Dopravci Železnice

Velká vlaková výměna. Praha touží po ostravských elefantech

Jednotka CityElefant. Foto: Jan Sůra
Jednotka CityElefant. Foto: Jan Sůra

Zástupci Prahy, Středočeského a Moravskoslezského kraje jednají společně s Českými drahami o nepříliš obvyklém přesunu vlakových souprav. Důvodem je především přetížená příměstská doprava v okolí Prahy.

Ve hře je přestěhování čtyř dvoupodlažních elektrických jednotek CityElefant, které dosud jezdí v Moravskoslezském kraji. Pokud dojde k dohodě krajů a Českých drah, přesunou se do Prahy. Místo nich by se měly na Ostravsku objevit zcela nové nízkopodlažní elektrické jednotky, ale s menší kapacitou.

Je to varianta, která je na stole a o které jednáme. CityElefanty u nás na některých linkách nejezdí dostatečně naplněné, proto jsme otevřeli jednání o jejich přesunu do Prahy,“ potvrdil náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Jakub Unucka. Podle něj by mělo za čtyři elefanty přijít sedm elektrických jednopodlažních jednotek, které České dráhy aktuálně soutěží. „Je to pro nás výhoda, že bychom měli k dispozici více vlaků, můžeme přidat další spoje,“ dodal Unucka. Část CityElefantů v Moravskoslezském kraji zůstane, protože byly pořízeny s evropskou dotací a její podmínky neumožňují přesun mimo region.

O jednání promluvil poprvé minulý týden v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

České dráhy zatím nechtějí jednání komentovat. „Teprve probíhají jednání s jednotlivými regiony o smlouvách a výkonech po roce 2019. V současné době také teprve běží soutěže na nová vozidla. Přesuny vozidel mezi regiony v souvislosti s pokračující obnovou vozového parku a v souvislosti s novými smlouvami na zajištění veřejné drážní dopravy v regionech však samozřejmě nelze vyloučit,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Jednotky CityElefant disponují 310 místy k sezení, České dráhy poptávají v soutěžích jednopodlažní elektrické vlaky s kapacitou 160 a 240 míst.

Podle Petra Pšeničky, náměstka ředitele Ropidu, mají o jednotky řady 471 z Moravskoslezského kraje v Praze a Středočeském kraji velký zájem. „Jsou kompatibilní s vlaky, které tu jezdí dnes a i v budoucnosti jezdit budou. Bude to ale samozřejmě možné jen v případě, že by Moravskoslezský kraj měl za své CityElefanty adekvátní náhradu a od toho se také odvine počet jednotek, které by do Prahy mohly potenciálně přijít,“ řekl Pšenička.

Podle něj by našly uplatnění okamžitě. „Určitě bychom chtěli nahradit dnešní takzvané syslografy na lince z Prahy do Řevnic. Souprava rekonstruovaných patrových vozů s řídícím vozem je tu jen dočasným řešením,“ řekl Pšenička.

Jednotky CityElefant tvoří základ příměstské dopravy v Praze, která v posledních letech výrazně roste. Podle Pšeničky budou po Praze chtít, aby se spustila modernizace dnešních CityElefantů a byly vybaveny i zásuvkami či wi-fi. „Budeme žádat o formální souhlas vedení Prahy, z odborného hlediska však není o nezbytnosti modernizace pochyb. Celou flotilu bychom postupně chtěli zmodernizovat během 5 let. Dnes ale musí v podstatě všechny jednotky jezdit. Aby mohly České dráhy některé poslat do rekonstrukce, musí mít další, které budou jezdit místo nich,“ dodal Pšenička.

Praha a Středočeský kraj řeší i nákup ještě větších vlaků, než jsou CityElefanty. Na hlavních trasách by měly být dvoupodlažní soupravy. „Ideální je využít 200 metrů délky nástupiště, nejlépe dvěma stometrovými jednotkami. CityElefanty dnes měří 80 metrů, takže jde spojit dva, ale tři už ne. Nicméně nebráníme se například i využití jednopodlažních jednotek na některé trasy. Ideální se nám jeví u linky do Kralup nad Vltavou, kam by mohly jet dvě spojené a dál do Ústí nad Labem už jen jedna. Dnes jezdí CityElefant až do Ústí nad Labem a není z Kralup dostatečně využitý,“ řekl Scheinherr.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
kilobereta
Host
kilobereta

my nechcem nový elefanty, nejde v nich wifina a jsou nepohodlné

vagonář
Host
vagonář

To se mi snad jen zdá… A nechcete třeba raději Novou Huť? (Arcellor Mittal) Je na prodej a jen tu zasviňuje ovzduší.

Martin
Host
Martin

Cetl jste clanek?
Na ostravsku nemaji plne vyuzitou kapacitu a misto nich maji na ostravsko prijit nove jednotky… a to tak, ze misto 4 souprav jich prijde 7 novych…
Ve Strednich Cechach nektere soupravy nedostacuji svou kapacitou a to i dokonce dva elefanty spojene nestaci…
Takze kdyz se dohodnou, pro oba kraje je to vyhodne…
Nevim proc vam to vadi…

msk
Host
msk

u toho, co řekl Unucka o kapacitní nevytíženosti, bych si dal majzla..

