Železnice Železniční průmysl

Po dvou letech jasno: Vlaky Škody vyjedou v Bavorsku na jaře, dostaly razítko TSI

Nová souprava od Škody Transportatiion pro Bavorsko. Autor: Škoda Transportation
Nová souprava od Škody Transportatiion pro Bavorsko. Autor: Škoda Transportation

Kolem nasazení šesti nových push-pull souprav od Škody Transportation na páteřní bavorské trati Norimberk – Ingolstadt – Mnichov začíná být po dvou letech odkladů jasněji. Škoda dnes oznámila, že vlaky (vagony i lokomotivy 109E3) získaly certifikát TSI pro vysokorychlostní soupravy pro Německo. To je klíčový pokrok v procesu jejich homologace, jehož dokončení firma očekává začátkem příštího roku. Od jara příštího roku by tak měly začít nahrazovat na lince staré jednotky InterCity, plně se celá flotila zapojí do provozu v červnu.

„Dodávky souprav byly posunuty o více než dva roky. Důvodem zpoždění byl především náročný vývoj tlakotěsných vozů a také testy celých souprav, které se v běžném provozu budou potkávat například v tunelu se soupravami ICE s rychlostí 300 kilometrů za hodinu. Nyní je projekt vysokorychlostních dvoupodlažních souprav pro uživatele DB Regio téměř dokončen,“ uvedl viceprezident Škody pro obchod Zdeněk Majer.

Soupravy se skládají z řídícího vozu, koncového vozu, čtyř vložených vozů a lokomotivy řady Emil Zátopek 109E3. Jsou konstruovány pro maximální rychlost 200 kilometrů za hodinu, budou ale provozovány rychlostí nejvýše 190 kilometrů za hodinu. Škoda Transportation se chlubí i tím, že je prvním dodavatelem pro Německo, který nabízí vozidlo s bezbariérovým vstupem z nástupiště ve výšce 760 milimetrů.

Zakázka oznámená už v roce 2013 má hodnotu přes 2,6 miliardy korun. Interiér vozu se dělí na první a druhou třídu a nabídne i dětský oddíl. V soupravě je 676 míst k sezení, 37 míst pro kola a několik míst pro osoby se sníženou schopností pohybu. Soupravy jsou vybaveny wifi.

„Dokončení tohoto technicky náročného projektu je prioritou nového představenstva pod novým vlastníkem investiční a finanční skupinou PPF a v budoucnu podpoří naše obchodní plány na evropském trhu,“ doplnil předseda představenstva Petr Brzezina.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
TuKabel
Host
TuKabel

Cestující v Německu teprve poznají co je peklo. Procházet NIMem je jako číst příručku „jak to nedělat“. Na Innotransu si vysloužil přiléhavou přezdívku „opičí dráha“. Nahoru, dolů, uhnout hlavou, podlézt, přeskočit a do patra. Bohužel DB udělalo všechno proto, aby českého výrobce dostalo do špatného světla a když se k tomu přidá starý socialistický ŠVAG přístup, neštěstí je na světě. Momentálně tedy má Škodovka v portfoliu vlak, který není konkurence schopný mimo soutěže ČD (cena, design + stále velká neznámá spolehlivost a náklady na provoz).

Asdf
Host
Asdf

Já jen přeju škodovce, aby ty vlaky byly spolehlivé a Němci s nimi spokojení. Myslím, že nový majitel a nové vedení Škody si na tom dá hodně záležet.

Elb
Host
Elb

Vysokorychlostní souprava na rychlost 189 km/h..

Martin
Host
Martin

No ten certifikat Skoda mit musi, protoze jinak to nepusti na trat spolu s vlaky ICE… Jinak vysokorychlostni opravdu neni…

Martin V.
Host
Martin V.

Viděl jste už někdo interiér? Zajímá mne hlavně kombinace bezbariérovosti, dvoupodlažnosti a výšky nástupních dveří 760 mm nad TK. V ešusu je to tak akorát, ale jak se tady dostanou lidi do spodního patra? Podle výšky oken tam je „vana“ s rampou? Dvaceticentimetrové zahloubení znamená rampu 2 metry dlouhou při 10% spádu (což je asi tak maximum).

Podle mě je našich 550 mm nad TK optimální. Nebo pak 1100 mm jako v Rusku, to se mi velice líbilo (až na docela širokou mezeru mezi nástupištěm a vagónem). Ale 760 mm???

MirekP
Host
MirekP

Docela jsi se strafil, koukni na pár fotek i komentář k interiéru: http://www.zelpage.cz/zpravy/9983

Martin V.
Host
Martin V.

Dík za odkaz. Takže autor napřed hrozně chválí moderní design, aby vzápětí naprosto strhal uspořádání interiéru pro přecpanost a nepraktičnost. Zlatej ešus! Moderní vzhled by se jistě dal implantovat i do ešusu, a přitom by zůstala prostorná místa pro kola s podélnými sklápěcími sedačkami pro případ, že jede zrovna víc lidí než kol.

