Dopravci Železnice

České dráhy Leo Express nekoupí, potvrdil ministr

Jednotka Stadler Flirt společnosti Leo Express v Praze - Libni. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Jednotka Stadler Flirt společnosti Leo Express v Praze - Libni. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Soukromý dopravce Leo Express musí hledat jiného strategického investora než České dráhy. Státní dopravce po několika týdnech jednání usoudil, že se mu firma nehodí do portfolia a nekoupí ji.

Jednání o nákupu skončila, České dráhy Leo Express nekoupí,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček. Více informací k ukončení jednání neuvedl. „České dráhy se jako obchodní firma zajímaly o to, zda by případná koupě LE byla pro rozvoj jejich byznysu přínosná a výhodná. V této věci proběhly standardní procesy a obchodní jednání a své rozhodnutí ČD oficiálně oznámí příští týden,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

O koupi Leo Expressu Českými drahami se mluvilo naposledy před dvěma lety, jednání ale nedopadla. Leo Express byl tehdy v jiné situaci: firma ještě vlastnila své elektrické jednotky Stadler Flirt. Teď už vlaky patří bance, dopravce si je pronajímá. Od začátku tak nebylo úplně jasné, k čemu by taková koupě Českým drahám byla. Leo Express má smlouvu na závazkovou dopravu v Pardubickém kraji, jezdí ale s pronajatými motorovými vozy.

Na České dráhy se obrátil letos přímo Leo Express. „Leo Express dlouhodobě jedná o vstupu strategického partnera, který by umožnil další růst úspěšného projektu. Jednání probíhají s mnoha zájemci a vzhledem ke smlouvám o mlčenlivosti je nemůžeme blíže komentovat,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík. „ČD nejsou v této situaci predátorem. Když jeden z hlavních hráčů na trhu přijde s tím, že má určitý problém, musí jednat. Leo Express je z mého pohledu seriózní rodinná firma, s níž musíme jednat maximálně korektně,“ řekl v dubnu v rozhovoru pro Lidové noviny Havlíček.

97 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kosmik

A jak si to panLeo představoval? Že mu MD vyplatí to co do toho vložil a ČD zbudou dluhy?

Jan Kozel

Ono se PPF/Číňanům pomůže jinak že? Škoda Transportation – PPF- Čína – Zeman – Babiš

neznalek

A jak souvisí Kellner (nebo nakonec vlastně i ti Číňani) s paštikářem?

Pepík

„Leo Express dlouhodobě jedná o vstupu strategického partnera, který by umožnil další růst úspěšného projektu. Jednání probíhají s mnoha zájemci a vzhledem ke smlouvám o mlčenlivosti je nemůžeme blíže komentovat,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík. ……………………. Tak tomu nerozumím. ….Úspěšná firma, která se dlouhodobě rozvíjí ale je v dluzích …… Jak může být úspěšná, mít dluhy a proto hledat někoho, kdo ji zachrání ……. Přece když je firma úspěšná a dál se rozvíjí, tak přece nepotřebuje hledat někoho, kdo do ni bude cpát peníze ……

Ludva

Už jste někdy slyšel tiskového mluvčího nějaké firmy, který by prohlásil “ jsme v p……. potřebujeme někoho kdo nás zachrání “ 😀. I když v tomto případě je toto mlžení zbytečné. Každý to ví jak na tom jsou.

Bivoj

Tiskový mluvčí je člověk, který lže v zájmu svého zaměstnavatele.

Bob

Co kdyby České dráhy koupily tu banku, která teď vlastní ty soupravy? To by dávalo víc smyslu.

Jiří Kocurek

Raiffeisen? Tak ta má celková aktiva ve výši 338 mld. Kč, zatímco ČD jen nějakých 85 mld. Kč. Jinak řečeno, Babiš opravdu nemá na to, aby si koupil BMW (tu fabriku).

Guláš

Nevím proč by někdo kupoval prázdnou schránku.

Leinad

Závazek na Pardubicku, Polská licence.

