Čínská jednotka Sirius vyjede vlastní silou na českou železniční síť

Elektrické jednotky Sirius pro Leo Express. Foto: LEElektrické jednotky Sirius pro Leo Express. Foto: LE

Zahájení testů ve veřejné síti je posledním krokem ke schválení jednotek v Česku.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
109 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
olda

Není tam náhodou Mirel? A pokud ano, je Mirel český zabezpečovač?:-)

Pavel Skládaný

Číňanovi stačí zrnko rýže na den. A jedna kachna, velká. Platí to dnes ještě?

Rychlé Eso

Platy v Číně jsou víceméně srovnatelné s těmi u nás. V Pekingu, Šanghaji a dalších velkých městech mnohem vyšší, než u nás.

J.K.

Posledních cca 20 let už to neplatí. Do Covidu jim rostla ekonomika trvale výrazně, a vždy rychleji než nám.

Na druhou stranu s Covidem se zbláznili a stále zamykají mnohamilionová města, takže to jim trochu potápí ekonomiku, ale to je až záležitost posledních dvou let…

None

Čína je už dávno před náma. Už je skoro čas se tam jezdit učit 😀

Josef

Myslíte učit se jak stabilizovat režim? Jak kdysi vyjevil svoji pochvalu čínskému prezidentovi ten náš?

Jeřdno

Co se týká platu tak ne. Na východě číny berou lepší peníze než u nás. Výroba je v číně ale pořád o trochu levnější než u nás, protože ušetří na bezpečnosti práce, pracovně právní ochraně zaměstnanců, na sociálním systému, ekologii atp.

Pavel Skládaný

…a nepochybně i na Green Dealu.

jonáš

Jak kdo. Třídiči petek a zametači ulic tam moc neberou. A v těch velkých průmyslových městech zdaleka nežijou všichni. Ale horních 10 milionů se tam asi líp má 🙂

Petrix

ne, minimální mají stejnou jako v Polsku.

HonzaEM

160 km/h, tedy pokud to nemá sloužit jen jako příměstský panťák, je dneska už docela málo, ne?

Pepa

Na české podmínky zcela vyhovující. Než se u nás dostaneme na běžné používání vyšší rychlosti na větším počtu tratí uplyne cca 20 – 30 let.

Granja

Opravdu zastávky na naší příměstské síti jsou tak daleko od sebe, že panťák využije rychlost 160 km/h v rozumné časové délce?

_Pavel_

„Vsadil jsem se nedávno s čínských velvyslancem, že do pěti let tu bude jezdit 300 čínských vlaků,“ podotkl Novotný
zdroj: https://zdopravy.cz/leo-express-jedna-o-vstupu-strategickeho-investora-rodina-novotnych-ma-zpet-pres-90-38807/
Tak kdo vyhraje za 2 roky sázku? 😀

Daniel Jablonecký

To jako že Leo tomu číslu věřil a čínský velvyslanec tomu číslu nevěřil? Nebo jak rozumět sázce? A žije ještě pan velvyslanec, nebo zmizel podobně jako poradce Miloše Zemana Jie Ťien-ming?

zdenek

Liberalizace a jednostranné hraní na trh a zákaz podpory průmyslu je super ne..

Marcel Štancl

Vyplatí se někomu provozovat 3 soupravy s atypickými náhradními díly ?

vtvt

V DB se vyplatilo provozovat typ ICE Metropolitan a to ve dvou kusech.

Na druhé straně – ke konci 7 vlaků Talgo NachtZug DB již po 15 letech došlo mj. kvůli potřebě velké revize/opravy.

PvvS

Metropolitany se vyplatily ? Po 5 letech konec a vyřazení po 20 letech ? To moc o výhodnosti nesvědčí.

Vtvt

To je nějaký omyl. Oba vlaky Metropolitan jezdily od 1999 do 12/2021 a to jako IC či jako ICE.

Protože DB dostává spoustu nových ICE (a kupuje IC2/Stadler Kiss), tak už nechtěli platit generálku Metropolitanů, zvláště když původní výrobce FTD Dessau prošel několika insolvencemi a kdo ví jak funguje podpora výrobce pro generálky

PvvS

Nj, kór když k tomu měly jen 4 mašiny, který si s tím uměly pokecat. A ještě s omezením možných tras kvůli váze a rozměrům.

