Automobilový průmysl Automobily

Prodeje aut klesají, jejich ceny ale rostou. Nabídka dieselů klesla o více než pětinu

Autosalón Škoda Auto: Foto: Škoda Auto
Autosalón Škoda Auto: Foto: Škoda Auto

Český trh s novými osobními auty sice už půl roku klesá a obrat je v nenávratnu, auta jsou ale překvapivě čím dál dražší. Zákazníci toužící po autu s pohonem na benzín či naftu mají navíc čím dál menší výběr.

Ukazuje to cenový index, který sestavuje poradenská společnost EY. Podle průzkumu ve druhém čtvrtletí zdražila auta v základní výbavě v meziročním porovnání o 6,6 %, v nejvyšší výbavě pak o 2,5 %

Auta v základním provedení jsou o 24 600 Kč dražší než před rokem. Za poslední čtvrtletí nejméně vybavené varianty sledovaných vozidel zdražily o 7 800 Kč. Navýšení ceny se týká mimo jiné vozidel české automobilky Škoda, která zdražila základní provedení nejprodávanější Octavie, druhou nejprodávanější Fabii a kupříkladu i Kodiaq. Zdražení v rámci modelové péče čeká i Superb modelového roku 2020. Srovnání základních provedení však nehovoří jen o změně ceny.

Z pohledu sledování hladiny základní ceny se často jedná o nemalé zdražení. Zákazník toužící po co nejnižší ceně šťastný nebude, nicméně praxe ukazuje, že takových zákazníků ubývá. Ve skutečnosti cenový posun pro většinu spotřebitelů znamená výhodu v podobě navýšené základní výbavy. Přitom stejně vybavené – v dnešní době už základní – modely by zákazník před rokem koupil dráž,“ uvádí Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie.

Zdražení se týká i například Dacie, která se právě díky ceně dostala na pozici české trojky, v některých měsících i dvojky. Duster a Sandero podražilo o pět tisíc korun. Zlevnění nejlevnějších provedení lze paradoxně pozorovat u prémiových modelů vyšší střední třídy jako je Mercedes-Benz E či BMW řady 5, kdy se jedná o snížení ceny v řádu nižších desítek tisíc Kč.

Podle studie EY je zajímavý i vývoj nabídky vozidel. Ubývá totiž kvůli emisním normám nabídka vozidel s klasickými spalovacími motory. Podle Knapa je to převážně dozvuk loňského nástupu emisních norem WLTP. Počet nabízených variant (dostupná ceníková provedení) poklesl meziročně o 16 %. V případě motorů spalujících benzín český trh zaznamenal pokles o 18 % oproti počátku roku 2018 a 5 % oproti minulému čtvrtletí. Nabídka naftových agregátů oproti loňskému lednu poklesla o 22 %, zůstala však na stejné úrovni v porovnání s minulým čtvrtletím.

„Trend šetření ze strany automobilek i místních zastoupení je patrný z postupného snižování komplexity nabídky. Je to právě komplexita, tedy počet nabízených variant a kombinací, která obecně prodražuje výrobu i vývoj automobilu. Automobilky se pak logicky zaměřují na nabídku, která osloví co nejširší spektrum zákazníků. Z pohledu nižšího počtu motorizací do hry nepochybně neustále vstupuje problematika homologací jednotek, která je časově a finančně dostupná. Z pohledu pestrosti nabídky je to nepochybně škoda, z trhu většinou mizí okrajové agregáty se specifickým charakterem, ovšem bohužel i vyšší spotřebou a emisemi,“ říká Petr Knap.

