posily_do_teamu

ČD hrozí další velká ztráta výkonů, budou se bránit proti vítězství Arrivy

Souprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSouprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dálkové linky na západ by v případě smlouvy státu s Arrivou byly pátým souborem, o který ČD přišly pod současným vedením.

318 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jan.prachar

Hm, radost z toho nemám kvůli cestování s kolem do Bavorska. Na to byly Interjety super, plus možnost rezervace v Můj vlak.

Vendelin

Pro ČD je to určitě bolestná a velka ztrata, ale pro cestujici z východu to bude z hlediska nakupu jizdenek hodně zajímavé. A protože za prodej jizdenky SJT maji dopravci provizi tak si trochu přividělají a cestujíci to zaplatí.

Jiří Linha

Jestli Arriva nasadí tak kvalitní plechovky jako na ČB přes Příbram, tak potěš.

Daniel Jablonecký

Máte obavu, že Arriva ten tendr vyhrála s nabídkou 50 let starých motoráků od DB? To je ovšem vskutku pozoruhodná myšlenková konstrukce dokládající naprosté nepochopení zadání a cílů toho tendru.

Petr003

A za pár let budeme plakat nad koncem ČD, jak jsem loni plakali nad koncem ČSA.

Danny

Ano, i mě konec ČSA zamrzel, ale přiznejme si, že to bylo spíše z důvodu historie, super volacího znaku a určité nostalgie. Takže i když mi to příšlo líto, v pozemském životě rozhodně necítím, že by mi chyběly.

PvvS

Když se nezvládnou přizpůsobit, tak žádná škoda.

Daniel Jablonecký

Fakt? A co vás tak dojalo? Už od nás nic nelítá?

Jirka

Nojo, CD vlaku cim dal tim mene, ale sitove jizdenky cim dal drazsi. Skupinova vikendova potaji zdrazila o dalsi 100 a za 999 uz to veru moc lidi nevyuzije, kdyz to skoro nikde nebude platit…
Pak se odbornici divi, ze jsou na dalnicich kolony.

Ares

No na dálnicích kolony zrovna o víkendech moc nejsou..

Jirka

Napsal clovek, ktery jel po dalnici naposledy predminule leto, kdyz se vracel s rodinou z dovolene a uz se mu to na zpatecni ceste nechtelo objizdet po okreskach, aby usetril za znamku a zrovna pritom trefil nedelni dopoledne, kdy jsou vsichni v kostele 😀
Ale vazne, mozna jste to nepochopil, ale zminka o ucpanych dalnicich nebyla pointa meho prispevku.

Daniel Jablonecký

Na dálnicích jsou kolony jako přímý důsledek ceny skupinové víkendové jízdenky ČD? A mohl bych ten výzkum, marketingový průzkum (či snad anketu) taky vidět?

Kočka není pes

Osobně si myslím,že by se nejdřív mělo odebrat zaměstnancům SŽ možnost jezdit vlaky ČD zdarma.
A to hlásím dlouhodobě.Historicky se na kouká trochu jinak,ale prostě někdy se začít musí.
A tím kdo musí jsou Českě dráhy.Oni jsou Ti,kdo vozý pohunky od státu ve státě,oni musí cestujícím vysvětlovat spletitost důvodů na straně provozovatele dráhy.Spousta cestujících tomu nerozumí a čety to pak odnesou.Razím zásádu:vozíme tě??
Zaplať!

Peter

Daleko úspornější by bylo odebrat obrovské platy a odměny vedení. Ušetřilo by se víc, než za režijní jízdenky.

Daniel Jablonecký

Jak to souvisí s tendry na rychlíkové linky, vypisované ministerstvem dopravy?

Kocourkov

Už se na to nedá dívat. Drobné detaily prosím zkuste prominout. MD objednává dopravu, zároveň je ale za stát plným vlastníkem ČD a.s., plně je kontroluje, firma zase obráceně, státu skládá účty. Úředníci z MD moc dobře vědí jak jejich firma funguje a nefunguje, vědí i díky pravidelnému sčítání cestujících jaká může být realita tržby. Přesto vlastník, vlastně provozovatel ČD a.s., vybere na dopravní soubor jinou firmu, která má diametrálně odlišné, nižší požadavky na doplatky. Jak je možné, že z toho MD nevyvodí jako majitel ČD a.s. zpětně nějakou reflexi, odpovědnost u vedení firmy? Napadá mě jedině protože je to… Číst vice »

Prezident Planety

Naprosto souhlasím. Úkol zněl jasně, musíme zničit a rozkrást, co ještě funguje ( myšleno ironicky s nadsázkou ).

libor

tak třeba MD časem tu firmu ČD plně rozpustí a bude klid. Nejhorší hospodář je stát ( aktuálně neoplatí např. u ŘSD)

Juraj

A co když stávající počty cestujících neodpovídají plnému potenciálu trhu?

Ostatně na trase Praha-Ostrava se dlouho mělo za to, že nabídka odpovídá poptávce. Pak v průběhu 14 měsíců přišel RJ a LE, počet spojů narostl, ale vlaky jsou i tak plné a nedá se říct, že by konkurence ČD vyprázdnila vlaky.

Proto se MD zeptalo dopravců, na co si troufají a jsou ochotni na to vsadit prakticky svou existenci (bankovní záruka, výše kompenzace).

M1M2

To by v případě zrovna této soutěže musel stát provést s tratí 171 něco zásadnějšího než to, co má v plánu a co bude v reálu ještě tak 10-15 let realizovat (a tím denně komplikovat užívání vlaku), tedy to prosté uvedení tratě do normového stavu. Kapacitní problém tam i nadále v reálu zůstane. V cca polovině km vzdálenosti Plzeň – Praha máte Zdice. Pendolino tam z Plzně dojede za 25 minut, což je super, ale na druhou polovinu cesty, která je v tomto případě o 5 km kratší potřebuje dvojnásobný čas !!!! A ani ta „koridorizace“ to nijak zásadně nezmění,… Číst vice »

pavonel

Po dostavbě D6 to ze Zličína do Karlových Varů nebude autem ani 1 hodina. Už teď je to zhruba 1 hod. 20 minut. Ovšem vlakem, za méně než cca 4 hodiny, se to ujet nedá.

Daniel Jablonecký

Ta hodina je trošku přitažená za vlasy. Otázkou taky je, kdo potřebuje jezdit z Karlových Varů zrovna na Zličín. To opravdu není pupek světa.

M1M2

To je přirozený kraj Prahy z tohoto směru. Kdyby Prahu nevedli ikvoni, dávno tam P+R mělo více jak těch 130 míst co je tam posledních třicet let.
Vaší logikou se musím zeptat – kdo z Karlových Varů potřebuje zrovna na Smíchov (vlakem).

Daniel Jablonecký

Přirozený kraj Prahy z tohoto směru je Bílá Hora. Asi jste zaměnil dálnice D5 a D6.

M1M2

Jelikož je v této části kapacitní okruh je rozdíl Bílá Hora Zličín od volantu zcela marginální. Bílá Hora je dopravne nic, Zličín dopravní uzel. To je drobet jaksi rozdíl.

Mirek3

Dobrý den autobusem za 2 hodiny do KV

Petr

Když MV ,potažmo MF tak to chce a nebudou stát při své firmě jako jsou právě CD ,tak vždy budou vyhrávat ostatní dopravci ,tak to prostě je CD je pračka na peníze a politická firma a tak to tak vypadá

Michal

ja patrim mezi zastance liberalizace,ale zase ne za kazdou cenu.Zajedte se nekdy podivat na Breclavsko s cim tam Arriva jezdi.Jsou to stary,hlucny a nepohodlny motoraky ve kterych nejsou ani stolecky

Daniel Jablonecký

Co kraj požadoval, to dostal. Mimochodem kolik času v tom vlaku trávíte, že vám chybí stoleček?

