České dráhy objednaly až 180 vozů u konsorcia Siemens – Škoda za 12,5 miliardy, zvládnou rychlost až 230 km/h

Řídící vůz pro soupravu na 230 km/h pro České dráhy, vizualizace. Pramen: SiemensŘídící vůz pro soupravu na 230 km/h pro České dráhy, vizualizace. Pramen: Siemens

Dva vozy z velké zakázky odebere pro testování tratí Správa železnic.

420 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jakub

Zatím jsem tu viděl viděl pouze zástupy vlakových onanistů rozplývat se nad určitě špičkovou technikou nových Siemensu. Jsou to pravdu skvělé vlaky. Bohužel tu doposud nezazněl jeden podstatný parametr využitelnosti těchto vlaků – A to je stav našich kolejí a železnic obecne. Většina z nich, na základě mezinárodních standardů vyplývajících ze studie, (nebudu jmenovat, ať každý dohledá) by neměla být určena k jízdě nad 130km/h kvůli nedostatečné kvalitě podloží. Tento krok je asi stejně logický jako když by JZD Horní Dolní nahradila polňačkový traktor luxusním ferrari. Trapas…

Honza

já jenom zírám, kde na to dráhy vezmou a kolik to ve finále bude stát s úroky, tolik ohlášených nových věcí v krátkém čase, plus investice SŽ taky nejsou malé

whef

Ví někdo, jaká lokotka by je mohla tahat ? Já být Čd, tak nakoupím zatím Vectrony na 200 km/h a později až bude něco jakou taurus na 230 km/h a ty pomalejší, budou stačit na naše tratě ještě hodně dlouho. Pak jedině Talgo má něco na 230 km/h ? zas zbytečně další výrobce. Cesta je v co největší unifikaci flotily, nejsem zas tak velký stát a tolik dopravců. Otázka je jestli ještě někdo vyvýjí lokotku na 230 km/h protože už se používají většinou v evropě na náklady a tam o to tak nejde, zbytek světa jde cestou ucelených jednotek, nebo… Číst vice »

whef

p.s: Jak koukám tohle už se nebude prodlužovat UIC což ? ani by to techniky nešlo.

Kuba

Koncový Bdmpz bude vybaven UIC přechodem, tak jako Bdmpz z jednotek na Cheb. Tedy s možným prodloužením se počítá… Rychlost soupravy se odvíjí od nejnižší rychlosti vozu v soupravě, tedy reálně ano, sníží se, protože zatím neexistují sölo vozy na 230km/h.

Avlaky

Neexistují, protože po nich není poptávka, Siemens je určitě udělat umi

Roman

Typů lokomotiv asi bude víc, co to budou vozit. Od 36X, Taurusy, ČD i DB Vectrony a do hry na push/pull Railjet se vrátí i 380. Myslím všechny soupravy Viagio, které ČD budou vlastnit.

Avlaky

To je blbost, proč by ČD popravami 20 lokomotiv na 230, ty půjdou k těmto soupravam

Roman

Potřeba strojů na 230 moc nebude. Většina souprav stejně bude jezdit na 160 km tratích.Souprav Viagio bude celkem 37, takže minimálně na vozbu v ČR bude bohatě stačit 36X, případně 380. Celkově se na jejich vozbě budou podílet 3 až 4 řady strojů.

Kuba

Vectron s 230kou výkonově problém nemá.

http://www.railvolution.net/news/vectron-again-on-test-in-austria

Honza D.

Všeobecně žádná lokomotiva s 6,4 MW výkonu nebude limitována výkonem. Spíš jde o o mechanické záležitosti typu kvalita pojezdu, vibrace, chodové vlastnosti…

asdfsfgdhjfghng

Jak tak čtu diskuzi, tak mám dojem, že řadě diskutujicích by vyhovovalo, kdyby dráhy nakoupili místo toho znova parní lokomotivy a rychlost omezili na 60.

Ondřej

Zpátečníky nezastavíte.

Růža

Ty vozy budou jezdit dlouho a tak ta 230-třicítka má smysl.

Vbb

Zato „230-třicítka“ smysl rozhodně nemá.

Riki

Ke sporu kupé či velkoprostor. Řekl bych, že i kupé by si našlo své příznivce, já osobně raději kupé. Rozhodně věřím, že jako se vrací opět noční vlaky, vrátí se za čas aspoň částečně i vagony s oddíly neříkám, že jsou vhodné na všechny trasy, ale do dálkových vlaků prostě patří.
Jako ten klasický restaurační vůz a ne pouze bistro s jídlem v plastu.
Rozmanitost a služby to je to co naláká více lidí do vlaků, ne uniformita.

PS: Těším se na podrobnosti o tomto počinu
https://www.europeansleeper.eu/

Bram

Jenže do velkoprostoru druhé třídy s uspořádáním sedadel jak v autobusu se vejde téměř o třetinu více cestujících, než do stejně rozměrného kupé vozu. A to je to nejdůležitější, byť to staromilci a šotouši nejsou stále schopni pochopit a stále si rvou vlasy a zaklínají se tím, že pokud přestanou jezdit kupé vozy, přestanou oni jezdit také. Nevadí, alespoň ve vlacích bude více místa pro běžné cestující:-).

JirKa

A to je umocněno navíc tím, že většina lidí ten velkoprostor ještě ke všemu preferuje. Win – win

Riki

Kecy , kecy…ono někdy není na výběr, takže o preferencích není řeč.

mic

Kupé bych nezatracoval. Hlavně v první třídě. Cena za svezení by měla odpovídat zabranému prostoru. Pak by se ukázalo, kdo co preferuje…

Majkl

No ono je i dost ostatních lidí, kteří nesnesou ostatní lidi ve veřejné dopravě a volí se raději schovat do nějaké kukaně a pokud možno tam nikoho nepustit. To budou introverti nešťastní až Covid pomine a lidí všude přibyde 😂-> 🤯

Inspektor státních drah

Nepomine.
Na to to je moc moc velký kšeft za hodně peněz vyvoleným.

Dominik

Záleží na situaci, pokud jedu sám tak se spokojím i s velkoprostorem (byť mi vadí letecké uspořádání), ale pokud nás jede víc, tak zas mám raději kupé.

Riki

No a co, že se tam vejde víc, to je logický, logika by byla, kdyby i cena byla vyšší protoež by byla rozpočítána jako velkoprostor s menším početem sedaček. A jak píše Dominik, když jede parta nebo rodina rádi by kupé, kde sedí pospolu. Není to ani o staromilcích ani o šotouších. Jde o výběr. Spousta lidí si taky při nočním cestovní připlatí za singl či double lůžko, než aby mu tam další prděli pod nos, ano někomu to nevadí a zvolí lepší cenu s nižším komfortem.

Riki

Ono do dobytčáku by se vešlo ještě víc lidí, tak proč ho nezavést aby se to ekonomicky vyplatilo, asi by jste byl jeden z mnoha potenciálních zákazník.

Ondra

Grafikon za pár let bude vypadat úplně jinak. Myslím, že vlaky budou jezdit přímo z Hamburku nebo Kielu do Budapešti a obráceně. Co se týká Villachu, řekl bych, že bude jezdit spíš přes Budejovice-Linz-Salzburg- Villach. Využije se tím i čtvrtý koridor v jižní části a hlavně to spoji Prahu se Salzburkem. To bude mít z pohledu turistů velký potenciál. Přece jen, spojit historická města jako je Praha, Česky Krumlov( s přestupem v ČB) a Salzburg je velmi zajímavý.

Jaaa

Jakože z Villachu přes Graz do Vídně se jezdit nebude?

MatějV

Villach jako pokračování linky z Grazu, protože se otevře 2025 Koralmbahn.

jan

Kde je cena OBB railjetu na sedačku.. + lokomotiva..

jan

Taky nevím proč konsorcium. Proč si to nekoupit od rakušáků přímo jako railjet. Osvědčené. Budu mít nižší cenu na sedačku? . Při vzpomínce na jistou arbitráž mi tiká oko.

Khunas

Protože siemens má vyčerpanou kapacitu

Matouš Marek

A do Ostravy jezdí stále vlaky vozy bez wifi a klimatizace 🙂

Jan Soukup

Ano, směrem od Frýdku tomu stále tak skutečně je.

Matouš Marek

Nemluvím (jen) o směru do Frýdku. Mluvím o vozech Bmz229, které stále mají dveře na kliku, z 50% funkční klimatizaci, jsou bez wifi připojení a ne s úplně pohodlnými sedačkami. Ale hlavně ať máme nové vozy na Brno, kde stejně jezdí méně lidí, než trasa Praha – Ostrava

Jan Soukup

To jsou argumenty jak noha 😀 Navíc mi píšete, že „mluvíte“ a přitom píšete 🙂 Mějte se krásně.

Rakev

O označování vozů evidentně nic nevíte zde je citace z webu Atlas vozů: Vůz CZ-ČD Bmz229 (29-91.0)počet míst k sezení – 2. třída 60 místa pro jízdní kola nejsou Maximální rychlost 200 km/h klimatizace centrální zdroj energie zásuvky uzavřený systém WC bezdrátové připojení k internetu Wi-Fi. Navíc tyto vozy na Ostravu vůbec nejezdí jezdí n linkách Ex5 a R15 Praha – Cheb. Nejspíš si je pletete s vozy B249 které jezdí na Ostravu jako posily v mimořádných případech.

jan v

Ale také k vám do Ostravy jezdí pendolino. Srovnejte to se Zlínem, Českými Budějovicemi a nebo Libercem.

Inspektor státních drah

Tragédie.
Nemůžu si ve vlaku pustit foml on line ( protože nevím, že film se dá plížit offline na disk) a dávat line na sockách ….

medvěd

Tak se mi zdá, že ČD přezbrojí na pořádnou techniku. PS: Jen na vlaky do ciziny !

Ondra

Vlaky do ciziny jezdí po hlavních koridorech v ČR, takže budou u pro Česko😉

Janek

protože v té cizině se jezdí za jiné jízdné než u nás – to je prostě fakt

jirka

ale i platy!! to je taky fakt, nevim kolik berete vy ale mít místo v čr 1000 euro třeba 3000 tak by mohlo být jízdné i vyšší 🙂

Majkl

Obecně se mi tenhle Siemens design čela moc nelíbí, ale tady tou kombinací barev a pruhů vypadá celkem slušně. Někdy ti dopravci tomu dodají takovou kombinaci, že to vypadá i 3x hůř než to vypadá.

Tomáš Záruba

Zdůraznil bych trochu jiný aspekt věci: Pravděpodobný konec ypsilonů za cca 4 roky (v rychlém sledu budou „nové Cheby“, změna dopravce podle Labe a tyto nové vozy).