Miloš

To má Leo express Tenders

Mýval

Sůro, kamaráde. Mám pocit, že se ti zase rozbili komentáře. Nejde mi lajkovat. 🙁

Mýval

Hmm.. ale komentovat evidentně jde. Tak alespoň něco 🙂 🙁

Mýval

*komentáře se rozbily. Ach jo 🙂

Bob

Počeštěná slova mám rád, ale když vidím slovo „lajkovat“, pořád si v prvním okamžiku představím sovětskou fenu na oběžné dráze. Lajkování mi taky přestalo fungovat, zato se moje komentáře začaly objevovat v diskusi hned bez čekání na schválení. Asi je to něco za něco. Jo a ještě mě systém začal prudit, že prý mám příspěvky moc rychle po sobě a že mám zpomalit. Přitom předchozí komentáře jsem měl v úplně jiném článku a než jsem se pokusil vložit tento, tak jsem mezitím přečetl celý článek. Asi si nějaký programátor hraje s nastavením.

Mýval

Váš komentář se mi tak líbil až jsem ho lajknul 🙂 :p

Né. Teď vážně. Ono je to těžké. Likovat prostě nezní a nevypadá správně.. :O

Bob

Dá se říkat třeba „dát plus“ nebo „dát palec“. Ale že by to bylo nějak jednoznačně lepší, to asi ne. A dokonavé sloveso se z toho taky dělá špatně (plusnul jsem ti příspěvek?).

David

Nabí zí se slovo PALCOVAT.

Mýval

To zní zajímavě. Trochu mi to připomíná husity. Palcát.

pozorovatel

Myslíte ten před hotelem v Táboře?

mgr.pavel

Jenže tady jsou palce nahoru i dolu, takže „opalcoval jsem vám příspěvek“ má dva opačné významy 🙁

Ondra

Ono se přece říkalo „se sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak“ a tady to je – 30 let po rozpadu a stále… 🙂

Nemyslím to ve zlém nebo nějak osobně 🙂

55p

Ono se taky navrhovalo „se sovětským svazem dočasně“, neboť je to kratší a znamená to totéž 🙂

ABC

se sovětským svazem přišla bída na zem

...

To je hluboká pravda. Za cara se v Rusku hlady neumíralo.

Tomáš V.

…a tehdejší kolonialisté vymlátili Indiány!

Bivoj

Krvavá neděle 1905 byla tedy jen taková procházka na čistém vzduchu, po dobrém obědě, že ? Aby vytrávilo.

kakov

když už politická debata, tak z našeho hlediska (ČR) je důležitý rozdíl, carské Rusko nám nediktovalo s kým se smíme/nesmíme kamarádit, co smíme/nesmíme dělat, nevydrancovalo nám uranová ložiska, a ve výsledku byl ten sovětský svaz mnohem krvavější než carské Rusko, proto takové heslo

je paradoxní, že současní komunisté, kteří byli jen loutky ÚV KSSS a zajistili okupaci ČSSR, jsou tak háklivý na domnělou ztrátou suverenity (EU, NATO apod.)

...

Běžná dělnická demonstrace, který se zvrtla. Za vyšší mzdy, méně práce a nějaká ta politická práva. V ČSR se taky střílelo u duchcovského viaduktu, ale to neimplikuje, že by tu umírali lidé hlady.

Bivoj

Říkalo se – Se Sovětským svazem na věčné časy, ale ani o minutu déle !

No design

Hurá.