Vtvt

Jasně. Popsal jsem že i minimální množství použitých kusů nebrání v úspěšném používání..

Podobným příkladem je další vlak z Dessau vyrobený/používaný v 5 sériových kusech
https://nl.wikipedia.org/wiki/Protos_(treinstel)

Mates

A jak by si potom popísal úspešnosť ICE-TD?

Vtvt

Můžete se podělit o názor. Nechám Vám prostor.

Mates

Ja som sa pýtal Teba.

vtvt

Váš dotaz nesouvisí s původním dotaz na provozo 2 či 3 kusové série Sirius.

Podle mého názoru u ICE-TD nebyl primární problém s malosériovostí (bylo vyrobeno 20 vlaků plus částečná podobnost se 70 kusovými ICE-3, ICE-T). Spíše šlo o nedostatky v konstrukci.

Prostě podobné problémy jako u jednopodlažních vagonů od Bombardieru pro Connex ve Šlešvicku-Holštýnsku
https://de.wikipedia.org/wiki/Bombardier_Married_Pair

Zajímavé, neboť o deset let dřív se belgické I11 povedly

_Pavel_

Dlouhodobě to může být problém, ale zase je to moderní vlak a bude rychle k dispozici, možná i za přívětivou cenu.

Radek Janata

Proč jen 3 soupravy? Číňan se jich jistě bude snažit do Evropy dodat stovky.

Karl vB.

Vyplatí se ČD provozovat 6 -7 souprav 680 s atypickými náhradními díly?
Jednotek Sirius může na být, v případě zájmu dopravců na základě případných positivních zkušeností z provozu, mnohem víc. Zato Pendolin bude už jen ubývat.

Vtvt

Nemyslím, že u Pendolina 680 je primární problém dostupnost náhradních dílů. Neboť výrobce furt existuje a podporuje jednotlivé uživatele starších Pendolin, kterých jezdí v různých verzích nemálo. Spíše problémem je malosériovost Pendolin, což prodražuje servis a taky cenu dílů. Starší Pendolina slouží v: – ETR470/ČD680 (v Řecku 5x/v ČR 6x+1x na díly) – ETR460 a odvozené (Renfe 10x/finská VR 17x/slovinská SŽ 3x/Portugalská 10x) – ETR 485 (Itálie 9x) Celkem zhruba něco mezi 50 až 100 kusy v různých variantách. Vhodnějším příkladem diskutabilní investice by byla rekonstrukce vyhořelé jednokusové dieslové lokomotivy T759 (Kyklop) nebo rekonstrukce prototypové nekompletní Škoda S699. V obou… Číst vice »

Karl B.

Pane Axel, mícháte hrušky s jabkama dohromady. V případě Pendolina u ČD se jedná o provozní atyp, na který ND sice jsou, ale nejsou ani levné ani rychle dostupné. Lze tedy předpokládat, že poslední havarovaná souprava může být určena k postupné kanibalizaci, s cílem udržet zbývající soupravy v provozu, bez vysokých nákladů na nové ND. Kyklop, nebo Laminátka jsou raritní kousky, které prvoplánově neslouží/ nemohou sloužit v provozu, nýbrž se jedná o uchování technické památky z dob minulých. Pozn.: Kyklop má označení buď 759, neboo po staru jako T499.0, to, co jste uvedl vy, je kočkopes. O osudech těchto dvou,… Číst vice »

Vtvt

Vždyť jsem napsal, že na Pendolin jsou díly drahé, ale jsou.
Oproti tomu na Kyklopa nic není neboť výrobce už není, takže i motor radši vyměnili za rozsirenejsi

Michal82

že by vlak na Praha-HB-Brno. Čínani by je do 2025 určite stihli vyrobit v požadovanem počtu.

vtvt

200 km/h je minimum pro R9 Praha-HavlBrod-Brno.

Sirius má maximálku 200 km/h

PvvS

160 km/h

vtvt

ajta krajta. Myslel jsem 160 km/h. Díky.

Původní Pražák

Oběť českého školství?