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Pokud někdo bere názory toho odbarveného čobola vážně, je to jeho věc. Ale už jen úvodní kecy o retrovýrobci a 80. letech dávají tušit, že tento člověk to buď nemá v hlavě zcela v pořádku nebo není ani trochu nestranný. Komu to nedojde hned, může směle pokračovat dále a dozvědět se o vážných problémech invalidů s „větším vozíkem“ dostat se na své místo. Přesto jsme se dnes dozvěděli, že ty vozy odpovídají TSI (tedy i TSI PRM). Že by to nebylo tak horké, jak se autor domnívá? Má smysl pokračovat dál a dozvědět se, že 1. třída na obou koncích!… Číst vice »

Pitrys
Host
Pitrys

Taky mi to připomínalo pěknou snůšku keců…

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Jen pro vyjasnění, interiér NIM vagonků se mi nelíbí ani zpracováním, ani uspořádáním. Ale považuji to za svůj subjektivní pocit, byť si myslím, že takových bude mnohem více. Ale není nutné vyvolávat tady šotoušský doomsaying, však také zákazník to takto převzal a on ponese tíhu následných keců cestujících.

Pitrys
Host
Pitrys

Zeptal bych se ve které patrové soupravě je více místa na výšku?

Petr.R
Host
Petr.R

v americe, tam je vyšší profil.

Martin
Host
Martin

V japonsku a Australii take, ale v Japonsku to jsou schody i dolu, tam je prizemi prakticky nad koleji, aby se vesli do tunelu pod mestem…

Jarda V.
Host
Jarda V.

Myslím že prostor dole zmiňovali i v pořadu pozor vlak. Nejsou tam ani dva metry.

Miro
Host
Miro

A už mají vychytané ty mašiny? Nebudou se jim hádat motory? Aby je za rok Angela nechtěla Škodovce vrátit:-)

Petr.R
Host
Petr.R

čd nezaznamenává žádnou poruchu na 380- ty nečteš články zdopravy?

Miro
Host
Miro

Jasně že čtu. Předpokládám že mašiny jsou vyrobené podle určité specifikace která možná zohledňuje, možná taky ne všechny ty problémy kterými 380 ještě nedávno trpěla. A nejsem si jistý že současná kondice 380 je ideální, ví o tom někdo něco?
Ať tak či onak, uvidíme až začnou jezdit naostro.

noerf
Host
noerf

Miro: Pokud se pamatuji, tak u nových Vectronu Regiojetu po několika tydnech na trati Košice – Bratislava preinstaloval Siemens software. Holt porodní bolesti jsou vždy nějaké.

Jakub
Host
Jakub

Bude zajímavé sledovat jejich efektivitu v provozu. Myslím, že budou v Bavorsku pod drobnohledem široké veřejnosti, která je pro jejich zajímavý vzhled relativně přijala a zasvěcených, kteří již jistou vlnu kritiky spustili (zpoždění dodání, podivně řešené dveře, kompatibilita v rámci jiných hnacích vozidel RIC, atd.)

Pokud se osvědčí, bylo by pěkné je nasadit časem mezi např. Prahou a Drážďany.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Záleží ovšem na tom, jak jsou ty vozy přizpůsobeny pro snadný a pohodlný nástup a výstup i u nižších peronů než s výškou 760 mm, (která u nás zatím neexistuje).

X 1
Host
X 1

Železničář v důchodu
Tak ono je to o konstrukční modulárnosti vlakové jednotky.
Například Stadler s jednotkamy Kiss a Flirt, udělá jakoukoliv výšku nástupního prostoru.
Pokud se tedy logicky bude Škodovka, s těmito vlaky ucházet o zakázky na České železnici, pragmaticky by měly mít připravenou verzi s výškou nástupního prostoru 550mm. Pokud ji nemají, bude je to stát další prostředky na vývoj.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Pokud ji nemají, bude je to stát další prostředky na vývoj.“
Které jim (opět) zaplatí „stát“ prostřednictvím ČD …

X 1
Host
X 1

Přesně.

czhunter
Host
czhunter

Ale vývoj tohoto vlaku taky „zaplatilo Německo prostřednictvím DB“.

Vývoj každého výrobku platí zákazník.
Kdo jiný by to měl dělat a jak jinak si to představuješ?

X 1
Host
X 1

Czhunter
Ano. Máš naprostou pravdu. V normální komerční sféře, výrobce rozpustí vývojové náklady do konečné ceny pro zákazníky.
V případě Škoda 109E to však bylo jinak.
ČD nejprve poslaly Škodovce na Kyperský účet 1 miliardu kč, na vývoj. Což by logicky při pořízení 20-ti kusů, znamenalo slevu 50 mil/kus. Nuž nestalo se. Škoda si nechala poté zaplatit plnou cenu 100 mil/kus. Podtrženo sečteno 1x Škoda 109E = 150 mil/ks.
Do toho přípočteme arbitráž za další jednu miliardu. Rozložíme-li ji do počtu lokomotiv, vyjde nám opět +50 mil/ks.
Suma sumárum: 200 mil/ks.