Krokous
Host
Krokous

Nechápu jednu věc. – breč se, že je málo CE a na druhou stranu spoje jezdí až do UL a podobných míst, kde jsou zcela nevyužité a mají spíše funkci zpestření, že každý chce jet „nahoře“. Pak zde máme trati jako 171 nebo 221, kde příměstská doprava končí 30 km za Prahou a dál se musí přestupovat – chápu, že CE dál jet nemohou, ale není přeci problém nasadit jiné soupravy, které by se v Berouně/Benešově rozpojily a dál pokračovala jen jedna. IDSK i ROPID vám však řeknou, že toto by bylo moc složité… a v čem jako? nechápu.

Martin
Host
Martin

Kde ty soupravy vezmete, CE je na 3kV DC a z Benesova dal je 25kV AC, takze tam jet nemohou jak pisete, musely by se koupit dvousystemove jednotky, aby mohly byt vyuzitelne i jako jedna souprava…
Otazka vyuziti souprav neni take jednoducha, nekdy je souprava kapacitne naplnena, ale aby mohla vyjet musi v druhem smeru take prijet a tam muze byt poloprazdna.. Nehlede na to, ze je dobre mit take pravidelny rozumny interval…

Pitrys
Host
Pitrys

Jenom mám obavy po čem pražáci zatouží příště. Doporučuji všem dopravním podnikům v republice přepočítat si nové tramvaje.

Martin
Host
Martin

Jo, a neni to tak, ze ostravaci touzi po novych soupravach, ktere poptavaji CD? CityElefant je uz dost stary vlak, …
Snad umite cist a v clanku mate duvod i pro koho je to vyhodne,… a vyhodne je to pro stredocesky i severomoravskoslezsky kraj…
Ja myslim, ze Praha i SC kraj poptavaji nove i kapacitnejsi vlaky pro primestkou dopravu, ktera tu prakticky kolabuje, ani do dvou elefantu se nekdy neda ve spicce nastoupit…

PS: muzete na kraj napsat, ze si to neprejete…

JiP
Host
JiP

Ono by se to spise chtelo zamyslet, jestli soucasny model provozu elefantu je skutecne efektivni. Napr. na trat z Kolina do Prahy Mas.N na linkce S1 je i ve spicce v useku Kolin-Cesky Brod dvojice elefantu v podstate prazdna a pak se doslova „natriskne“ teprve v Uvalech a Klanovicich, to stejne plati pro opacny smer. Jestli by nestalo za to na cely usek Kolin-Praha nasadat mene kapacitny Panther, ktery by napr. v useku Cesky Brod-Praha jel bez zastaveni a stavajici elefanty nacpat treba i spojene do trojice jenom na usek Cesky Brod -Praha tak, aby se samozrejme obe linky v… Číst vice »

xyz
Host
xyz

Toto řešení naráží na omezenou kapacitu (s ohledem na to, že po trati potřebuje projet i mnoho vlaků dálkové dopravy) tratě č. 011 ruku v ruce s požadavkem na přiměřeně krátký interval na obou takových linkách (jak na „pásmovém“ Sp vlaku, tak i na Os vlaku ukončeném ve směru od Prahy již v pásmové stanici). P. S. Pokud by takový pásmový Sp Kolín – Praha zastavoval i v Českém Brodě, pak i na něj by bylo kapacitně oprávněné nasadit CityElefanty (tím více pokud by – díky zrychlení takové linky – se takové spoje staly použitelnými např. i v relaci Kolín… Číst vice »

Viťa
Host
Viťa

To by se staly. Sám jsem vyměnil R, Ex a EC Praha hl.n. – Kolín za Sp Vrchlice Praha Mas. N. – Kolín-zastávka. Praktický příklad – končím v práci v 17 hodin, respektive v 16:55 sedím v autobuse, který staví před prací, v 17:01 jsem (za ideálních podmínek) na Smíchově. Teoreticky mi vychází kombinace Os S7 na Hl. n. + Valašský expres – příjezd do Kolína na nádraží v 18:01 (ale teoreticky, protože ten Os vinou zpoždění autobusu hodně špatně stíhám) Nebo kombinace metro + Sp 1905 – v Kolíně na zastávce jsem v 18:06 = tedy o pět minut… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ono by to kapacitu už asi ani příliš neomezilo, protože pak by ten projíždějící vlak měl podobnější jízdní doby s dálkovými vlaky a jako „pomalé“ by pak zůstaly jen ty zastávkové osobní vlaky, z nichž polovina by zase mohla jezdit jen do / z Úval (= už slyším ten řev z Českého Brodu a mezilehlých zastávek …). Problémem s velkou frekvencí nastupující v Českém Brodu by bylo možno odpomoci s tím, že by ty zastávkové osobní vlaky z / do Prahy končily a začínaly až v Poříčanech a ty „pásmové zrychlené“ vlaky s kratšími soupravami by Českým Brodem projížděly a… Číst vice »

Jackub
Host
Jackub

A spojování/rozpojování dvojice Elefantů v Českém Brodě by situaci nevyřešila?

xyz
Host
xyz

Spojování (to zejména) + rozpojování (v menší části) = zdržení pro tranzitující cestující. Plus „vyžírání“ kapacity tím, že v jednom směru jízdy (tzn. buď od Prahy, nebo od Kolína) by souprava musela přijet v Českém Brodě do opačné kolejové skupiny = možné jedině ve chvíli, kdy v protějším směru nejede žádný vlak (což na hlavním koridoru, kde „každou chvíli jede něco“, je složité). Napadá mě v této věci přísloví „vyhánět čerta ďáblem“.

