egoe-plus
Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy potichu koupily firmu na LED tabule do vlaků. Dříve patřila firmě, ve které působil šéf ČD

Informační panel pro cestující z produkce Tramex Rail. Foto: Tramex Rail
Informační panel pro cestující z produkce Tramex Rail. Foto: Tramex Rail

Dceřiná firma Českých drah ČD – Informační Systémy (ČD-IS) koupila loni v závěru roku od insolvenčního správce UniControls společnost UniControls-Tramex, která se zabývá například výrobou informačních systémů pro cestující nebo elektronických rychloměrů. Za společnost s obratem 42 milionů korun v roce 2019 zaplatila 15 milionů korun.

Transakce vyplývá z výroční zprávy Českých drah, firma ji nijak aktivně nekomunikovala. K ovládnutí sta procent ve firmě došlo 18. prosince. Podle zprávy chtěly ČD-IS transakcí posílit pozice na trhu dopravní telemetrie. „Nákup je součástí dlouhodobé strategie Skupiny ČD zajišťovat si klíčové služby prostřednictvím vlastních společností,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

ČD firmu přejmenovaly na Tramex Rail. Společnost je dodavatelem komponent pro systémy železničních kolejových vozidel a jejich náhradních dílů. „Konkrétně se jedná o subdodávky informačních systémů pro cestující (vlakový rozhlas, informační LED tabule atd.), elektronické rychloměry pro vybavení trakčních vozidel a další HW produkty. Tyto komponenty jsou součástí vybavení železničních kolejových vozidel také u ČD,“ řekl Joklík. Firma si podle něj chtěla nákupem zajistit dodávky těchto dílů i do budoucna.

České dráhy o transakci dosud nijak veřejně neinformovaly. „O nákupu jednala ČD-IS s insolvenčním správcem delší dobu a vzhledem k tomu, že šlo o obchodní jednání s cílem dosáhnout nejvýhodnější ceny akvizice, byly informace standardně sdíleny na úrovni orgánů společností ČD a ČD-IS,“ dodal Joklík.

UniControls-Tramex patřil stoprocentně společnosti UniControls, která skončila v insolvenci. Na postu technického ředitele v této společnosti v minulosti působil Václav Nebeský, který se loni na podzim stal předsedou představenstva Českých drah. „O střet zájmů rozhodně nejde. ČD-IS společnost Tramex odkoupila v době, kdy společnost UniControls byla již několik měsíců v insolvenci, a tedy plně ovládaná soudem ustanoveným insolvenčním správcem,“ dodal Joklík.

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
UC insider 2

Teď už jenom potichu a levně koupit samotné UC, jelikož informační tabule bez komunikačního a ovládacího HW jim jsou momentálně k ničemu, takže nějakou spolupráci budou jistě potřebovat dokud si nevyvinou něco svého. Uvidíme, snad se brzy dočkáme jak skončí osud samotného UC. Hlavně by mohli za obdržené peníze z prodeje Tramexu konečně vyplatit dlužné mzdy bývalým zaměstnancům!

Vbb

Vzhledem k tomu, že na některém ešusu jezdí tabule MSV, které se „naučily“ protokol Unicontrols, tak předpokládám, že i jiný ovládací počítač bude umět vygenerovat protokol Unicontrols a teda bude moci ovládat tabule jak staré, tak nové.

Martin H.

No hlavně tahle firma byla i producentem řídícího systému některých lokomotiv. Takže pokud zůstalo know-how ve firmě, může to výrazně zjednodušit cestu k úpravám řídících systémů vozidel, které teď nebyly možné. Nějaké ledkové panely asi nejsou nijak podstatné…

Hajnej

Tramex žádné ŘS nedělal, ty dělal mateřský UC.

Luděk S.

Kdepak, žádný modernismus a lá Rakousko. LCD, fuj. Nějaké obrazovky. To cestující nechce. Pěkně blikající panel z devadesátek. Tak je to správné a tak to máme rádi!

Miloň

Zlaté LED displeje, na kterých je z jakékoliv vzdálenosti vše kontrastně čitelné, na LCD není čitelné nic pokud nestojí do 2-3 metrů vzdálenosti a ještě to svítí do obličeje.

Dalibor

jde o kontrast a čitelnost.
Raději retro zřetelné a čitelné, než supermodernu, kterou nepřečtu..

Luděk S.

Přesně! Navíc na tom vymýšlení vymyšleného se dá skvěle vydělat!

Honza

Zajimave. Nebylo Unicontrol vytunelovano asi pred 5 lety? A najednou koupe… asi levna. Zajimave.