Pomalu abych začal s dětma cíleně projíždět R9, R11, R12, R17 a R23, než bude za otevíratelná okna nostalgický příplatek… 🙂 Ono po pravdě, od doby jejich velkých oprav už to nejsou vozy subjektivně zase tak nepřijatelné, jako v době koženek, odporných záchodů a všeobecné zažrané špíny. Teda v obdobích, kdy nevadí chybějící klima.

jan

Jako z pohledu cestujícího je to hezké a možná i kvalitní. Ale tady se bude hrát na lowcost. A kdo ví co kdo vymyslí z konkurence. Třeba nacpe sedačky i na záchod a střechu. Ale vagony na 200 tu jsou.. 230 minimální rozdíl. Na Bratislavu se vozy již vyrábí.. Jestli je někde v Německu 230 na kousku. Co my s tím.. Useky na 230/250 tady žádné nevidím. Nejsme bohužel v Rakousku. Pokud se někdy bude jezdit 320. Budou to jiné vozidla. A pokud to bude 320 třeba min za 15 let.. Co pak s tím.. Jídelní vůz si při hře… Číst vice »

Jarda Š.

Ty vagony by měly být provozuschopně i za nějakých 15 let, kdy už snad tu budeme mít několik úseků VRT.

Inspektor státních drah

Sni dál o nesmyslu VRT …

Khunas

Jaké vozy na Bratislavu se vyrábí?

jan

Tak ta souprava 5 vozů za které se měly přiháknout další. A mělo to jezdit na Bratislavu.

jirka

hm až 230 km/hod…a kdepak se to využije, v Čr ani Sk nikde, takže asi jen v neměcku a rakousku?

Jedine vlaky

do Berlína

jan

A jaký je rozdíl 200/230..

jan

časový..

Josef Novák

Třeba v tom, jestli České dráhy s DB uzavřou další kontrakt na provoz vlaků mezi Berlínem a Hamburkem. Ne všude je podmínkou jen cena a wi-fi…

jirka

co je mi do provozu vlaků mezi Berlínem a Hamburkem, kulový. Já chci aby byly hezké vlaky hlavně u nás, němci maji své ICE a my… šukafony

asdfsfgdhjfghng

srovnáváte jiné kategorie vlaků. Když už chcete srovnávat s ICE, tak vezměte jako příklad Pendolino. 810 není určeno jako „konkurence“ k ICE a srovnání nedává smysl..

Stony

30

jan

A je to k něčemu? Abych podléhal přísnější normě?

Jan Hasek

Jediné z Berlína na Hamburg

jirka

takže se to pořizuje pro němce..no dobrý :-)) jestlipak oni k nám budou do Prahy posílat své pěkné vlaky, ICE..težko…

Apollo17

A kde se v sedmdesátých letech ČSR využila rychlost 140 km/h u vozů B a 160 km/h u lokomotiv ES 499.0 (dnes 350) ?

Ketchup1970

Vzhledem k životnosti vozů se dočkají vyšší rychlosti než 160 i u nás . Vase auto taky umí 160-200 ( odhad) a legálně ji dosáhne pouze v Německu a to ještě jen na cca půlce dálniční sítě SRN.

jirka

víc než 160 ano ale 230 určitě ne.

asdfsfgdhjfghng

230 využijou hned od uvedení na řadě míst v zahraníčí kam budou zajíždět. Časem možná i v česku na částech některých VRT.

X 1

230 bude téměř celá trasa Berlin – Hamburg.
Dále trasy v Rakousku. Semmering basis tunnel a celá Koralmbahn.
Po dokončení právě posledně zmíněné (Koralmbahn), se dá předpokládat prodloužení vozebního ramene z Grazu směrem na jih. Tedy minimálně města Klagenfurt a Villach. Ve hře je i Slovinsko (Ljubljana) nebo Itálie (Udine, Venezia).

jirka

hele nic ve zlým,ale neměl by národní dopravce cílit na naši zemičku… a ne to kupovat vlastně pro cizinu??

Koumes

Copak to nechápete? Když bude optimalizovat jen pro naši zemičku, tak nebude jezdit do Německa a Rakouska, zanedlouho třeba ani do Polska. Takže bude jezdit jen národní „spěšňáky“ – mezinárodní expresy obsadí sousedi.

Koumes

A počítám, že velmi brzy Němci zrychlí i úsek Drážďany – Berlín na 200. Byť zatím třeba „jen“ z Elsterwerdy. Mám dojem, že loni jsem tam již místy jel 160 a 200 to nešlo jen kvůli vagónům.

X 1

200 nešlo kvůli zabezpečení trati.
Doposud je na trati funkční pouze PZB (do 160km/h). Snad už příští rok se přidá i ETCS. A to už umožní i 200 km/h.

Jedine vlaky

Po dokončení Koralmbahnu do Villachu, do Hamburku.

Jenda

Mimo úseků v DE a v AT budou při dobré konstelaci hvězd během několika let od dodání vlaků otevřeny první úseky VRT (i když stihnout rok 2028, to bychom se fakt překonali). A kvůli těm kratším úsekům jako třeba Polabí zase nemá smysl investovat do VRT souprav.

Ondra L.

At se na me nikdo nezlobi, ale to celo z vectronu je teda peknej hnus

mic

Já to taky říkám. Měli tam dát čelo z Brejlovce…

Bob

Jak to budou financovat? Prý už nechtějí vydávat dluhopisy a uvažuje se o využití Národního rozvojového fondu…

sterndestodes

Ten bistrovůz bude vařit svíčkovou a plnohodnotná jídla, nebo to bude jen nálevna s několika instantními blafy?

Ondra L.

Bude to asi stejne, jako dnes v railjetu, jen to male bistro bude pro vic lidi, souprava je delsi, ale nevim, zda tam bude o nejaky stolek navic

Robert Šalda

Jasně. Jak se z kuchyňky neozývá klepání řízků a neline se vůně smažené omelety tak je to jídelák na h*vno…😆

Soumar

Jako jo, je.
Coby pamětník vzpomínám na jídelní vozy páně Urblíka (levné, ale docela dobré) a snad ještě občas se i u nás vyskytnuvší Utasellato (dražší a dobré). JLV je slušné ve svém normálním settingu, ale i tak je unifikace z mého pohledu stolovníka cesta zpátky.

Robert Šalda

Chápu, že z hlediska gurmána to není příznivý vývoj. Sám když vyrážím, tedy spíše vyrážel jsem, na cesty směr Berlín, začínal jsem cestu snídaní ve WRmz. Ale ekonomika je neúprosná. Ve srovnání s rakouským bistrem je nabídka JLV v RailJetu stále ještě minimálně o třídu lepší…😀

Soumar

To ano. Ale opravdu jsme čím dál chudší?

jirka

ano jsme

Robert Šalda

Já myslím, že to není o chudobě, či nechudobě. Ale dopravci jsou vystavováni stále silněji konkurenčnímu prostředí a tomu se musí přizpůsobit. Ať se nám to líbí či nelíbí.

Ondra

Svíčková určitě bude, je i na všech bistrovozech v současnosti. Koncept JLV je podle mě nastaven tak, že i přes nový trend bistrovozů se bude dál podávat kvalitní česká kuchyně. JLV si vaří samo všechny jídla a tak to určitě i zůstane. Pravda, že asi zmizí čerstvé řízky a vlastně i kouzlo klasického jídelního vozu, ale ta doba je neúprosná. Vše zrychlovat… Tak i výdej a příprava jídel musí být co nejrychlejší.

Jaaa

Holt v dřívějších dobách jste měl špajzák s částí jídelní a s částí bistro.
Až budu mít svoje vlaky, tak to zase zavedu. 😀

David

Byť je ETCS předražené na to málo co to umí, tak jsem za něj nesmírně rád. Nemyslím si, že by se jinak ČD dokopaly k tak výrazné obměně vozového parku jaké jsme nyní svědky — 30 nových rychlíkových souprav, 79 nových RegioPanterů, 33 nových jednotek od Pesy.

Dušan

K tomu klidně připočtěte ještě 37 Regiopanterů, které mají od 2022 chodit na JMK.

Jiří Kocurek

Pravda, na tom mají ČD zásluhu taky. Podařilo se jim totiž zákazníka (JMK) naštvat natolik, až si zákazník poradil sám.

jan

Já jen nevím, jestli mám být z panterů nadšen.. 🙂

Tomáš Gottschalk

Taky bych kolem šalingradu raději viděl něco jiného, třeba Talenty.

X 1

Nebo velmi tiché Stadler Flirt ev. patrové Kiss.

Petr

Ano na nádražích se pak výrazně zvýší hluk a cestující budou povinně fasovat klapky na uši.

Elb

Tak to je názor trochu mimo..

Jaaa

Hm. Chybí business a kupé. :-/

Hujer

Business mi také trochu chybí. Těch pár sedaček tam mohli dát. Jen by se mohli ČD inspirovat v business class u Leoexpressu. Nebo ještě lépe v letecké dopravě, ale to bych chtěl asi moc.

jfp

Hlavne ze jsou tam dve jednicky mista by bylo tedy vic nez dost, aspon ze uz si odpustili jednicku cpat do hospody pred bar

Tomáš

Graz – Villach? Ono se bude z Prahy jezdit, zase až do Villachu?

Jiří Kocurek

Časem ano. Rakušané rubou tunel pod Alpami, nové trati říkají Koramlbahn. Stará trať přes Semering zůstane pro regionálku a lehčí nákladní vlaky, dálkové vlaky nově pojedou dlouhatánským tunelem zcela novou trasou. Hotovo nebude dřív než v roce 2025.
https://en.wikipedia.org/wiki/Koralm_Railway

David

Spojil jste dvě stavby do jedné. Pod Semeringem se také kope dlouhý tunel, ale je to jiný tunel než ten Koralmský. Oba tyto tunely pak budou otevřeny okolo roku 2026-2027 a zkrátí dobu jízdy z Vídně do Klagenfurtu ze 4h na 2h 40min.

Jiří Kocurek

Pardon, to se omlouvám, nějak se mi opravdu spojily dvě do jedné.

Ketchup1970

To by mohlo znamenat vlakové spojeni do Slovinska a Chorvatska v rozumné době i přes den.

Filippo

Skvělé, možna se i zbavíme Béček na rychlích🙂

Hezky česky

To těch limitních 80 mld. dluhů dosáhnou možná ještě rychleji než do konce dvacátých let, pak se společnost rozdělí na tu s těma dluhama, ta zůstane státu, kterému to už je jedno jestli 3 biliony dluhu nebo o stovku víc nebo míň. a zbytek se zprivatizuje – no aspoň privatizér bude mít i trochu novejch vagonů.

Palo

Konečně pokrok dopředu!

jan

Na Bratislavu už bylo přece jednou koupeno.
Podle mě by se měly spíš kupovat nějaké nákladově efektivní vlaky. Typu low cost patro Stadler Kiss. Tak jak to dělal West Bahn. Víme, že soutěž je na nejnižší cenu. A Němci pouští na VRT vlaky na 190. Jen tlakotěsné.

Tomáš

Znamená to pak konec vozů B?