JiP
Host
JiP

Toto dokonce jiz jefen grafikon bylo v provozu. V poricanech se spojovaly soupravy z nymburka S12 a jednotka z kolina. Bohuzel se ukazalo, jak drasticky nespolehliva jsou automaticka zprahla a komunikacni protokol na elefantech. Uspesnost spojeni jednotek byla na urovni loterie.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Potenciální úspěšnost spojování už je sice teď mnohem lepší, ale (jak už se tady „řešilo“ dříve třeba v případě Benešova u Prahy) spojování přináší dost významné zdržení kvůli nezbytnému zbytečně dlouhému pobytu první části vlaku, zejména mají-li se spojovat dva vlaky přijíždějící z různých tratí: ve skutečnosti to znamená minimálně 3 – 5 minut navíc, přičemž je praxí vyzkoušeno, že pro přípoje je naprosto nejrychlejším řešením i při velké frekvenci přestup „hrana-hrana“, je-li přitom možno uskutečňovat současné vjezdy vlaků na obě koleje u jednoho (ostrovního) nástupiště.

dopravak
Host
dopravak

No řešení je jednoduché, bohužel politicky asi neprůchodné a to je omezení zastavování všude. Ideální by byl střídavý provoz osobních a spěšných vlaků. Ve velkoměstech typu Roztoklaty a Tuklaty by sice měli poloviční interval, ale díky odstraněním předjíždění by jel spoj mnohem rychleji, protože by zároveň nemusel čekat na předjetí dálkovkou.

Další problém je naprosto nevhodná koncepce CE na zastávkové vlaky – málo hnaných náprav a malý výkon. Nasazením vhodných vozidel by šel jízdní řád podstatně zkrátit. Bohužel současné nákupy nenasvědčují jakoukoliv změnu stavu do budoucna.

JiP
Host
JiP

To ze je CE vlastne trakcne naprosto nevhodne vozidlo na zastavkovou dopravu, je takove verejne tajemnstvi, ktere se nesmi moc rikat, ale kdo tomu trochu rozumi, tomu je to jasne hned. Za sucha jeste jakz-takz, ale za mokra se rovna rozjezd elefantu hrbate s 25 pekne lozenymi wapkami…..

Jakub
Host
Jakub

Myslím, že na tratích by mělo být místo jak pro zastávkové jednopodlažní pantery s intervalem cca. 30 minut, tak i pro dvoupodlažní Elefanty, ovšem obsluhující pouze větší stanice (nad 5 tis. obyvatel), nechal bych také 30 minut interval, tj. čtvrthodinový interval pro větší města a pro vesnice půlhodina. Příklad 1 – Praha – Český Brod – Kolín – Kutná Hora = Sp elefanty (každých 30 minut), Os pantery z Českého Brodu do Řevnic (každých 30 minut). Příklad 2 – Praha – Lysá n/L – Kolín – Přelouč = Sp elefanty (každých 30 minut), Os pantery z Milovic do Strančic (každých… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ten Váš „Příklad 2“ frekvenčně příliš neodpovídá: tam by bylo z pohledu frekvence rozumnější dělit to rameno v Nymburku a odtud přes Kolín a Přelouč jezdit až minimálně do Chocně jen menšími soupravami – ale už slyším ten 150 dB silný řev z Poděbrad …

Alibaba
Host
Alibaba

Že by bylo nakročeno k něčemu podobnému jako se stalo v minulosti žabotlamům, které se taky z celé republiky nakonec stáhly do Prahy? Já se pražákům nedivím, že by chtěli stáhnou ešusy k nim. Třeba linka s ešusem na letiště do Mošnova, když jsem s ní jel, byla vyloženě příkladem vzduchovozičství. A pokud dostanou za přesunuté ešusy adekvátní (po kapacitě 1 ešus = 2*3-vozová nízkopodlažní jednotka) náhradu v panterech a jimi podobných, tak si myslím, že si spíš polepší. A jsem zvědavej na konverzi na 25kV. Mám pocit, že Ostravsko je dřívějších fázích než Praha. A zatím jsem nikde neslyšel… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„Třeba linka s ešusem na letiště do Mošnova, když jsem s ní jel, byla vyloženě příkladem vzduchovozičství. “
Však tam také brzy přestala jezdit (právě poté, co bylo dodáno několik nových, dvouvozových Panterů, které tam jezdí nyní).
Tzn. z hlediska nynější zprávy irelevantní.

„A jsem zvědavej na konverzi na 25kV. Mám pocit, že Ostravsko je dřívějších fázích než Praha.“
Žádný ZÁVAZNÝ harmonogram v této věci neexistuje.

Alibaba
Host
Alibaba

Tak jestliže už na letiště nejezdí ešus, tak je to v pořádku.
Tak já o závazném programu nemluvím. Ale v prezentacím se psalo, že se bude postupovat jak od Chomutova, tak i od Ostravy. A Ostrava protože změna trakce na Slovensku.

petr.r
Host
petr.r

to já jsem jel do mošnova na dny nato a byly nacpaný k prasknutí. 3ak pro slovensko se vyrábí elefant dvousystém.