Ic540

Správně je urá…😀

Iveta

Nevím ,zda dobře či špatně ,nebo se třeba jen čeká na další příležitost až klesne cena.Ale rozjet dopravu jen se stejnosměrnými jednotkami na komerci na jedné páteřní trati a nemoci tržně reagovat na poptávku jinde(Brno,Bratislava),když tu jednotku nenafouknu ani nezmenším v případě nezájmu a pro další podnikání koupím zase jednotku ,tak tohle udělat Jančura ,tak dnes místo do Rijeky mohl jet do Hnědé Lhoty a dále na co ČD bude další jednotka k Pendolinu na Ostravu ,kterou si bude muset koupit od banky a dále ČD jezdí v zahraničí ve spolupráci se zahraničním partnerem ,ale LEO v celé trase (Prešov,Krakov)osádka… Číst vice »

Ludva

Jednotky jako takové bych zas tak úplně nezatracoval. Stačí se podívat na pantery. Jsou dvouvozové, třívozové a pětivozové. Dají se operativně spojovat a rozpojovat. I Jančura původně plánoval, jako Leoš nové jednotky. Pamatuji si články i s obrázky těch plánovaných jednotek. Dokonce tam i dost kritizoval České dráhy, jak jsou zastaralé, že budoucnost je právě v jednotkách. Nakonec, zřejmě z finančních důvodu vsadil na ojeté mašiny a vozy.

Mirek111

Tak to Vás, milý Ludvo, opravím… Ano, kdysi říkával, že v těch jednotkách je, budoucnost…Jenže, brzy sám přišel na to, že není nic lepšího ( neříkám, že levnějšího ) mít loko s vozy. Ať je to proto, mít tu možnost, přidávat či ubírat vozy, dle poptávky, ale, zejména proto, že, pokud by se nadrbala jedna část jednotky, tak je mu k ničemu, a co hůř, stojí… Co stojí, to nevydělává a v tomto případě, krutě a nemilosrdně, prodělává, o tom, ani potom… Jen to slavné Pendolíno, stalo se, co stalo a nově vyrobený kus za nějakých, opravte mne, 250 mega…… Číst vice »

Kubrt

To je zase moudro. Měl bys nastoupit jako konzultant ke všem těm pomýleným železničním společnostem po světe, co provozují jednotky a konečně jim otevřít oči. Určitě ti výborně zaplatí.
Každá koncepce má své plusy a své mínusy, v tom kterém konkrétním nasazení se více uplatní to či ono, ale jedna univerzální pravda neexistuje.

Mirek111

My se známe, Kubrte?? Nevzpomínám si, že bychom si my dva, tykaly…Jinak, on Leo i Moloch, to předvádějí, jak to umí. Všude kde jsou, je spolehlivě buďto, jednoznačně válcuje, a nebo je, začne odrovnávat Jančura…Jen napište, jak to s Pendolíny je, každý rok, 500 mega ztráta….

ABC

Mirku, Ty jsi Mirka?

Mirek111

Jsem, rodu mužského…Jinak, zdravím Vás, ABC

kakov

vážně? třeba trasu směr UH ze soukromníků „vyhrál“ Leo

Mirek111

Tak, aby si jí ještě, udržel a zejména pak, ROZVÍJEL A ZNIČIL KONKURENCI, která tam s ním ( na té trase, působí )

...

Někdo tyká a někdo nezvládá shodu přísudku s podmětem, že.

Mirek111

Co to má společného s drzým chováním a dráhou??

Ludva

Pane Mirku nemáte pravdu. Mě jako cestujícímu to připadá trochu opačně. Za mě Jančura s tím jak říkáte molochem dost prohrává. A to z řady důvodů.

Mirek111

Udejte příklad, kde a jak, nad ČD, vyhrává, prosím a předem, děkuji.

Mirek111

oprava, samozřejmě, naopak, uklikl jsem se, pardon

Ludva

V čem a kde prohrává ? Často jezdím mezi Brnem a Prahou, tam rozhodně dávám přednost ČD její railjety se s jeho vlaky nedají vůbec srovnat. Pohodlím komfortem i občerstvením. A je to také znát na obsazenosti. A mohu dát i další příklady. Například celkové poskytované služby související s cestováním. Jako příklad mohu uvést např. přepravu kol, nebo kočárku. Když cestuji s kolem já a mí přátelé, pak je jasná volba panter. A ještě jeden vcelku nezanedbatelný příklad. Jezdím s oběma dopravci, tak mohu snadno srovnávat. ČD nesrovnatelně lépe řeší mimořádné události, jsou mnohem operativnější. Nedávno jsem jel s RJ… Číst vice »