Jiří 3

Nemyslím si, vzhledem k jejich počtu. Navíc určitě je nezlikvidují všechny a nechají si některé na zvláštní vlaky.

julio

Nebolo by lepšie objednať ucelené súpravy bez lokomotívy? Taký je dnes celosvetový trend. I keď na druhú stranu chápem, že pri poruche lokomotívy túto stačí vymeniť za inú.

medical_examiner

Samozřejmě že bylo…
Ale v případě poruchy je zásadní rozdíl mezi Os a R…

Avlaky

Pokud beru 56 mega na vagón tak mi rodiči vůz vychází na 177 mega, to je celkem hodně ne?

Jako u řidičáku bych bral max 100mega za kus

a8n

Těch 56 mega máte odkud? Chebáky stojí 60 M/ks a to mezi nimi není restaurační, který bude dražší.

Avlaky

*řidičak

Francouz

Sto mega je Vectrona, řídící vůz by měl stát méně.

Dan

V roce 2012 se rozhodneme, že z 16 railjetů po OBB jich odebereme jen 7, abysme na ty další s velkou slávou vypisovali dalších několik výběrek v následujících letech. A tak v roce 2021 se pořád (a s velkou slávou) upínáme na Rakouský koncept vlaku z roku 2006 – který u nás očividně usnul, zatímco v Rakousku se dál vyvíjí a dostává se tam nízkopodlažnost (Viaggio Low Floor) a částečně se vrací zpět kupéčka. A OBB mají tu flotilu jednotnou (možná až moc, pravda). U nás pro změnu bude flotila Viaggio Comfort krásně roztříštěná mezi, ehm, kolik už je to… Číst vice »

Samo

RIP reštauračné vozne. Aj tomu ekonomicky rozumiem, ale je to škoda, robilo to vlaky ČD výnimočnými oproti konkurencií. Po prechode na bistrá budem zrejme o čosi viac cestovať s konkurenciou.

dizgrafyq

Čo si pod takou konkurenciou presne predstavujete, Kefalín? Ony na trasách, kde tohle má jezdit, budou i vlaky jiných dopravců s klasickými restauračními vozy, aby jste si mohl vybrat?

Samo

Nebudú. Práve preto mali ČD doteraz u mňa výhodu že ho ako jediné ponúkali. V momente keď reštaurák mať nebudú tak budem náchylnejší si vybrať iného dopravcu, lebo to z tohto hladiska vyjde narovnako.

Reštauráky sú u ČD jeden z hlavných dôvodov prečo som ochotný si dnes priplatiť za cestu s nimi.

medical_examiner

Na Slovensku možná.
Ale tady v ČR se bude do 30 let jezdit s velkým restauračním vozem (1-5x denně) i do Nymburka, Berouna, Benešova, Vraňan…Havlíčkova Brodu, Tišnova…Jeseníku, Jihlavy, Krnova…

Nechápu

Restaurační vůz má smysl spíše na skutečně dálkových linkách alá transkanadský expres nebo transsibiřská magistrála, kde lidé berou cestu vlakem jako součást dovolené a ne jen jako cestu. A než se leknete ceny, tak vás mohu ubezpečit, že přístup do restauračního vozu není batuzkarum zakázán, jde pouze o to, že zde se tento vůz uživí díky kombinaci s klientelou těch, co si platí i vícedenní lůžko. Kdo chce šetřit, tak před covidem b,lo transkanadskym expresem možno jet 4 dny celou cestu jako batuzkar a ušetřit tak. Na noc půjčují průvodčí polštářek. 😇

Jaaa

Restaurační vůz má smysl i na tratě typu Praha – Brno nebo Praha – Ostrava. Není nic lepšího než se ráno při služební cestě dobře nasnídat, popřípadě z cesty pozdně obědvat či večeřet.

A mnoho lidí také rádo obědvá slušně, ne na nevhodném stolečku z plastového nádobí plastovým příborem. :-/

Džaro

Klidně by se hodil i na Slováckém expresu, jezdím z Uherského Brodu občas až do Prahy a během těch 4 hodin by mi nevadilo si zaplatit za polévku, nějaký rychlejší oběd na porcelánu nebo nápoji typu točené pivo nebo čaj v normálním hrnku.

Soumar

Taky se připojuju k „přátelům restauračních vozů“; kdysi jezdily i na trase Praha – Plzeň a doteď vzpomínám, jak rád jsem je využíval. Ráno v půl osmé (?) z Prahy IC Albert Einstein (?) do Plzně, neručím za dobrou paměť… Ona ta možnost snídaně nebo oběda/večeře po cestě zpět docela láká z auta do vlaku. Snažím se spolucestující neobtěžovat a připadá mi tak trochu „žinantní“ jíst mezi hladovými a obtěžovat je pachy z jídla, zvlášť když jsou prostory stísněné. Proto si ani v hladoletech nic nedávám, pokud vedle mě sedí někdo cizí nebo pokud nemám opravdu velký hlad. A připojuju… Číst vice »

Ondřej

V článku se píše, že restaurační oddíl tam bude.

Beny

Zcela rozumím diskutujícímu Samo. Restaurační oddíl, byť ještě únosného typu railjet, prostě pro mnoho lidí není adekvátní náhradou za klasiku, za kterou jsou i ochotni připlatit. Donášky na místo a stolky bez ubrusů totiž nabízí i RJ za mnohem lepší ceny.

Ondřej

Já tedy nevím, kudy jezdíte, ale dostávám v RailJetu i v jídeláku normálního EC stejné jídlo, servírované obsluhou a ubrusy jsem také ani v jednom neviděl. A do jídelního vozu obojího se vždycky těším.

Samo

Ja to chápem tak že bude bistro, v podstate rovnaké ako v railjetoch. Tam bude problém s kapacitou (na Metropolitanoch sú tie reštauráky pomerne plné už dnes) a obávam sa že aj s kvalitou – ten rozdiel v chuti proste cítiť.

Ako píšem vyššie, rozumiem ekonomickej motivácií, len ma to osobne mrzí.

Ondřej

Myslím, že si ten rozdíl vsugerováváte. Jídla JLV jsem částečně připravena a následně ohřána pomocí konvektomatu. Některé součásti se pak smaží přímo na palubě. Postup je v RJ i Metropolitanu stejný. Lišit se jídlo může jen tím, že jeden den ho kuchaři dosolili jinak, než druhý den. Když vaříte doma, také se Vám nepodaří uvařit všechno vždycky stejně.

Ondřej

jsou, ne jsem

Jan Hašek

Není lepší už nějaká jednotka typu ICE-X ?

Může využít rychlostníky pro I=150mm? V ČR zatím používané nejsou, ale některé koridorové stavby s nimi už počítají.

Nechci říct, že by koncepce těžká lokomotiva + řídící vůz byla z nouze ctnost, ale přecejenom opravdová jednotka se rozloženým pohonem mi příjde o level lepší.

medical_examiner

1. Ne
2. Ano, ale pro Os. Na R nemají jednotky co dělat.

Jiří Kocurek

Shinkansen, TVG, ICE, Acela, Sapsan, AVE, Frecciarossa… všecko jednotky na dálkových vlacích. TEE byl taky jednotka.

dopravak

To máte sice pravdu, ale vesměs se jedná o vysokorychlostní jednotky, kde je trakční jednotka z důvodu vysokého výkonu a nižšího nápravového tlaku nutností. Do těch nižších rychlostí opravdu stačí souprava s loko. Jednotka by v tomto případě musela být třísystémová a kompletně schválená pro hodně zemí, což by stálo hrůzu peněz. Takhle se k tomu hodí již schválená loko a schvalovat se budou pouze vagóny. Výhody jednotky by se na těchto relacích moc nevyužily. Pendolino do Ostravy taky není nějak výrazně rychlejší.

dopravak

150mm využívat umí. Souprava s lokomotivou není na takové relace nic špatného. Celková hmotnost je oproti trakční jednotce podobná a lepší trakční parametry by se v četnosti zastavování EC moc nevyužily. Naopak schvalování trakční jednotky na 3 systémy v x zemích by bylo mnohem náročnější, než schválit netrakční jednotku a použít schválené lokomotivy. Trakční jednotky mají smysl zejména v regionální a VRT dopravě. Pro dálkovou dopravu do 230km/h soupravy s loko vůbec špatná volba nejsou.

Dušan

Lepší trakční parametry nejsou o četnosti zastavování, ale zejména o tom mj. za (nejenom) nepříznivých klimatických podmínek umět adhezně (jízda/brzda) využít stávající rychlostní profil tratě, což je případ ČR, kde se i na koridorech neustále mění traťová rychlost a není to X-km čára s V = 160 km/h. Z tohoto pohledu nikdy nebude souprava, kde 6,4 MW výkonu pohání pouhé 4 nápravy z celkem 40 (= uvažuji 9 vozů + loko) úplně ideální vozidlo.

dopravak

Pokud pominu trať přes Havlíčkův Brod tak jsou více méně všechny koridory trasovány s velice malými sklony. Traťovou rychlost tak umí využívat dobře i soupravy s lokomotivou. Lepší trakční parametry jednotky by se využily více méně jenom při rozjezdu ze stanic, kterých ale na trase není zas tak moc. Trakční jednotky jsou potřeba hlavně na osobácích, kde se jejich trakční parametry využijí.

Dušan

Nejde ani tak o sklony, ale o velmi častou změnu traťové rychlosti, kdy se vlak musí často brzdit nebo rozjíždět a na to potřebujete velký počet hnaných/brzdových náprav, aby jste to mohl dělat efektivně za jakýchkoliv podmínek – to netrakční jednotky neumí, dost kloužou prostě proto, že musíte velký výkon „rozprostřít“ na malý počet náprav oproti jednotkám, kde je třeba 50 % náprav poháněných. To že to zastaví jednou po 50 km a podruhé po 10 km, je s ohledem na traťový profil zcela irelevantní. Netrakční jednotka je fajn někde na „rovné čáře“, kde se rozjede na V = 230… Číst vice »

dopravak

Ano, ale těch rozjezdů na EC opravdu není tolik, aby to tu jízdní dobu nějak zásadně ovlivnilo. Pendolino do Ostravy ani s klopením není nějak zásadně rychlejší oproti soupravám.
Nicméně o osobních vlaků máte pravdu, tam se při častých rozjezdech výhody trakčních jednotek plně využije.

Jiří Kocurek

Humanizovaným béčkém proti zlotřilým imerialistům ze šalingradu!
Hmm to chce něco lepšího. Ani ne tak lepší slogan. Spíš něco lepšího než humanizované béčko a rekonstrukce 100x jinak. Konečně!

medical_examiner

Jistě – Bz253…
ODDÍLY(!!!) po 8 zůstanou, ale tentokrát s odděleným sezením (viz polská B)…s klimatizací, zásuvkami, toalet se septikem…a max. rychlostí 160 km/h.
Pochopitelně, že vzniknou i Az153 a BDsz453…aby to byl jeden celek…

Max Bernard

Škoda, že jsme museli kupovat poruchová Pendolina. Zajímalo by mě, jak tehdy probíhala soutěž, když kvalitnější a rychlejší soupravy si umíme vyrobit doma…

Laik

Nemuseli. Museli jsem koupit metro z Ruska a Sergeje.