Kirschner
Host
Kirschner

A jak pobrala vaše hlava cestu vlakem ČD? To muselo být docela utrpení. 😜

Permonik
Host
Permonik

Já doplnim zpřesnující informace. Jakož to Mošnovák jezdím občas vlakem do Ostravy. Prvně jezdily City Elefeanty od Mošnova, přes Ostravu, Bohumín až Mosty u Jablunkova. Po požáru trafo stanice v Bohumině. Byla linka rozdělena. Na části Mošnov – Ostrava došlo k násazení RegioPanteru. Ovšem v době vytíženosti se objevuji i city elfefanty (tj. Dny Nato, ovšem i to nestači kapacitně, občas nějaké akce na letišti, v letě době chatrových letu). Občas v tom vlaku je vzducho prázdno. Ale za dvě stanice, ve studénce dochází k většinovému naplnění. Vlaky na useku Studénka – Mošnov byvají obsazené v době cesty na směnu… Číst vice »

K.L.
Host
K.L.

Když jsem jel vlakem z Ostravy do Mošnova tak se počet cestujících v úseku Studénka-Mošnov dal spočítat na prstech jedné ruky a ještě nějaký prst zbyl…………

jal
Host
jal

„jak to bylo na začátku a kdo kam přesunul cityelefanty v minulosti. Kolik bývalých pražských jezdí v Bohumíně? Není to nic jiného, než si vzpomenout a vrátit!

Na počátku byly dva, poté tři na Ostravsku. Když měla být dodávka dalších, šly tři nové z výroby do Prahy a za starší z Prahy do Ostravy.
Tudíž už jedna „výměna“ proběhla.

Láďa
Host
Láďa

Historie se opakuje, žabotlamy byly staženy také do Prahy. Věřím,že časem bude všech 83 jednotek 471 pohromadě. Akorát si myslím,že v Ostravě jim bylo líp…

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Tahle myšlenka už je pár let stará.

jal
Host
jal

„Škoda že p. Unucka neuvedl, která že to má být, ta nenaplněná linka“
Jsou to hlavně Sp, co nejsou Sp, protože stojí v každé zastávce s malou frekvencí cestujících a hlavně nemají v Těšíně přípoje.

Je sice hezké požadovat víc vlaků- ale co s těmi, co budou stát mimo špičku? Vadí přece velká kapacita, tak se logicky musí odstavit . Jinými slovy -bude potřeba víc strojvedoucích, průvodčích. I vícenáklady na údržbu.

Mischeel
Host
Mischeel

Syslografy mi tady nechte prosím. Lepší vlak neznám.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

V čem? Já jsem ze sezení ve čtyřech úplně nadšený nebyl, stejně taky vzhledem k nízké rychlosti, výkonu po modernizaci mohou tvořit brzdu, o tom že i když jsou modernizované, tak mají přes 40 let a tak tady prostě nebudou na pořád, ani nemluvě.

Mischeel
Host
Mischeel

Ano, je pravda, že nejsou moc prostorný a jsou dost poruchový, ale mně osobně vyhovují. A co se týká modernizace tratě, to ještě dlouho nehrozí.

klkl
Host
klkl

Bouře ve sklenici vody pro 4 Ešusy. V normálním světě si dráha přesune sem tam pár vozidel podle provozních potřeb. Dnes jsou ale vozidla vázaná dotacemi k trati a i když náhodou nejsou (jako tyto čtyři) je z toho taky kovbojka.
Jedná už někdo o dodávkách nových (dalších) patrových jednotek, když jsou tolik potřeba? Nebo nás mají upokojit pohádky o geniální, ideální 100 metrů dlouhé jednotce?

xyz
Host
xyz

V normálním světě je „dráha“ (resp. konkrétní provozovatel osobní dopravy) vázán mj. smlouvou s objednatelem, který PLATÍ PENÍZE za to, co si objednal. Čímž platí že (v mnoha případech naštěstí) si dopravce NEMŮŽE přesouvat vozidla dle svojí libosti.

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

4 Elefanty z Ostravy, zrušení zbytečných patráků na Ústí, kde i po tomto bude nedostatek vozidel?

Michal
Host
Michal

Ještě bych přidal snížení správkového stavu a dlouhodobě odstavených kusů a třetí věc vysoutěžení jedné velké trati někomu jinému. Tyhle tři věci by mohly ČD poskytnout dostatek ešusů na věky věků…

Michal Benatzky
Host
Michal Benatzky

Doufejme, že na trase Ostrava – Mosty u Jabl. Elefanty zůstanou. Nedokážu si představit, ze by tam ve všední den ráno jezdilo něco menšího.

Pezos
Host
Pezos

Klidně tam můžou jezdit spojené dvě jednopodlažní jednotky. Délka nástupiště není problém. Jen to musí někdo naplánovat.
Mimochodem, dvoupodlažní soupravy ve špičce mají tu nepěknou vlastnost, že horní patro je poloprázdné a v dolním se stojí v uličce – krásně je to vidět zrovna mezi Těšínem a Třincem/Návsí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Dvoupodlažní jednotky logicky nejsou výhodné pro krátké jízdy v příměstské dopravě: na 5 či 10 minut cesty žádný běžný cestující (snad kromě dětí) do horního patra po schodech chodit nebude, ale na 20 minut už mu to tolik vadit nebude (to bylo jasně patrné třeba i na pražské „ML S41“, když tam občas musel zaskočit za výpadek „záložní ešus“ nebo „záložní syslograf“) – je proto třeba vždy dobře uvažovat, kam a kdy se jaká vozidla hodí nejlépe.

