Dceřiná firma Českých drah ČD – Informační Systémy (ČD-IS) koupila loni v závěru roku od insolvenčního správce UniControls společnost UniControls-Tramex, která se zabývá například výrobou informačních systémů pro cestující nebo elektronických rychloměrů. Za společnost s obratem 42 milionů korun v roce 2019 zaplatila 15 milionů korun.
Transakce vyplývá z výroční zprávy Českých drah, firma ji nijak aktivně nekomunikovala. K ovládnutí sta procent ve firmě došlo 18. prosince. Podle zprávy chtěly ČD-IS transakcí posílit pozice na trhu dopravní telemetrie. „Nákup je součástí dlouhodobé strategie Skupiny ČD zajišťovat si klíčové služby prostřednictvím vlastních společností,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
ČD firmu přejmenovaly na Tramex Rail. Společnost je dodavatelem komponent pro systémy železničních kolejových vozidel a jejich náhradních dílů. „Konkrétně se jedná o subdodávky informačních systémů pro cestující (vlakový rozhlas, informační LED tabule atd.), elektronické rychloměry pro vybavení trakčních vozidel a další HW produkty. Tyto komponenty jsou součástí vybavení železničních kolejových vozidel také u ČD,“ řekl Joklík. Firma si podle něj chtěla nákupem zajistit dodávky těchto dílů i do budoucna.
České dráhy o transakci dosud nijak veřejně neinformovaly. „O nákupu jednala ČD-IS s insolvenčním správcem delší dobu a vzhledem k tomu, že šlo o obchodní jednání s cílem dosáhnout nejvýhodnější ceny akvizice, byly informace standardně sdíleny na úrovni orgánů společností ČD a ČD-IS,“ dodal Joklík.
UniControls-Tramex patřil stoprocentně společnosti UniControls, která skončila v insolvenci. Na postu technického ředitele v této společnosti v minulosti působil Václav Nebeský, který se loni na podzim stal předsedou představenstva Českých drah. „O střet zájmů rozhodně nejde. ČD-IS společnost Tramex odkoupila v době, kdy společnost UniControls byla již několik měsíců v insolvenci, a tedy plně ovládaná soudem ustanoveným insolvenčním správcem,“ dodal Joklík.
Teď už jenom potichu a levně koupit samotné UC, jelikož informační tabule bez komunikačního a ovládacího HW jim jsou momentálně k ničemu, takže nějakou spolupráci budou jistě potřebovat dokud si nevyvinou něco svého. Uvidíme, snad se brzy dočkáme jak skončí osud samotného UC. Hlavně by mohli za obdržené peníze z prodeje Tramexu konečně vyplatit dlužné mzdy bývalým zaměstnancům!
Vzhledem k tomu, že na některém ešusu jezdí tabule MSV, které se „naučily“ protokol Unicontrols, tak předpokládám, že i jiný ovládací počítač bude umět vygenerovat protokol Unicontrols a teda bude moci ovládat tabule jak staré, tak nové.
No hlavně tahle firma byla i producentem řídícího systému některých lokomotiv. Takže pokud zůstalo know-how ve firmě, může to výrazně zjednodušit cestu k úpravám řídících systémů vozidel, které teď nebyly možné. Nějaké ledkové panely asi nejsou nijak podstatné…
Tramex žádné ŘS nedělal, ty dělal mateřský UC.
Kdepak, žádný modernismus a lá Rakousko. LCD, fuj. Nějaké obrazovky. To cestující nechce. Pěkně blikající panel z devadesátek. Tak je to správné a tak to máme rádi!
Zlaté LED displeje, na kterých je z jakékoliv vzdálenosti vše kontrastně čitelné, na LCD není čitelné nic pokud nestojí do 2-3 metrů vzdálenosti a ještě to svítí do obličeje.
jde o kontrast a čitelnost.
Raději retro zřetelné a čitelné, než supermodernu, kterou nepřečtu..
Přesně! Navíc na tom vymýšlení vymyšleného se dá skvěle vydělat!