Jméno

Pendolina jsou v ČD od 2003. V té době asi neplatilo, že bychom tehdy uměli vyrobit kvalitnější a rychlejší vozy.

Rakev

Uměli Bmz 245 Ampz 146 a Wrmz 815 se vyráběly koncem devadesátých let

Jiří Kocurek

Vždyť je vyrábělo ČKD v Praze!

Big Fat Fabulous Woman

Nevyrábělo, to zkrachovalo a výrobu převzal Alstom, a místo 10 jednotek dostaly ČD jen 7.

michal

Jednotek mělo být puvodne 11. ČKD zkrachovalo a Siemens řekl, že za ty peníze nám dodá 5 souprav. Fiat/Alsthom 7 souprav Pendolino . Takže proto máme Pendolína.

Jiří Kocurek

Nevysrábělo, výrobu převzal… Tak asi vyrábělo, když v té výrobě potom někdo jiný pokračoval, poté co si na tom sami vylámali zuby.

Robert Šalda

V ČKD na Zličíně se nepodařilo ani vyrobit skříň. Ta prý byla zkroucená. Alstom pak musel vyrobit ty vlaky od základu nové. Elektrovýzbroj měl Siemens už pro původní vlak Premier vyrobenou a jediné co možná Fiat (Alstom) z původního projektu dodal, bylo naklápěcí zařízení, kterým se na tom měl podílet. Je otázkou, zda by tenkrát nebylo po krachu ČKD a původního projektu výhodnější celou akci odpískat…

Jiří Kocurek

To už ale nezměníme.

kade

Koukám, že už to začíná být vlastně docela dávno, když se kolem vývoje výroby, plnění kontraktu a zakázky už začínají šířit zbytečné bludy a pohádky, přitom to bylo popsáno v dostupné literatuře a odborných tiskovinách. Nakonec prostě Alstom dodal vlaky, které vycházely z jeho tehdejšího standardního portfolia. Závěrečný vývoj kontraktu (snížení rozsahu objednávky, zpoždění výroby dodávek a smluvní řešení) opravdu nebylo nic k chlubení, myslím, že např. Dalibor Zelený a Jozef Bazala jsou rádi, že už je to zapomenutá věc….

BIg Fat Fabulous Woman

Pane Kucurek, ve vší úctě, nejspíš jste čistý egocentrik, který není schopen uznat, že napsal naprostý nesmysl. Diskutující Vám zde předkládají racionální argumenty, ale Vy si stále jedete svoje. Neuvěřitelný.

Oldřich Sládek

Nikoliv. Breitfeld-Daněk ve Slaném 😉

Michal

Já uplně nevím. Na jednu stranu jsem nadšený, že se kupují nové, moderní a technologicky velmi vyspělé vagony/push-pull soupravy, ale na druhou stranu mi ten interiér na dodávky 2024 přijde zastaralý. Nové railjety, které v Rakousku začnou jezdit od roku 2023 budou mít interiér nový, za mě mnohem hezčí, a zatím to vypadá, že i pohodlnější. Nesmíme zapomenout ani na to, že tyto „Neue Railjets“ od ÖBB budou mít i nějaká kupé pro ty, kteří je mají zkrátka radši. Rád bych u ČD viděl tento nadčasový přístup, i když vím, že i tak je to výrazný posun kupředu. (Nové rakouské… Číst vice »

jan v

OBB si u railjetu naspecifikovalo zaoblená sedadla, pečlivě navržená tak, aby poskytovala slušný komfort cestujícímu a kabina zároveň působila prostornějším dojmem, než skutečně je. To jsou ty detaily které z Railjetu dělají tak úspěšný produkt. Uvidíme, jaké boudou sedadla v tomto vlaku, snad jde jen o nějaký předběžný model aby ve vizualizaci něco bylo.

V. K.

Podle mě jsou kupé pro první třídu mnohem vhodnější varianta než velkoprostor, protože nabízí větší soukromí.

Herold

Soukromí v kotci 2*2,5 s pěti lidma?

Jiří Kocurek

Zatažné záclonky, zamčené dveře, natažený sám na lavici. V prázdném spoji budiž, ale když kvůli tomu stojí lidi na chodbičce, tak to jednoho nakrkne.

medical_examiner

Nebo zutý s nohami na protější sedačce…

Teo

Chápu. Nejspíš to budou příjemné vagony s jednoduchým interiérem kterými se rád svezu. Na několikahodinou cestu ve skupině nebo s rodinou bych bral možnost rezervovat celé kupé za fixní cenu. Škoda, že nebude.

Baal

Zase velkoprasencaky…

Herold

Lepší velkoprostor než kotec 2*2,5 metru pro pět lidí…

jan v

V okamžiku, kdy si může dopravce vybrat, zda-li dvě kupé po šesti lidech, nebo pět řad sedadel v konfiguraci 2+2, tedy dvanáct versus dvacet platících na srovnatelném prostoru, nelze se mu příliš divit, že po zralé úvaze zcela neomylně vybere tu druhou mořnou variantu. Osobně dokonce jednosměrné sedačky v railjetu preferuji, neboť nabízí větší pohodlí a více prostoru pro nohy. Ale uznávám, že na cestování ve skupinách má kupé také své kouzlo.

dopravak

Asi tak nějak. Kupé má své plusy a mínusy. Každopádně vliv na cenu místa je opravdu významný a zajímalo by mě, kolik z těch notorických zastánců kupé by si bylo ochotno připlatit 20-30% za jízdenku v kupé. Asi moc ne.

Jaaa

Hm, něco jako první – druhá – třetí třída?

Do kupé samozřejmě lze nacpat 8 samostatných sedaček, proč by to nešlo? Některá BD tak přeci i v ’90. jezdila.

medical_examiner

Nebojte se…
Budoucnost které linky vás zajímá?
R16 Bmz+Bdmpee, R17 zrovna tak…R11 ABmz+Bbdgmee236+2xBdpee…

dopravak

Já bych se zeptal jinak. Kupé je samozřejmě možné do vlaku dát, ale výrazně to snižuje kapacitu a díky větší konstrukční složitosti jsou kupé i výrazně dražší. Otázkou je, kolik lidí by si u nás bylo ochotno připlatit 20-30% za místo v kupé. Asi moc ne, co? Je pravda, že Rakušácí v nových Railjetech nějaké oddíly mít budou, ale pořád se jedná jenom o malou část vlaku a taky je potřeba přihlédnout k cenám jízdenek. V ČR je situace přece jenom trochu jiná. Nepopírám, že mnoho lidí má kupé rádo a na výlety s kamarády se hodí. Na druhou stranu… Číst vice »

jan v

Předpokládám, že kupé zažijí ještě velký návrat na koleje, právě v podobě prémiové třídy pro náročného zákazníka. Klientelu si jistě najdou.

Matěj

Zdravím, chtěl bych se tady někoho z Vás zeptat, na konci těchto jednotek budou z druhé strany jaké lokomotivy? Budou to tahat stávající Vectroni, nebo ty nové lokomotivy, co ČD taky nechávají vysoutěžit?

Avlaky

Ty nové , ty stávající mají jen Vmax200

Tukan

Jaké lokomotivy tam chcou ČD dát?

Kubrt

Běží tendr na 230 km/h loko.

Tomáš Gottschalk

Podle designu řídícího vozu asi větroně.

Avlaky

Zatím ho nemají vysoutezeneho, a to že to má čelo vectrona nic neznamená , Siemens dělá jen tyto čelá

Elb

Tak ono by to asi mělo umět běhat i jen s Taurusy, ty taky ještě nějaký ten pátek vydrží jezdit.

PilsenTom

Vypadají pěkně, je fajn že se alespoň na těch 230km/h objednávají i když to jestli se u nás na takovou rychlost někdy dostanou je otázka. Vozový park za posledních 5-6 let prošel výraznou změnou k lepšímu, bohužel o stavu železnic se to říct nedá. Tady začínáme dost zaostávat a tvrdě narážíme na kapacitní limity 🙁

Jedine vlaky

Tak stav železnice se také za poslední léta zlepšuje, různými elektrifikacemi a modernizacemi. Pokud narážíte na koridory, tak ano, máte pravdu. Bohužel nejsou stále pořádně hotové a na konci 90.let se to ty modernizace jaksi odflákly.

David

Elektrifikacemi? Jaké máte na mysli? Ty cancoury co se za posledních 10 let postavili? Mošnov, Židlochovice, Hustopeče, Litvínov, Kadaň a Střelice? To v součtu nedá ani 35km.

Jirka

Olomouc-Uničov, s prodloužením na Šumperk a rychlostí 160 km/h. Je pravda, že je to ale pořád spíš výjimka.

David

Pravda, největší akce za poslední desetiletí a já na nic zapomněl stejně tak jako na Kouty nad Desnou. Tak to beru svůj komentář částečně zpět. Nicméně i tak nyní se chystá Zastávka u Brna, Kladno a v dlouhodobějším horizontu snad Domažlice a Otrokovice. I tak bych ale očekával rychlejší tempo (např. Krnov, Davle, Neratovice, Turnov, Luhačovice, Veselí nad Moravou, Dačice, Třeboň, Železná ruda, Příbram, Velvary, Boleslav, Náchod, Rakovník)

Jarda Š.

Z Vámi uváděných jsou v přípravě (začátek snad do 5 let) Třeboň, Domažlice a Otrokovice – Vizovice, ve výhledu Veselí/M. a Ml. Boleslav.

aaabbb

Zábřeh – Šumperk, Ostrava – Opava, Budějovice – Velenice, AT – Znojmo? Byť to je možná lehce přes 10 let. A zanedlouho se zprovozní Olomouc – Uničov (- Šumperk). Nemyslím si, že to je úplně málo, sice to podle Vás jsou cancoury, ale poměrně důležité pro zavedení vhodných konceptů regionální dopravy. Tím neříkám, že není kam se posouvat (např. z té Zastávky by to chtělo protáhnout až do Jihlavy, o Veselí – Velenice se mluví také už dost dlouho, a Plzeň – Domažlice – DE asi ještě také bude chvíli trvat), ale zas říkat že se neudělalo nic mi nepřijde… Číst vice »

medical_examiner

To je…Ostrava – Opava byla 2006…

jan

My investujeme do zábradlí, podchodů, nástupišť a přejezdů..

Jiří Kocurek

Odfláky nebo neodflákly. Jestliže je dráha používaná na hranici kapacity, tak po 25 létech bude potřebovat opravu. Kolejnice na koridoru nevydrží 100 roků jako na nějaké místní dráze s víkendovým provozem šukafonu á 2 hodiny v letní sezoně.

Jedine vlaky

Konkrétně jsem měl na mysli Bezpráví, IV.koridor než se pustilo do modernizace, Brno-Blansko, Plzeň-Domažlice, kde stále chybí dráty, některé úseky mezi Prahou a Děčínem.

PeterC.

Pekne supravy su to, tisko zavidime……Celny vozen supravy ako Vecrron je trocha netradicny, tvar Railjetu by bol krajsi a aerodymanickejsi. Hlavne, aby co najviac koridovych trati bolo pripravenych na taketo moderne supravy…..aspon na 200 km/hod.