Joe

Pojede vlastní silou nebo bude jako elf RJ tažen loko a vagony s automatickým spřáhlem?

JirkaM

Jen se tak zeptám, absolvoval jste povinnou školní docházku při které je jedna ze základních dovedností k osvojení čtení?

Joe

OK, přehlédl jsem. Se stane.

PepaM

První řádek v prvním odstavci.

bvovka

A kdy vyjede pesa elf pro RegioJet ÚK

Pišta

A ČD mají jednotky na provoz rychlíků z Prahy přes HB do Brna.

Capek

MD ČR požaduje u vozidel na této lince V max 200 km/hod…

ldx

Vždyť ta trať tu rychlost zatím neumožňuje… to by dávalo smysl za 10 let…

PvvS

A ty vozidla by se za 10 let vyhodily ?

EC104

Proč by se vyhazovaly? Se přesunou jinam kde budou vyhovovat, Nebo se prodají dál, jak jednoduché…

zesp

Presne tak. Vzdyt ta 200 je u nas jen z rise pohadek a snu…

ketchup1970

Ta vozidlA a vyhodilA, imho

Pavel Skládaný

Že prý dostanou výjimku a touto rychlostí budou moci jezdit v úseku Golčův Jeníkov-Havlíčkův Brod.

Happy

Stejně to nakonec pojede do Tlumačova…

Vtvt

Takže myslíte že začnou jezdit dle plánu Praha – Olomouc – Bratislava, tj. přes Tlumačov?

Pája

😀😆👍👏👏👏

***** Petr

Jasně 🤣👍

Vtvt

Díky za podporu, náčelníku. Já tušil, že ten pokus o vtip někdo ocení. -:)

František Plášek

Já myslím, že pointa Tlumačova je jinde….

vtvt

jj. Ale proč kazit šotoušům zážitek z focení během zkoušek.

Vrták

Kovošrot ;-)))

František Plášek

Do Kolína je to z okruhu blíž 😉

ketchup1970

u KOlína by překážel milý Sirius.. tady jsou rádi když vyjezdí výlukové omezení jakš takž s 20min sekyry-

Kódl

Pro jakého dopravce bude tedy nakonec jezdit? Děkuji

Vtvt

Když bude dobrá cena tak hádám že pro ŽSSK. Kterým nebude vadit jezdit s dvoukusovou (či třikusovou) sérii, podobně jako v Německu jezdily dva vlaky typu ICE Metropolitan

Operator

No tak to ťažko, jedine že by tie súpravy za dobrú cenu kúpila nejaká na lúke založená firmička/žoska so správnymi kontaktmi a potom ich prenajala štátnej ZSSK za nedobrú cenu. Predsa len na slovensku to inak nepôjde.

vtvt

Tak víme, že ŽSSK provozuje např.:
6x dieslových 840 (na bázi Stadler GTW 2/6)
2x loko Škoda 381.

Čili s malokusovými sériemi se umí odborníci v ŽSSK vypořádat.

Ono o něčem svědčí počet uchazečů v soutěžích ŽSSK, což prý souvisí s malým množstvím poptávané techniky
viz z blogu ředitele ŽSSK na DenníkuN
https://a-static.projektn.sk/2021/09/Snimka-obrazovky-2021-09-24-o-17.04.42.png

Georg

no to vyporadani v praxi vypada jako stavba plotu…

Lukáš Chytil

No jo, ale ty 381 dostali Slováci v podstatě darem, aby se pak mohla jako odvozenina řady schválit 380.

Taky se to spíš ukázalo jako Trojský kůň, protože to víc stojí, než jezdí.

ketchup1970

ty 381 by se hodilo Arabeliným prstenem zmenšit na H0 nebo TT a prodat sběrateli.

ketchup1970

myslíte že jim nevadí dva kusy Škody 109E?

Vtvt

Kdyby to ZSSK vadilo, tak další lokomotivy by ŽSSK sháněli dřív než za 6 let od dodávky 381
https://zdopravy.cz/slovenske-zssk-si-pronajmou-lokomotivy-uspela-dosud-neznama-spolecnost-z-erste-group-2578/

Mates

A zasa omyl milý Axel. Rušne 381 sú viazané na prevádzku v prímestskej doprave kvôli EU fondom, Vectrony boli obstarávané na úplne inú dopravu.