PetrD
Host
PetrD

Tak to jsou asi krátké useky, mezi Havířovem a Ostravou(HA – OVA stodolni je to 16km) jsem si toho loni nevšiml. Jezdil jsem s SP bo jinak většinou jely ty šroty 460.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Pro cestující ovšem není podstatná délka trasy v km, ale cestovní doba, a ta Vaše je právě tak na hranici, kdy už cestující to „horní patro“ akceptují, je-li to třeba, aby si mohli sednout – na třeba pětiminutovou cestu tam ale běžně nikdo chtít „šplhat“ nebude a klidně ji absolvuje vstoje v nástupním prostoru.

jal
Host
jal

To je k vidění akorát ve špičce, kdy se těm železáren nevyplatí na těch pár minut do centra a,Vendryně ani sedat.Vstoupit do diskuze…

PetrD
Host
PetrD

Jj tak to je tak jediný úsek kde se nevyplatí lézt nahoru a zároveň tam nastupuje/vystupuje dost cestujících. Jinak většina míří do Opravy,OVY, HA a ČT a to 5 minutove useky nejsou. Trať 321

xyz
Host
xyz

Dovolím si připomenout, že 4 jednotky CityElefant znamenají pro příměstskou dopravu okolo Prahy reálně přínos v podobě dvou šestivozových jednotek pro přepravní špičku, tzn. nic moc „světaborného“ v poměru s tím, kolik jednotek okolo Prahy v součtu jezdí. P. S. V období mimo přepravní špičku (kdy příměstské linky jezdí ve 2x tak dlouhém intervalu a většinou i sólo) je potřeba Elefantů okolo Prahy 2x – 4x (!) nižší než ve špičce. Naopak na Ostravsku Elefanty jezdí „od rána do večera“, v rámci celodenních oběhů. Je docela dobře možné, že příslušné Elefanty budou po přesunu z Ostravy do Prahy mít NIŽŠÍ… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nižší kilometrický proběh bude jen přínosem, protože umožní lepší údržbu a i provedení „modernizací“ zmíněných v textu.

xyz
Host
xyz

“ umožní lepší údržbu“ = Platí-li tato teze, tak pražské Elefanty jsou již dnes velmi dobře udržovány (velmi mnoho jich v X od začátku dopoledního sedla do začátku odpolední špičky „stojí“ = může na nich být provedena údržba).
„a i provedení „modernizací“ zmíněných v textu“… ovšem do doby zmodernizování všech Elefantů tedy nedojde ke kýženému navýšení počtu disponibilních vozidel; tato skutečnost platí bez ohledu na denní kilometrické proběhy (provedení zmiňované modernizace je otázkou delšího odstavení jednotky, nikoliv otázkou několika hodin sedlového provozu).

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„velmi mnoho jich v X od začátku dopoledního sedla do začátku odpolední špičky „stojí“ = může na nich být provedena údržba“
Zdaleka ne všechny ovšem stojí v Praze, protože Praha konečně začala intenzivněji přecházet na „tranzitní“ příměstskou dopravu.
Na provedení „modernizací“ jsou logicky potřebné další jednotky, které v provozu zastoupí ty k „modernizaci“ přistavené.

PetrD
Host
PetrD

Pro Ostravsko to bude přínosem pokud ty nové jednotky nahradí mimo spicku 460

Jackub
Host
Jackub

Nejen mimo špičku! 😉

xyz
Host
xyz

„CityElefanty u nás na některých linkách nejezdí dostatečně naplněné, proto jsme otevřeli jednání o jejich přesunu do Prahy“ Škoda že p. Unucka neuvedl, která že to má být, ta nenaplněná linka. Studénka – Ostrava – Bohumín – Mosty u Jablunkova? Nebo Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín? (Jiná možnost neexistuje – Elefanty jezdí jen na těchto dvou) „Ideální je využít 200 metrů délky nástupiště, nejlépe dvěma stometrovými jednotkami. CityElefanty dnes měří 80 metrů, takže jde spojit dva, ale tři už ne.“ Ironií je, že před modernizací jednotlivých tratí okolo Prahy byla ve většině stanic i zastávek nástupiště dlouhá… Číst vice »

Pibik
Host
Pibik

Státní hospodaření je náhodný proces, stát po zajištění nezbytných výdajů daných zákonem zbytek neefektivně promrhá, buďte vůbec rád, že aspoň něco dostanete a neposloucháte, že nejsou peníze a nejezdíte v 50 let starém omláceném šrotu. Vždyť tam chybí úplně všechno, aby to mělo nějakou úroveň, aby to státní „plánování“ k něčemu bylo. Takové perličky, že jedna ruka zmodernizuje krátká nástupiště či krátké zastřešení, že lidi čekají na dešti, či další objedná nevyhovující vlaky, či se vám nerozpadají koleje a nejsou zavřené mosty, buďte vůbec rád, žejedete, to je skoro výhra v loterii, tam kde působí stát. Státní podnikání je vždycky… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Ironií je, že před modernizací jednotlivých tratí okolo Prahy byla ve většině stanic i zastávek nástupiště dlouhá přinejmenším 250 metrů. Leč po modernizaci to je již naprosto přesně 200 metrů…“
To není ironie – to je jen zlomyslnost a hloupost konkrétních „kompetentních“ osob – navíc to leckde není ani těch „přesně 200 metrů“, ale třeba i ještě o nějaký ten metr méně.