Michal

ja travim ve vlacich dost casu,najezdim nekolik tisic kilometru za rok

Michal

mockrat a hlucny je to stejne.nepohodlny je to stejne.Chybi v tom stolecky

Karl vB.

Když dá kraj, coby objednatel do podmínek zakázky požadavek na stolek, tak ho tam zcela jistě dosaděj.

Jan pesina

Pěkná hydra tam jela adalo se tam větrat,kam položit pivo a kochat se z okna vynarskou přírodou😀furt lepší jak ty popelnice od arrivy

El Barto

Jo „vynarskou přírodou“, tak to ano 😀

Marek Janík

Tohle je naprostá LEŽ. Ty vlaky jsou tiché (jak vevnitř, tak pro okolí), lépe odpružené a rozhodně jde o zlepšení oproti minulému stavu.

PvvS

A copak tam jezdilo předtím ? Starý vysokopodlažní hlučný střepy a ještě pro kraj dráž .

Juraj

To si musíte odsednout od té prostřední části, kde je motor, Michale.
Nemáte zač.

marek hudec

jaka vozidla si mam predstavit pod timto?
Ministerstvo před vyhlášením Arrivy vítězem požadovalo po dopravci detailní doložení toho, jak k vysokým tržbám došla. Podle zdrojů deníku Zdopravy.cz to Arriva obsáhle doložila. Má jít například o nasazení větších souprav, než ministerstvo požaduje.

Michal

vetsi souprava jeste automaticky neznamena vetsi trzby

Juraj

Automaticky ne.
Ale Arriva patrně předpokládá, že je dokáže naplnit.

Premek

No právě…

Jaroslav

Doložila to pouze na papíře a ten snese všechno.Větší soupravy=větší náklady,tohle nebude fungovat.

JirkaM

Větší soupravy větší náklady? Já to vidím naopak, některé fixní náklady se rozpustí do více vozů, které potáhne jedna lokomotiva tak jako tak a navíc nabídne vyšší kapacita větší potenciál příjmu.

Daniel Jablonecký

Tak ještě že tohle v Arrivě nevědí, to by se totiž nikdy nehli z místa.

madusan

Otázka, potřebujeme vůbec české dráhy?Unitární železnice skončila, koleje patří státu, ale důvod existence čd mi nedává smysl.Nostalgie?režijky a nebo postupně nepoužitelná in karta?

Daniel Jablonecký

Nepotřebujeme, ale historicky tady jsou, tak by bylo škoda, kdyby se tendrů neúčastnily. Ať už si o nich myslíme cokoliv, je to profesionální firma, která – vystavena tlaku konkurence – umí nabídnout dobrou a kvalitní službu (viz vlaky ČD na Ex1). Nicméně tím, jak ostatní dopravci porostou, bude se význam ČD postupně snižovat.

Jiří

Mě by zajímalo jak chtějí navýšit kapacitu třeba na rychlíku do Klatov, perony nejsou tak dlouhé to by museli mít vlaky 10 vozů když mají o polovinu vyšší tržby než ostatní.

Daniel Jablonecký

Na to existuje jedno staré, osvědčené řešení: patrové vozy.

Prezident Planety

Přesně tak, třeba po vzoru Němců. Ti jezdí se čtyřmi až pěti patry na lince Hof – Mnichov.

najmy

Obávám se, že třeba v severních Čechách si změnou dost pohoršíme. Obecně třeba pomalu ztrácí smysl IN100.
Co mne ale dopaluje nejvíce, že vedení ČD místo sebereflexe hledá jen způsob, jak se ze zjevných manažerských selhání vykecat. A je hodně smutné, že jim to zatím vychází. Tady se v plné nahotě ukazuje, jak špatný je stát hospodář.

Laren

Tak přinejmenším v sev. Čechách už In karta ztratila smysl asi úplně. Fajnovy bylo i sbírání bodů za online nákupy jízdenek.

VEL

Přesně, kdyby tohle měl one ticket je kritika současného cirkusu poloviční

Renata Placková

V Plzeňském po integraci (cca 5 let zpátky) jsem ji taky nevytáhla a hodně se vyplatí cesty na hraniční /dojezdové zastávky v kombinaci s běžným tarifem. Ve Středočeském a JMK totéž (tam mi jihomoravský tarif jako výrazně levnější nabízel rovnou průvodčí ČD).

David 814-047

To si nemyslím. Ono je dost problematické optimalizoat podnik, na který všichni pohlíží jako na státní (ministrem, možná předsedou vlády počínaje, kdejakým dodavatelem všeho možného a odboráři konče), který se už 35 let zmenšuje a není vidět žádné světlo na konci tunelu. Když do toho říznete (a jinam než do provozu to nemá smysl), žačne ječet tolik potrefených hus, že to ustojí jenom opravdu velmi silný manažer nebo manažer, kterému je v zásadě jedno, že jestli tam bude nebo nebude.

Petr K.

Ono je dost problematické optimalizovat podnik, který JE státní a CHOVÁ SE jako státní…
A proč by se mělo „říznout“ zrovna do provozu a ne do řízení? Protože by museli vyházet sami sebe?

Prezident Planety

Nevím, jestli to jsou přesné informace, ale přispěji zde také. Kamarád pracuje u ČD jako strojvedoucí a říkal, že za 25 let, co tam pracuje se ta firma hodně změnila směrem dopředu a těch zbytečných míst a potrefených hus, které by se ozvali už je minimum. Podle mého názoru je těžké se prosadit jako státní firma, když musíte plnit nějaké normy, které vám svazují ruce. Třeba na vše výběrové řízení, aby vše bylo transparentní. Ale soukromník řekne, aha, nakoupím si třeba vlaky u Škody Plzeň, ta se mi zamlouvá, ale státní firma musí vypsat výběrové řízení, aby je někdo nemohl… Číst vice »

Jan

Zrovna u výběrových řízení moc mimo není. Ty na jednu stranu zajišťují transparentnost, na druhou stranu jsou neskutečně pomalé a často dražší.
Klasika je odvolání k ÚOHS. Zakázka je pozastavená na tak dlouho, že už buďto nemá smysl nebo jejím zastavením vznikla škoda větší než by se ušetřilo, kdyby se postupovalo správně. Pikantní je, když se zakázka zastaví a pak soud řekne, že byla správně. Kdo platí náhradu škody?
Čas jsou peníze.

Ares

Pravdou ale je, že se za ta léta u ČD dost změnilo a to k lepšímu, kdo to nevidí, tak je slepej, nebo to vidět nechce.

Daniel Jablonecký

Bylo by smutné, kdyby se firma za čtvrt století vůbec nezměnila. Bohužel ty změny nejsou dostatečně hluboké a dostatečně rychlé. Ztráty tradičních výkonů jsou pak toho smutným důsledkem. ČD jsou v poskytování služeb na dobré cestě, ale musí přidat. Hodně přidat. A zlevnit. Třetí místo v tendru to je velké selhání.

Pavel

Arrivu neee. To co předvádí na stávajících rychlíkových linkách z hlediska poruchovosti vozů a obecně jejich komfortu je nehodné roku 2025. To si už znova čeští cestující nezaslouží.

Erik85

V této soutěži šlo o nasazení zcela nových vlaků. Tam bude poruchovost zcela jinde než u 845. Však u Panterů provozovaných Arrivou platí obdobné.

Karl vB.

Číst umíte, až se dostanete k požadavkům na vozidla, tak se zkuste trochu soustředit.

Erik85

Vtipné, jak v kontextu s tímto se dnes ČD chlubí na svých sociálních sítích svými „největšími úspěchy“ za loňský rok. To že prohrávají jednu soutěž za druhou tam už raději nezmiňují.

David 814-047

Úplně všechno snad neprohrávají, nebudte pesimista na 150 %. Co třeba jižní peruť ?