Juraj

Zmena čela oproti railjetu má úplne rovnaký dôvod ako zmena čela od taurusu k vectronu: pevnostné normy TSI. Plus je samozrejme pre Siemens logické použiť komponenty z lokomotív, ktoré sú dnes vo výrobe.

aaabbb

To je asi věc názoru 🙂 Mně se naopak postupem času to čelo Vectrona začíná snad i líbit víc.

Každopádně ano, hlavně abychom na to měli ty tratě, zatím je i těch 200 km/h alespoň na části koridorů (tisíckrát omílané úseky kolem Pardubic nebo Brno – Břeclav) stále vzdálených a nevidím, že by se pro to něco dělalo (alespoň podle mapy staveb SŽ).

Jan Hašek

Uhersko-Choceň je na 160 km/h.

PeterC.

A ktora cast Uherska ste myslel? Pri Breclavi alebo pri Hornej Lideci? Alebo pri Povážskej Bystrici?

Ketchup1970

Neveril by som , že Peter napíše “ při Povážskej”. Rytmické krátenie a preplesk od slovenčinárky ma naučil. Iba že by Peter mal v telefone český našepkávač. 😀

PeterC.

Povážska Bystica – to bolo trollenie. Nevedel som, ze existujue trat v Cechach „Uhersko-Choceň „.

Jaaa

A je to ostuda. Bude se to za 10 let zase předělávat. Měli by to dát k úhradě těm, co o tom rozhodli.

Lemmy

Moje auto taky jede 180 km/h a taky tím nikde u nás nejezdím. Prostě je to konstrukční standard.
Mimochodem, 80. letech se objednávaly z DDR béčka na 140 a bymee na 160, obě tyto rychlosti byly naprosto nereálné. (Mimo stanice, když se zrovna nesypal svršek, byl Vmax 120km/h).

medical_examiner

Dostanou. Jmenovitě těch 42 km ze Zábřehu do Olomouce…
Akorát že v době, kdy se bude s výrobci konzultovat dodávka celkem 147 panoramatických vozů právě pro rychlost 230 km/h.
21 lokomotiv dodá Siemens (má s tím bohaté zkušenosti…)

liposh

Je zajímavé, že to ještě není nízkopodlažní. OBB už má objednané nové railjety na rok 2023 a ty jsou nízkopodlažní. A ten nový nightjet je taky částečně nízkopodlažní. To znamená, že tyhle vagóny jsou fajn, ale pořád dostaneme o generaci starší věc, než od vlastně stejného výrobce dostanou rakušáci. To je smutné, ne? :-/ …Ledaže už je to vážně koupené ve výprodeji.

Kubrt

Koupené ve výprodeji to není, jen si to zákazník objednal takhle. Jo, je to škoda, taky by se mi ten jeden nízkopodlažní vozík líbil.

liposh

…nebo že by objednali 15 souprav vysokopodlažních a 5 souprav nízkých, žejo? Je zvláštní, že to nikoho nenapadlo. Možná je to finančně až příliš velký rozdíl…ačkoliv to se mi nechce líbit. Ti rakušáci tam maj určitě nějakou objednávku na ty nízké a k tomu ještě stopro opci a já bych se tam do toho za ČD naprsil a přidal se k nim, abych měl lepší cenu 🙂

Frantisek

A zase se zvědavostí čekat, jestli na tenhle spoj přijede to nebo ono? No nevím…

medical_examiner

Raději mít 100% jistotu, že na očekávaném Os Praha-Vraňany přijede EJ 671 a ne 163 s Bdt…

Ketchup1970

Možná by stačil nízkopodlažní vůz v každé soupravě . Jako T3 s vanou u DPP

Nechápu

Když nechcete vidět přes PHS…

Frantisek

To zatím bohužel není vidět ani z těch normálních.

Nechápu

Něco je, navíc pořád můžete vstát a vidět víc. Z klasické vysokopodlažní soupravy je ve stoje přijatelně vidět zhruba přes 2,5m vysokou stěnu, někdy i přes 3m a to je jejich nejčastější velikost. Bohužel nízkopodlažnost vás sníží právě o ten velmi klíčový půl metr, kdy ani stát nepomůže. ☹️ V Rakousku jsou naštěstí ale PHS převážně nižší, jakmile je zástavba u trati řidší, u nás se udělá klidně 2km souvislé 3m stěny a neřeší se, zda se domy neoddálily za zahradu a tak. V Rakousku se úměrně stěny snižují a zvyšují, což je menší zlo.

Jiří Kocurek

Pokud do normálního vozu nenastoupí bez pomoci a tím pádem nikam nepojede, tak neuvidí nejen to, co je za PHS, ale ani to, kam chtěl jet.

Tukan

Nemyslím si, že u expresních vlaků je nízkopodlažnost důležitá a pohodlná… Ta se hodí na regionální vlaky.

Kubrt

Jeden „víceúčelový“ vagon pro invalidy, lidi s kočárky, s „úschovnou“ velkých zavazadel, cyklisty, by byl v soupravě fajn.

Jakub P

Podle popisu tam je jak vůz s místy na kola, tak vůz s dětským kinem a místem pro lidi na vozíku. Že to není jeden vůz, ale dva, z nichž každej má z těch funkcí něco, může být člověku dost jedno, ne?

Kubrt

Když si představím, že bych byl na vozíku, tak cítím obrovský rozdíl ve vlastním pocitu z cestování, pokud musím použít plošinu, nebo nízkopodlažní vozidlo (soběstačnost, rychlost nástupu – cítil bych se blbě, kdyby kvůli mě vlak dostal zpoždění). Zkrátka, nepovažuju plošinu za ekvivalent nízkopodlažnosti; tu využijí i „jen“ hůře pohybliví, lépe se tam člověk popasuje i s kočárkem.

Jakub P

Na druhou stranu jeden nízkopodlažní vůz v jinak vysokopodlažním vlaku znamená schody nahoru a dolů v interiéru, to taky nebývá oblíbený prvek. Plošina bude doufám na adekvátní technické úrovni, aby byla slušně rychlá a k žádnému významnému zpožďování nedocházelo.

A jak už psal Tukan, u dálkových vlaků je plná nízkopodlažnost o poznání míň důležitá než u zastávkových vlaků např. kolem velkých měst, kde nastupuje a vystupuje hodně lidí…

Kubrt

Nejlepší umístění nízkopodlažního vozu by to bylo hned za lokomotivou – žádné procházení hore-dole soupravou při cestě do jidelaku.
O plné nízkopodlažnosti nikde nic nepíšu, jen o jednom vozu.

medical_examiner

Bylo by to přehledné…

aaabbb

Jenže také je dobré mít celou soupravu v jedné rovině, aby se nemuselo po schodech vevnitř mezi vozy.

medical_examiner

A dalo se tam procházet jen tak stejně jako u railjetu…

Nechápu

To zas ano,to souhlas.

medical_examiner

A kdo to zaplatí? Cílová skupina podle potřeby?

Kubrt

Přeprava „cílové skupiny nízkopodlažního vozu“ je jedním z důvodů, proč se vůbec do „dopravy v závazku veřejné služby“ sypou peníze. Pro stát by samozřejmě bylo ekonomicky výhodnější, kdyby žádnou VHD nemusel platit a všichni by jezdily auty a do veřejných rozpočtů naopak přispívali.

Jan Mahdal

K čemu nízkopodlažní? To není souprava pro obsluhování zastávek někde na D3, zastavuje to už téměř výhradně ve stanicích po rekonstrukcích, kde nástupiště 550mm nad kolejnicí. Ten schod už je minumální.
Teď je o to větší škoda, že se ty Railjety nekoupili všechny i s Taurusy:-(

Kubrt

70 cm schod, to je fakt nic. Huh.

Jiří Kocurek

Schod? Ony jsou tam ale tři!

a8n

Třeba v Brně, že.

Lesan

Jen škoda, že tam není aspoň jeden vůz s oddíly (nebo např. polovina vozu u první třídy). Spousta cestujících stále preferuje kupé před velkoprostorem.
Také to znamená, že se na nočním spoji vyspíte pouze s „rouškou“ přes oči – je mi nadevše jasné, že svítit se musí vždy a všude na maximální intenzitu, protože je na to předpis. „A měnit předpis? No to jsem se snad zbláznil.“ 🙂

Frantisek

Třeba někoho do té doby napadne centrální tlumení. Ono když se v kupé nedohodnete, také nespíte.

Herold

Jaká spousta cestujících konkrétně? Já radši budu sedět ve velkoprostoru než v kupé 2*2,5 metru s pěti lidma.

Lesan

Když Vám dám tu konkrétní spoustu zájemců o kupé, dáte mi Vy konkrétně tu opačnou spoustu zájemců o velkoprostor? 🙂 Taky mám osobní preference.

Herold

Já jsem nic o žádných spoustách netvrdil…

medical_examiner

Dočkají se…
Otázka je, která „linka“ je zajímá – pak mohou obdržet přesnou prognózu…

olda

Uvítal bych vzhled řidičáku víc podobný beskydským push-pullům, nebo aspoň Taurusům. Vectron vypadá na čele ŘV dost škaredě

liposh

Minule jsem tu říkal, že přesně k tomuhle se hodí 380ka. Jako lokomotiva je to nepoužitelný, ale kdyby prodali siemensu licenci na to čelo (které určo odpovídá TSI a podobné kraviny), tak by to po střední evropě udělalo ještě spoustu parády 🙂

Zapa

A 380 je hezká?

liposh

No jéje. Oproti Vectronu a Traxxům je to překrásná lokomotiva, to se shodnem snad z 95% osazenstva.

Zapa

Tak já patřím asi do těch pěti uvažovaných procent. Ale ono to ve skutečnosti takhle jasné nebude.

Stony

Teda me se 380 taky dost nelibi:)

medical_examiner

Mě se líbí x6x…
Je to takové jednoduché, přehledné…

jan v

Souhlasím, je to celkem pěkná mašina, zvlášť ty kousky pro DB v červené. Co jsem četl reakce na NIM, tak vesměs se líbila i německým shotouschům.
Dnešní trend dělat dopravní prostředky „zamračené“ nebo rovnou „nasrané“ mi nepřijde moc nadčasový. Skoro jako by si jejich designéři chtěli navrhnout Lambo, ale dostali se jen k té netrakční jednotce, trolejbusu (solaris je má zvlášť „nakrknuté“) nebo autobusu.

Honza

Hlasují pro čelo že sysla 😀

Avlaky

Beskydské pushpully řidičák nemají, a taurusove předky se již nevyrábí, navíc ČD Taurusy už nikde nesezene

Vbb

Podle vás mají beskydské pušpuly na obou koncích návalky?

jan v

A odkud se boudou ty beskydské pushpully řídit, když budou zrovna tlačené?

Avlaky

Připojí se k nim nejspíše sysel, zatím ale není s řídícími vozy počítáno, je to jen moznerozsireni do budoucna

Kubrt

S řídícími vozy se nepočítá, a proto se to jmenuje push-pull. Jasně.

