Automobilový průmysl Automobily

Český trh s auty 2019: mírný pokles, SUV mají třetinu trhu, motorům kraluje benzín

Škoda Octavia Combi. Foto: Škoda Auto
Škoda Octavia Combi. Foto: Škoda Auto

Prodej nových osobních aut se v loňském roce snížil o 4,4 procenta na 249 915 vozů. Pokles mohl být výrazně větší, statistikami ale výrazně zahýbaly registrace v prosinci, kdy jejich objem meziročně stoupl o téměř 28 %.

Vývoj registrací ovlivnily z velké částí rekordní prodeje v roce 2018, které vyhnalo nahoru zavádění nového způsobu emisního měření WLTP. Kompletní statistiky dnes zveřejnil Svaz dovozců automobilů.

Z první trojice nejprodávanějších značek loni posílila své postavení jen Škoda Auto, jejíž tržní podíl přesáhl již 34 %. Druhé místo uhájil Volkswagen před Hyundai, obě značky ale mírně na trhu ztratily. Dominance Škody je patrná i v žebříčku prodejů podle modelů: 7 z 10 nejprodávanějších aut jsou škodovky.

Tahounem prodejů jsou auta kategorie SUV: jejich podíl už přesáhl v nových registracích 33 %, v prosinci dokonce atakovaly hranici 40 %. V prodejích nadále vedou spalovací motory na naftu či benzín, dohromady mají přes 97 % trhu. Podíl naftových znovu klesal na 27 %. Celkem 72,5 procenta aut nakoupily firmy. V barvách vede stále bílá a šedá barva.

Letos by se mělo v Česku podle odhadu PwC prodat 245 000 osobních aut. Pokles způsobí mírné snížení spotřebitelské důvěry i zavedení emisních limitů pod hrozbou sankcí. Vzrůst by měl zájem o hybridy a elektromobily.

Pořadí podle značek

1. Škoda: 85 895 ks

2. Volkswagen 20 869 ks

3. Hyundai 19 302 ks

4. Dacia14 807 ks

5. Peugeot 11 346 ks

6 . Renault 10 101 ks

7. Toyota 9 893 ks

8. Ford 9 739 ks

9. Kia 9 681 ks

10. Mercedes-Benz 7 322 ks

Pořadí podle modelů

Škoda Octavia 21 663 ks

Škoda Fabia 20 251 ks

Škoda Karoq 9 911 ks

Škoda Rapid 8 858 ks

Hyundai i30 7 540 ks

Škoda Kodiaq – 7 290 ks

Škoda Scala 6 895 ks

Škoda Superb 5 936 ks

Dacia Duster 5 922 ks

Kia Cee´d 4 056 ks

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

Před pár toky se výrobci nabízeli auta „prostorná uvnitř a malá zvenčí“, aby se toho hodně uvezlo a dobře se s tím parkovalo. Dnes je trend nabízet auta, do kterých se toho vejde málo a hůře se s nimi parkuje. Jediným smyslem aut, u kterých je mezi vnějším a vnitřním plechem více vzduchu, by teoreticky mohla být větší bezpečnost, ale nevím o tom, že by se SUV chlubily nějakými lepšími crash testy.

GPGP
Host
GPGP

Měli by udělat 2 kategorie SUV, je fakt že některá menší SUV za 600.000 jsou vevnitř velká jak Fabie 🙁
A malá SUV nemají žádnou přidanou hodnotu kromě velkých kol.
U SUV okolo 1 mil. je to už jiná písnička 🙂

Bubulak
Host
Bubulak

Na ja, jenže co ze střední třídy SUV dneska koupíte pod milion? Možná Kokodáka nebo Tarraco v nějaký horší výbavě, když se budete hodně snažit, tak možná Sorrento nebo Santa Fe. Jinak to jsou všechno buďto jen kompaktní SUV, nebo jdou nad milion.

BoH
Host
BoH

Mrzí mě, že lidem si z nějakého důvodu líbí hnusná SUV a díky tomu je čím dál menší výběr klasických modelů. Ale co nadělám, asi jsem ze staré školy 🙂

michalspina
Host
michalspina

copak hnusná SUV — hlavně škodlivá a nebezpečná pro ty, kdo v nich nesedí.

JindraLne
Host
JindraLne

Tak nebezpečné není primárně auto, ale řidič. Idiot dokáže nadělat pěknou paseku i ve Favoritu.

michalspina
Host
michalspina

ne tak docela: „při srážce dvou aut máte o 28 procent větší „šanci” zemřít, když druhým zúčastněným autem je SUV. Jinými slovy, skoro o třetinu víc lidí umírá v nehodách s SUV než s ostatními vozy, to není rozdíl na hranici statistické chyby.“ Stejně tak na přechodech jsou pro chodce mnohem nebezpečnější SUV. — https://www.autoforum.cz/zajimavosti/data-iihs-ukazuji-proc-stale-vice-lidi-touzi-po-suv-i-proc-je-jini-chteji-zakazat/

dada
Host
dada

rozdil hybnosti a polohy teziste. Pri srazce s nakladakem je ta pravdepodobnost jeste vetsi. Pokud prasti do sebe 2tuny tezky auto a 1 tunu tezky auto. tak to tezsi vyhraje.