Hans

Samozřejmě že je to pozitivní krok. ČD zase lžou!! To není daň za liberalizací, ale vlastní vína ČD a neschopnost včas zajistit nová kvalitní vozidla! Vždyť až doposud na těch linkách jezdily porůznu a s velmi rozdílnou kvalitou rekonstruovaná „Béčka“ vyráběna ještě v době komunismu v NDR( DDR). A nedávný průšvih se za jízdy vodou zatopeným Honeckerem Bdmtee ve Středočeském kraji, to je vrchol ledovce, který tento problém ukázal!!!

Dominik

Zrovna Ex6 jezdili IJ, které vinou MD do soutěže použít nemohly.

Erik85

Ojeb? MD nepožadovalo oproti původní smlouvě žádné zlepšení vozby. ČD i tak nabídly lepší vozy uvolněné z jiných linek + inflace. Tam to navýšení minimálně z části bude imho oprávněné.

Dušan

A v čem ten ojeb spočíval, prosím ? V tom, že s úsporou jediné minuty zde ČD okamžitě nenasadily Pendolina na V = 200 km/h ?

David 814-047

A byla odhadovaná cena správná ? Na jižní peruti je odhadovaná cenu výrazně nižší než vysoutěžená, na západní peruti je to zase výrazně obráceně. Tak kde je ta správná cena ?

Dominik

Pane Sůro, sice za tuto větu dostanu ban asi, ale Vaše averze k ČD je docela velká, takže objektivitu od Vás nelze čekat, stejně jako je moje averze k soukromníkům. Ale ano, vinou MD, nebo Vám přijde v pořádku vyřadit z možnosti pár let staré soupravy, které se na dané lince osvědčili? Navíc umožnit zapojení dopravce s těmito soupravami přeci nikterak nevylučuje jiné dopravce.

Karl vB.

Brečíte, jako kdyby ty vagony měly jít do šrotu a nemohly být nasazeny na jiných výkonech ČD, kde by pozvedly úroveň cestování.
PS: soupravY – osvědčilY

Sycek

Pochopte, ze ne vsichni jsou nadseni z toho, ze z Prahy do Chebu budou jezdit primestkymi jednotkami.

MartinS.

Pokud chce mít MD na linkách do Plzně nějaká jednotná a pro cestujícího předvídatelná vozidla, tak to nemohly být IJ. Do Klatov by nejezdily. Navíc protože to v době, kdy nastoupí nový dopravce budou zánovní (už ne nová) vozidla, je plno linek provozovaných ČD, kde zvednou kvalitu násobně.

Dominik

To stejně nebude jednotné ani tak , protože ještě Bavorské expresy.

M1M2

Tak asi by se mělo říci čí reálnou iniciativou se tam IJ ocitly, když se minimálně tušilo, ne-li vědělo, že se bude soutěžit. Byla-li to sólo akce ČD je to jejich problém, ale MD v tom logicky muselo jet taky, protože předpokládám hradí z IJ odpisy. Takže to v reále leží někde mezi ČD a MD. A výsledek té soutěže bych si dovolil hodnotit teprve tehdy až uvidím, jak bude v reálu smlouva vítězem plněna. Aby to nakonec nedopadlo tak, že tam bude jezdit místo IJ nějaký čínský shit Ono nejlevněji není vždy nejlépe. Horší je, že pro cestujícího od… Číst vice »

MartinS.

Vinou? A jaká novější vozidla mají ČD na rychlíky do Klatov? Na Ex6 by jezdily IJ a na Berounkách něco z kopřiv.

Dominik

Jak něco z kopřiv? Pokud by se stanovila věková hranice, aby prošly ty IJ, tak něco z kopřiv určitě neprojde.

MartinS.

Jako, že by do Klatov jezdily IJ?

Jan pesina

Tak hlavně že ty hořící popelnice bez Klimy a oteviracich oken a nemluvím o údržbě interiéru od arrivy je naprostý luxus a pohodlí,zlaté rakve hydry a nevšiml jsem si že by cd neobnovovalo rozhodně nekupuje hořící střepy v Německu a nehodlala posílat střepy typu Arriva na horské tratě hlavně na Liberecku 🤣kvalita k populární vivat arriva

MartinS.

To se ale přece téhle soutěže netýká. Na Liberecku MD nová vozidla nepožadovalo, tak tam jezdí to, co si MD objednalo a splnilo to podmínky. Na Plzeň mají jezdi nová vozidla, tak tam jezdit budou, ať je bude provozovat kdokoliv.

Jan pesina

A ty cd mají 🤣ne Arriva🤣směšné bude zhoršení kvality

Petr Novotný

Zvláštní, že ČD to chtějí lehce přihrát RJ

Martin

To by bylo příliš prosté … nejprve napadení vítězství ARRIVY, hned v zápěstí napadení výhry RJ a hle …. vítězství je naše.

😁

Dálkový cestující

Tak samozřejmě, že to je pozitivní pro lidi – soukromí dopravci si jdou po přesoutěžení pro něco víc než 50 procent trhu. Jsou efektivnější, tam kde je vlastník to je zákon trhu. A další zákon trhu je, že to co stát ušetří zase zainvestuje do infrastruktury.

thom99

Jo, RJ nebo Arriva se zpravidla nezabývá takovými zbytečnými náklady jako NAD v případě mimořádnosti. No, já teda preferuju spíše spolehlivost než nejnižší cenu, ale na výběr asi nedostanu.

Luboš Beneš

Ale zabývá a dobrá správa svým chaosem výluk jim háže klacky pod kola….

Jarda

O čem to mluvíš člověče. Proč by si ARRIVA dělala hlavu z NAD. Prostě masadí autobusy a je to. ČD to mají horší ti si skutečně hlavy s NAD lámou. Proto ruší vlaky bez náhrady.

MartinS.

Často si kladu otázku, jestli by NAD neměla zajišťovat Správa železnic? Ve většině případů je nutnost NAD vyvolána příčinami na straně SŽ. A minimálně při plánované výlukové činnosti by to SŽ mohlo nutit ty výluky zbytečně neprodlužovat nebo zbytečně nekouskovat. Navíc SŽ spravuje infrastrukturu téměř celé železniční sítě, takže by se tam mohly najít úspory z rozsahu.

Karl vB.

V principu máte pravdu, ale realizace by byla v intencích SŽ. Chcete to?

MartinS.

No já vím…

petr

joo,politika ovládá dopravu!

Daniel Jablonecký

To už od doby, kdy to přestal být čistě komerční byznys, takže nějakých 100 let.

Dominik

Neskutečný podraz od MD vůči ČD, vím že můj dopravce nakoupil nové soupravy, proto jako podmínku dám nové soupravy. Přitom stačilo tu podmínku dát jako vozidla ne starší než xy let.

Dominik

Nové soupravy které na dané lince již provozuji.

MartinS.

Ta zakázka je od prosince 2028 (nebo dokonce 2029). InterJetům bude v té době 7 let. To nejsou nová vozidla, ale zánovní.

Juraj

Dominiku, i kdyby se nové vlaky nepožadovaly, InterJet neplní podmínky ani pro R16, ani pro Ex6.
Takže klid s těmi konspiracemi.

Erik85

Plní pro Ex6, pokud by došlo k úpravě pro catering.

Hytlák

Tak,že neplní.

Luboš Beneš

Kdyby byly v potoce ryby….. na kdyby se nehraje.

Dominik

Dobře úprava, vypsat podmínky, aby splnil IJ, Catering, atd… pro Ex6, protože to jsou vozidla kvalitativně odpovídající této lince, takže si stojím za tím, že to je od MD podraz, vůči ČD.

dizgrafy

Proč upravovat nějaké technické podmínky? Prostě říct, že uchazeč musí začínat na Č, mít modro-bílou barvu a mít sídlo na nábřeží. To bych se na to podíval, aby to někdo jiný splnil!

libor

jasně, upravit podmínky, by mohl vyhrát jenom jeden. NE! známe od SŽ! NE!