Zapa

A ty nedávno zveřejněné fotky jsou co?

olda

Bravo😎👏👏

Vbb

Na obrázku není řídicí vůz, ale jen možné rozšíření do budoucna.
Co hulíte?

https://zdopravy.cz/push-pully-pro-moravskoslezsky-kraj-jsou-pred-dokoncenim-prvni-vyjede-na-jare-66574/

olda

Jasný rozšíření :-D…..

medical_examiner

Jestli ono to nebude tím, že se předpokládá provoz s 383…

J.K.

S tou délkou už se to nikam nevejde k peronům ve dvojici, ale jinak hezký…

55p

Jako že 9 vozů je málo a bude potřeba 18? S tolikavozovovými vlaky nejezdí ani žlutý dopravce.

J.K.

V Rakousku ty kratší (7 vz ?) občas spojené jezdí, a lidí je v tom hromada. Co vy víte jestli v roce 2030 bude stačit 9 vozů od Prahy po Hamburk.

medical_examiner

V roce 2030 snad.
Ale je na beton, že v roce 2050 bude stačit jedno Bmz, připojené (pokud se nepodaří domluvit odklon přes Rakousko) k Hungarii…

Kamui

Ono by stačilo, aby ty jednotky měly na zadním čele místo záslepky normální tlakotěsné návalky, aby se tam dal přidat vůz.

idk123

A nemá to tak náhodou být? že by k tomu měl jít připojit další vůz?

noerf

V adventu jezdil z 12 – 14 vagony, do Rijeky bude jezdit s 15 vagony.

Avlaky

Do Košic je v plánu 18

medical_examiner

Místo Košičana? 😀 😀 😀
Uvolněné 680 pak do Budějovic…

Avlaky

Nejezdí zatím, ale na Košice chce

J.K.

Jako, taky to půjde spojený, jenom se to nevejde celé – navíc u nás délky nástupišť do projektů zadává generátor náhodných čísel. Ale spíš tom Německu / Rakousku jsem myslel že 400m je standard pro dlouhé perony.

Avlaky

To je pravda, moc to nechápu udělal bych třeba 3 velikosti perónu

1) pro dlouhé vlaky až 18 vagonu
2) pro středně dlouhé 9vagonu (na rychlíky a EX linky)
3) kratší na 5 vagonu pro pantery a motoraky

medical_examiner

Leda do Rumunska nebo do Chorvatska…

Micky

Nákup vagónu na max rychlost 230 km/h … super.
Ale zajímalo by mě, čím to chcou tahat?? 2 lokomotivama (Taurus) co ČD mají, nebo Vectronem co je jen na 200 km/h ??
Jo slyšel jsem o tom tendru na lokomotivy s max rychlosti 230km/h, ale kdy to reálně vysoutěží a kdy nakonec lokomotivy dodají?? V nedohlednu!

Jen mě rozesmálo, že by je už těď plně využily ve směru na Berlín. Nevyužily! Leda, že by jim ÖBB půjčili další Tauruse.

Jiří Kocurek

Tak budou mít lokomotivy o dva roky později než vagony. Zboří se svět a spadnou Krkonoše?
Být to naopak, tak tady vyskakují vám podobní, že ty lokomotivy jsou k ničemu, protože k nim nejsou vagony.

Avlaky

Asi za takou stejnou dobu jak ty pushpully

Jarda

Tohle je jednoznačně dobrá zpráva a jsem za ni moc rád. Znamenalo by to, že by se „původní“ railjety přesunuly na některé vnitrostátní linky, kde se ještě jezdí jak za normalizace (zdravím koženkovou linku R9 z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod), a tím by České dráhy konečně přestaly přicházet o tratě. Ten nákup má rozhodně smysl a doufám, že se podaří nakoupit vše podle plánu. Je to jediný způsob, jak obstát proti konkurenci. Nemluvě o tom, že lidé si zaslouží důstojný způsob cestování po republice a jejím okolí.

Kamui

Já bych si spíš uměl představit původní railjety na Praha – Ostrava, pendolina na Praha – ČB (- Linz) a na R9 nějaké ex-rakouské Bmz.

jan v

Railjet by měl jezdit velké vzdálenosti. Ideálně až do Košic nebo do Varšavy. Případně do Mnichova.

J.K.

Jo, na Budějovice by pendolína jela delší souvislé úseky na 200 aspoň, a jestli by šlo po nějaké opravě klopit i na koňce…. Přeložky tam asi nikdo stavět nebude…

Frantisek

Naopak, tam stavějí dálnici, aby více lidí jezdilo auty a méně vlaky.

Jiří Kocurek

A v Budějovicích budou přestupovat.

medical_examiner

S provětranými šrajtoflemi…(taky výhledově :-D)

Tomariero

Původní railjety zůstanou tam kde jsou, nový raiikjet se podívá max na tu prilujezdnou vindobonu, jinak to vychází na komplet Berlinery a Metropolitany.

medical_examiner

Takže se konečně svezeme Bmz241 a 245 i na Praha – Ostrava?

Pavel

Taky záleží, co si MD objedná. Na Ústí- Kolín nabídla dráha Krušnohorový soupravy a pozdějí úplně nový Pantery a to všechno za opravdu dobrou cenu a i přesto záhadným způsobem vyhrál Jančura. Už bych se nedivil ničemu. Ale je to skvělá zpráva. Snad se všechno zase vrátí do normálu. 😎

Kubrt

Toto nebyla regulérní soutěž, nýbrž dohadování na bazaru, takže i nářky na výsledek se hodí maximálně na ten bazar.

aaabbb

Přesně tak 🙂 ČD mohou mít super railjety, ale pokud bude MD požadovat lowcost a hrát jen na nejnižší cenu, je to o ničem… Už by si měl i objednatel uvědomit, v jakém jsme roce, a podle toho požadovat kvalitu, ode všech.

Kubrt

To není „požadovat kvalitu, ode všech“, ale „vypisovat regulérní soutěže, s předem danými požadavky a způsobem vyhodnocení“.

Vladimír Bílý

70 mega za vagón není žádná láce. Doufám, že je to cena včetně údržby, ale tato informace zatím bohužel nezazněla.

Lemmy

To se nedá takhle dělit. Řídící vůz s TSI/ ETCS je drahý, stejně tak restaurační vůz…

Daniel

70 mega je normální cena. Už BMZ se před 15 – 20 lety kupovaly tuším za 50.

Juraj

Bmz241 a Ampz143 v priemere za 62 mil., ak si správne spomínam.

medical_examiner

A 680 stály každé 700 mil. Kč.
Dovedete si představit, kolik by za to bylo těch Bmz a Ampz?

noerf

Uvidíme, za kolik bude nové vagony nakupovat Regiojet.

Khunas

Regiojet ale nekupuje nic podobné tomuhle! Nedá se to srovnávat

Avlaky

Ale ani má v plánu netrakčni jednotky 15 kusů po 7 vagonech

Avlaky

*ano

Avlaky

Za 15 mega kus se chce dostat při počtu 105kusu, ale prý by to mělo být od Crrc

Avlaky

Je no, ty na Cheb staly 56/kus

Astra 27/kus

A Radim by chtěl myslím od CRRC za 15/kus

Jaaa

No jo, podporovat dumpingovou ekonomiku, to umí každej mamlas.

Doufám, že pro zákazníky začne být čím dál důležitější, jaké výrobky a odkud si kupují a používají.

a8n

A hele, lež s Astrou opět na scéně, byť tentokrát od 2 mega dražší.

Unido

Cena je hlavně včetně první vyvazovací opravy včetně všech dílů. Stejně jako u ostatních VŘ z poslední doby.

Odpadlik

Nevíte někdo do jaké rychlosti lze provozovat klasický vlak s vagóny tažený lokomotivou?

Jiří 24

Jde o to jakou má ta loko a vozy max rychlost 😉

Kamui

Aktuálně v Rakousku jezdí railjet 230 km/h. Ale vzhledem k tomu že všude jinde jezdí klasiky max 200 km/h tak je to asi slepá ulička – při takové rychlosti už bude mít těžká lokomotiva dost negativní vliv na trať.

Kuba

ICE1 má maximálku 280 km/h, tam jsou čelní vozy hnací, takže v podstatě lokomotiva 🙂

Kamui

ICE1 má ale nápravový tlak 20 tun. Taurus/Vectron má 22.5 tuny.

medical_examiner

A normální české lokomotivy 21,5 t…

Dušan

Vlaky Talgo jsou taky 2 lokomotivy na čelech, nebo TGV – ono těch jednotek s distribuovanou trakcí nebo power cars asi zase tolik až po světě jezdit nebude:-))

hoholu

myslím, že zrovna do 230 km/h

Pitrys

Pro nápravový tlak 22,5 tuny je 230 km/h.

medical_examiner

V principu jakékoliv, jinak podle nějaké mezistátní úpravy 250 km/h – právě tolik, kolik by nám v ČR stačilo…

Dušan

No, to záleží na celkové hmotnosti té lokomotivy – pokud má 22,5 t na nápravu, tak můžete pojíždět maximálně tak tratě s dopravním kódem P2 – což je V = 200 – 250 km/h. Pokud by se vlezla do P1 – což je 250-350 km/h, tak může mít maximálně 21,5 tuny na nápravu, čili celková hmotnost do 86 tun – oboje ale samozřejmě v takovém případě musí projít homologací na účinek na mosty, aby homologace být nemusela, tak by ty nápravové tlaky musely být 20 tun u kódu P2 a nejvýše 17 tun u dopravního kódu P1.

Kamui

Jen aby to k něčemu bylo – jak vidno, ministerstvo preferuje levnější ojetiny (je jedno jestli žluté nebo jiné) než dražší nové soupravy. Do kdy mají ČD smlouvu na Ex2?

Tomariero

Ex2 je na 10 let od roku 2020, stejně jako R18.

Jan

Bez obav, Vaše obavy nemají absolutně vůbec na nic vliv.

Alf

Tak bez ohledu na naše ministerstvo s tím budou jezdit v Německu a Rakousku a tam by to určitě neprotlačili s ojetinami jejich domácích dopravců.

noerf

Jenže v roce 2030 může MD říct, že do Břeclavi jezdí Regiojet, tak není důvod objednávat vlaky na trase do Břeclavy a na ČD budou mít nové vagony, které budou nákladově drahé.

Jiří Kocurek

Natož s ojetinami vlastními. Ikdyž taková Honecker v Berlíně, to tady dlouho nebylo.

Avlaky

Tak to se musí soutěžit ne? , Teď si to můžou domluvit, ale pak už jen soutez

Petr

Tyto vozy, tedy po VRT jezdit nebudou?

Jakub P

Rychlost 230, tlakotěsný soupravy. Zrovna tohle by po tý uvažovaný VRT klidně jezdit mohlo (jako ta pomalejší, zastávková vrstva).

Petr

Takže to co bude stavět v Jihlavě, tedy na Ex3.

