regio-vlak

ČD hrozí další velká ztráta výkonů, budou se bránit proti vítězství Arrivy

Souprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSouprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dálkové linky na západ by v případě smlouvy státu s Arrivou byly pátým souborem, o který ČD přišly pod současným vedením.

České dráhy se nechtějí smířit s porážkou v další velké soutěži na české železnici. Podají námitky proti výběru společnosti Arriva vlaky, která podle ministerstva dopravy nabídla nejlepší podmínky na provoz dálkových vlaků Západních expresů (Ex6 Praha – Plzeň – Cheb) a rychlíků Berounka (Praha – Plzeň – Klatovy – Železná Ruda).

Podání námitek v úterý na dotaz Zdopravy.cz potvrdil předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec. „Důkladně zatím rozhodnutí analyzujeme. Využijeme všech prostředků, abychom to zvrátili,“ řekl Krapinec.

Pokud by ČD o linky skutečně přišly, bude to mít podle Krapince do budoucna vliv i na fixní náklady dopravce. „Na jejich snižování ale pracujeme dlouhodobě, takže se sníží i kdybychom na západ Čech jezdili dál,“ řekl Krapinec.

České dráhy si úspěchem při podáním námitek nemusí vůbec pomoci. V hodnocení nabídek jsou až třetí a případné vyloučení Arrivy tak nahraje RegioJetu, který je druhý. Majitel RegioJetu Radim Jančura už minulý týden uvedl, že podání námitek zvažuje. Termín pro jejich podání uplyne příští pondělí. Pokud dopravce s námitkami neuspěje, může se ještě obrátit na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Arriva míří k historicky největšímu kontraktu na české železnici. Vyhrála soutěž na rychlíky a expresy na západ

Arriva v soutěži nabídla výrazně nižší požadovanou kompenzaci za provoz především díky výrazně optimistickému výhledu v tržbách za provoz linky. Ministerstvo dopravy ani Arriva nechtějí do uzavření smlouvy nabídkové řízení komentovat.

Vítězný dopravce nabídl v tendru s odhadovanou cenou 8,5 miliardy korun bezkonkurenčně nejnižší cenu ze všech soutěžících. Arriva přišla s požadavkem na kompenzaci 3,03 miliardy korun za 15 let. Podle informací deníku Zdopravy.cz se na druhém místě umístil RegioJet s cenou 5,54 miliardy korun a třetí byly České dráhy s cenou 6,4 miliardy korun. Ty tak s velkou pravděpodobností přijdou o další velký soubor. Jde o 50,1 milionu kilometrů za 15 let.

Arriva nabídla nízkou cenu díky výrazně vyššímu odhadu tržeb oproti ostatním. Zatímco ti stanovili tržby všichni podobně na úrovni kolem osmi miliard, Arriva přišla s tržbami 15,6 miliardy korun.

Ministerstvo před vyhlášením Arrivy vítězem požadovalo po dopravci detailní doložení toho, jak k vysokým tržbám došla. Podle zdrojů deníku Zdopravy.cz to Arriva obsáhle doložila. Má jít například o nasazení větších souprav, než ministerstvo požaduje. Podle podmínek soutěže by měla Arriva vyjet od prosince 2028, pokud bude smlouva podepsána do června letošního roku.

Ústecký kraj, R9 atd.

Ministerstvo má ve smlouvě dostatečně silné sankce na to, aby vítěz soutěží bral přípravy na zahájení provozu vážně. Nejen bankovními zárukami, ale například i možností převzetí vozidel určených pro tyto výkony.

Pro České dráhy by v případě definitivní prohry v soutěži šlo již o pátý provozní soubor, o který přišly pod současným vedením. Nejde navíc o malý balík, ale zakázku na 3,3 milionů kilometrů ročně. Zatím největší ztrátou je kontrakt na elektrické vlaky v Ústeckém kraji, který získal RegioJet.

Počty kilometrů jde o podobný kontrakt, objemem kompenzace ale větší, protože smlouva v Ústeckém kraji je v režimu brutto, kdy jsou tržby rizikem objednatele. Státní dopravce přišel rovněž o kontrakt v Plzeňském kraji, kde uspěla Arriva a v provozním souboru na Břeclavsku v Jihomoravském kraji. Rozsahem ale v těchto případech nejde o tak velké zakázky.

O jaké výkony České dráhy přišly za stávajícího vedení

Jihomoravský kraj – Břeclavsko – rozhodnuto na začátku roku 2023, 1,4 milionů kilometrů ročně, dopravce Arriva vlaky, desetiletá smlouva

Plzeňský kraj – Horažďovice – Plzeň – Pňovany – celkem 10,65–15,98 milionu vlakokilometrů za 15 let

Rychlíky R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno/Jihlava – 2,78 milionů vlakokilometrů za rok, vítěz RegioJet, smlouva na 15 let

Ústecký kraj  Elektrická páteř – Většina elektrických osobních vlaků v kraji, 3,3 milionů kilometrů ročně, smlouva na 15 let, vítěz RegioJet

Pro největšího dopravce ztráta výkonů znamená především větší tlak na efektivitu: fixní náklady musí rozpouštět na menší počet objednaných kilometrů. Michal Krapinec už dříve uvedl, že ztráta výkonů je daní za liberalizaci.

Šéf ČD Krapinec: Ztráta výkonů je daň za liberalizaci. My si ji ale nevybrali

Tagy České dráhy Ex6 linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R16 ztráta výkonů Českých drah
253 komentářů