sice nemá výrobní kapacity a ambice zatím více zasáhnout na světový trh, ale jen to, že by ovládli domácí trh, by byla pro A + B ztráta části trhu.

Je fakt, že USA z toho asi mají strach, a tak jim neférově hází klacky pod nohy (zákaz prodeje avioniky, v případě Ruska i surovin pro kompozity). Není to moc chytrá strategie.

Y.K.

U USA to může vypadat neférově, nicméně faktem je, že Čína těží z velmi nerovných podmínek ve svůj prospěch. Kdysi jim USA pomohli do WTO, když je dnes Čína velmoc, snaží se je donutit ke stejným podmínkám, což Čína bere jako vydírání (hodně zjednodušeně).

Velmi zajímavý komentář třeba tady: https://sinopsis.cz/konfrontace-s-cinou-neni-trumpuv-vynalez/

Eugen

Michelin je US?

Já, kdo jiný

Po přečtení nadpisu článku mám dojem, že autor článku doufá, že nově zvolený prezident USA šmahem změní restrikci toho končícího. Ale tak to nefunguje a všechno může být jinak.

Vojta

Honeywell je sice americká firma, ale kontrolní systěmy se vyvíjely víceméně v Brně.

VíKo

Doufám, že to nekoupi žádná evropská aerolinka. Pokud to koupi, bude muset MKG oddělení takove aerolinky udělat nejlepší kampaň v historii. Bal bych se v tom. A to lítám rad a relativně dost.

blue

Proč? Však je to západní technika, jen v jiném trupu. V podstatě je to z 80 % Boeing.

mata

Proč by jste se v tom bál letět, protože je to z Číny ,ne to není žádný argument . Jestli to po Evropě někdy bude lítat tak to znamená že to prošlo všemi testy bezpečnosti a já věřím že to i v Evropě za pár let uvidíme. Jestli máte nějaký důvody proč by jste v tom neletěli rád bych věděl proč?

Lukáš

A co třeba Leoš k vlakům😄😄😄

Modré zábradlí

Prosím, prosím, tahle věta nedává smysl:
„To by znamenalo, že dopravce může začít aerolinkám objednaná letadla.“

Brankoslav

„I když Čína vydává letoun za čínský, jde spíše o letadlo vyrobené ze součástek z jiných zemí.“
Je nám treba špecialistov. To by mohol dopravný novinár vedieť.

Petr

No, když se podívám na obrázek, tak Čína vyrobila jenom skelet – kryt radaru, trup, křídla a ocas. Výstroj a „orgány“ pochází z drtivé většiny z USA.

Karel_x

Všechna letadla jsou dnes sestavena z komponentů, které pro finalisty A + B vyvíjí a vyrábí v různých koutech světa. Od motorů, přes avioniku až po podvozkové nohy. Problém B je nyní dle mého soudu ten, že na subdodavatele převedl i certifikaci a řízení kvality. Přitom když pak vybírá z potenciálních vendorů… hádejte podle čeho se rozhoduje 🙂

Partneři

Škoda transportation