Jakub P

Hlavně tipuju, že skutečně vysokorychlostní jednotky se dopravcům na tu trať vyplatí pořizovat nejdřív až bude aspoň ten úsek Praha-Brno hotovej celej. S tímhle budou ČD moct postupně zrychlovat s každým dodělaným kusem trati, i když se to část trasy bude furt ploužit po tý starý, ať už přes Vysočinu do Brna (pokud to tak vyjde rychleji než přes Třebovou) nebo z Prahy na druhou stranu na Ústí a do Německa s tím, že pokud se ta VRT dostaví, dopravci poříděj na nejrychlejší vrstvu VR jednotky, který využijou tamní maximálku, a tyto soupravy tam budou buď dělat pomalejší vrstvu, nebo… Číst vice »

MartinS.

Než se na VRT Ústí – Praha – Brno podívá v celé trase vlak, budou už tyto soupravy po generálce v polovině životnosti 😉

Zrzek

Optimisto, budou po 3 rekonstrukci odstavený v kopřivách než bude VRT Ústí-Praha-Brno.

Petr

No tak je otázka zda ČD počítá s něčím novým na provozováním VR vlaků. Když tak může koupit něco již jetého, však v září má přijet na ukázku ICE.

Jakub P

Myslím, že to je tak daleko, že to ani pro ČD s jejich pověstnou rychlostí a úspěšností výběrek není aktuální otázka…

medical_examiner

Jak asi tak, když v ČR žádná nikdy nevznikne…

idk123

A zase žádné kupé :(, ani v tom multi vagonu pro rodiny s dětmi, kde by se sakra hodilo mít kupé, ale ne, narveme všude velkoprostory…

medical_examiner

Jakou linkou jezdíte?…

Zdrasa

Hloupá otázka, ale chápu to správně tak, že jde o nějaký typ vycházející z railjetů? Takové railjety s Vectronem a spoluprácí Škody?

Jedine vlaky

Ano

Kuba

Konstrukčně jednotky vycházejí z Railjetů. Čelo Taurusu už nesplňuje současné platné normy, viz ÖBB new Nightjet. Spolupráce Škody je jen pokračováním v projektu na prvních 50 vozů které jsou již v procesu schvalování drážním úřadem.

Zdrasa

Díky za info.

Avlaky

A je to že to neschvaluje, nebo Siemens začal dělat vectronove čelo, aby to ladilo?

Avlaky

Protože Vectron je od 2010 a railjety od ČD jsou 2012-2016(přesně nevím)

Kuba

Jde o schválení, kvůli implementaci TSI a EN norem. Poslední Railjet byl vyroben dokonce tuším 2017-18 (jednotky 52-60), ale byl stále z obce těch první RJ z roku 2006. Tedy se dalo uplatnit, že nemusí být schvalovaný jako nové vozidlo.

Jiří 3

Je pořád součástí objednávky 2 vozy pro SŽ?

JirKa

Ano. 180+2

D.S.

Co to znamená „až 180 vozů“?

SaulGoodman

To znamená, že je to rámcová smlouva. Nicméně pravda, že tam v tom případě chybí informace, kolik je objednáno napevno.

michal

90 objednáno

Dušan

180 objednáno – 90 bylo pouze minimum.

cestující

Chci se zeptat odborníků- při té rychlosti, kterou plánují, budou mít vozy naklápěcí kabiny, nebo ne?

JirKa

NE

jan v

Jedná se vpodstatě o takový lepčí konvenční vlak – vozy jsou spojeny vzduchotěsně a na jednom konci je řídící vůz – vypadá jako lokomotiva, ale pokud ta není na opačném konci připojena, jednotka se nerozjede. Rozpojovat tyto vagony je komplikovanější, než běžné rychlíkové vozy, v běžném provozu se to nedělá a spojují se případně celé jednotky. Jedna jednotka je devět vozů. ČD a OBB rovněž provozují jednotky Railjet, které jste u nás mohl potkat na trase Praha -Brno-Vídeň-Graz, Tento vlak je novější a delší verzí Railjetu.

Pavel P.

Zlepšení vozového parku je dobře, jen mě trochu mě překvapuje, že se ČD ubírají cestou netrakčních souprav. V případě Rakouska (railjety) to bylo pochopitelné, když měli Taurusy. Pro ČD to ale znamená vysoutěžit vagony a k tomu nezávisle soutěžit lokomotivy. Nebyly by trakční jednotky, třeba obdoba ICE 4 výhodnější?

Kuba

DB taky kupuje netrakční jednotky, viz ECx. Obecně jsou trakční jednotky dražší, jak na údržbu, tak pořízení. Více hnaných podvozků, distribuce energii. Trakční jednotka má větší redundanci, ale složitější údržbu. Ale od rychlosti >280 km/h už to asi ani jinak než distribuovanou trakcí dělat nejde, viz ICE1, ICE2

Khunas

Ne ČD vozy této konstruce už vlastní je tedy logické že kupují to co už mají ( 7 raijetů 10 jednotek pro cheb a teď 20 dalších. Dohromady tedy 37 „totožných“ jednotek

Zrzek

V případě problémů s HV jen privesis jiné a substrát se nemusí překládat. V případě námrazy se lépe spřáha s HV nezávislé trakce.

medical_examiner

Ideální by bylo nakoupit sólo vagony pro 230 km/h…

Dominik

S cenou kolem 70 mil. Kč za vůz bez pohonu to není vůbec levná záležitost, zvláště když se tak nějak ví, že přibližně v polovině životnosti vozidel začne být rychlost 230 km/h na relacích do Hamburku i Budapešti nedostačující. Kam se pak soupravy pošlou? Na vnitrostátní rychlíky a expresy? A nebudou na nich kapacitně předimenzované?

Jedine vlaky

do Budapeště se počítá s nějakou VRT? Co vím, tak jen Kúty-Bratislava má být na 200.

Jiří Kocurek

A z Blavy do Štúrova bude brzo 20 (slovy: dvacet) km/h, jestli budou dál pokračovat v neúdržbě.

medical_examiner

aneb „Uvidíme…řekl slepej…“

aaabbb

Ta cena mi nepřijde za takový vlak vůbec mimo. Jak zde již bylo uvedeno výše, například řídicí vůz je výrazně dražší, a naopak prostý vůz 2. třídy bude levnější. Ale za nový tlakotěsný a plně vybavený vůz na 230 km/h mi to přijde jako normální cena. Nelze to porovnávat s rumunskou Astrou nebo ojetinami.

Ten_z_Biliny

Co si budeme povídat. Nightjet má jednu nízkopodlažní část pro vozíčkáře a kola. Na to se zde asi nemyslelo

Petr

Ta cena je příšerná 🙁 No jo musí se živit dvě společnosti, jinak konsorcium ŠKODA – Siemens nedává žádnou logiku…

Adam H

50 ks od Škoda- Siemens na 200 km/h = kolem 60 milionů za kus
180 ks od Škoda-Siemens na 230 km/h = kolem 69 milionů za kus

Například Astra co má RJ je taky na 200 km/h, ale cena je neznámá. V roce 2010 Jančura tvrdil, že to je 1 milion euro (25 milionů), ale otázka je, kde je realita, jednak rok 2010 vs 2021 a taky známe Jančuru, že, ten toho občas napovídá.

Avlaky

Je to 1 milion eur

Gajda

Dává, Siemens prodá to co má na papíře a nemusí se s tím sr** až do konce, takže si zvýší kapacitu a vydělá. No a Škodovka má kapacitu, je u nás domácí, takže veřejností hojně podporovaná, tak to jen dodělá a vydělá si taky. Začalo to na rychlících do Chebu, pokračuje tímto, ale to nebude konečná, oni toho ještě společně dají dohromady v budoucnu dost. A pokud to Škodovka zvládne na jedničku, mohla by takový zakázky společně se Siemensem získat i mimo naše luhy a háje.

Apollo17

„Začalo to na rychlících do Chebu“
Začalo to mnohem dřív. Už před 20 lety dodával Siemens vozy Bmz, Amz které se dokončovaly ve Vagonce na severu moravy.

Jan

Není, jen nejste dost chytrý, aby jste to mohl posoudit.

Jedine vlaky

z Prahy do Vídně, Grazu a Villachu? Současné railjety se tedy přesunou jinam? Nebo některé páry budou sedmivozové klasické railjety a další zase nové 9vozové soupravy?

Haha

Po dostavbě Koralmbahn&Semmeringu se protáhne Ex3 Praha–Graz na Praha–Graz–Villach a možnost je i Ljublaň, aspoň ve smlouvě Rakouska s ÖBB. Předpokládám, že ten 9vz railjet by vozil dnešní Vindobonu 256/257, která je malá…

Adam H

50x vůz ŠT+Siemens na 200km/h, 180x vůz ŠT+Siemens na 230 km/h, až 160x motorová jednotka Pesa, 5x Push-Pull ŠT, 79x Panther ŠT, nějaké ty sekáče z Německa + lokomotivy

Fakt slušné nákupy (y)

Tom

Jo, taky jsem si to teď nějak sumíroval a v příštích letech je vážně na co se těšit. 😀 Nechci kecat, ale taková várka nakupování snad v historii ČD nebyla nikdy, ne?

Adam H

No vždycky to bylo Postupné. CityElefanty > Pendolina > Reginy > Sharky > Railjety > Inter/Regio panteři.

Teď je to fakt šleha, ale co. Peníze jsou teď levné a lidí cestuje (když není covid) celkem hromada.

Modré zábradlí

600 šukafunů nebo Sergejů😁

Jiří Kocurek

Byla, když se braly Béčka z Bautzenu.

Gajda

Tak nepředpokládám, že si ten řidičák na konci bude rozumět s něčím jiným než Vectronem, možná kdyby to časem poslali někam mimo dráty, tak by mohlo jít upravit Hercula, ale to bude všechno.

Avlaky

Určitě s taurusem nebo s jinýma Siemens lokomotivám co můžou mít řidičák

MartinS.

Takže obsloužíte většinu rychlíků a expresů, kde využijete nové netrakční jednotky a na další přesunete vozy z těch současných linek. Obsloužíte část regionální dopravy těmi DMU a Pantery, ale stále chybí náhrada 810 na lokálkách, i regionov je přes 230 a vůbec nemluvím o kapacitní příměstske dopravě třeba v Praze a StČ kraji… je ale otázkou, jestli na to ještě zbydou nějaké peníze?

medical_examiner

Kdo má rád béčka, měl by si už nějaké zamluvit.
Protože pokud bude dodány nové vagony (bez rozdílu max. rychlosti), tak se všechna odeberou do mezinárodní dražby…stejně jako A a BDs…

medical_examiner

Akorát že nikoliv od prosince 2022, ale až od 1.1.2042…

Romule. 90

Však jsem si říkal, že konečně někdo přišel na to, že je lepší koupit více od jednoho, než pár od každého.

Ano, máme tu požadavky objednavatel, ale i tak. Cena údržby, její sjednocení…

Toníček

Chtěl bych ty vlaky vidět se 109E. Je to reálné? 🙂

Toníček

*Né s novýma 109E. Myslel jsem spíš jestli bude část těch „railjetů“ tahat už ta dosavadní dvacítka strojů.

