České dráhy odepsaly další miliardu za lokomotivy 380, po roce 2025 je vyřadí
Lokomotiva řady 380 na zkušebním okruhu ve Velimi. Foto: České dráhy
České dráhy nyní ocenily lokomotivu na 45–50 milionů korun.
České dráhy nyní ocenily lokomotivu na 45–50 milionů korun.
Za mě je 380 pořád lepší než šroty typu Vectron, Traxx a Taurus já bych do nich to ETCS dal i za tuhle cenu a neprodával bych je
Klidně do nich ETCS dejte, když na to máte.
Vtipné jak jiné stroje z 60? let vozí nevím kolika vozové nákladní vlaky.. Pro čd. 15 vozové? A tohle z 2012 budou vyřazovat?
To by je muselo mít Cargo.. A i to si radši objednalo zahraniční stroje. Asi vědí proč..
No moc prima obchod! Takové drahé stroje, patálie v Rakousku při zkouškách, čtyřleté zpoždění dodávek a nakonec snad vyřazení. A staré Krysy ETCS maji?! Nebo do nich nejsou tak drahé? Ty už jezdí 40 let. Chápu, že je na pováženou, když jen opatření nějakého povinného doplňků stojí skoro tolik jako nová lokomotiva.A v těchto nových bude ETCS zadarmo? Ta cena se někde projeví. A zase za miliardu vyhozenou z našich daní není nikdo odpovědný, že?
Krysy ETCS nemají a mít nebudou. Potkani ETCS mají, ale jen L1, takže s tím do ČR po roce 2025 taky nebudou moci.
Cena je daná situací na trhu. Kdyby si ČD objednaly montáž před třeba 8 lety, mohly to mít za podstatně menší cenu.
Mrzí mě osud této lokomotivy. Poslední roky se jim věnovalo opravdu mnoho péče a dneska jsou ve vrcholové životní formě. Fungují a jejich spolehlivost snese přímé srovnání se 193.
A když už lokomotiva funguje jak má, tak není vpravdě rozumné se jich zbavovat. Buď jak buď, stále je to soudobá moderní lokomotiva s rychlostí 200 km/h. Rychlostí, na kterou ještě před nedávnem panoval v Evropě monopol jednoho výrobce, nyní se buduje duopol. Škoda…
Stresy okolo ETCS může přečkat na nějaké lokální trati a až povyk opadne, jistě opadne i cena za instalaci. Dostatek práce pro takové mašiny bude vždycky.
V Německu se vyráběly DB102 někdy od 1984.. A více výrobců.
Rádio Jerevan upřesňuje, že DB102 se vyráběly v Česku někdy od 2014. A jeden výrobce.
Potíž je v tom, kde takovou „lokální“ trať sehnat, aby na ni 380 měla přechodnost, využila aspoň nějak svoje schopnosti a nemusela při tom zajíždět nikam, kde bude ETCS ve výhradním provozu. Napadá vás něco použitelného i po roce 2027?
Ústí – Cheb, Plzeň – Cheb? Možná někde na jihu?
Plzeň Cheb plně pod etcs, Ústí minimálně uzel taky..
Jak jsou na tom ty další kusy. 109e2 a E3? Ty šlapou dobře?
Na Slovensku se jedna kanibalizuje na úkor druhé. V Německu jezdí. Máme v plánu tam s kolegy vyrazit a zeptat se kolegů na spokojenost s nimi.
Nerozumím postoji výrobce, že tu lokomotivu nechá takhle padnout. Myslím si, že by Škodovka měla požadovat za montáž ETCS symbolickou cenu, Zaplaceno za to už dostala přece v té pokutě, kterou vysoudila. Kdybych byl majitel Škodovky, tak by mne hrozně štvalo, že někdo pořád kope do výrobků, které produkují. A není to ani dobrá reklama pro továrnu
Bylo by to moc hezké, kdyby se na to výrobce nevykašlal. Jenže příapdné přestavbě moc nevěřím, natož aby je Škodovka pak nabízela k pronájmu jako to dělá RailPool.
A proč byste to jako majitel dělal, když si stejně ČD tak jako tak od Škody kupují výrobky?
Jenže mimo ČD to už s prodejem vlaků tak růžové není, to je dost nestabilní situace.
Mimo ČD – Slovensko, Estonsko, Lotyšsko, JMK. Jestli něco není růžové, pak to, že Škodovka pomalu nestačí vyrábět.
Existuje někde v “blízkém” okolí železnice, pro kterou by bylo využití bez ects? Makedonie? Černá Hora? Srbsko? Tohle je lokomotiva pro hlavní tratě, nechat ji šmrdlat někde přetahy v přístavu nebo třeba uhlí v obrenovaci je dost pitomé a na Lipence nebo Bechyňce nemá přechodnost.
No to bude složité. ETCS se mění v Sauronův prsten a postupně ovládá celý svět, tedy krom samotného Mordoru.
en. wikipedia. org/wiki/European_Train_Control_System#Deployment
www. spravazeleznic. cz/digitalizace/etcs
Takto to vidím snad jenom na to je střelit Amtraku, třeba to Američani smění za tanky a BVP… No dobře možná spíš Bosna a Srbsko, nebo Egypt. Možná kdyby hodně chtěla Ukrajina měnit rozchod a mohlo by se do EU zajíždět bez ETCS, tak Ukrajině, ale nevím jestli by nám za to i přes zbytek pomoci nevyhlásila válku 😉
Co by s tím Amtrak dělal, posunoval? Neodpovídá to jejich pevnostním požadavkům na traťvou lokomotivu.
Zbývá opravdu jen ta Ukrajina (a ti nám vyhlásí válku) a nebo balkán (a ti nám za to vyhlásí válku zcela určitě).
To jakože Amtrak požaduje na lokomotivách kanóny? Jsem nevěděl že je tam ta situace tak zlá. Nestačilo by k tomu přibalit BRENy pro vlakovou četu? 😀
Právě požadavky na pevnost způsobují, že všechny americké lokomotivy vypadají spíš jak tank 😉
Na druhou stranu kineticka energie prumerneho nakladniho vlaku s peti lokomotivami v cele a 50 vagony v zavesu jedouci klidne krokem se neda treba s takovou 810 v plne rychlosti vubec srovnat… to pak opravdu potrebujete dlabany ingot aby mel nekdo aspon mluvit o sanci na preziti
Áno. Na Slovensku… Máme 2x 381 ale máme aj 951 xxx-x, ktoré sa každú noc spája/rozpaja analógové 263 xxx-x(iný počet km do servisu)… Ja to vidím tak, že získame poslednú upgrade 380 xxx-x(údajne v najlepších rokoch… ) a popritom sa môžu 951 xxx-x oslobodiť (dobanie plnej RDST, upgrade softvéru na komunikáciu s 380xxx-x) … Digital/Digital a nie Digital/Analog…
jako šotouš tyto lokomotivy mám rád nevím co je na nich špatného.Že nemají ETCS ?
Po technické stránce se tyto lokomotivy prostě nepovedly. Stejně jako v minulosti řady 725, 726, 730, 735, T478.0, T465.0. 860, 470 aj. Některé se sice dočkaly početné sériové výroby, ale po + – 20. letech došlo k jejich vyřazení a ani o odporodej nebyl ze strany potenciálních zájemců velký zájem. Jiné zůstaly jen u prototypů, či ověřovacích sériií.
Z lokomotivy 380 mám dojem, že ji projektovali lidé, kteří v životě nic takového nedělali .
Otočím otázku: Kdo něco takového v ČR dělal?
konrétně v čem?
Třeba uspořádání ovládacích prvků na pultu, 2 sběrače, ostatní svět u vícesystém. lok 4, stanoviště, kde se ani neotočíte, při vstupu do strojovny posunout křeslo dopředu. malé rozvory kol v podvozku(vrtění) a tak dál a tak dál.
A proč jsou na střeše 4 sběrače vůbec víte? 380 s jejím (původním) určením 4 sběrače nepotřebuje.
Požadavek na jiné obložení ližiny na různých systémech u jiných železničních správ.
No vidíte. Po 380 její zadavatel nechtěl, aby jezdila v Itálii či Slovinsku (užší ližina) a Faiveley říkal, že jeho obložení je univerzální. Tak na co 4 sběrače?
Škoda, že se to nedozvěděl Siemens. Mohl ušetřit. Proč Taurus i Vectron používají na ss a st systém jiný sběrač?
A.. odborník.na 730 mám něco odjezdeno a jediné co mi vadí je výhled ze stanoviště..jinak celkem dobrá mašina .co je špatného na 860 nebo 470?
O tom asi svědčí délka a pravidelnost provozu..
470 – koroze spojů plechů, problémy s podvozky, slabé brzdy
860 – motor, který bačové nahnaní z kopců Fatry do ZŤS Martin nezapomněli „vylepšit“ tuzemskými díly a ještě mu frajersky vůči francouzskému originálu zvýšit výkon, koneckonců tam domrvili cokoliv co v té továrně kdy vyrobili, počínajíc lokomotivami a končíc Zetory 162xx (kde, když jim vozili díly a složené podcelky z Brna, tak aspoň fest domrvili elektroinstalaci).
Navrhuji jejich umístění do muzea. Jako pomník hlouposti, neschopnosti, arogance, vychc**nosti a úpadku kdysi slavného výrobce…
Smůla že byly vyvíjeny a následně vyráběny v době kdy probíhal ve Škodovce proces privatizace a koneční vlastnící se všemožně měnili. Tou dobou také odcházeli letití inženýři. Někteří ke konkurenci, jiní do důchodu.
Pomníkem úpadku byl měl být Bastard (řada 371). „Zátopek“ je spíš pokus o let na Měsíc, který se nepovedl.
Skončil srážkou s Marsem? 😉
Na Bastardech jsem jezdil cca 15 let a považuji je z hlediska obsluhy (hluk, průvan, drncání na nerovnostech, vedro v létě apod.) za nejzdařilejší lokomotavu socialistické konstrukce. Mohl jsem porovnat se všemi SS a dvousystémovými lok mimo Dvojiček a trojkových šestikol.
jsou lepší než 263? Nebo jsou pohodlím obsluhy srovnatelné?
Nikdy jsem nejel s 263, mám stejnosm. a dvouproudovky, takže se mohu jen domýšlet. Skříň i podvozky budou stejné. Na Bastardu nejsou slyšet žádné frekvence díky odporové regulaci. Myslím, že 263 bude kňučet různými frekvencemi, jako třeba Peršing, nebo 363. Ale to jen hádám.
263 právě nekňučí vůbec, protože má řízené usměrňovače (rozvinutý polořízený můstek). Další výhodou je individuální řízení motorů (každý motor má svůj vlastní kotevní usměrňovač).
Aha, to jsem nevěděl. Tak to bude lepší, než Bastard, jistě má AVV, BSE atd. Jak jsem psal, nikdy jsem se s ní nesetkal. Třeba na Plecháči i Laminu jsem jel na seznání, ale 263 nikdy.
Bez ETCS, kde by se s elektrickou lokomotivou dalo jezdit bez ETCS?
Do roku 2030 prakticky všude mimo ČR. Pak už snad jen někde na Balkáně…
Takže teoreticky celé Německo?
Začínají s tím i v Austrálii, na Novém Zélandě, v Indii, v pětici států Arabského poloostrova, v Indonésii, Brazílii, Chile…
Minimálně 10 členů EU v tento moment nemá pevně stanovený termín vyřazení svého národního vlakového zabezpečovače z provozu a výhradní provoz ETCS – namátkou Španělsko, Portugalsko, Francie, Německo, Maďarsko, Bulharsko, Velká Británie….
No ale budou váhat ještě min. 20 let, aby se ten kšeft vyplatil?
Vlastně by to šlo zkusit formou pronájmu. Třeba pak cena ETCS klesne, i když pro „20 prototypů“ možná ne dost.
A nějakou dají do muzea?
Všechny.
Vskutku hospodárné nakádání s penězi daňových poplatníků!
Ta tomu před 20 lety opravdu bylo.
A ty německé jezdí bez poruch ?
No ono není jezdí jako jezdí. Ona sice 380 třeba i jede, ale není to vždy, tak jak by mělo. Psali, že Vectrony jsou nejspolehlivější lokomotiva, kterou mají, takže 100% nejsou, ale je to jinej level.
Nic není bez poruch. Ale otázkou je, kolik těch poruch je, jak závažnejch a jak se k tomu staví výrobce/ dodavatel ND. A tady 380 / Schadewerk prohrávají na plný čáře.
Je to skoda, ale Skoda to fakt prehnala, zpozdeni dodavek je celkem bezna vec, ale mam vyrobek dodat se vsim co je treba a pokud mozno neladit temer vse jeste po predani… a nakonec jeste vysoudit 1.4mld. navic…
Lokomotiva dlouho nesmela jezdit v zahr. krom Slovenska…
Pritom si nemyslim, ze by vyvoj u nas nedokazal vyrobit dobrou lokomotivu na dnes uz min. 200km/h s modularni koncepci el. vyzbroje a dobrou stabilitou…
Snad se jednou podari zase na trh dodat loko v dobrych parametrech, at uz Skoda, nebo CZ loko…
Kdy naposledy dodala Škoda na trh loko v dobrých parametrech (které nebyly obšlehnuty ze západu)?
Do smrti nezapomenu, jak jsem se v roce 2010 bavil na Czech Raildays se zástupci Škody a říkal jsem „nebude Českým drahám vadit, že vám to tak dlouho trvá, dodat ty nové lokomotivy“? A dostalo se mi odpovědi, „nebojte, voni počkaj’… :-D. To se to drahám vyplatilo…
Tak to pobavilo 😆
Tady je to samý odborníka na řadu 380. Konkrétně je co na nich špatného? jen pomlouvat , a hanit Škodovku. Nevyřadí je ČD nemají lokomotivy a s tím ETCS to nebude tak horké.
Odborník promluvil.
Možná by bylo kratší napsat co je na nich dobrýho. Toho moc nebude.
To co si ČD objednaly dostaly .to etcs tam mohlo být od výroby.
Objednaly si funkční schválenou lokomotivu.. Ne to co dostaly.. A při instalaci ETCS při výrobě, by to nejspíš dopadlo stejně jako aktuálně pendolino. Tedy zastaralej nekompaktibilní modul ETCS, kterej by se teď stejně musel měnit.
U ČD samozřejmě probíhá generační obměna lokomotiv. Objednávka Vectronů.
Kdybych měl ty prachy tak bych je všechny koupil … proto že se mně líbí …. a na ETCS bych měl jednu fintu ….
ps: byl jsem u zprovozování ř. 363 v LD Přerov … a ty peripetije plzenských techniků 24/7 jsem zažil v přímém přenosu … ale ani po 1. roce kdy končila garanční doba, nebyly loko (11ks) o.k. = byly náčelníkem depa poslány na „další“ opravu … bouchal hlavní vypínač …. :-(( ……. prostě to plzenáci ani tenkrát nezvládali ……
To je právě ten rozdíl – pracovali na tom technici depa i výrobce. A dnes jezdí v rámci možností spolehlivě. Pokud čekám na vlak a v jeho čele vidím Zázrak, nejsem si úplně jistý, kdy dorazím do cíle cesty.
44,3 mil. korun, to je obrovská hromada peněz, zdá se mi na zabezpečení do jedné lokomotivy za přemrštěné. To snad je i z doživotní výplatou pro toho nádražáka, který s tím praporkem před lokomotivou poběží.
Zkuste to tam namontovat levněji, ČD vám políbí obě ruce.
Jsem už psal, že skončí ve šrotu. Škoda.
Tak tam skončí časem všechno, otázka je kdy. Bohužel 380 nevypadá, že by kvůli ETCS dostala povolení si v ČR odkroutit ani polovinu životnosti.
Ty lokomotivy, patrně za moc nestojí. Kdyby byly ČD přesvědčeny, že budou jezdit i za 50 let, jak se třeba dnes ještě sem tam vidí tzv. Bobina, tak by se vykašlaly na účetní hodnotu po odpisech a lokomotivy by upgradovaly. Pořád by to vyšlo levněji, než nakoupit za další miliardy nové.
Tak bobiny jezdí tak dlouho především díky nedostatku peněz na nové lokomotivy,a to platí už celých padesát let.
Ano i ne. Je to celkem primitivní konstrukce a ND tolik nestojí. Účetně jsou odepsané dávno a od té doby spoustu peněz vydělaly.
Ano a ne. Do hrbaté verze bobiny se teď právě hóódně investuje, aby dostala právě to ETCS a jezdila dál.
To jsou hospodáři hned něco vyhazovat ale že na kolejích jezdí větší šroty to jim nevadí.
A jaký by byl váš navrhovaný postup?
Jo, všichni se třesou na patnáctikusovou unikátní sérii, plnou konstrukčních chyb a nedodělků, která nesplňuje legislativu a nesmí za hranice;)
A co je podstrčit Číňanům, oni jako zdatní plagiátoři by je obšlehli a nasadili na svoje tratě.
Zlí jazykové jdou dokonce dále s tvrzením, že poslední pořádná lokomotiva z Plzně se jmenovala 556.510 :-))
556.0510
A jezdila také jen asi 15 let, jako ty 380. 🙂
To je ale nostalgická blbost. Bobina, Velbloud, Peršoun, Banán a další, z těch se časem vyklubaly velmi užitečné mašiny.
Užitečné jistě ano. Nebylo nic jiného. Ale rozhodně ne bezproblémové.
A po tom všem stále nakupujeme u Škody za miliardy. Neuvěřitelné.
Presne tak. Kdyby se od skodovky od ty estrady se 109e nic nekoupilo, byla by to vlastne jeste docela lacina lekce. Ocividne je potreba se spalit vic.
Škoda může za to, jakou smlouvu ČD podepsaly? ČD nejsou spotřebitel, nemůžou čekat ochranu proti své hlouposti.
Dnes je škoda už jiná firma než tehdy, stejně jako čd. Není ani legální možnost od Škodovky nic nekupovat, pokud vyhraje tendr. Na anabází s 380 má téměř stejný podíl i vedení ČD, jednak nedělali dostatečné kontroly při vývoji (např. v porovnání s DB), ale hlavně nezákonně zadželi platbu (přitom i moje babička ví, že když přijde blbé vyúčtování, tak i v případě napadení se musí v termínu zaplatit, pokud neexistuje např. předběžné opatření). Škoda si z toho lekci vzala a z lokobyznysu se stáhla. Každopádně si myslím, že lokomotivy budou jezdit i po roce 2025, někomu to bude za… Číst vice »
si vzpomínám na ty keci že státní podnik musí nakupovat české výrobky a podporovat zaměstnanost
Přece důsledně trvají na tom že ČD NENÍ státní… nebo jenom tehdy když se to hodí???
No dyť podporují – vlasy si rvou technici v ČR.
Na důvěryhodném webu: Atlaslokomotiv.net je pod tímto strojem uvedeno: Lokomotiva vybavena také zabezpečovačem podle evropského standardu ERTMS – konkrétně zařízením ETCS Level 2 s moduly GSM-R, určenými pro radiovou komunikaci. To znamená, že cena 44 milionů kč by znamenala: Software, obrazovku a celkové poštelování + zkoušky? Nesmysl, ta lokomotiva byla nakupována sice špatně, ale neměla si na ETCS vylámat zuby, aby ani výrobce ( v Šumperku prakticky nedělají nic jineho, než že instalují ETCS do škatulí a ani AŽD. Někdo by měl nakouknout do kupní smlouvy z let 2005 – 2008 a ujistit se, jaká formulace ohledně mobilní části ETCS… Číst vice »
Napiste prosim do CD, postavi vam pomnik! Podivat se do smlouvy, to je genialni napad!
Ano, ERTMS je GSM-R + ETCS. Pokud vynecháme GSM-R v radiostanici, pak loko 380 není vybavena systémem ERTMS (tedy 2 x GSM-R pro spojení traťové části s vozidlovou částí ETCS L2).
A Vectroni se dělají v Mnichově, v Kasselu vyrábí TRAXXy 🙂
Zdá se, že ten web přece jen tak důvěryhodný nebude…
A to se vyplatí… řekl by Horst Fuchs.
Horst prodal snad všechno. Ale na takový šmejd si netroufl,to bylo dost i na něj!!!
A německá/slovenská verze nemá ETCS?
Slovenská má ETCS Level 1, německá má jen národní zabezpečovač LZB/PZB.
Právě že má. Za 85? mil? Kč? Cca. Včetně loko a etcs. ejhle to šlo. A pro 2 kusy.
To nejsou jenom 380, stačí vzpomenout na tramvaje Astra, no tramvaj 14 T také není žádný zázrak.
nevím jak moc Astry brousí koleje, ale když tím teď jedu tak mi připadají, co do uspořádání interiéru a následně kapacity+komfortu jízdy lepší, jak o 10 let mladší vario
Astry nebrousí, ale ty první kousky milovaly vozovnu a do provozu se jim vůbec nechtělo.
Je docela vtipné, že ČDC montuje ETCS do 45 let staré 130 (s výkonem 2MW), zatímco poslední „skvost“ ze stejné továrny (vícesystémový a s třínásobným výkonem), se zjevně odepisuje…
I když, po zkušenostech s ř.380 bych si také raději vybral podstatně spolehlivější 130…
Záleží, kolik ta montáž do 130 stojí.
proč to vůbec ČD objednali (vyrobilo se) bez toho ETCS???
protože se to objednávalo v roce 2024, kdy ještě nebylo úplně jisté, kdy a jak přesně to bude vypadat. A čekali, že se to případně dodělá.
U řady 130 se ovšem podařila vysoutěžit cena, která vychází cca. 10 mil. lokomotivu, tedy 4x méně než u 380.
Ostuda škody, že nedokáže po tom všem co už se tady nepovedlo alespoň tyto lok udržovat tak, aby byly spolehlivé (ve spolupráci s ČD) a dělat si tím reklamu, takto to vypadá na konec výroby el. lok. V ČR. Vyvíjet dnes novou asi nikdo nebude, i když v Plzni už asi vědí co vše by bylo potřeba udělat jinak.
Kdo by u nás vyvíjel lokomotivu, aby pak vyrobil 20 kusů, když jsou na trhu mašiny spolehlivé, schválené v půlce světa a vyráběné ve stokusových sériích?
Amen!🙏🙏👌
Po této zkušenosti už nikdo.
No třeba CZ Loko, to jsou ale lokomotivy podstatně „menší“. Prodali jich už do EU mnoho…
Jo, jo, tohle byl kauf za všechny peníze. Jen fakt nevím koho tím strojem chtějí potrestat – ledaže by si Ukrajina protáhla evropský rozchod, tak jako humanitární pomoc…
Vám už ta Ukrajina leze na mozek, koukám. Jděte se radši trochu projít ven, je hezky.
Ostuda. A je vcelku jedno čí ? Z potomků Goril, Es a Asynchronů, vyrostl zmetek.
Ony ty dřívější lok z Plzně nebyly také žádný zázrak. Jezdil jsem na nich 40 let. Tehdy ale nebyla jiná volba. Bez vykracovacích svorek a kolíčků na podkládání relátek ani ránu!
Kolik bylo asynchronů vyrobeno, že je použito množné čislo?
Jeden.
Možná by se do toho mohly započítat i další čtyři lokomotivy s asynchronními motory, co Škoda vyrobila.
On Žaluda věděl proč je nechtěl. Objednal se mercedes, dodali warťas a musel se odebrat. Holt vrcholná politika
Warťas nejezdil zrovna špatně. Navíc v zimním období bezkonkurenčně startoval.
Bezkonkurenčně v zimě startoval i Moskvič. Přesto už bych ho nechtěl a není to jen Putinem.
Warťas nejezdil možná špatně, ale skoro nikdo jej nechtěl a každý se za něj styděl. Zato ten mercedes..
Proč asi?
Warťas nikdo nechtěl? V NDR se na něj čekalo roky a ojetý stál stejně, jako nový.
Ano, v NDR se na Wartburg čekalo roky, zato Mercedesy ležely ve skladech místních mototechen jako ležáky, o které nebyl zájem. Tak určitě. Jestli v tom náhodou nebylo něco jiného, že… 🙂
Co já vím, tak Mercedes mělo pár taxikářů a pronásledovaný disident Havel.
Krom toho bezkonkurenčního startu v zimě měl i bezkonkurenčně velkej kufr.
Jakto že do teď za koupi těchto šmejdů nikdo z CD nesedí? Každý rozumný správce majetku by koupil Vectron nebo jinou osvědčenou konkurenci ale oni opět vyberou nevyzkoušený šmejd stejně jako Panthery
Na to vám začnou rudomodré gumy řvát něco o rodinném stříbru, „našich“ podnicích, našich lidech…
A že vlastně 380 jsou skoro dokonalý stroj.
Ne skoro, ale je to dokonalý stroj, na vydělání peněz….jako lokomotiva nepoužitelné….
Zrovna za nevyzkoušenost bych nikoho do lochu nehnal. To je sice rozhodnutí, o kterém si každý může myslet, co chce, ale to je tak všechno. Na kriminál je spíš to, že smlouva byla sepsaná takovým způsobem, že Škoda nezaplatila za svoje chyby vysoké kompenzace, ale naopak dokázala ještě na ČD vymáhat další miliardu a půl.
A nevím co jak tak hrozného na panterech, mně připadají celkem fajn.
ve smlouve byla velmi podivna rozhodci dolozka.
Panter je fajn ve srovnání s jinými českými jednotkami, západním jednotkám ale může konkurovat maximálně cenou. Jsou hlučné (hlavně zvenku), skákavé, mají naprosto nesmyslně umístěnou 1. třídu, nejsou plně bezbariérové, mají relativně malá okna.