kakov

musím dát, za pravdu Ludvovi, Jančura není ve všem jednoznačně lepší než ČD (aby bylo jasno, neříkám, že je ve všem horší nebo, že nemůže mít své zákazníky, kterým vyhovuje více),

třeba kolega jel služebně z Brna do Prahy, do Prahy s RGJ, zpět rj ČD, a hodnotil ČD velmi kladně, naopak byl docela nespokojen s RGJ, rj ČD mu připadal pohodlnější, v RGJ si u Adamova objednali občerstvení, které jim donesli až u Českého Brodu…..

Ludva

Ale já psal že s ČD prohrává.

...

Tak „jednotka“ taky může být řidící vůz, průchozí mnohožílový kabel skrz každý vložený vůz a lokomotiva s jedním stanovištěm strojvůdce ve stylu Eurotunnel Class 9, klidně i s místem pro pár cestujících. Pak to má výhody obojího.

Mirek111

hm, bavme se o tuzemsku, ať to má, srovnání, ju?

...

A on třeba CityElefant snad představuje něco koncepčně jiného?

kakov

Jančura vsadil především na to, co se dalo začít provozovat v nějakém časově rozumném horizontu a zároveň za rozumný peníz,

kakov

jednotky Leo expresu by se daly uživit na R UnL-Kolín nebo ve dvojicích Děčín-Praha, případně na nějakém osobáku na příměsto, jinak žádné smysluplné využití na spojích ČD nemají, takže i kdyby je vlastnil Leo,stejně by to žádné terno nebylo

Jarek

Pětivozová jednotka na UnL – Kolín? To tím mimoběžným směrem jezdí takové davy?

Mirek111

Pan Kakov, měl také na mysli, že je to trasa, dotovaná, krom, jiného a pak, ono, zase tak málo cestující veřejnosti, tam nejezdí…
Samozřejmě, že v okrajový časy, je to na loko a 1 vůz ( možná, že by stačila i ta 810 )

KarelF

Už se to tu psalo stávající jednotky LE dojedou tak do Kadaně směr Cheb a do Benešova směr Budějice. Teda můžou jet dále, ale jen jednou.
https://oenergetice.cz/wp-content/uploads/2015/11/elektrifikace_zeleznice_cr.png

Leinad

Fakt jen jednou? Tipoval bych kolikrát chtějí, akorát se samy nedostanou zpátky 😀
Na DC se rozjet do kopce, pod AC zastavit, pak odbrzdit a jet zpátky vlastní tíhou.

stemark

Leo express tím, že nevlastní flirty, už není zajímavý pro nikoho. Až krachne, tak si ty flirty někdo vezme. Kdo to asi bude?

Jiří Kocurek

Tipnu si ČD a ti, kteří tu _tramvaj_ pomlouvali, kde mohli, budou muset udělat názorový veletoč.

Mirek111

No, jestli by ty Dráhy, neměly spíš kupovat vozy, a lokomotivy…. Než, potápějící “ úspěšnou rodinnou firmičku“ O Smartu, mistra Šimáně a spol. nemluvě…

Kamui

Tak licence pro DE by nebyla špatná. A ty Flirty by byly ideální na Děčínské rychlíky.

Mirek111

V případě té licence, budiž, ovšem, na Děčíňáky, to ani, náhodou, leda tak, na okraji v pozdních nočních hodinách, ale, jistě ne, ráno a odpoledne ve špičkách… To by nestačily ani 2 spojené jednotky…Viz Elefant, je kapacitní, i když jen, ponejvíce do Kralup, přeci jen, je to příměstská jednotka…

kakov

jak píše mirek111, na děčínské R mají malou kapacitu, museli by se minimálně zdvojovat a možná ani to by nestačilo

David

Flirty LE mají kapacitu 237 míst k sezení. Kolik tam nasazují ČD dneska, že by to nestačilo?