Bilbo

Spíš to vidím na Vectrony. A ČD chce přece 109E prodat, tak s nima asi moc do budoucna nepočítají.

XXXD

ČD 380 jsou jen na 200 km/h.

Ondřej

Já si myslím, že se ČD budou pokoušet získat jeté taurusy od OBB, jako v příapdě těch dvou kusů, které už má.

Avlaky

Samozdřejmě ano, ale nebudou tahat toto

Paja

Jenže ČD mají jen 2 Taurusy, jinak Vectrony i 380 jsou „jen“ na 200. Takže to zřejmě bude jezdit „jen“ 200, než ČD někde vyčarují nové lokomotivy na 230.

Plecháč

Tak ČD poptávají lokomotivy na 230, Siemens by určitě dokázal „vyčarovat“ Vectrona na 230, jenom je otázka kolik za to ČD budou ochotni zaplatit.

Avlaky

Mají soutez

PvvS

No bylo by vhodné to tahat něčím, co pojede a hned nezdechne.

Lukáš

Chybí mi tam business oddíl ale jinak nádhera.

aaabbb

To je fakt, ten business bych tam i čekal (byť spíše ve stylu ÖBB rj, kde jsou ta business místa více oddělená od ostatních). Ale je fakt, že DB asi tuto třídu nechtějí.

jan v

Tohle mám z youtube, tak se to možná už změnilo, ale i u OBB když jede do německa s railjetem, tak jeho bussiness je tam prodáván jako standartní první třída. Mě to přijde škoda, na delší trať, jako je Praha Budapešť, nebo Praha-Graz, by se ta třída určitě uživila, zvlášť kdyby to byla třeba jen polovina vagonu.

Berhof

Konečně pořádný posun ve kvalitě. Jestli to chápu dobře, tak se jedná de facto o 20 9vozových novějších „railjetů“.

yxc

Něco mi uniká: 20*9=180 vozů a přitom 2 vozy si ze zakázky pořizuje SŽ. Takže by to mělo být 180+2. A jak si vlastně může SŽ pořizovat vozy ze zakázky ČD? Čekal bych, že si SŽ pořídí stejné vozy v rámci své zakázky. Je to nějak divně napsané.

Kubrt

Ano, celkem 182.

Avlaky

Můžou se poptávky spojovat, v minulosti byla i soutěž na 500 vagonu pro 13 dopravcu

jan v

Mě by reálně zajímalo, jak bude ta jednotka pro SŽ vypadat: Jestli to bude „minirailjet“ kterým se povozí honorace, když se někde bude stříhat páska na 2km opravené trati, nebo jestli to budou i na něco používat(testování úseků na vyšší rychlost?)

Kubrt

Bude to diagnosticka souprava pevných trakčních zařízení. Na nějaký multifunkční salonek místo asi taky zbude:-)

PAnDa

ten řídicí vůz a.k.a. syslovětroň se fakt povedl (bez ironie)

czhunter

Podle mě právě naopak.
Proti Railjetu krok zpátky.

(ale taky proto, že považuju Taurus za hezčí lokomotivu než Vectron – který pasuje hlavně ke kontejnerovým vozům).

czhunter

A mimochodem – úroveň vizualizací je naprosto zoufalá, na úrovni cvičení žáků ZŠ v Blenderu.

Chápu, že „na obrázky to nejezdí“, ale ono to i vypovídá o tom, jakou má ta zakázka pro Siemens hodnotu.

Kubrt

Ehm, jakou má ta zakázka pro Siemens hodnotu?? Siemens je ochoten prodávat lokomotivy po jednom kusu, takže ani toto taková marginálie z jejich pohledu nebude.

czhunter

„Hodnotu“ berte jak „význam“ nebo „důležitost“

Když má zakázka pro výrobce velký význam a důležitost, tak se hodně snaží, a to zejména tam, kde jde o komunikace k veřejnosti a PR (čili i vizualizace).

Tady se někdo nesnažil vůbec … takže zřejmě něco o házení perel si o tom Siemens myslí.

Willy Brkos

12,5 miliardy, máte to v textu.

A ještě Vám tam chybělo “ chudáky Čechy okrádají“, nebo podobná intelektuální perla.

jan v

Ony ty komlexní strojařské softwary, ať už Catia nebo nějaké hrůzy od Autodesku většinou moc dobré renderovací enginy nemají. Není to priorita. A proč to exportovat do nečeho jiného, na takovouto prezentaci je to good enough, a moje máma by si stejně myslela, že je to fotka hotovýho vlaku. Takže stačí.

SaulGoodman

Já jsem trochu rozpolcen. Jako řídící vůz se mi líbí víc Railjet, ale zase jako samostatná lokomotiva se mi asi víc líbí ten Vectron 😀.
Lokomotiva podle mě má být taková mohutnější, „agresivnější“, což mi lépe splňuje Vectron, na druhou stranu čelo vagonu bych řešil víc minimalisticky, a tam je lepší ten styl Tauruse. Nicméně samozřejmě chápu, že to musí být stejné pro oba typy vozidel.

Willy Brkos

Čelo především musí splňovat aktuální TSI. To čelo Taurusu či Railjetu nesplňuje. Na rozdíl od Vectrona.

Avlaky

Railjet je i toto akorát druhá generace

Luděk Štěkala

Já to mám ještě trochu jinak. Vectron je podle mě jedna z nejhezčích lokomotiv vůbec (po laminátkách samozřejmě 🙂 ), ale k řídím vozům se jeho čelo moc nehodí. Takže bych preferoval současnou tauří podobu railjetů.

Podobně by se mi třeba líbilo (to samozřejmě nenavrhuju, je to ekonomický nesmysl), kdyby např. čelům interpanterů zůstala původní podoba (s dělenými kulatými světly) a naopak regiopantery by dostaly tu novou agresivně střiženou podobu. Ať od sebe jdou trochu poznat (ačkoli nejlepší by bylo, kdyby je všechny nahradil Siemensácký cityjet). Ale je to samozřejmé zbytečná blbost…

Petr Dobrovolný

Vím, že to je detail, ale zajímalo by mě, zda ty soupravy budou jezdit v kategorii railjet, když nebudou mít business oddíl a budou se trochu lišit…

Bilbo

Určitě budou jezdit jako EC, railjety ČD jezdí s označením rj jenom kvůli spolupráci s ÖBB (railjet je jejich značka).

David

Ty odrážky jsou trochu freestyle:

• ergonomická polohovatelná sedadla v 1. třídě v uspořádání 2+1 s koženým potahem a ve 2. třídě
• v uspořádání 2+2 s textilním potahem,

Tomáš Gottschalk

A nepolohovatelnost sicen ve dvojce zůstane jako u RJ? Tak to mne černá díra neuvidí. V bývalé jedničce DB, co je u RegJ za lowcost, si můžu opěradlo sklopit do dost šikma a místa na nohy, že by se tam dalo tancovat.

medical_examiner

Černá díra nevím. Ale u Státních drah budete pečený-vařený… 😀
Leda že by jste pak chodil pěšky…

Tomáš Gottschalk

Nebudu, už teď s nimi nejezdím, odmítám platit výpalné (inkartu), zvykl jsem si, že mne po nástupu do vlaku nikdo neotravuje s kontrolou lupenů a že si můžu objednat něco na zub. Předpokládám, že soukromých dopraffců ubývat nebude, spíš naopak.

aaabbb

Ve 2. třídě budou sedadla také jistojistě polohovatelná.

medical_examiner

Ono i 5 cm je znát…

Tom

Na dnešek jsem čekal už hodně dlouho! 👏👏👏 Těším se jak na nové jednotky (v plném počtu doufám), tak na mileniální xmz na jiných spojích a vozy z Metropolitanu na vnitrostátních rychlících. PECKA NEUVĚŘITELNÁ! 🎉

Laik

Hurá, hurá hurá! Konečně nebudou jezdit na Budapešť ty hrůzy co neklimatizují. To by mohlo zafungovat a posunout cestování s ČD na úroveň 21. století.
Jo a kdyby ještě byla pořádná trať do Mnichova, to by byl ráj s novými vagony.

Jonáš

A kdo by jezdil ve dvou hodinovém taktu Praha/Mnichov v devíti vozové soupravě vzduch?? Myslíš že to bude jezdit narvaný 500 lidma po dvou hodinách? Teď jezdí čtyři vozy a stačí to bohatě a nesedí tam přes hranice kolikrát ani noha.

Kubrt

Rychlost na té trati se (snad ještě za mého života) bude zvyšovat, čímž vzroste její atraktivita, teď je to skutečně lepší lokálka.

medical_examiner

Bude. Ale není jisté na které straně.. 😀

David

Věřte, že kdyby existovala z Prahy do Mnichova pořádná trať (max 3h), tak se tam devítivozová jednotka uživí.

Ondřej

3 hodiny už jsou dost, spíš 2.30, ideláně pod dvě. To by umožnilo cestovat na jednání na otočku. 6 hodin za den ve vlaku, to už je na jednodení jednání hodně. ALe každopádně potenciál Praha Mnichov je velký, a je to jeden z důvodů, proč se do toho Bavoři neženou. Nepotřebují tam ještě víc pendlerů 😀

Petr Šimral

Každopádně bylo rozhodnuto, že jízdní doba bude 4:15 a ani o minutu méně…

a8n

U nás by to měla být lehce rozšířená 3b, minutu dolů by to dát mohlo. 🙂

Frantisek

„Pendlerů“ na jednání? Ti tam pojedou tak jako tak, jen udělají větší bordel auty. Jasně, silnice už tak nějak je…

dejf

tak zase vzhledem k aktuální kvalitě spojení směr mnichov tam i ten vzduch jezdí jenom proto, že fyziku neokecal. mnichov se dá z prahy zajet autem v pohodě do 4 hodin, pokud člověk nenatrefí na nějakej saigon na dálnici. pokud by to jezdilo za i ty prašivý 4 hodiny stabilně, tak by si to zákazníky našlo. ale momentálně tam jako rozumná volba vychází jenom auto. ale tady je jinej problém než vagony, i kdyby byly ze zlata, tak toho moc nezmůžou…

Frantisek

Chtěli přeci hlavně dálnici a jezdit auty, dostali tedy dálnici a jezdí auty, marná sláva. Trochu pozdě cokoli honiti. Bohužel.

Jiří Kocurek

A to tam chtějí Žesnaďáci tahat až 50 nákladních vlaků denně. Jenže odpůrci automobilismu už se uražene odvrátitli – tu trať nestavět.

Laik

Bo je ta trať pomalá.

Jiří 24

Co myslíte těmi „hrůzami“ které neklimují? Ampz, WRmz, Bbdgmee, Bmz 226, Bdpee? 🙄

medical_examiner

Pokud to zmíněné, tak si račte milostivě zvyknout buď na vozy ÖBB nebo MÁV… 😀

kosmik68

Kolik lidí jede do Budapešti? Mně nebaví jak bohaté ČD dotují ZSSK a MAV a u nás se jezdí muzeálními vozy.