ČD uhájily další region. V Moravskoslezském kraji mají jistotu do roku 2025

Jednotka 471 City Elefant v Opavě. Foto: České dráhyJednotka 471 City Elefant v Opavě. Foto: České dráhy

České dráhy budou dál dominantním dopravcem na regionálních vlacích objednávaných Moravskoslezským krajem. Kraji výměnou za přímé zadání slibují modernizaci vozidel

České dráhy budou dál dominantním dopravcem na regionálních vlacích objednávaných Moravskoslezským krajem. Kraji výměnou za přímé zadání slibují modernizaci vozidel i nasazení zcela nových push-pull jednotek.

O uzavření nové spolupráce dnes informovaly České dráhy i Moravskoslezský kraj. České dráhy budou v grafikonu 2019/20 provozovat regionální železniční dopravu na celkem 569 kilometrech železničních tratí kraje s výkonem 7,150 milionu vlakokilometrů. V jízdním řádu 2020/21 pak výkon naroste na 7,277 milionu vlakokilometrů. Celková hodnota kontraktu je 4,4 miliardy korun, průměrná cena za kilometr tak dosahuje 123 Kč.

Kraj přímé zadání vysvětluje tím, že „vybranému dopravci umožní snadněji dosáhnout na evropské peníze, za které může nakoupit nové vlakové soupravy.“

Vlaky tvoří páteř dopravy v kraji, na její rozvoj vynakládáme maximální úsilí. Železnici čeká v našem kraji zásadní změna s plánovanou výstavbou vysokorychlostních tratí, které mají spojit Ostravu s Brnem už za osm let a zásadně zkrátit dnešní jízdní doby. Uvolnění hlavního koridoru pak umožní daleko více rozvíjet regionální osobní dopravu a samozřejmě přesunout nákladní dopravu z cest na koleje,“ řekl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák (ANO 2011). Aktuální plány na výstavbu vysokorychlostních tratí schválené vládou ovšem nepočítají s tím, že by se jezdilo rychlovlaky z Brna do Ostravy už za osm let. SŽDC aktuálně soutěží firmu, která zpracuje pro trať studii proveditelnosti.

Při jednáních kladl Moravskoslezský kraj velký důraz na to, že poskytování veřejných služeb v závazku je komplexní službou. Výběr dopravce proto nelze vztáhnout pouze k nabídnuté ceně za jeden vozokilometr, ale nabídku je nezbytné posoudit také ve vztahu k dlouhodobé věcné a finanční stabilitě, k rozsahu poskytovaných služeb či k zajištění dostatečného a prokazatelně garantovaného počtu záložních vozidel a personálu ze strany dopravce,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka (ODS).

Věří, že nové a modernizované soupravy přilákají do vlaků více lidí. Kraj chce začít příští rok s nabídkovými řízeními na nové smlouvy na deset až patnáct let. „Příprava zadávacích podmínek pro tato nabídková řízení je hlavním úkolem na konci našeho volebního období. Musíme rozhodnout, zda budeme na neelektrifikovaných tratích používat vlaky na baterky, nebo na vodík, a podle toho nastavit zcela nové jízdní řády. Musíme se vypořádat s postupnou elektrifikací tratí v Beskydech i s paralelně budovaným koridorem pro vysokorychlostní vlaky. Jsem přesvědčen o tom, že České dráhy budou díky svému pozitivnímu přístupu a široké nabídce služeb hrát i v budoucnu na našich krajských kolejích významnou roli,“ řekl Unucka.

V rozpočtu kraje na rok 2019 je vyčleněno 882,6 milionu korun na linkovou autobusovou dopravu a téměř 935 milionů na drážní dopravu.

Tam, kde jezdí vozidla pořízená s přispěním Regionálního operačního programu, běží dál současná smlouva. Podepsaný už máme také kontrakt na trať 323 Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm – Valašské Meziříčí, pro kterou nakoupíme nové jednotky push-pull a využijeme na ně dotaci z Operačního programu Doprava. Výrobce těchto nových patrových jednotek jsme již vybrali,“ řekl generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.

Půjde o patrové jednotky od Škody Transportation, podobné soupravám, které nedávno dodaly DB Regio. Cenu zatím dopravce nezveřejnil, nákup musí ještě příští týden schválit řídící výbor.

Hejtman Ivo Vondrák dnes podepsal s Kupcem takzvanou velkou smlouvu, která zahrnuje většinu tratí v kraji. „Jako poslední nás v nejbližší době čeká ještě podpis tzv. malé smlouvy pro zbývající výkony na tratích 270 Suchdol nad Odrou – Bohumín a 320 Bohumín – Čadca státní hranice,“ dodal Kupec. Na jediné trati v kraji zůstane jiný dopravce: GW Train Regio. Jde o spojení z Milotic nad Opavou do Vrbna pod Pradědem.

Cestující na lokálkách čeká modernizace starších motorových vozů řad 809 a 810. Kompletní renovace zahrnuje zejména dosazení klimatizace, nových sedadel, USB zásuvek, Wi-Fi či LCD panelů. V přípravě je také řešení financování vozidel na linky R61 a S1 z Opavy přes Ostravu do Českého Těšína. Jedná se konkrétně o devět elektrických nízkopodlažních jednotek s minimální kapacitou 240 sedících cestujících, které budou splňovat požadavky na moderní regionální vozidla.

Už dříve se objevil plán přesunout některé CityElefanty do Prahy a vyměnit je právě za nové elektrické jednopodlažní jednotky. ČD jednají s krajem i o nových přímých vlacích Štramberku do Ostravy a zpět vedené motorovými vozy řady 842.

Tagy České dráhy Moravskoslezský kraj push-pull soupravy Top zajištění dopravní obslužnosti Moravskoslezského kraje
95 komentářů