Hanzi
Host
Hanzi

Lokomotiva je taky škodlivá a nebezpečná na přejezdu a nejen tam, ty hromady kostí od zvěře v kolejích by mohli vyprávět. Co s tím? Zakážem lokomotivy a SUV?

dada
Host
dada

ne vim v cem jeSUV skodlivejsi nez treba klasickej kombik obdobne velikosti. Neznam nebezpecna auta ale znam spoustu nebezpecnych ridicu. Auto samo od sebe nikomu neublizi. (nebo je to velmi mala pravdepodobnost)

GPGP
Host
GPGP

To buďte rád že jste nežil v roce 1980 , na auta se čekalo i několik let , a když jste chtěl jít pro auto do Tuzexu tak stálo třeba 80.000 kč , tzn. jako dnes 1.2 mil.

svojsin
Host
svojsin

GPGP: Ale kdeže….za socialismu bylo všchno lepší: pivo studenější, tráva zelenější, těch pár rychlíků denně kamkoliv tvořilo lepší dopravu a rychlejší, i když to jelo dýl….
A ten vzduch, když byla inverze a všichni si zatopili uhlím, to bylo tak fajn…kolikrát pamatuju, že i banány se daly sehnat, ale každému soudružka prodala jen do 1,5 kg….všechno bylo prostě lepčejší….

dada
Host
dada

to neni pravda. poku jste ze soudruzkou ze zeleniny pravidelne soulozil , bylo bananu 3 kila.

svojsin
Host
svojsin

dada: To mě na prvním stupni zákl. školy nenapadlo, ani bych nevěděl, o čem píšete 🙂

Sitgestravel
Host
Sitgestravel

Ta inverze je u nas furt. Navic ted je moderni poridit si tepelne cerpadlo a pro jistotu k tomu krb. Prece ten vzduch bideme.kazit aspon trochu, to by bylo, ze?

BoH
Host
BoH

No to je pravda, nicméně to nic nemění na tom, že hnusná SUV čím dál více zamořují trh 🙂

Hanzi
Host
Hanzi

Kdyby nebyla poptávka tak nebude nabídka, zákon trhu

Bubulak
Host
Bubulak

Podle mě je to pomíjivá móda. Ta auta nejsou skoro v ničem lepší. Jediné, co uznám, že se do toho líp nastupuje lidem, co mají problémy se zádama, důchodcům atd. Do terénu se jich 99 % nikdy nepodívá, navíc dneska už to často bývají stejně jen předokolky, horší jízdní vlastnosti, o hodně dražší, jako bonus vyšší spotřeba…

Honza
Host
Honza

Pomíjivá móda to je, ale přes dnes poměrně vysoký standard obyvatel ČR je auto stále bráno jako něco extrovního, a čím větší, tím lepší.

Spravedlnost
Host
Spravedlnost

Tak tak, ja planuji SUV poridit, pak muze BoH prijit a zamavam mu, az mu budu jakozto normalni ridic davat prenost na prechodu. A on u toho muze puknout vzteky, ze ja se vezu v SUV a on ne. 🙂

Bubulak
Host
Bubulak

No ono je to také otázka, co výrobci nabízí. Např. se třemi dětmi je většina standardních aut (a to i relativně velkých kombíků jako je třeba Superb) mimo diskusi, protože tam ty tři dětské sedačky dozadu prostě rozumně nedáte a to ani ne kvůli šířce (ta se od SUV ve stejné třídě zpravidla moc neliší) nýbrž kvůli debilnímu tvaru sedaček a rozmístění zdířek na pásy. Kdyby ty sedačky dělali pořádně, stačila by na to na šířku i Oktávka. Takhle musí takové rodiny buďto do vymírajícího segmentu MPV, SUV (ale i tam to jde jen u některých) anebo předělaných dodávek. Přitom… Číst vice »

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Bubulak:Akorát by mě zajímalo, kolik rodin s 3 dětmi do 12 let si letos kupovalo nové auto? Tipoval bych tak 100.

Bubulak
Host
Bubulak

No třeba já…

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Citroen C4 Grand Picasso. Pohodové, tři sedačky vedle sebe vyzkoušeny, úchyty ISOFIX? Čtvrtou můžete dát dopředu a manželku na nouzové sedačky v kufru 🙂
Cena nových je v pohodě, manželce jsem sehnal ojetinu z Německa tři roky starou, 150 tis., v plné palbě (fakt úplně vše včetně prosklené střechy a kožených sedaček) za 10 000. Ne Kč, ale Euro 🙂

Dalibor
Host
Dalibor

Renault scenic, vzadu 2 sedačky a jeden dospělej v pohodě.

Bubulak
Host
Bubulak

Zrovna Scenic má z nějakého neznámého důvodu použití 3 sedaček ve druhé řadě výslovně zakázáno. U Renaultu jedině Espace.

Bubulak
Host
Bubulak

Jo, jedna z možností. Ale já toho tolik nenajedu tak nechci naftu a současné benzíny PSA moc dobrou pověst nemají.

Gale
Host
Gale

Inu, pokrok.
Ve Scorpiu ’93 vozím vzadu tři sedačky úplně v pohodě. A to to ani není tourneo…

Bubulak
Host
Bubulak

Pokrok se nedá zastavit 🙂

Martin V.
Host
Martin V.

Jo, autosedačky…. Když vyprávím dětem, že době mého mládí se dospělí v autě přepravovali podle počtu sedadel a děti navíc až do maximální celkové hmotnosti, tak si myslí, že si z nich dělám srandu. 🙂

Bubulak
Host
Bubulak

V Trabantu a vzadu bez pásů… Ale zase byl o dost menší provoz a jezdilo se pomaleji. Ale jakákoli bouračka by byla asi konečná…