Jednoznačným trendem trhu pak je navyšování nabídky nízkoemisních vozidel, ať už elektromobilů či plug-in hybridů. Ceny sledovaných elektromobilů převážně rostou, což souvisí s navyšováním kapacity baterií. Výjimku představuje plně elektrický Hyundai Ioniq, který lze oproti začátku roku 2018 koupit o 47 000 Kč levněji.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
PHEV
Host
PHEV

Čo takto sa na tento problém pozrieť inym pohľadom. Vďaka podvodnemu jednaniu niektorých výrobcov sa do popredia dostávajú až extrémne jednostranné ekologické snahy. To, že extenzívny vývoj ľudstva sa podpísal na dnešnom stave planéty je fakt, ale tento vývoj sa nedá zvrátiť tak, sa ráno niekto zobudí a povie si toto je super nápad ako sa presadiť so svojím extrémnym ekologickým nápadom napr. presadím nižšie emisie. Fajn nápad, ale nie komplexné domyslený. Prečo? Lebo sa týka len nových dopravných prostriedkov. No vôbec sa netýka armády, železníc, lodí, nákladných aút… a samozrejme aj starých os.aut. To idete po ceste a stretnete… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Staré domy neplní požadavky současnch tepelně technických norem. Takže nařídíme lidem domy vyměnit, nebo jim je ouřada nařídí seštrotovat, ikdyž je to jejich majetek.

No a protože aktivista netuší o existenci emisních norem pro lodě, tak takové normy neexistují. Proklíná lodě a loupe si banán.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mimochodem, až bude vaše úsporné osobní auto potřebovat 2 deci paliva na tunu a 100 kilometrů, tak se přihlašte. A nebo se to na přepravní výkon smí přepočítat jenom u autobusu, u lodě nikoliv?

Dushan
Host
Dushan

Za postupným růstem cen aut na klasická paliva je podle mě snaha o cenové přiblížení elektromobilům. Pokud se ceny přiblíží, více kupujících bude zvažovat, zda už rovnou nepořídít elektromobil. Právě prodej elektrických aut se stane pro výrobce klíčový.

Hanzi
Host
Hanzi

Tak ono je to logické, trh je vcelku nasycen a při počtu necelých 6 milionů registrovaných automobilů na 10 milionů obyvatel země to vychází i při velmi selských počtech na auto a kousek v každé rodině. Auto není rohlík a každý den se nekupuje a ta vlna obměny vozového parku je vždy taková více rozpoložená do delšího časového horizontu.

Gambleraalkac
Host
Gambleraalkac

Ja to povazuju za ekonomicky pochopitelny. Pri mensim objemu prodeju je na dosazeni stejnyho obratu prave vyssi cena.

Jan Sova
Host
Jan Sova

Ale nejde to do nekonečna. Vyšší cenu pomůže udržet jen marketing, což je záležitost jen silných značek s velkými prodeji. Značky které prodájí jen pár desítek nebo set kusů ročně, si takový luxus (kompenzace poklesu tržeb zdražením výrobku) nemohou dovolit, neboť by riskovali pád poptávky k nule a tím odchod z trhu. Jak víme, tady má domácí automobilka silnou mediální pozici a lidi (spíše firmy) ta auta kupují, i když je to oproti konkurenci předražené. Nůžky už se ale postupně rozevírají a kdo ví kam až to zajde.

Gambleraalkac
Host
Gambleraalkac

Tak je pravda, ze menit mi auto kazdy tri roky kdyz najedu 5000 rocne povazuju od firmy za zbytecnej luxus, ale souhlasim, ze takove chovani pomaha nasi automobilce a tim nasi ekonomice.

Frantisek
Host
Frantisek

To je právě taková ta s odpuštěním hloupá mantra, že nadměrná spotřeba něčemu pomáhá. V důsledku pak zase musí někdo zaplatit ty škody, a ten někdo jsme v zásadě my všichni. Hospodářství by se nemělo orientovat jediným směrem, stává se pak příliš závislým a citlivým.

Gambleraalkac
Host
Gambleraalkac

Spotreba je motorem ekonomiky. Zil jsem v Turecku. Erdogan nechal extremne snizit urokovy sazby a HDP raketove vystrelilo nahoru.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A znáte povídku o rozbitém okně? Víte, jak by se nastartovala ekonomika, kdyby klučina to okno rozbíjel každý týden? Kdyby porozbíjel každoročně všechna okna ve městě?
Čtěte Bastiata!

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Zrovna tyhle malé značky (pár set kusů ročně) si můžou zdražení klidně dovolit. Že by si někdo rozmyslel Ferrari, protože je to 1 % dražší než loni? Nekoupil Kaipana, protože stojí o 20.000 Kč víc?

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll