Nejasný osud nejdražších lokomotiv ČD. Dopravce zrušil pro vysokou cenu i třetí soutěž na ETCS

Lokomotivy řady 380 ČD v depu, zdroj: České dráhyLokomotivy řady 380 ČD v depu, zdroj: České dráhy

České dráhy čeká nelehké rozhodování, co dál s lokomotivou řady 380. Ve hře je odprodej nebo nasazení na tratě bez ETCS.

České dráhy zrušily i třetí pokus vybrat dodavatele mobilní části zabezpečovače ETCS do dvacítky lokomotiv řady 380 od Škody Transportation. Budoucnost nejdražších lokomotiv v historii Českých drah u státního dopravce zůstává nejasná, ve hře je odprodej.

Zrušení třetí soutěže vyplývá z informací na profilu zadavatele. „České dráhy v uvedeném tendru obdržely pouze jednu nabídku na instalaci ETCS do lokomotiv řady 380, která byla vyhodnocena jako neekonomická. Proto bylo výběrové řízení zrušeno,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle informací deníku Zdopravy.cz jedinou nabídku podala ČD-Telematika, která chtěla za jednu lokomotivu 44,3 milionu korun. To je více než dvojnásobek běžných nákladů na instalaci ETCS a téměř polovina ceny nové vícesystémové lokomotivy. Pro instalaci ETCS by navíc muselo dojít  kvůli nedostatku prostoru k odstranění zabezpečení pro provoz v Polsku. Dražší je jen instalace ETCS do pendolin, kde jedna jednotka vyjde na 59 miliónů korun.

Vedení Českých drah čeká nelehké rozhodování o dalším postupu s těmito lokomotivami. Zjednodušeně řečeno, při cenové úrovni nabídky ETCS je jakýkoliv krok špatně. Bez ETCS se možnost využití lokomotivy v budoucnu výrazně sníží, s instalací ETCS se neúměrně zvýší celková cena lokomotivy. Odprodej bude znamenat velkou účetní ztrátu, protože tržní cena lokomotivy je výrazně nižší než účetní.

Odprodej nebo provoz mimo ETCS

České dráhy mají zpracované možné varianty dalšího postupu. „Protože instalace ETCS se jeví za současných podmínek jako neekonomická, pracujeme především s možnostmi využít lokomotivy bez ETCS v rámci skupiny ČD na výkonech, kde nebude vyžadován provoz pod dohledem ETCS, nebo s možností prodeje lokomotiv případným zájemcům ze zemí, kde není požadavek na ETCS. O dalším postupu v rámci uvažovaných variant zatím nebylo definitivně rozhodnuto,“ dodal Šťáhlavský.

České dráhy začaly lokomotivy nabízet k prodeji v roce 2020, jednaly například s tureckými drahami.

Dráhy uzavřely s plzeňským výrobcem lokomotiv smlouvu na dodávku 20 nových strojů v roce 2004. Cena byla 2,7 miliardy korun, termín dodání 2009. Škoda Transportation nakonec dodala lokomotivy se čtyřletým zpožděním, a ještě bez části povolení jezdit v zahraničí. Škoda obhajovala pozdní dodání změnou předpisů během vývoje lokomotiv. Českým drahám se nákup nakonec výrazně prodražil. V arbitráži Škoda úspěšně dosáhla doplacení 1,4 miliardy korun. Dráhy nakonec musely Škodě zaplatit téměř půl miliardy jako doplatek kupní ceny, a rovněž podepsat inflační doložku, která činila dalších zhruba 700 milionů. Po započítání arbitráže tak jedna lokomotiva vyšla na 170 milionů korun. Pokud by se do nich instalovalo ETCS, vyšly by na 214 milionů korun.

Tagy České dráhy ETCS lokomotiva 380 Škoda Transportation
240 komentářů