České dráhy po letech vybraly výrobce nových motorových jednotek. Až 160 jich dodá polská Pesa

Nové jednotky Pesa pro České dráhy. Foto: ČDNové jednotky Pesa pro České dráhy. Foto: ČD

Pesa v soutěži porazila svého polského rivala Newag.

Cestující na tuzemských neelektrifikovaných tratích čeká v příštích letech výrazně pohodlnější svezení. České dráhy dnes oznámily, že u polské Pesy nakoupí v příštích osmi letech až 160 motorových jednotek. Vítězství Pesy oznámil dopravce na twitteru.

Rámcová smlouva počítá s dodávkou až 160 jednotek, ČD zatím závazně objednaly 33 vozidel. Pesa v soutěži porazila své krajany, výrobce Newag. Španělský CAF byl z hodnocení vyřazen pro nesplnění podmínek.

Pro České dráhy jde o první kontrakt na nové motorové jednotky po deseti letech. České dráhy už ustoupily od modelu soutěžení vlaků po menších částech a jdou cestou velkých rámcových smluv.

„Je nutné držet naše slovo dané krajům a Praze a postupně nahradit vozidla, do nichž už kupříkladu nelze instalovat evropský zabezpečovač ETCS a dávno nevyhovují současným nárokům zákazníků na komfort cestování,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik. „Nahradíme je moderními vlaky, které pomohou motivovat veřejnost k častějšímu využívání železniční dopravy. Za prvních 33 jednotek zaplatíme bezmála 3 miliardy korun,“ dodal. Přesnou cenu ČD neuvedly, při třech miliardách za 33 jednotek vychází jedna jednotka na 90 milionů korun, celá rámcová smlouva pak na 14,5 miliardy korun.

Dopravce předchozí pokusy zrušil loni v létě, stejně tak tendr na dodávky motoráků pro trať Praha – Kladno. Místo toho šly České dráhy cestou nákupu použitých vozidel z Německa. Koupily takto například motorové vozy Stadler RS1 nebo jednotky Stadler GTW.

První jednotky v roce 2023

Vlaky budou mít světlý a prostorný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými sedačkami, Wi-Fi, elektrické zásuvky 230 V s nabíjecím USB portem 5 V pro napájení drobné elektroniky nebo moderní audiovizuální informační systém s LCD monitory, který je bude informovat o průběhu jízdy a také o případných mimořádnostech na trase. Jednotky poskytnou dostatek místa pro přepravu osob na invalidním vozíku a budou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu. Dostatečnou kapacitu budou mít také úložné prostory pro zavazadla včetně univerzálního prostoru pro kočárky, jízdní kola nebo zvlášť objemná zavazadla. Toalety budou mít uzavřený systém, budou vybaveny sklopným přebalovacím pultem.

První jednotky mají jezdit na tratích ve Středočeském, Pardubickém a Jihočeském kraji a na Vysočině a v Praze. „Objeví se v jízdním řádu tak, jak začnou přicházet z výroby v období jízdního řádu 2023 a dále,“ říká Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod. „Nová vozidla jsou vybavena nejmodernějšími nízkoemisními motory fáze V a mnoha dalšími technickými inovacemi, přičemž se jedná o ekologicky šetrné motorové jednotky, díky čemuž splňují a překračují nejnáročnější evropské normy,“ doplňuje generální ředitel PESA Bydgoszcz SA Krzysztof Zdziarski.

Smlouva s Pesou je na osm let. České dráhy nasadí motoráky v regionální dopravě. Dosud mají České dráhy celkem 31 jednotek Pesa 844. Nové jednotky budou jejich nástupcem.

Pro Pesu jde o druhou velkou zakázku v Česku za poslední roky. RegioJetu má dodat do prosince nové elektrické jednotky pro provoz v Ústeckém kraji.

 

Tagy České dráhy DMU120 pesa Top
428 komentářů