Dominik

Proč jen jeden, naopak by to byla výhoda i pro ostatní, když by nemusely být vozidla úplně nová, ale stará max XY let.
Nebo Vám přijde v pohodě, že nemohou být použity ani IJ, které jsou skoro nové, a neřekl bych, že by si na ně cestující stěžovali?

libor

co furt máte s těma IJ? tak teď jezdí no a co? budou jezdit jinam a tady bude něco jiného a nového… v čem je problém? Můžou je dát třeba na R11 a R31, tam to potřebuje omladit 😉

Standa

Taky Plzeň Brno by bodlo poněkud vylepšit.

libor

však R11 + R31 jsou mezi Plz a Brnem (via ČB)

Daniel Jablonecký

Ano, je to naprosto v pohodě.

Karl vB.

Proč dávat všem dopravcům stejné podmínky, že?
Z vašich příspěvků neodbytně čiší, že jste zastáncem kastování na „rovný a rovnější“.
Holt se budete muset smířit s faktem, že tam od prosince 2028 režijka platit nebude.
Pokud si myslíte, že váš jediný správný dopravce nebude mít možnost IJ-vozy nikde jinde uplatnit, tak se jedná pouze o váš subjektivní a velmi neopodstatněný názor.

Dominik

Vždyť vsichni by stále měly stejné podmínky, nevidím na tom žádné kastování.
Já neříkám, že nebude mít možnost jinde, ale že podmínka od MD je nesmyslná a nesmyslně si z nabídky vyřadili soupravy, které se na dané lince osvědčili.

Karl vB.

…a že ste neřval, když tam před IJ bylo něco jiného a ty IJ byly úplně nové.
Tak se prostě jenom tenhle cyklus za pár let zopakuje a vaše milé IJ půjdou dělat radost zas někam jinam, no.
Přece byste nebyl takový „sobí hnusec“ a nedopřál zážitek z jízdy IJ cestujícím na jiných linkách, kde třeba dodnes jezdí i B249.

jezewec

Dobře, ale snad i skalní odpůrce ČD musí uznat, že InterJet je vozidlo na úrovni a minimálně na Ex 6 by jeho další použití bylo v pořádku. Smysl jeho vyloučení ze soutěže je přinejmenším diskutabilní.

Daniel Jablonecký

Ne, naopak. Je to vytvoření rovných podmínek pro všechny soutěžící. Nikdo není zvýhodněn aktuálním vlastnictvím konkrétního typu vozidla.

libor

Dominiku, tak si prostě koupíte jízdenku no.

Luboš Beneš

A když použijete krajské tarify, tak ušetříte majlant.

Dominik

Jasně česká tarifní džungle.

Karl vB.

Tak si kupte roční ONÉ a máte to bez džungle.

Daniel Jablonecký

Ale prd džungle. Žádná džungle tady není. Máte prostě víc možností, jak cestovat a pokud se vám to nechce řešit (to je legitimní postoj), máte tady one ticket.

VEL

Džungle v tom je a dost velká. One ticket je nepoužitelný pro svou nesmyslně vysokou cenu…

Daniel Jablonecký

Takže není džungle. Je tady akorát jedna ublížená držgrešle, která nemá peníze na dražší jízdenku nebo intelektuální kapacitu na kombinaci jízdenek levnějších. Mimochodem SJT není nesmyslně vysoký – je to základní (a zároveň maximální) jízdné. Všechno ostatní jsou komerční slevy a každá sleva má svoje pravidla a svoje podmínky. To máte jak slevy v sámošce. Řečeno s klasikem: „Ber, nebo nech bejt“.

xyz

Sámošek ale je vícero druhů/řetězců a ceny mají různé.

libor

a ani k tomu nepotřebujete být IN 😀

MartinS.

Dobře vy!🤣

Dominik

Zde je jízdenka to poslední co mě štve. Štve mě, že MD podraží vlastního dopravce, štve mě, že nemohou být použity ani InterJety, které rozhodně nejsou staré, a cestujícím nepohodlné.

libor

IJ půjdou jinam, do šrotu půjde něco jiného…

Hugo s.r.o.

Vlastního…. už jen to je konflitk zájmů

Dominik

Naopak je více než žádoucí, aby stát vlastnil dopravce, stejně jako vlastní třeba pivovar, či ČEZ.

Dominik

Však zde se přihlásilo více dopravců, tudíž pokud by jiný byl levnější i s novými vozidly, tak přeci to neznamená, že musí vyhrát ČD s IJ, jen by to dalo šanci cestujícím, že by na trase mohli zůstat soupravy, a které si zvykli, a neslyšel jsem, že by si stěžovali.

MartinS.

Za to jinde si stěžují. Takže na Plzeň budou jezdit funglovky a ty soupravy, na které ji nikdo nestěžuje, půjdou tam, kde si stěžují. Vyhrají všichni.
Btw: proč řešíte jen InterJety a neřešíte R16, kde se stále nedodržuje řazení a jezdí tam B249, AB349, BDs 449? To cituji jenom z dnešních přehledů mimořádných řazení… Na to si také nikdo nestěžuje?

Karl vB.

Chápu vás správně, že si to představujete tak, že by ČD muselo nabídnout Arrivě a ta od ČD musela odkoupit vaše milé IJ na této lince??? Proboha proč?
Na těchto vozidlech nevázne žádná dotace.

MartinS.

Ale váš dopravce ty soupravy IJ nakoupil původně pro úplně jiné výkony… jen potom zjistil, že se tam nehodí, tak je uplatnil na vlacích z Prahy do Chebu. Po roce 2028 je uplatní jinde, kde nebudou v podmínkách soutěže nová vozidla. Není pravděpodobné, že by IJ šly do kopřiv. A zadání zakázky bylo stejné pro všechny uchazeče. Takže nikdo nebyl znevýhodněn. Startovní čára je pro všechny stejná.

Standa

Není prakticky jediná Berounka bez „béčka“, v pátek a neděli dvě. Teď v sobotu 4 ks včetně starého služebáku. Nesoudím, konstatuji.

Avlaky

Pochopte ze ty soupravy pro tuto linku ma ted ČD 3

Myslíte ze turnusova potřeba bude pro obě linky taky 3

15 vagonu ČD nezabije, že je nemuzou použít na toto vyberko

Jarda V

Uz tak tri dny si lamu hlavu s tim kde najde Arriva ty penize navic v trzbach. konkurenci zadne nevezme, na Plzen jezdi obcas zeleny a to ho nevytrhne, kafe zadara a levny prodej kolacku uz zkousi ten co ho ma v zadech a i ten je pomerne daleko s odhadem toho co utrzi. Rezijky a jine dalsi INprodukty jsou spise k prospechu, lidi jezdi casteji a na to aby provozoval vlastni slevovou kartu a nejaky krajsky tarif je to v Plzni a okoli pomerne uzky prostor a “konkurence” IDPK velka. Zdrazovat snad nebude to by bylo kontraproduktivni …. A… Číst vice »

Luboš Beneš

Já si hlavu nelámu.Situace na D5 je od Berouna neúnosná, parkováni v Praze problém. Když se zvedla kvalita expresů, stoupl počet cestujících, navíc nyní jezdí rychlík na Prahu co 30 minut. To donutilo např. ukončit žluté busy. Takže klid-dobré vozy, časté spoje a cestující pojedou.

Jarda V

Souhlas, ale oni chteji dosahnout 2x takove trzby nez CD, ok jeden to trochu nadhodnotil, druhy podkopnul aby dostal vic ale i tak jsou od sebe hrozne daleko.

Honnzok

Jo rozkopaná a nespolehlivá 171 zrovna výhra není

Jan

Když máte právní oddělení přes půl budovy ÚV KSČ, musíte ho nějak uživit…

kristeena08

Tu budovu KSČ ukradla.

Karl vB.

