Ceny v soutěžích Správy železnic začaly klesat. Modernizace trati přes Vysočinu bude levnější

Zastávka Osová Bítýška po modernizaci. Foto: Správa železnicZastávka Osová Bítýška po modernizaci. Foto: Správa železnic

Rychlost se zvýší na 160 km/h, Správa železnic chce na několik měsíců zcela zastavit provoz.

Druhý velký tendr Správy železnic na modernizaci trati Havlíčkův Brod – Brno končí oproti běžnému vývoji velkých drážních zakázek v minulých letech překvapením. Rekonstrukce úseku Vlkov u Tišnova – Křižanov vyjde levněji, než Správa železnic předpokládala.

Zakázku na rekonstrukci získalo sdružení firem Eurovia CS a Chládek a Tintěra, Pardubice, GJW Praha a Eltra za 1,795 miliardy korun, odhadovaná cena byla přitom 2,065 miliardy korun. Cena v soutěži tak spadla o více než desetinu. Vyplývá to z informací v registru smluv a od Správy železnic. U druhé zakázky na modernizaci železnice přes Vysočinu cena rovněž oproti odhadu klesla, i když ne tolik.  Smlouvu na modernizaci stanice Vlkov u Tišnova podepsala Správa železnic tento týden.

Správa železnic vybrala firmu na miliardovou proměnu stanice Vlkov, cena nepatrně klesla

Soutěže Správy železnic dosud v kontrastu s Ředitelstvím silnic a dálnic končily pravidelně dosažením vyšší ceny než odhadované. V oboru se dlouhodobě mluví o kartelu, kterému pomáhá i omezenější konkurence ve stavebních zakázkách na železnici než na silnici. Dosud ho ale nikdo neprokázal. Zda bude zlevňování zakázek na železnici dlouhodobějším trendem, ukáže vývoj příštích měsíců. Podle informací deníku Zdopravy.cz výrazně klesla cena v soutěži i v obřím tendru na proměnu smíchovského nádraží.

Zastávka Ořechov po modernizaci. Foto: Správa železnicZastávka Osová Bítýška po modernizaci. Foto: Správa železnicHarmonogram rekonstrukce / modernizace trati Kolín - Havlíčkův Brod - Brno. Foto: Správa železnic

Nejintenzivnější stavební činnost je na obou místech naplánovaná od jara do podzimu příštího roku, hotovo bude v prosinci. V případě rekonstrukce trati z Vlkova do Křižanova projde úpravou celkem 11 kilometrů trati. „Tato stavba ovlivní celý mezistaniční úsek a zastávky v Osové Bítýšce a Ořechově, které projdou přestavbou a získají bezbariérový přístup,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Změny v poloměrech oblouků dovolí zvýšení traťové rychlosti ze 100 km/h na 160 km/h. Během celé stavby se zrenovuje osm mostů, čtrnáct propustků a postaví se dvě opěrné zdi. V Ořechově se počítá s protihlukovou stěnou chránící mateřskou školu. Celá stavba je detailněji popsána v informačním letáku.

SŽ začala soutěžit sedmimiliardovou opravu trati přes Vysočinu. Nevidíme přidanou hodnotu, vzkázal ŽESNAD.cz

Spor o nickolejný provoz

Kvůli stavbě plánuje Správa železnic provoz v tomto úseku na několik měsíců zcela zastavit, půjde o takzvaný nickolejný provoz. Proti byli ale nákladní dopravci. Zda nakonec výluka bude, nebo ne, není jasné, Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře vyjmul úsek ze schváleného výlukového plánu na rok 2024 a případ řeší samostatně. „Zvětšení poloměrů oblouků a jejich přesun na novou stopu není možné provést za provozu, proto se i nadále řeší úplné zastavení vlakové dopravy od března do září příštího roku. Obě stavby musí být výlukově sladěny s modernizací Brna-Králova Pole,“ uvedla Správa železnic.

V Brně začala třímiliardová proměna druhého největšího nádraží, oproti plánům vyjde dráž

Tagy Chládek a Tintěra Pardubice Eltra Eurovia CS GJW Praha Správa železnic trať 250 Vlkov u Tišnova - Křižanov
149 komentářů