kakov

jel jsem tam před časem o víkendu, jel slon (333) a byl plný, běžně ČD nasazují soupravy 6-8 (+ 1. třída) vozů tj. cca 360 – 480 míst, takže by ty dvě Leo soupravy byly v pohodě, ale spíš jsem myslel na budoucnost, pokud by „lepší“ vlaky přilákaly další cestující

Mirek111

Ve špičkách, tam valí ( a jsou plný ) 8 – 9 vozový soupravy ráno a odpoledne….A ještě v tom lidi, nezřídka z Holešovic do Lovosic, stojí…

Honza446

Doufám, že to krachne, aby měli v pardubickém kraji na Orlicku konečně pokoj. A nemuseli dokola číst, jak je leo express bezchybný, ačkoliv hejtman to záměrně zakrývá.

Mirek111

Tak, v Pardubickém kraji ( Ůstí nad Orlicí -Letohrad jezdí s jednotkami, aby alespoň něco, bylo jakž takž, spolehlivé ) Linty, jsou tam nasazovány, dost okrajově…

xyz

Naopak – tam by tím pádem měli nově dost problémů – shánění nového dopravce, který by musel zajistit příslušná vozidla atd.

Naštěstí, firmě Leo Express Tenders, která provozuje výkony v Pardubickém kraji, krach nehrozí.
Ten hrozí (možná) jen firmě Leo Express.

Miloš

To si kraj zavinil sám ale. Lidé na Letohradsku o Leo nestáli. Byly tam s ČD spokojeni. A ČD mají dost vozidel, která mohou na 024 poslat

xyz

„A ČD mají dost vozidel, která mohou na 024 poslat“
Srov. s realitou, kdy na některých tratích četně nahrazují turnusová vozidla staršími vozidly kvůli údajnému nedostatku vozidel.

Ostatně, těmi vozidly nasazovanými na t-024 byla i vozidla jako Regionovy či klasické soupravy s lokomotivou. Nic moc.

„Lidé na Letohradsku o Leo nestáli. Byly tam s ČD spokojeni.“
Spekulativní tvrzení mj. „házející všechny lidi do stejného pytle“, jako by potřeby všech lidí v jedné oblasti byly jednolité.

Jarek

„Lidé“ nahraďte „režijkáři“.

Miloš

Co s tím mají společného režijkáři ?

Miloš

Aspoň to jezdilo pokud možno na čas, s průvodčím a nemusel si člověk jak idiot kupovat více jízdenek.

Neříkám že všichni, ale hodně lidí tam s Leo spokojených není. Bohužel hejtman to zakrývá.

ČD tam chtěli jezdit s 844, kraj to odmítl a objednal si tam klasiku a 814 a 844 jezdí na Pardubice Hlinsko, kde se díky tomu zavedl přestup.

Leden

Koukám, že těch pár 844 naslibovaly ČD úplně všem 🙂

Hynek

To fakt ne. A ikdyby, fabrika v Bydhošti stojí a pak jsou taky další výrobci kolejových vozidel. Jenže to by taky kraje musely moderní vozy nejen požadovat, ale i zaplatit. Kraje by chtěly všude Pendolino za cenu oprýskané 810. Pak to dopadá tak, že vyhraje soukromý dopravce, přiveze něco, co jinde už pomalu dávají do kopřiv (neříkám, že všechno, ale určitě se i v tom Německu zbavují horších kusů a nechávají jezdit ty lepší), polepí to, pak to na oko vypadá jako hypermoderna a pak se ukáže, že si se spolehlivostí s tou kopřivovou 810 nezadají (s tím rozdílem, že… Číst vice »

noerf

xyz: krach LET by byla otázka financování celé skupiny (úvěry jednotlivých a.s. x koorporatní financování skrze holdingovou firmu)

Leden

A tam mají nějaký nepokoj? Jo, neplatí tam režijky…

Zaro84

Pamatujete, jak mladý Novotný ve studiu ČT24 hrdě osočoval Kupce, jak oni jsou progresivní a neustále rostou a do 5 let si koupí celé ČD? 😂

OndraS

Zvláštní. Můžete zkusit najít odkaz?