Ta monumentální haluzna byla vystavěna v letech 1927 – 32, pro „Ministerstvo železnic republiky Československé“.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Budova_ministerstva_dopravy_v_Praze

noerf

ČD by měli vykopat část právníků, hlavně externí právníky. Můžeme se bavit o tom, že Arriva přestřelila tržby, takže to buď zdůvodnění nebo nikoliv a vyhraje Arriva. Ale aby ČD řešili odvolání v soutěži, kde stejně neuspějí je ukázka alibismu. Naopak by se měli připravit na další soutěže.
A přiznejme si, že úspěch ČD v soutěži na Baltica Express, kde se soutěžil zvlášť úsek v ČR a Polsku, přičemž cena za polský úsek byla výrazně větší než v ČR je zarážející, zejména když šlo vypsat soutěž na dopravce v celém úseku z Prahy k Baltu.

danaceks

To by se Česko a Polsko na něčem takovém museli domluvit – a Polsko to automaticky zadalo PKP Intercity jako obvykle

VEL

A tak je to v pořádku 🙂

dopravák

V Polsku to má víc vozů… připojují se ve Vratislavi.

Kamui

Upřímně – vzhledem k tomu jak všechny vlaky (dálkové obzvláště) v Polsku jezdí narvané až po střechu, tak je pro mně nepochopitelné že si na sebe nevydělají.

geret86

V podmínkách soutěže je, že provozovatel musí nasadit nová vozidla. A tím nová se myslí přímo z výroby. Já si pořád nějak neumím představit že Arriva ty vlaky stihne do prosince 2027 objednat, nechat vyrobit, otestovat a převzít. Ale možná mi něco uniká. Budu rád za vyjasnění.

MartinS.

Do prosince 2028, pokud bude smlouva podepsána do června 2025, jinak se to odkládá do prosince 2029. Je na to 3,5 roku.

Kubrt

Tento problém by měl jakýkoliv dopravce, nejen Arriva.

Karl vB.

Kopie diskusního příspěvku pana „suri“z článku ze dne 6.1.2025, který skýtá plnohodnotné vysvětlení: „V souvislosti s touto zakázkou se neustále opakuje, že vítěz získá smlouvu od prosince 2027. Výjimkou bohužel není ani tento článek. Nezíská, chce to přečíst si zadávací dokumentaci. Tento termín prosinec 2027 by platil v případě, že by smlouva byla uzavřena do 30.6.2024 včetně, což je už passé. Je tam automatický posun o rok, pokud bude smlouva uzavřena do 30.6.2025 včetně – stihne-li se to, bude plnění zahájeno od začátku platnosti jízdního řádu pro období 2028/2029 a trvat bude do konce platnosti jízdního řádu pro období 2042/2043.“… Číst vice »

Gajda

Viaggia s pronajatejma Vectronama co tam jezdí teď moc velký schválení potřebovat nebudou a on je ten Siemens tý Arrivě klidně prodá, pokud to zaplatí. O jiný reálný možnosti loko + vagony netuším. A Flirty od Stadleru by asi stihly taky. Zato cokoliv ze Španělska nebo Polska je i dle mýho nereálný stihnout včas a tam je Arriva oproti žlutýmu a národnímu v nevýhodě, že nemá co kde stáhnout a poslat to jako dočasnou náhradu nižší kvality s postihem objednatele.

Erik85

Efektivnější je mít stejná vozidla pro R16 i Ex6. Vzhledem k rychlosti schvalování bych to viděl na nějaký Panter EVO 200…

v

Dokážete si představit, že sem Arriva přiveze ICE 4 generace ? V cca 5-8 vozové verzi ? Ono totiž stojí dost podobně jako comfortJet + Vectron, schválit je otázka kapacity okruhu (problém “ledničky” do Pendolina je už ČD 20 let mimo) a tím nalákají cestující ? S takovým vlakem vy ani nebylo třeba řešit zkrácení jízdní doby a tržby by byly viditelně lepší

libor

a kdyby to vyhrály ČD ,tak tam stejně budou posílat staré vlaky než něco nakoupí…. známe!

Augusto Pinochet

…nový jim nikdo nevyrobí…fabriky maj plnou kapacitu na několik let dopředu…

Tonda

Presne, stezovat si na to, ze jsme neumime podnikat, to snad jde jen v CR

libor

pozná to vedení na nábřeží ? nebudou prémie, vyhodí někoho nebo vše pojede stejně? Si stěžují, ale jaké dělají kroky pro lepší efektivitu společnosti ČD?

Tonda

Mohl by Krapinec verejne rict, co udelal pro lepsi efektivitu kdyz tak rad prezentuje u tabule s projektorem.

Dejf

když ono to není sranda dělat z takovýho molochu efektivní firmu. když je potřeba myslet nejenom na kámoše, ale i na to, že politické vedení občas potřebuje někoho „trafikizovat“. nevděčná práce…

kristeena08

Ale ona by to celkem sranda byla. Jenže se vlastně nechce.

Karl vB.

Já se pana Krapince zastanu. V dubnu 2025 bude panem řídícím ČD 3 roky. Pokud jste na tak vysoké pozici ve státní, nebo státem vlastněné struktuře, tak po tom, co trhnete kormidlem, přibližně dva roky trvá, než se změní směr ubírání se. Zdědil část mauzolealního domečku i s inventárním osazenstvem a nelze vyloučit, že i přesto, že je akční, narazí u jisté části osazenstva na pasivní rezistenci. Z tohoto důvodu naprosto chápu jeho snahu o přesun ředitelství do moderního domečku, kde nebude každý samostatný odborný referent – specialista mít vlastní kobku a průvan vyvolaný stěhováním odnese část „neadaptibilního sedimentu“, do… Číst vice »

Erik85

Jo, do Plzně na fotbal budou jezdit autem.

libor

😀

jan táborský

Jestli to nebude obrovskými režijními náklady například mausoleum Nábřeží 12 a další

Riki

Prosím Arrivu nééééééé 🙁

libor

proč by ne?

Vvvt

Raději Arriva, než žlutý mor.

Havlis

Zlatá Arriva. Jen né Regiojet

VEL

Oba jsou příšerní, v autobusové dopravě super, na železnici katastrofa…

libor

jenže to se může dost změnit…

VEL

To může, nicméně trend u RJ je v posledních letech jasný a směrem dolů. V busech už taky není stevardka jako před 10 lety. Ale vozidla má perfektní.

Luboš Beneš

V Plzni jezdí OK, stejně jako předtím ČD. Rozdíl? Cena.

Gajda

Tady jsou už konečně nějaký podmínky, tam ani jeden nebude moct předvádět to co na rychlících doteď.

Jaaa

To se uvidí. Třeba o NAD tam toho moc není.

jaroslav.dohnalik

By se spíše měli obrátit na úřad pro ochranu monopolu. Jo aha, on ten úřad neexistuje….

Twix

Pěkný seznam toho co ČD nedávno ztratily, nepatří tam ještě soubor Pošumaví? Bylo by fajn doplnit i to, co ČD získaly, jako Baltiky a Moravie, případně i co do další získal, a vytvořit komplet přehled. Ale pak je otázka jestli tam dávat jen reálná výběrka, nebo i rozstřely a různá prodloužení stávajících smluv ať už z jakéhokoliv důvodu.

Erik85

Jihomoravský kraj – Břeclavsko bylo ale taky bez soutěže.

Geralt

Baltiky byly také rozstřelem.

Happy

Na druhou stranu na jižní větev vydyndaly 2mld navíc. Já osobně Krapince hodnotím jako toho lepšího gř z těch, co tam byli. Koneckonců otevřeli jsme trh, tak co se divíme.

Erik85

Ty 2 mld „navíc“ budou ale zčásti za lepší vozbu (viz například R11).

Hoermalmeister

O jak moc lepší vozba to bude? Nějak si to nevybavuji, stačí mi odkaz na článek, nebo tak

Tonda

To je vtip ne? Co dokazal? co za ty roky udelal? Neudelal nic.