Vtvt

Zkuste si přečíst, na co jsem reagoval. Celé si to přečíst.

Tj. když dorazily lokomotivy 381, tak nebyl problém je provozovat přestože jsou jen ve dvou kusech.

P.S: Pokud jde o lokomotivy u ŽSSK, tak dodávka 381 uvolnila např. loko 363, které předtím dopravovaly osobní vlaky. Čili ŽSSK delší dobu neměli potřebu (či dostatek financí) kupovat další nové loko

Mates

Naopak vždy bol a stále je. Tie geple stoja viac v depe odstavené ako jazdia už od svojho dodania. Stále ale platí čo som napísal.

vtvt

Máte-li pravdu, tak souvisí to s množstvím provozovaných kusů?

Jeřdno

Já bych se nedivil ani ČD.

Tonda Sehnal

Taková nevěsta si ženicha vždycky najde. 😉

Anonymní alkoholik

No, aby to nakonec nedopadlo jako neodebrané Talenty pro ÖBB, které jsou odstavené v Mukranu…

https://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~dieselloks–92-80-~br-1-232-private/1305378/etwas-versperrter-aber-anders-auf-kostenlos.html

Ondra

Škoda, už byl vyšňořený polepama od Leo expressu

mikemp

To se da sundat či přilepit.

Marcel Štancl

kdy to poveze cestující?

Jasper

Až přestaneš psát nesmysly o Arriva vlaky d Německa.

Vtvt

Sirius vs. Stadler Flirt. Škoda že nebyla zveřejněna cena za Sirius.

Náznakem by mohlo být vyjádření člověka z WestBahnu, že za skoro to samé byl CRRC o třetinu levnější než rychlikovy Kiss vyrobeny ve Svycarsku

K.S.

Já bych je sem raději nepouštěl, víte kam jsme se dostali když jsme se rozhodovali podle ceny.

Vtvt

Jakože myslíte že Sirius je tak nekvalitní, že by byl neustále porouchany? A tím by brzdil provoz na kolejích SŽDC?

K.S.

Ne, jakože nechávat diktaturu vliv na ekonomiku u nás se už vymstilo. Navíc se situace změnila a ten stát se začal chovat jinak.

Vtvt

A jak to chcete udělat?

CRRC
– koupil Vossloh včetně průmyslových práv
– pro maďarský MÁV vyvíjí nástupce 810/Bzmot, nebot to nikdo jiný nechce udělat
– modernizuje makedonskou železniční flotilu
– dodává nové tramvaje pro Porto dotované z EU
– v konsorciu s rumunskou Astra Vagoane Calatori nabízí rumunským dopravcům tramvaje, regionální i dálkové vlaky
https://www.eurailpress.de/nachrichten/betrieb-services/detail/news/rumaenien-crrcastra-bestbieter-bei-cfr-vergabe.html

P.S. Astra Calatori – to je ta vagonka, co dělala Astry pro RGJ a předělává vagony od ArenaWays pro RGJ.

Kuba2

To jsou vskutku úctihodný reference. Na Balkáně jsou rádi, že jim vůbec někdo něco na dluh prodá, ale my na tom snad tak špatně nejsme.

ldx

Jako zrovna u vlaku bych se toho nebál… Myslíte, že by z Pekingu na dálky vypli vlaky, kdybychom utužovali vztahy s Taiwanem ??? To je směšné.

xyz

Tak si představte, že na ten Taiwan Čína opravdu nakonec vojensky zaůtočí. Eu zareaguje podobně jako u Ruska a bum náhradní díly i servis atd. v čudu

ketchup1970

naštěstí se dá kanibalizovat a vlak/jednotka nestojí tolik co letadlo.

Paja

No to je sice pěkná úvaha, ale když se zastaví dovoz z Číny, tak budou podstatně větší problémy než nedostatek ND na skoro nové vlaky.
My máme v armádě modernizované tanky, které ale bohužel stojí kvůli nedostatku ND a výrobci řady z nich už zanikly. Není to o Rusku, Číně, to jsou věci co se prostě můžou stát.
A srovnávat to s energetickou závislostí na Rusku je myslím dost nepřesný příměr.