Infarmace čerpány pouze z veřejně dostupných zdrojů v různém časovém rozmezí.

Petr.R
Host
Petr.R

upustí vzduch z pytle nebo přidají kneeling.

Elb
Host
Elb

Tak tohle vážně do Drážďan jezdit nebude, když to bude osobák na VRT..

Jakub
Host
Jakub

Osobák na VRT, to si odporuje samo o sobě. Vzhledem k dynamice by se vozidlo hodilo právě sem. rychlost 189 km/h je s rezervou ideální na trať se 160 km/h, která je nově až do Drážďan.
Kdysi se říkalo, že Pendolino nikdy na vnitřní trati v ČR jezdit nebude no a ejhle.

Marty-t2
Host
Marty-t2

dobrá zpráva – zejména pro cestující na relaci Mnichov-Norimberk, protože současné jednoposchoďové soupravy kapacitně nestačí a průvodčí i bez toho 2letého zdržení mají nepříjemný pocit že u nich budou nasazeny vlaky z východu…

K.S.
Host
K.S.

Super, kdy si to objedná někdo tady?

Alibaba
Host
Alibaba

Proč?
Kde máme tratě čistě na 15kV (Znojmo nepočítaje) a vysoké nástupiště 760mm?

Petr.R
Host
Petr.R

řešilo by se to dvousystémovou lokotkou.

noerf
Host
noerf

Aliba: 380 byla dělána jako třisystémová AC 15 a 25 kV, DC 3 kV.

Michal
Host
Michal

Polubný a Halbštat. 😀

bkp
Host
bkp

No, dva a půl roku zpoždění vypadá hrozivě, ale v Německu to je víceméně standard. Bohužel.

X 1
Host
X 1

bkp
To máš recht.

poiuz
Host
poiuz

Němci teprve poznají, co za šrot si vybrali.

Elb
Host
Elb

Němci vypadají, že si to dost hlídali..

Petr.R
Host
Petr.R

mají lepší servis, lepší fíry atd.

Horší fíra
Host
Horší fíra

Jak se pozná „lepší fíra“?

Petr.R
Host
Petr.R

protočí nákolky, nepoužívá rekuperaci kde by měl a používá rekuperaci kde nesmí, nepoužívá magnety, moc pískuje atd….

Petr.R
Host
Petr.R

to je hořší fíra, neboli škudce národa. třeba dobrýho fíru poznáš podle toho, že nepoznáš když vlak zastavuje nebo se rozjíždí- tohle se mně stalo u RJ. Jinak více ti poví někdo od servisu lokotek jestli tam mají i žalovací programy jak u autobusů ti nepovím.

czhunter
Host
czhunter

Je taková poznámka ze zkušenosti – docela často (cca 1x týdně) jezdím v Německu vlakem ICE a _vždycky_ poznám když zastavuje.
Ono totiž zastavit z 220 (tolik jede kousek před zastávkou na mé trati) na 0 za rozumný čas/vzdálenost pokaždé způsobí takový šimravý pocit v žaludku.
Ještě je teda možný, že jsem za těch několik set jízd nepotkal ani jednoho „dobrýho fíru“.

Tohle sice 220 nepojede, ale pořád je těžší zastavit „nenápadně“ ze 190 na 0, než z takových „běžných českých“ 120-140 na 0.

Martin
Host
Martin

A co teprve rozjezd na 300 a brzdeni z 300km/h… to je jako v metru…

Qěcy
Host
Qěcy

Spíš Češi poznají, že i proflaknutá škodovka dokáže dodat vozidla bez chyb a poruch. Protože záleží na kupujícím, co si vybere, co si nasmlouváno a jak si ohlídá kvalitu a robí při přebírání vozidel. To jen ČD a jiné politické české podniky preberou od výrobců cokoliv, protože z cizího krev neteče a prebírače vozidel ještě nikdo nepotrestal.

Miro
Host
Miro

Nejspíš máš pravdu. Jestli to Němci převezmou a budou používat a disponibilita bude dle očekávání, bude mít Škodvka výbornou referenci.

wailord
Host
wailord

A třeba by se to pak mohlo přenést i zpět do čech. 😀

Petr.R
Host
Petr.R

k soukromníkům…

Martin
Host
Martin

2 odlisne veci, Neco jineho je, kdyz si zakaznik rekne a vyrobce na to upozorni, ze to nebude idealni, ale ze to udela… A neco jineho je, kdyz si sice zakaznik rekne, vyrobce rekne ze to udela a pak jsou tam technicke problemy, ktere vyrobce rozhodne nechtel… A pricinou moze byt prave to, ze zakaznik chce neco na co je zvykly od jinych vyrobcu a tento vyrobce to neumi a nema vychytane nebo ma vyrobce problemy s kvalitou a spolehlivosti… To je jako s tramvajemi 14T, zakaznik neco chtel, ale skoda dodala pojizdne poruchove zelezarstvi, ktere ted zakaznik chce prodat…… Číst vice »

Partneři