Juggernaut

Je zde někdo odborník, kdo by mohl vysvětlit, co by mohly případné námitky a opravné prostředky v soutěži neúspěšných dopravců přinést? Ministerstvo zřejmě nemůže dopředu předpokládat, zda se Arrivě na první pohled až zázračně optimistické tržby opravdu podaří vybrat. Zdá se, že nikdo si zřejmě nevezme na triko vyřadit Arrivu a přiklepnout státní zakázku za dvakrát vyšší cenu. Přiznávám, že mě samotného nabídka Arrivy velmi zaskočila. Podle mě zde skutečně platí, že uvidíme až to bude, a nikdo nám na otázky, které se nyní nabízejí, neodpoví. Pokud by Arrivácký model šlo udržet, vyvstává otázka: Mají ČD šanci ještě něco vůbec… Číst vice »

Andrej

Mají, ale asi jen velmi těžko v opravdu dostatečně dobře a v předstihu vypasné soutěži s podmínkou nových vlaků

VEL

Teoreticky může UOHOS soutěž zrušit, shledá-li že byla v rozporu se zákonem. Jak moc je tento scénař pravděpodobný, těžko říct.

Geralt

Škoda že MD nepožaduje schválení souprav v Německu (nemusí být hned), aby se eventuální elektrizaci dalo jezdit až do Norimberka. Takhle je ta možnost až do poloviny 40. let zabitá.

MartinS.

Pokud by nějaká elektrizace v Německu byla, dá se na tom s dopravcem dohodnout, ale dohadujte a zasmluvňujte teď něco, co nemáte ani tušení, jestli někdy bude? To je na námitku proti zadávacím podmínkám.

Erik85

„Pro největšího dopravce ztráta výkonů znamená především větší tlak na efektivitu: fixní náklady musí rozpouštět na menší počet objednaných kilometrů.“

Bude míň výletů na fotbal?

libor

si nahrabou jinde .. viz Ex na jih 😉

VEL

Ten prohrají ve velké soutěži

Dušan

To, o co ČD zatím přišli, je 8,54 mil. vlkm/rok, roční dopravní výkon v osobce v roce 2023 byl 116,8 mil. vlkm/rok, to je nějakých 7,3 %. Ty západní expresy a rychlíky je 3,34 mil. vlkm/rok = čili pokud o to přijdou tak celkem přijdou o 11,88 vlkm/rok, což by bylo cca. 10 % veškeré osobky.

vlachjan

Jak jsou u soutěže, jako je tato, vlastně nastavena pravidla cenotvorby? Má Arriva nějaké cenové rozmezí na km, kterým je limitována, nebo může nastavit libovolnou cenu?

Gajda

Cenotvorba pro MD je volná – jen musí být reálná a musí jí zdůvodnit. Pro jízdný už mantinely jsou.
Tím, že v této smlouvě jim při neplnění hrozí, že jim seberou výkon i vlaky na něj, dá se předpokládat, že ví, co dělají

Radek

Tohle je skvělá otázka – jestli „vyšší odhad tržeb“ v překladu neznamená „budeme dražší pro lidi“. Ale logicky nemůžou jít nad SJT a doufejme, že nebudou ani nějak sabotovat IDS.

Juraj

Shora je tarif ohraničen SJT, to je ve smlouvě pevně dané.
MD si vyhrazuje právo schvalovat úpravy tarifu. Jinak má dopravce docela volnou ruku co do konkrétních nabídek.
Jo a musí uznávat mezinárodní jízdenky podle CIV.

Jan Čech

Bylo by fajn, kdyby ČD začali jezdit s Arrivou na komerční riziko, pokud to jde. Myslím, že poptávka po dalších spojích mezi Plzní a Prahou by byla. Ale nevím, jestli se to kapacitně vejde.

Juraj

ČD touto nabídkou doslova řekly, že tam prostor pro ježdění na komerční riziko nevidí. Pokud odhadovaly tržby 10 miliard a požadovaly kompenzaci 6,4 mld., tak to znamená, že komerčně je tato linka únosná cca z dvou třetin.

To vše samozřejmě za předpokladu nových vlaků. S odepsanými ojetinami by to třeba i šlo, nicméně pak si začnou ZDO a open access vzájemně narušovat ekonomický model.

Petr

Neřekly. To byla kalkulace pro celej balík. Neznamená to, že by se neuživily třeba 4 páry vlaků Praha-Plzeň.

1769

Můžeme si udělat hrubou kalkulaci pro open access, pouze mezi Prahou a Plzní, včetně dopravní cesty a trakční energie. V potaz se bere Vectron v nájmu od poolu s patřičným nájezdem a 5 vozová souprava v ceně vozu 60 mil Kč, kapacita cca 330 osob, disponibilita soupravy 90%. Odpis vozů na 10 let, údržbové náklady i s revizemi 100 % hodnoty vozů. Obsazení vlaku strojvedoucím, 2 členové palubního personálu. Souprava zvládne udělat 6 vlaků/3 páry vlaků. Celkové přímé náklady na 1 vlak zhruba 35 tis Kč, k těmto nákladům je potřeba připočíst režijní náklady dejme tomu 20% na zajištění prodejního… Číst vice »

Petr

Tak znovu. To že ČD řekly, že nejsou schopný jezdit na komerční riziko do Chebu a do Železný rudy za podmínek stanovených MD (od rána do večera a s funglovkama) ještě neznamená, že nejsou schopný jezdit jen část toho za vlastních podmínek. Například jen ve špičce, jen do Plzně a se staršíma vozidlama. Nic víc netvrdím.

1769

Ano, ja se s vami nepru, pouze argumentuju. Mame tady dalsi podminky, pokud chci zavest novou open access (OA) linku, musi se podat zadost na MD a DU, kteri provedou test, aby se nevyzobavali rozinky dotovanym linkam. Pokud to statni instituce schvali mame dalsi podminku, jake vozidlo nasadit v ramci obehu. Muzu poslat nocovat do Plzne soupravu, ktera by nocovala v Praze, ale bude tento spoj dostatecne atraktivni, kdyz pojede kolem 21-22 z Prahy a kolem 4-5 z Plzne zpet? Asi ne. Pokud protahnu jinou linku, napr. z Ostravy vice spoji, treba 3 pary, vypocet vyse stale plati, jelikoz chybejici… Číst vice »

v

A půjde to, když je tam vysoutěžený dopravce s dotací ? Neměl náhodou tentýž problém RJ s ĆD na trati Praha -Brno ?

Kubrt

Jednak je úzké hrdlo na trati 171, jednak by open access dopravce těžko konkuroval bohaté nabídce spojů jezdících pod smlouvou.

El Barto

Kolem Berounky se staví a ještě pár let se stavět bude.

Znalý

Arriva taky nevyjede zítra. V roce 2029 má být hotovo. A když si vezmeme, jaký úsek zbývá, tak kromě mostu přes Berounku tam není žádná složitá stavba v nepřístupném terénu.
Po rekonstrukci bude ETCS, tedy dostatečná kapacita pro interval 15 min linky S7 (do Řevnic) a hromadu rychlíků a nákladů. Už dnes se to tam vyjezdí.
Koukněte, kolik vlaků projede v úseku Poříčany – Kolín. Taková frekvence na 171 nikdy nebude. To je větším špuntem Praha s mostem na Výtoni a neschopnost SŽ přidat druhou kolej v úseku odb. Spořilov – Vršovice.

VEL

Prostor tam je a pokud by ten vlak jel z Ostravy tak ještě větší

liboslav

Jsem celoživotně „modrej“ a taky vlastenec. Je mi to líto.😥

Jerry

Nicméně Modří vědí, že si to způsobují sami.

Tonda

Presne.

VEL

Způsobuje jim to jejich neschopný vlastník, který raději živí cizí firmy.

JirkaM

Vlastník se především musí chovat jako řádný hospodář. Takže to určitě nedá vlastní firmě za dvojnásobek ceny.