JackBrno

Jako nic proti, ale z číny je v podstatě všechno. Nějaké 3 železniční soupravy navíc jsou proti stávající závislosti na Číně už naprosto bezvýznamné.

Bergham

3 v roce 2022, dalších 5 v roce 2023 atd. atd. Na konci desetiletí tady může být 100 vlaků a budem v …

Paja

A budem tam kde budeme když zkrachuje Škoda Transportation. Ešusy a Pantery bez ND, servisu atd.
V tržním hospodářství máte prostě volatility.

Vojtěch Suchan

Tak ona ta patrová jednotka od CRRC je vyloženě do šroubku okopírovaný kiss. Ten sirius je přecejen trochu jejich konstrukce, hlavně s úplně žalostným podílem np části v krajních vozech.

Leipaer

Čína nestanoví cenu podle reálných nákladů, ale ve jménu konečného vítězství socializmu a porážky zlého západu. Zatímco evropským výrobcům žádný stát prachy nenasype. Pokud se budeme teď dívat jen na cenu, budeme mít v budoucnu velký problém.

noerf

Pokud to projde testy VÚZ a schválí drážní úřad, tak nevidím problém. To, že lze u jednotky vyměnit podvozek za tři dny nikoliv týden (viz. vyjádření pana Bělčíka) vidím jako jistou výhodu. Otázka je kvality zpracování a výdrže materiálů? Na druhou stranu, vzhledem k tomu, že chtějí prorazit v Evropě, tak bych čekal slušnou kvalitu, nikoliv úplný low cost.

MHD

Podobným způsobem nastavuje cenu Pesa, protože je státní.

Vojtěch Suchan

Evropa doslova vymýšlí nesmysly jako DAC a podobně, jen aby se její výrobci co nejvíc nažrali. Proto taky všichni menší výrobci už dávno zkrachovali nebo byli pohlceni :).

K.S.

Nemyslím si že by snaha o zavedení DAC, respektive jednotného spřáhla byla od věci a nesmysl. Vemte si jak těžké vlaky se tahají v USA, Kanadě a ex-SSSR a co se tahá v Evropě. Něco pevnější a potenciálně rychlejšího než šroubovka je třeba.

Petr Šimral

Evropská železniční síť není stavěna na dlouhé a těžké vlaky. A tam, kde DAC smysl mají (například přepravy železné rudy z Rotterdamu do Německa), tak tam už automatická spřáhla mají desítky let.

Granja

To máte pravdu, až na to, že šroubovka, hadice (+ topná spojka) a nárazníky jsou již morálně zastaralé a zvýšení komfortu práce a bezpečnosti u posunu také není zanedbatelnou věcí.

ldx

Dokud to trapné pomalé posunování, závislé na jednotlivých lidech mezi vagony neskončí, tak se nákladní doprava na železnici nikam neposune. Aut.spřáhla (chytrá) jsou naprostá nezbytnost.

Pája

Pořád jde o obrovské investice, přitom je pro dopravce přínos diskutabilní. Navíc je to další zdroj drahých poruch. Nevím, jestli je to obhájitelné.

Lukáš Chytil

A to sunutí a dávání návěstí/pokynů udělá spřáhlo taky samo?

jkjk

V CRRC má opravdu majoritní podíl čínský stát, ale zbylých 40 % akcií se normálně obchoduje na burze. Reálně tam čínský stát žádné peníze nesype, od svého vzniku v roce 2015 CRRC nikdy nebylo ve ztrátě, trvale si drží roční čistý zisk nad 10 mld. CNY (asi 35 mld. CZK).

vbb

Ona podpora může být třeba v dotované ceně energií nebo v nízkých daních. Mít elektřinu za 1 Kč/kWh, to by se to spoustě fabrik konkurovalo…

Vojtech

Toto stalo Leoše krk… popr si kompletně cely business. Mít Kiss, tak jezdil na třetině rychlikovych linek v ČR a válcovat RJ. Takto jen paberkuje a zahraniční partner je jen slabá náplast a nutný exit