Zajimave. Nebylo Unicontrol vytunelovano asi pred 5 lety? A najednou koupe… asi levna. Zajimave.
ne… konec nastal na konci 2018
Doufám že dělají i modernější design a technologie než je ta odpudivost na obrázku…
No já nevím, ale na takové tabuli může být vše, co potřebuji vědět a zároveň si nepamatuji, že bych tabuli tohoto typu viděl někdy zaseklou s chybovou hláškou, což se čas od času stává u obrazovek… Na obrazovkách je taky často písmo tak malé, že je na delší vzdálenost již nečitelné…takže pokud to bude vysoce provozně spolehlivé a bude na tom dobře vidět vše podstatné z větší části vozu, proč ne 🙂 Přeci jenom, jde hlavně o informace, design je až druhořadý…pěkně vypadající panel leč s nečitelnými údaji by byl k ničemu.
https://images.app.goo.gl/QUad5dSPQREXb4se8
tohle je ukázkový příklad jak by to mohlo ve 21. století vypadat… a netřeba pro takový příklad chodit daleko, je to z Rakouska…
Tak to jsou Railjety. Podobné displeje jsou i v českých.
Neni treba chodit do Rakouska. U nas takove veci jsou prece taky.
Ano, je. Ale taky si vezměte kolik těch monitorů ve voze musí být, aby byly vůbec čitelné pro cestující…a taky na nich občas běží reklamy.
O zasekle, polovicni nebo jinak zmatecne hlasky doporucuji nadrazi v Chebu. Pred rekonstrukci tak pro rekonstrukci a kompletni vymene info systemu je stale na kazdonedim poradku 😀 . Jak to delaji netusim.
Tak proto sme na nádražních tabulích z roku 2012 „vi děli kva litně formatované upozor nění o COVID19“
Hmm, tak to redakční systém trochu zmršil 🙁 Ty mezery uprostřed slov mají být podstatně širší.
To, že je na obrazovce malé písmo není chyba obrazovky. Ani papíru. V tom se shodneme. Ovšem i jiné technologie mají své problémy. Například nápis LHO_KA _AD BE__OU. Na každé písmeno jedna skleněná podsvícená plocha. Už víc jak 5 roků nikdo nevyměil prasklou žárovku/zářivku v písmenu T, N, Č a V. Jedno z nich nesvítí snad už 15 let.
V rychlících do Chebu přes Ústí nad Labem i Plzeň bývá LED proužek velmi často mimo provoz, nebo ukazuje „rozsypaný čaj“. Velmi dobrou zkušenost mám s LCD monitory u SBB. V Rakousku mívám u jednoho typu používaném v patrových příměstských vlacích ve slunku na LCD monitoru cokoliv přečíst, jak se leskne.
Zrejme nejste z Prahy, ze? Protoze takovy cedule muzou bejt nakrasne zasekly a uplne na houby uplne stejne, jako nejakej monitor. Zkusenosti z denniho dojizdeni MHD.
Co je na tom obrázku odpudivé? Je tam vše potřebné, krásně čitelné odkudkoliv a neagresivně zapadající do interiéru. A teď si to srovnejme s tímto „moderním“ řešením… https://bit.ly/2zXDkw5
Jojo, krásný obrázek 🙂
Tak ona za to ta obrazovka nemůže, vše to je jen o tom co tam kdo „naprogramuje“. Stačilo by mnohonásobně zvětšit písmo, zvolit příjemnější a méně do očí bijící pozadí a může se to v klidu vyrovnat led panelům jako je uvedený v článku…
Ukázková malá domů, jen co je pravda. Daňoví poplatníci nad takovými transakcemi jásají. Jen tak dál!
Nemyslím si. Poruchovost některých infosystémů je až trestuhodná (infotabule 471 atd.), stávající systémy nejsou mezi sebou kompatibilní (ŘV 80-30 atd.), či je možné IS dále rozvíjet (on-line místenkování atd.) Tímto krokem se to může vše dotáhnout do cílového stavu dokonalosti pružněji a za podstatně menších výdajů. Za mě 👍
Sem nevěděl Toníku, že i po tak dlouhé době u ČD, jsi stále a úžasně optimistický. Jak to děláš? 🙂
Neřeším anonyma.
Haha. Jak znam schopnosti UniControls i interniho vyvoje CD (a vlastne i toho objednavaneho externiho), tak o schopnosti vytvorit neco mezi sebou kompatibilniho naprosto pochybuji. Zatim se dlouhodobe dari presny opak.
Nebo pro to, že ví jak to uvnitř funguje a nákup v insolvenci může být výhodný. Spíše se nabízí otázka, jak to že zkrachovala když měla takto velkého zákazníka.
Unicontrols – Tramex nezkrachoval, zkrachoval jeho majitel.