Chceme elektrické vlaky, píše Liberecký kraj státu. Jako jediný nemá ani kilometr tratě pod dráty

Jednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky linky L3 na přejezdu v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky linky L3 na přejezdu v Jeřmanicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Podle kraje by z elektrizace železnice profitovala i nákladní doprava.

V české železniční síti má Liberecký kraj jeden smutný unikát. Nemá ani jeden kilometr elektrizovaných tratí. I proto končící (a podle výsledků voleb zřejmě z velké části ve stejném složení i budoucí vedení kraje) vyzvalo Správu železnic, aby začala řešit elektrizaci alespoň části tratí.

Podle mluvčího kraje Filipa Trdly se výzva na přípravu elektrizačních projektů týká především spojení Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Liberec – Zawidów – Zgorzelec / Görlitz. Na seznamu je také propojení Nymburka a Děčína přes Mladou Boleslav a Českou Lípu. „Tento rozsah je využitelný též jako alternativní trasy nákladní dopravy a současně představuje minimální základ k možnému uplatnění dvouzdrojových vozidel v osobní dopravě,“ uvedl Trdla.

Příliš drahé dieselové vlaky

Kraj se cítí poškozen i tím, že současné dotační programy na pořízení nových vozidel vůbec nepočítají s dieselovými pohony, ale elektrickými vlaky. Navíc se neustále zpřísňují emisní normy, konkurence mezi výrobci dieselových vlaků ubývá.

Nová dieselová vozidla nebudou v relativně krátké době vyhovovat legislativním podmínkám. Investice do nových vozidel tímto směrem se nejeví jako účelné. Na situaci reagují i výrobci omezeným vývojem tohoto segmentu. Ceny dieselových vozidel rostou neúměrně kvalitě a vozidlům závislé trakce,“ dodal Trdla. Podle něj nejde na současné infrastruktuře v kraji řešit ani provoz dvouzdrojových vozidel. Jde o vozidla, která kombinují napájení  z trakčního vedení a akumulátoru.

„Dalším palčivým problémem jsou zvýšené provozní náklady nezávislé trakce, na které paradoxně kvůli podprůměrnému stavu infrastruktury Liberecký kraj nadprůměrně doplácí,“ dodal Trdla.

Kraj požaduje elektrizaci i dalších úseků, aby mohl koupit čistě elektrická vozidla. Jde o úseky Liberec – Česká Lípa, Česká Lípa – Rumburk, Frýdlant v Čechách – Nové Město pod Smrkem a Raspenava – Bílý Potok pod Smrkem. „Libereckým krajem očekávaný horizont elektrizace uvedených stávajících tratí je 6-12 let,“ upřesnil Trdla.

Správa železnic zatím ve svých plánech nemá zanesenou elektrizaci žádné tratě v Libereckém kraji. V nedávno schváleném záměru modernizace železniční stanice Turnov se ale už mluví alespoň o tom, že má být připravena na možnou elektrizaci.

Tagy elektrizace Liberecký kraj Správa železnic Top
352 komentářů