České dráhy chtějí nakoupit další ojeté motoráky, oslovily dopravce i leasingové firmy
České dráhy plánují rozšířit svůj vozový park o nejméně 14 motorových jednotek pro regionální dopravu v některých krajích. Kvůli tomu
České dráhy plánují rozšířit svůj vozový park o nejméně 14 motorových jednotek pro regionální dopravu v některých krajích. Kvůli tomu už vypsala takzvané předběžné tržní konzultace, na základě kterých chtějí následně vypsat veřejnou soutěž na nákup nebo pronájem.
Plán na předběžné tržní konzultace vyvěsily České dráhy na svůj profil zadavatele, současně v něm uvedly, že variantou je nejen nákup použitých vlaků, ale i jejich leasing nebo nájem. Konzultace slouží jak průzkum trhu, jsou i cestou k tomu, jak se nedostat do stavu, že nepřijde žádná nabídka kvůli nevhodně formulovaným požadavkům.
„Chceme zjistit jaké možnosti jsou na trhu v nabídce moderních zánovních jednotek DMU. Vozidla by měla být určená hlavně do regionální dopravy. Jedná se o neelektrifikované tratě v různých krajích. Je tedy předčasné hovořit o konkrétní trati nebo souboru trati, kde můžou být nasazena,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Průzkum podle něj souvisí s požadavky krajů na modernější, rychlejší a výkonnější vozidla, než jaké mají České dráhy nyní ve flotile. Zájem o použitá, ale moderní vozidla má například v v nedávno vypsané soutěži Plzeňský kraj.
České dráhy už letos takto pořídily jednotky Stadler GTW po Deutsche Bahn, které má zařadit do provozu v Olomouckém kraji. Nasazení novějších vozů bude mít ale zřejmě zpoždění: ČD se nikdo do soutěže na jejich modernizaci nepřihlásil. Podobnou cestou dovozu relativně nových dieselových jednotek do Česka se vydal Leo Express, který aktuálně modernizuje deset let staré motorové vozy Alstom Lint. Použité motorové vozy si pořídil v minulosti GW Train Regio a letos také AŽD Praha, cestou nákupu vysokopodlažních motorových jednotek po DB šla Arriva a RegioJet, stejně tak i GWTR.
Pro tuzemské dopravce jsou zánovní vozidla často nejlepším nákupem z pohledu poměru ceny a výkonu. „Pořízení takových vozidel je levnější než nákup nových zcela nových jednotek, které musí splňovat nejnovější normy TSI,“ dodal Štáhlavský.
České dráhy oslovily celkem jedenáct firem s výzvou k podání předběžných nezávazných nabídek, jsou mezi nimi hlavně firmy zabývající se poskytováním železniční techniky i někteří zahraniční dopravci, například DB Regio, ÖBB nebo nizozemské dráhy. Případní zájemci mají Českým drahám dodat odpovědi na celkem 57 otázek týkající se parametrů a vybavení možných nabízených vozidel. Dopravce přitom nevylučuje, že by měl zájem o více než 14 jednotek.