Petr

Hele hlavně aby to bylo. Pokud Arriva nezačne od prosince 2028 plnit, tak sedřít z kůže.

javr

V jakém stavu je vůbec další soutěž na R8? RJ by měl končit 2027, takže už by nejpíše bylo na čase ji vypsat. Poslední, co jsem v téhle souvislosti viděl bylo, že by to MD chtělo soutěžit v jednom souboru s R12 a R13, ale to už budou tak 2 roky. Ikdyž jak z R8, tak z R12, bude na dost dlouho v části autobusová linka, pokud SŽ začne s modernizací úseku z Nezamyslic.

VEL

Obávám se, že jen prodlouží stávajicí agónii

Komarek

Fakt nedovedu pochopit, proč stát, který +- „má“ na něco svou vlastní firmu, tak moc chce dávat peníze za stejnou službu někomu jinému. Přijde mi to, jako kdyby knižní nakladatelství vlastnilo tiskárnu, ale raději by tisklo u někoho jiného.

Daniel Jablonecký

Protože ta služba je za výrazně lepší cenu.

VEL

Pro stát mozná, pro koncového zákaznika je to o dost dražši

Daniel Jablonecký

Vy už znáte tarif Arrivy na tuto linku pro rok 2028/29? A mohl bych ho taky vidět?

marek hudec

asi to nebude tak podstatne – maji resp. musi uznavat IDPK i PID, ktery pouziva vetsina pricetnyh cestujicich

Kubrt

To se může klidně stát, že vlastní tiskárna bude nákladnější, než si to nechat vytisknout někde jinde.

mic

To ano, ale potom není důvod si takovou tiskárnu vydržovat …

Kubista

Áááá, bingo! 🙂

hroch.obojzivelny

Důvod, proč to nedovedete pochopit, spočívá ve vašem nedostatečném ekonomickém povědomí.

Kedul

taky to nechápu..dráhy jsou v podstatě státní podnik, mají obrovské dluhy…když nebudou vydělávat, zacvaká to stát..

Jarda

a nebo jednoduše skončí..nakonec tam to spěje..stát je vždy nejhorší hospodář..i když čd jsou akciovka, stejně mají svázané ruce..

dantex

já jako daňový poplatník nechci aby vláda utracela moje peníze tím, že bude kupovat služby draho od kohokoliv

Juraj

Když stát má ČEZ, tak proč máte možnost výběru dodavatele elektřiny?
Když stát má Budvar, proč je vůbec nutné kupovat jiné pivo?

Stačí si srovnat cenu kompenzace na linkách, kde byly výkony zadány napřímo, oproti těm, kde se soutěžilo – a to bez ohledu na vítěze. Prostě je to tlak na efektivitu, protože i MD a samosprávy mají s prostředky nakládat hospodárně.

mic

Budvar vydělává, tedy není důvod ho prodávat.
Na druhou stranu není důvod pořizovat nějaký další státní pivovar.
ČEZ taky vydělává a to o dost víc než ten Budvar. Tak proč se ho zbavovat?
ČD jsou ovšem neživotaschopný úřad, nikoli firma. I když se jmenují as. Tak proč prodlužovat agónii?

Dominik

Proč, protože ZDO je služba a ne byznys a tuto službu by měl vykonávat subjekt vlastněný státem

Luboš Beneš

NE, ZDO může vykonávat kdokoli koho si stát zaplatí.

Dominik

Jeden nejmenovaný soukromník vykřikoval z počátku jak to jde bez státních dotací, a teď hledí, kde se přisát na státní cecek.
Z logiky věci, pokud mám jako stát dopravce, tak ho přeci mám kvůli něčemu, a logicky to je kvůli zajištění ZDO. Soukromníci ať si jezdí komerci.

xyz

Ta ironie, že tomu „nejmenovanému soukromníkovi“ kdysi někteří vyčítali, jak „vyzobává rozinky na lukrativních tratích, zato místní výkony mu nevoní“, že.

Jarda

No jo, místní výkovy mu už voní, ale zkuste se optat lidí, co jezdí pravidelneě R8, jak jsou nadšení ze „změny k lepšímu“.

Karl vB.

Proč by ZDO měl vykonávat pouze subjekt vlastněný státem?
Odkaz na nějakou vaší všesvazovou směrnici by byl?
Podle té vaší teorie by měly základní potraviny, jako chleba, mlíko, maso, pivo produkovat také pouze subjekty vlastněné státem?

xyz

Trošku v tom rozdíl je – resp. příměr by to byl přesný jen když by byla řeč o tom, aby stát a jeho úřady odebíraly výhradně od ČEZu.

Jiné je to v tom, že mezi dodavateli energií a piva je tržní konkurence, zato v závazkové dopravě je to o tom, že státní správa dá na tu kterou linku kontrakt jen jednomu dopravci.

Kubrt

Mezi těmi dopravci je taky tržní konkurence, směrem k objednavateli.

MartinS.

Ale když si vysoutěžíte dodavatele energie nebo piva, tak taky berete jen od jednoho. U piva by to ještě šlo koupit si něco bokem, ale u energie do těch drátů nepošlete jiný proud než od jednoho.

VEL

Konkurence pro cestujici by to byla, kdyby jednu linku jezdili dopravci 2. Takhle je to jen cirkus

V.N.

Plně rozumím Vaší otázce. Na jednu stranu to je těžko pochopitelné. Na druhou stranu máme nějak nastavena pravidla. Každopádně stát by na to měl zareagovat buď tak, že jmenuje do ČD tvrdé manažery, kteří z té firmy udělají konkurenceschopnou firmu anebo ji prodají , aby z ní udělal konkurenceschopnou někdo jiný.
Otázkou zase je, co by se stalo, kdyby vítěz výběrového řízení nebyl schopný dostát svým závazkům. Zda by se v tomto případu státní dopravce nehodil.

Daniel Jablonecký

Obě varianty jsou těžko proveditelné. Stát, to jsou v tomto případě politici a jejich zájmem spíš je, aby z činnosti ČD taky občas něco káplo pro ně. Pokud přijde tvrdý manažer zaměřený na efektivitu, tak tato výhoda pro politiky padá. Za této politické konstelace nereálné a za Babiše už teprve ne.

Herold

Kdybych měl svoji tiskárnu a konkurenční tiskárna by mi nabídla o 30 % nižší ceny tisku, tak bych buď vyhodil ředitele mojí tiskárny anebo ji rovnou zavřel…

Jerry

Protože by za to dostal tokovou pokutu, že by ji splácely ještě vaše pravnoučata.

Kicruj

Já mám doma tiskárnu a spoustu věcí tisknu jinde, protože to vyjde levněji.

Patrik

Však si Česká pošta, si zboží objednává přes DPD.

Michal

Mám doma vlastní auto, ale stejně radši pojedu z Plzně do Prahy vlakem, protože je to pro mě levnější.
Tak asi tak 😉

jfp

Ale Berounkou…

VEL

Na hlavu to je, osobka je silně dotovaná a tržní principy na ni nikdy fungovat nebudou.
A jsme v ČR tak důvod proč to stát dělá znáte

LukasV

Zajímalo by mě s čím plánují jezdit. Když píšou že navýší kapacitu.
Zatím mi to asi nejvíc vychází na něco od Stadleru nebo Siemensu.

Alice

Podmínkou jsou nové soupravy.My jsme taky zvědaví s čím budeme jezdit 🙂

Petr

Ministerstvo dopravy nechce do uzavření smlouvy nabídkové řízení komentovat.

🤣

Kubrt

To je snad naprosto normální a žádoucí postoj.

kuna

Nějak mi nepřijde škoda, že skončí další trasa, kde platí in-Karty a dynamická cenotvorba v podání Národního dopravce ČD.

PvvS

Tak holt začne další skupina konečně platit jízdné.

Dominik

Když tak závidíte režijky, co kdybyste šel pracovati k některému ze subjektů, co jí nabízí?

PvvS

A já někde mluvil o režijce ? Nebi je u vás zakejhala potrefená husa ?

Michal

Na téhle trase uz dávno jezdím na krajské jízdné, takže mě výsledek soutěže tak nějak nechává chladným.