Jsou od firmy která zprasila 380… a i jinak mají pár mušek.
Vectron v době rozhodování o nákupu ještě vůbec neexistoval, Škodovka se také chlubila že 380 je modernější než Taurus. Ale je pravda že se 380 uváděly do provozu tak dlouho, až je ty Vectrony (třeba v Belgii) předběhly…
V té době nejen ČD fungovaly jako dceřiná společnost Škody a jediným úkolem vedení bylo podepisovat to, co si Škoda vymyslela a dala na papír. A v tom odvedlo svou práci perfektně. No a proč za to nikdo nešel do basy? Protože nežijeme v pohádce a pravda a láska proti milardám většinou nevítězí.
Co je na Panterech nevyzkoušeného?
Každý stroj byl někdy nový, neozkoušený.
Jde o to, že objednat „nový neozkoušený stroj“, tj. platit drahý a zdlouhavý vývoj s nejistým výsledkem kvůli pouhým několika kusům, které navíc nebudou moci jezdit za hranice, je neskutečná hovadina. Tak malé objednávky se řeší přes operák, a pouze vyzkoušeným a OSVĚDČENÝM produktem.
„Podpora domácího průmyslu“ v praxi.
Kyperského
Padouch nebo hrdina,
my jsme jedna Unija!
Teda ještě prohnaná přes Kajmany.
Na Kypru proběhl vývoj a výroba?
No neproběhl. A bylo by zajímavé vysledovat, proč je na té mašině tolik věcí špatně, kdo co zmastil a kdo co dostal nařízeno zmastit. Sídlo majitele akcií je v tomhle případě totiž podružné.
Rozdíl mezi Škodou a Siemensem je v tom, že Siemens věděl, že na trhu má prostor na nějaké ty stovky lokomotiv a tomu přizpůsobil rozsah vývoje.
Škoda měla kseft na těch 20 a zbytek se uvidí.
Tohle rozhodnutí nechápu. Když se na to podívám z druhé strany, tak za těch 40 míčů můžou mít lokomotivu, která tady bude ještě dalších 30 let. Snad je to jenom vyčkávací taktika – po roce 2025 se kapacity výrobců trochu uvolní a cena by mohla jít dolů.
A kolik za těch 30 let bude stát ? Co vím, tak přístup výrobce k dodávkám ND je mírně řečeno vlažný. A kór v okamžiku, kdy je podepsaná smlouva na 50 nových lokomotiv, tak není důvod dál řešit atypy.
A tak lokomotiva bude za 30 let ještě jezdit, nebo bude 30 let někde stát, protože nebudou náhradní díly a servis?
Že by mohla jezdit po to 2025 ještě třicet let je nesmysl, to už by jí bylo skoro padesát. Maximálně 15 let. Optimální životnost lokomotiv je 30 let.
50 let lokomotivy normálně jezdí, cargovácké 130 nebo 240, do kterých se teď nacpe ETCS, budou jezdit ještě o dost dýl.
Záleží jak rychle bude nutné instalovat ETCS jiných státech. Například v Polsku či Maďarsku by to mohlo jít.
380 něá schválení provozu v Polsku
Samozřejmě, že má schválení v Polsku.
Až tak samozřejmé to není, trvalo to velice dlouho.
A kolik desítek jich v Polsku jezdí? Kolik set jich objednali i jiní zákazníci, než ČD?
No doufejme, že emu400 se nebude nějak nadbíhat, ale koupí se něco, co opravdu na trhu je. A je osvědčené. Má reference a funguje.
At si někdo řeší reference jak chce. U někoho jiného.
To ze by to dodal někdo jiný než Skoda je velmi malá. Bohužel budou politické tlaky obrovské.
Kdyby takto postupoval každý tak se nikdy nevyrobí nic nového.
Jenže ČD si už experimentů užila dost. Nemusí si (falešně) hrát na tahouna celoevropského pokroku.
škodafiasko
způsobené faktem, že z peněz daňových poplatníků krev neteče…
Smutné čtení 😓
Lituju všechny poctivé zaměstnance Škodovky, že na ně takové věci byly vedením uvaleny. Přitom jejich velikou snahou byla ta špičková lokomotiva téměř vytvořena. Další verze by už byla zřejmě velmi dobrá, vedení to ale svým přístupem zabilo. No, tak své schopnosti aspoň zúročí na něčem jiném.