UC insider

ne… konec nastal na konci 2018

Petr

Doufám že dělají i modernější design a technologie než je ta odpudivost na obrázku…

M H

No já nevím, ale na takové tabuli může být vše, co potřebuji vědět a zároveň si nepamatuji, že bych tabuli tohoto typu viděl někdy zaseklou s chybovou hláškou, což se čas od času stává u obrazovek… Na obrazovkách je taky často písmo tak malé, že je na delší vzdálenost již nečitelné…takže pokud to bude vysoce provozně spolehlivé a bude na tom dobře vidět vše podstatné z větší části vozu, proč ne 🙂 Přeci jenom, jde hlavně o informace, design je až druhořadý…pěkně vypadající panel leč s nečitelnými údaji by byl k ničemu.

PetrM

https://images.app.goo.gl/QUad5dSPQREXb4se8

tohle je ukázkový příklad jak by to mohlo ve 21. století vypadat… a netřeba pro takový příklad chodit daleko, je to z Rakouska…

Jakub

Tak to jsou Railjety. Podobné displeje jsou i v českých.

Bespi

Neni treba chodit do Rakouska. U nas takove veci jsou prece taky.

M H

Ano, je. Ale taky si vezměte kolik těch monitorů ve voze musí být, aby byly vůbec čitelné pro cestující…a taky na nich občas běží reklamy.

Bespi

O zasekle, polovicni nebo jinak zmatecne hlasky doporucuji nadrazi v Chebu. Pred rekonstrukci tak pro rekonstrukci a kompletni vymene info systemu je stale na kazdonedim poradku 😀 . Jak to delaji netusim.

Pezos

Tak proto sme na nádražních tabulích z roku 2012 „vi děli kva litně formatované upozor nění o COVID19“

Pezos

Hmm, tak to redakční systém trochu zmršil 🙁 Ty mezery uprostřed slov mají být podstatně širší.

Jiří Kocurek

To, že je na obrazovce malé písmo není chyba obrazovky. Ani papíru. V tom se shodneme. Ovšem i jiné technologie mají své problémy. Například nápis LHO_KA _AD BE__OU. Na každé písmeno jedna skleněná podsvícená plocha. Už víc jak 5 roků nikdo nevyměil prasklou žárovku/zářivku v písmenu T, N, Č a V. Jedno z nich nesvítí snad už 15 let.

LiborV

V rychlících do Chebu přes Ústí nad Labem i Plzeň bývá LED proužek velmi často mimo provoz, nebo ukazuje „rozsypaný čaj“. Velmi dobrou zkušenost mám s LCD monitory u SBB. V Rakousku mívám u jednoho typu používaném v patrových příměstských vlacích ve slunku na LCD monitoru cokoliv přečíst, jak se leskne.

O.K.

Zrejme nejste z Prahy, ze? Protoze takovy cedule muzou bejt nakrasne zasekly a uplne na houby uplne stejne, jako nejakej monitor. Zkusenosti z denniho dojizdeni MHD.

Miloň

Co je na tom obrázku odpudivé? Je tam vše potřebné, krásně čitelné odkudkoliv a neagresivně zapadající do interiéru. A teď si to srovnejme s tímto „moderním“ řešením… https://bit.ly/2zXDkw5

M H

Jojo, krásný obrázek 🙂

Meny

Tak ona za to ta obrazovka nemůže, vše to je jen o tom co tam kdo „naprogramuje“. Stačilo by mnohonásobně zvětšit písmo, zvolit příjemnější a méně do očí bijící pozadí a může se to v klidu vyrovnat led panelům jako je uvedený v článku…

Xapadlo

Ukázková malá domů, jen co je pravda. Daňoví poplatníci nad takovými transakcemi jásají. Jen tak dál!

Tonda Sehnal

Nemyslím si. Poruchovost některých infosystémů je až trestuhodná (infotabule 471 atd.), stávající systémy nejsou mezi sebou kompatibilní (ŘV 80-30 atd.), či je možné IS dále rozvíjet (on-line místenkování atd.) Tímto krokem se to může vše dotáhnout do cílového stavu dokonalosti pružněji a za podstatně menších výdajů. Za mě 👍

Původní varák

Sem nevěděl Toníku, že i po tak dlouhé době u ČD, jsi stále a úžasně optimistický. Jak to děláš? 🙂

Tonda Sehnal

Neřeším anonyma.

Bespi

Haha. Jak znam schopnosti UniControls i interniho vyvoje CD (a vlastne i toho objednavaneho externiho), tak o schopnosti vytvorit neco mezi sebou kompatibilniho naprosto pochybuji. Zatim se dlouhodobe dari presny opak.

Filias

Nebo pro to, že ví jak to uvnitř funguje a nákup v insolvenci může být výhodný. Spíše se nabízí otázka, jak to že zkrachovala když měla takto velkého zákazníka.