Alibaba
Host
Alibaba

Tak ten nějaký metr méně je už zbytečné řešit. Ale mám takovouhle úvahu: Uvažovalo se v souvislosti s přechodem na 25kV s vložením transformátorového vozů do ešusů. Pomiňme teď zhoršení trakčních vlastností nepřidáním trakčních náprav. Uvažuji-li o délce vozu 26,5m tak to vychází 4 vozové na 107m, dvě spojené soupravy na 214m. Dalo by se všude prodloužit na těch 214m? A nebo některé zastávky už z principu nejdou (které?)? A jak potřebná délka by byla, kdyby se netrvalo na tom, aby byla celá souprava u nástupiště, ale jen aby u něj byly dveře (viz LeoExpres v Praze na hlaváku)? Samozřejmě… Číst vice »

Jackub
Host
Jackub

Ten uvažovaný transformátorový vůz by přece taky mohl být hnací, ne?

Alibaba
Host
Alibaba

Jako úplně nová konstrukce by mohl. A v současné době by to nebylo nic proti ničemu mít hnací vůz vložený.

Martin
Host
Martin

A nemusel by byt spise dvousystemovy, jinak by jste ho nevyuzil pod 3kV…

Alibaba
Host
Alibaba

Budemeli opravdu slovíčkařit, tak bude dvousystémový (25kV stř. a 3kV ss) vložený a bez standartních říících stanovišť. Slovo transformátor můžeme vynechat, pro nutnost střídavého systému je to buď samozřejmost, a pokud se vynaleznou i nějaké lepší a výkonější IGBT obvody na 25kV tak i zbytečnost.

Martin
Host
Martin

Nepochopil jsem, domnival jsem se, ze se vlozi vuz na stridavinu, nenapadlo me, ze by pak byl vlastne dvousystemovy…

Skinheads & Punks united
Host
Skinheads & Punks united

Sám bych nikomu v 90.letech nevěřil, když by mi řekl, že patnáctiminutový interval šesti dvoupatrových vozů bude kapacitně nedostatečný, respektive ne v době životnosti zastávky.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Souhlasím – ale krátit původní delší perony na pouze dvousetmetrové ještě 15 – 20 roků po těch 90. letech mi příliš inteligentní a prozíravé rozhodně nepřipadá.

Ostravan
Host
Ostravan

Z linky S2 nepřijdou, protože ty sou pořízeny z ROP Moravskoslezsko. Tudíž se bude jednat o jednotky nižších inventárních čísel z linek S1/R61.

Jiří
Host
Jiří

Tak Ostrava chce zase nalítnout Pražákům. Když už jsou elefanty téměř účetně odepsány, a měla by se cena ČD pro Ostravu patřičně snížit, tak vymyslí tuto prasárnu, ať zase Ostrava platí celou investici znovu v podobě zcela nových vlaků. Ať jdou někam. Copak pan náměstek Unucka neměl plno keců o cíli jak zvýšit počty cestujících ve veřejné dopravě? A teď najednou chce nižší kapacitu

Grossák
Host
Grossák

Příspěvek podobného typu jsem tu bohužel čekal.

Jiří
Host
Jiří

A neco konkrétnějšího ve vaší kritice by nebylo?

Martin
Host
Martin

Ani ne, ostravsko je jedina oblast republiky, odkud zaznivaji uplne nepochopitelne vyroky…
Doporucuji podle vasi teze se domluvit s jinym krajem a vymenit nove jednotky za stare, aby se vam dobre jezdilo,… Co treba nasadit beckove vozy nebo 810, nebudete muset platit investice do novych vlaku…
Jine kraje vam radi vyjdou vstric…

Asdf
Host
Asdf

Ó, vy ubohý ostravský chudáčku….

Pitrys
Host
Pitrys

O5 stupidní pepík…

DRABADURA
Host
DRABADURA

„Když opotřebované slony vymnění za nové nízkopodlažní jednotky, tak na tom Ostravaci prodělaj.“
Proboha, co to tam na severní moravě hulíte za materiál, že tady v diskuzi žvaníte z cesty.

Jiří
Host
Jiří

Je vidět že naše slony vůbec neznáš. Ideální vlaky na primesto kolem Ostravy. Problém je že každý kraj si platí svoje a ten náš za posledních 10 let zaplatil v odpisech nehoráznou cenu škodovce a teď když by měli kraji sloužit dalších cca 20-30 let bez vysokych odpisů, tak nám je vyčůraní pepíci vezmou a my si zase zaplatíme zcela nové vlaky znovu. Ať si koupí Praha ji vyhovující kapacitu někde jinde a nebere nám něco s čím jsme spokojeni. Kapišto?

Apollo 17
Host
Apollo 17

Kraj Škodovce žádné odpisy neplatil.Koupily ČD a těm kraj platí za objednané výkony.Žádné nové vlaky nebudete platit,ani Vaše vlaky nikdo nemůže vzít,protože žádné nemáte. 🙂

Martin
Host
Martin

Obratte se na predstavitele SMK…

Neználek
Host
Neználek

Mně se jako ideální jeví změnit konfiguraci na 471+071+071+471. Když se to vynásobí dvakrát, vyjde z toho „Středočeská střela“, která splňuje i kritérium celkové požadované délky. Navíc jedničkáří nebudou muset po perónu běhat sem a tam.