Ludva

Já něco podobného slyšel od pana Jančury. Říkal to také v televizní diskuzi panu Žaludovi. A jak si to alternativní dopravci představovali řekl pan Novotný v diskuzi o železnici také v televizi. Prohlásil že on a RegioJet si budou konkurovat na hlavním tahu do Ostravy, na obslužnost vedlejších trati se mohou nasadit autobusy, protože jsou levnější a ČD se mohou zrušit. To opravdu řekl, i když se to zdá dost neuvěřitelně 😀.

Mirek111

No, mladá paštička, ta toho řekla, a kde nic, tu nic, nebýt starý paštiky, tak by se už dávno, šel klouzat i s flirty. Jančura, to je jiná třída…

Honza

Nu, jedno z mála správných rozhodnutí ČD. Spoléhat se na státní formu, že ode mne odkoupí můj krachující projekt, nelze.

Ic540

No. Neznám to důsledků ty smlouvy atd. I tak trochu jsem v koupi doufal…
Aby pak tady nebyly vzdechy, že až to koupí Jančura, že se to koupit mělo…
Vždyť to s těmi jednotkami mohlo být pro ČD zajímavé. No hlavně aby teď další článek nebyl, že ČD dál sázejí na 810 s vleky. A k 19 rekonstrukcím pro Msk kraj objednaly dalších 30 třeba…
Nebo další tlačítka na dveře 460/560 atd…
To už by totiž bylo na bodnutí do oka.
Nejenom na vzdechy zde nebo k reportu…

Jsem tedy zvědav na soudruhy z nábřeží s jakou přijdou…😀

Haha

Jenže ty jednotky by musely ČD vyplatit.

X 1

Nebo převzít leasing.

Sitgestravel

Tak do Lea stat nepujde a do smartu jo? To se mi nezda. Ani v jednom pripade jakakoliv angazovanost statu nedava smysl, presto jsou vsichni celi zhavi smartum pomoc. To mi rozum nebere. Vam jo?

Ludva

Jestli to nebude tím, že pan Novotný nebyl panu premiérovi na svatbě 😀

Webster

Smartwings jsou jediný český aerolinky a jejich krach by prostě určitý problémy způsobil, železničních dopravců je několik a krach LE by nezpůsobil nic.

Martin

Dovolím si upozornit. SW je Česko čínský dopravce ✈️

Dalibor

On Babiš na levné paštiky z mletých kůží asi moc není….

Jiří Kocurek

Jojo, on je na levné párky z mletých kúží.

snep

není divu, když stát nyní zaplatí číňanům smartwings, tak na nějaké vlaky v tuzemsku nemá a mít nebude

TPal.

Paráda!! Teď doufat, že zájemce o vstup bude seriozní a pomůže ke schválení jednotek SIRIUS.

eLKá

No, nevím, jak si takovou pomoc představujete. Ta jednotka je nějak vyrobena, má nějakou dokumentaci a od září 2019 je na okruhu. Až do začátku nového Lunárního roku se dle tiskových zpráv LE intenzivně testovalo, nicméně nikdo „mimo proces“ netuší, jak daleko se pokročilo a co vše zbývá a od února jsou soupravy bez čínských inženýrů. Další neznámou je, že schvalovat se už bude v ERA. Přesto LE v červnu 2020 tvrdí, že Sirius na kolejích čekají od prosince 2020, a to na trase Praha-Bratislava-Žilina. Efektivně na to jsou necelé čtyři měsíce (za předpokladu, že ERA má na zpracování žádosti… Číst vice »

Ludva

Toho zájemce shání už dost dlouho a nějak zájem neni. ČD oslovili už podruhé, jak se píše i v článku. Ta firma nemá vůbec nic jen dluhy a to nemalé. O to asi zájem nebude. Ten kdo by ho měl, asi nebude mít jistotu, že dostane od banky i ty flitry. Ty mohou skončit i někde v zahraničí, bude-li zájem. Prostě kdo dá víc, ten je bude mít.