Neználek
Host
Neználek

Škoda by do přebývajících 971 skříní mohla dosadit trakční pohony. Chce to trochu jednoduché invence, pánové..

Alibaba
Host
Alibaba

A je to technicky možné? Do hliníkové skříně, která na to není připravená se takovéhle věci dávají velmi špatně až nemožně. To není pevný ocelový rám a kastle na to.

Kubrt
Host
Kubrt

Tak v tom jednoduchém invenování pokračuj – co všechno by se do 971 muselo dodat/předělat: elektrická výzbroj, komplet podvozky+trakčáky+dvoukolí, pantograf. Skříň – v hliníkové kastli se nedají jen tak posunout dveře – kvůli zástavbě strojovny (strojoven), takže i nová skříň. Co by z té 971 šlo použít? Čela, stanoviště, nějaké fragmenty (už ošoupaného) interiéru.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Taková souprava se ovšem ve dvojici regulérně nevejde ke většině „modernizovaných“ nástupišť, která leckde nedosahují ani celé zmíněné délky 200 metrů: SŽDC při „modernizacích“ zlomyslně šetřila na délce peronů stylem „ať to stojí, co to stojí“ a hloupé ČD to při projednávání ani nerozporovaly a vlastně tu (i svoji) chybu zjistily, až když bylo vše „nevratně“ hotovo a na kolínské trati marně chtěly nasadit „ešusy trojmo“.

XXXD
Host
XXXD

Dodnes se dají „ešusy trojmo“ potkat na trati 171 pří výlukách úseku Radotín – Dobřichovice, kdy se v tomto úseku dá jen horko těžko posílat osobáky častěji, než jednou do hodiny každým směrem, takže zde jezdí ve špičkách „ešusy trojmo“, byť je i teď v některých zastávkách příliš krátké nástupiště, tudíž se nedá vystupovat a nastupovat ze všech dveří. Trochu paradoxem je, že tato trať ještě neprošla rekonstrukcí a přitom se plánuje, že perony zde budou také jen 200 m dlouhé. Člověk by očekával, že už by se snad poučili, ale ono nic. I když je pravda, že v rámci… Číst vice »

XXXD
Host
XXXD

rekonstrukce -> optimalizace

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

S využíváním trojic máte pravdu, ale neplatí to v pravidelném provozu a používá se toho jen jako nouzového řešení při výlukách.
K nedostatečné délce peronů jsem se vyjádřil už dříve – souhlasím s Vaším konstatováním.
Proti výhybně v Mokropsech a prodloužení „radotínských obracáků“ až tam, pokud vím, silně vystupovali místní obyvatelé i samospráva, ale snad se to nakonec přece podařilo nějak uspokojivě vyřešit.

JaJeČ
Host
JaJeČ

Uvažuje se o změně konfigurace na 471+071+671+971. Tedy o dovyrobení trakčního vloženého vozu, který bude zároveň mít trafo pro střídavinu.

jerry
Host
jerry

CityElefantu bylo vyrobeno málo to si ČD blbě spočítaly.O této výměně sem slyšel už před pul rokem.At si vezmou elefanty, ale at sem jdou nové pantery.Hlavně jednotky řady 460 nechat jen jako zálohu,tento šrot z roku 70 je ostuda.460 pro personál i dílnu je taky noční mura..

Martin
Host
Martin

Prave o panterech se jedna, …

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Tak ona celá idea 471 v Ostravě byla od začátku úplně padlá na hlavu a v podstatě takový ten šprajc „musíme mít aspoň něco, jako v Praze“… Jasně, že i v Ostravě se tehdy oprávněně chtěly nové vlaky, ale proboha ne ty co se tam uspořádáním vůbec nehodí. Takhle se to snad dostane někam do normálních kolejí.

Pitrys
Host
Pitrys

Proč se sem uspořádáním nehodí?

Kubrt
Host
Kubrt

Jezdit s 471 výhradně sólo je nesmysl – těch 300 lidí se dá lépe odvézt 4-5 vozovou jednopodlažní jednotkou, která by se k peronům na dotčených tratích (Ostravsko, Kralupy) vešla, lidi by nemuseli šplhat do patra a nástup/výstup by byl rychlejší. Kouzlo elefantu spočívá v možnosti je spřahovat a odvézt jedním vlakem 600 lidí, a pak třeba večer jezdit sólo, ale nemá smysl jezdit s nima trvale sólo.

Štěk zapesal
Host
Štěk zapesal

Přesně tak, řada 471 měla být celá od začátku v Praze a ostravsko řešit jinak…

A k názoru níže, máme je jak nové, Pepici je zprasí.
Pohybuju se po Praze i po Ostravě relativně pravidelně a vandalismus nejen na vlacích je už od pohledu větší rozhodně na severu Moravy 😀

Pitrys
Host
Pitrys

Sorry jako ale už několikrát si tu pepani stěžovali v souvislosti s plánovanou revitalizací slonů, že jsou pražské poškrábaní, počmáraní a že jsou zničená sedadla. Ostravští Elefanti jsou jak noví.

Pezos
Host
Pezos

Několik slonů před převedením do Ostravy jezdilo pár měsíců v Praze. Kolovaly řeči, že soupravy měly víc poškozený interiér, než původní ostravské soupravy, co jezdily již několik let.

Pitrys
Host
Pitrys

Jeden či dva kousky mají z čelní strany ošoupaná sedadla, to jsou asi oni.

Ostravan
Host
Ostravan

Já vám nevím, ale když vidím elefanty v okolí Prahy, každý druhý je posprejovaný… Nebo to se nepovažuje za vandalismus?

xyz
Host
xyz

Připomínám (jak je uvedeno i v článku), že eventuální přesun se týká jen MENŠÍ ČÁSTI ostravských Elefantů.

aldik
Host
aldik

Ať si Pražáci trhnou a pořídí si vlastní nové Elefanty 😀 To že nám by teď možná stačili menší jednotky, neznamená, že tomu tak bude pořád. 😉 Přesně toho jsem se před časem obával, že si Praha stáhne naše slony a nám sem jsou schopni poslat odněkud další 460ky 😀

petr.r
Host
petr.r

správně, nebavit se a toho hejtmana poslat do prahy. ČD je schopno vysoutěžit bagety a říci, že to ostravě stačí k tym zmodernizovaným 810. Za chvilku budeme pepíkům posílat i soukromý auta.

Filip Peter
Host
Filip Peter

Ale kluci… V praze jezdí mnohdy větší šroty než tam u vás… Chápu že potřebujete nadávat jak se vám špatně žije na tvrdém severu… V článku se píše že ČD nakoupí místo ostravských ešusů nové jednotky… Navíc, elefanty se jak známo již nevyrábí… Nehledě na to, že vám tam stejně několik jednotek zůstane…

Jan Soukup
Host
Jan Soukup

FP: Jaký tvrdý sever? Vždyť Praha je severněji, než Ostrava.. Jinak, nedávno mě pobavila studie, že Moraváci, kteří mají komplex z Pražáků, obvykle v životě nic nedokázali a o nic víc by nedokázali ani v Praze 🙂 A že Pražáci, kteří se povyšují nad zbytkem republiky, jsou obvykle „naplavenina“, nebo bydlí v umakartovém 2+1 na Jižáku a pracují někde u pásu 🙂

aldik
Host
aldik

Nové jednotky ano, ale s menší kapacitou. Tak ať si ty nové koupí Praha, s větší kapacitou. Ve špičce jsou sloni plní dost i tady (s vyjímkou první třídy, ta vozí vzduch dost často :D). Pravda, Škodovka slony už nevyrábí takže by ČD pro Prahu obdobné jednotky asi musely objednat jinde a to by se ve škodovce nelíbilo, zatímco těmi menšími jednotkami určitě myslí Pantery.

petr.r
Host
petr.r

pořád škodovka je má v nabídce a ještě vyrábí přeci pro slovensko.

Jan Sova
Host
Jan Sova

Taky ve Finsku byly prodány.

Martin
Host
Martin

Nove jednotky s mensi kapacitou, ale bude jich 7 za 4 ojete elefanty…

Ondra
Host
Ondra

Pokud byste jezdili na Ostravsku vlakem víc, nikdo vám je brát nebude. Je ale jasně psáno, že elefenty u vás jezdí málo obsazené. Tak je logické, že se hledá ekonomičtější varianta.

xyz
Host
xyz

V rozporu s tím, co uvádíte (reakci jen na první část z vyjádření představitele Moravskoslezského kraje) je druhá část vyjádření „Je to pro nás výhoda, že bychom měli k dispozici více vlaků, můžeme přidat další spoje“. Tzn. údajně málo obsazené (v relativním vyjádření vůči kapacitě Elefantů) vs. možnost zavedení více spojů při náhradě „7 nových jednopodlažních namísto 4 patrových“.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A Vám nedochází, že zákazníci mnohem spíše uvítají a využijí kratší soupravy jezdící v polovičním či ještě kratším intervalu než jednu dlouhou jezdící třeba po dvou hodinách?

Petr
Host
Petr

Nerad bych se Vás dotknul, ale bohužel jste se vyjádřil značně zjednodušeně a chybně. Totiz těmi elefanty jezdí především lidé ze středních Čech do práce a škol. Zkuste se nekdy ráno dostat do jakéhokoli vlaku na kraji Prahy. Plno i na predstavku. Takže je to hlavně pro obyvatele kraje.

XXXD
Host
XXXD

To jsem teda zvědavý na tu modernizaci 471 (City Elefantů). Aby to nedopadlo jako rekonstrukce právě těch patrových vozů bdmteeo 296, které jezdí na trati 171, to je totiž dost bída. Sice mají internet, zásuvky, …, ale v podstatě se za jízdy rozpadají, jsou poruchové a dost nepohodlné. A také mají maximální provozní rychlost jen 100 km/h, což je tedy alespoň jediná věc, která (zatím) nevadí, jelikož jezdí na tratích 171 a 210. Ačkoli je pravda, že u bdmteeo 296 nebylo v podstatě z čeho vycházet, protože celá konstrukce byla zcela nevyhovující. U 471 je základ poměrně dost dobrý, tak… Číst vice »

František
Host
František

I kdyby mohly jezdit více, na zastávkovém vlaku v hustě osídleném území to zpravidla nevyužijí. Leda byste obsluhu toho území nechal zcela na autech, aby vlak mohl svištět…

Partneři