VEL

Zkuste RJ nebo LE, to teprve uvidíte dynamickoh cenotvorbu

Vadym

Bavorské Expresy zůstavájí za ČD

VEL

Zatím… velkou soutěž ČD prohraje

Mil

Spíš je zarážející proč při minulém výběru dopravce chtěl objednavatel nová vozidla na Ex6 a teď zmaří investici a žádá opět nová vozidla místo IJ.

Mil

Soutěž nebyla, ale byla nová smlouva, kde objednavatel chtěl nová vozidla a to je pro par letech slušná podpásovka, že vypíše soutěž, kde požaduje znovu úplně nová vozidla.

_mm

Žádnou investici nezmaří. Linek kam můžou Interjety začít jezdit je více než dost

_mm

Naopak je dobře, že MD v posledních soutěžích požaduje nová vozidla, je to jediný způsob jak ČD donutit koupit novější vlaky a zbavit se béček.

VEL

Asi jste nejel RJ rychlíkem, to byste teprve viděl hrůzu

Karl vB.

Tak si zopakujeme část větičky z předchozího příspěvku:
„…MD v posledních soutěžích požaduje nová vozidla…“
To co jezdí žlutý a na co oprávněně narážíte, jsou starší kontrakty.

MartinS.

Investice do IJ není nijak zmařena. IJ nasadily ČD na linky Praha – Cheb, aniž by je zadavatel požadoval. Prostě je potřebovaly uplatnit. Tak je pošlou někam jinam. Takových výkonů je dost.

Martin

R15 byla ČD prodloužena o 5 let právě pro nezmaření investice. Ty 3 IJ na Cheb jistě uplatní jinde.

Jouda

Paráda. Není nic lepšího, než se koukat, jak těžce vydělané peníze českého státu mizí formou faktur za dopravní obslužnost na účtech firem ze zahraničí. Chtěl bych vidět Poláka, nebo Němce, jak si nechá jezdit cizí dopravce v tak velkých dopravních balících. To určitě. Nechci se bůhví jak ČD zastávat, ale vždy jde všude stát tak nějak “ svému “ národnímu dopravci na ruku. U nás přesně obráceně. Otevřeme náruč všem, a vlastního bodnout pod žebra. Tak ono by bylo fajn, kdyby ČD mohly kopnout do zadku ty ostatní dopravce a ať si fekály, servisy a ostatní zajišťují vlastními silami. On… Číst vice »

Hoermalmeister

Nebo budou mizet v kapsách Škodovky za bateriové vlaky bez soutěže… vždyť je to prakticky jedno, já chci jezdit moderními vlaky a stát za ně nemusí platit dvakrát tolik

Koro

Šak proč ČD svoje zázemí poskytuje?

Kubrt

Protože na to vydělávají. Teda mohly by, kdyby si to uměly nacenit.

Maria V

Žijete v omylu.

ČD je zadlužena až po uši = marže ze ziskových zakázek, putuje přímo z půjček které si půjčila Česká republika, skrze firmu ČD, na splácení úroků na účty převážně zahraničních věřitelů.

Insolvence ČD a tím vyřešit její zadlužení je scénář který proč ignorujete?

El Barto

No výborně pane Axel, tak jste zase ukázal, že jste naživu, a teď by to zas tak aspoň na půl roku stačilo, co vy na to?

xyz

Ehm… Arriva na mnoha výkonech v Nizozemsku, donedávna nizozemské Abellio na slušném % výkonů v Německu, doteď mateřsky italská Netinera/DLB v Německu…

liborvavrik82

Abelio bylo koupeno dcerou rakouských OeBB.

kuna

Zdravíme z Kypru!
Přejme další hezkou arbitráž za nejdražší elektrické lokomotivy v Evrope.

hroch.obojzivelny

Zdravím na Kypr! Jaké tam máte počasí?

Jan Tichavský

Právě že s těžce vydělanými penězi se musí rozumně hospodařit, takže je nechci automaticky dávat někomu kdo nabízí dražší služby. Druhá věc je, že zatím všichni dopravci na železnici zaměstnávají české občany, tedy naše peníze skončí opět v kapsách našich spoluobčanů a díky otevřené soutěži dopravce nemá nepřiměřeně velké zisky, které by mohl odvádět svému vlastníkovi.

Petr

Souhlas.

Pohádkár

Já to chápu jako tlak na ČD, aby podnik byl efektivnější, žádná kudla do zad. Myslíš, že ty fekály a servisy dělá ČD bez zisku? To bych se divil. Ad starání se o boudy apod. – na to určitě stát nebo SŽ musí přispívat, pokud to mají ČD dělat dál, pokud ne, ať to vyčlení a stará se někdo jiný. Nemůžou to dotovat. A myslim, že ani nedotují.

Kapesníček?

Juraj

Kromě, toho že to s tím zahraničím není pravda, jak už napsali ostatní, pojďme tuto joudovskou logiku domyslet dál: – Budeme i dál stavět dálnice a tratě, když to půjde do kapes zahraničním stavebním firmám? – Ministerstva si objednají nové počítače z JZD Slušovice a přejdou zpátky na T602? – České dráhy už nikdy nekoupí žádný zahraniční vlak, a místo Regiofoxů se vyvine Regionova neo? A to nemluvím o tom, že RJ, LE i Arriva vlaky jsou české firmy, s českou centrálou a českými zaměstnanci, a ty marže z osobní dopravy fakt nejsou žádný vývar – kor u Arrivy, která… Číst vice »

liborvavrik82

V Německu ucela běžně jezdí Švýcarské spolkové dráhy ( Na jihu kolem Bodamského jezera) , britský, nizozemský dopravce, Rakouské dráhy, britská firma…

Alice

ČD si za to taky nechává krvavě zaplatit .
Nebo si myslíte, že to polostátní ČD dělá pro ostatní dopravce zadarmo???

Jarda

Mňo, jeslti se nepletu, tak v Česku jsme se chopili liberalizace železnice tak nějak nejvíc ze zemí EU. Proto to teď vypadá, jak státní dopravce krvácí. Ale co se bude dít, až dle regulí EU začně podobný princip v okolních zemích? ČD z toho můžou benefitovat, protože už budou „otlučené“ z domácího hřiště a není vyločeno, že budou jezdit v ýávazku třeba na Slovensku nebo v Polsku. Nicméně, tady tento případ je fakt hodně zvláštní, protože Jančura není žádný nazdárek a cenu napočítal podobněji k nabídce ČD než k číslu Arrivy. A bude asi hodně zajímavé sledovat, jak si Arriva… Číst vice »

Juraj

Ona je ale regionálka docela slušně liberalizovaná i jinde.
Velký rozdíl je ale v rozsahu dotované dálkové dopravy – ta třeba v Německu není skoro žádná, všechno nad RE je v komerci.

VEL

Máte pravdu, venku se moc nesoutěži a vědí proč. A my budeme ulazkový příklad jak se to nemá dělat. A představa že bude ČD jezdit linky v zavazku na Slivensku, OBB v Polsku je komická a nesmyslná. Státni dopravce byl primárně založen pro osobku v dané zemi.

Luboš Beneš

Státní dopravce byl založen z nouze, když privátní dopravci zkrachovali. A pak se to z C a K monarchie přeneslo i do demokracie.

luzkovyvagon

Ano, je to tak. Stačí se jet podívat i třeba do toho Polska, pobaltských zemí. Nikde si nepustili do tak zásadních věcí jako je veřejná doprava, benzínky, supermarkety, tolik zahraničních firem jako tady v ČR. Vše se rozprodalo včetně center historických měst (budeme se asi divit, ale v zahraničí se v historických centrech naopak právě žije normálně).

Petr

Nevidím v tom nic špatného pokud jsou tedy podmínkou úplně nové vlaky i pro nového dopravce. ČD by pak přesunuli nové vlaky co tam mají jinam a prospěje to všem. Drážďany – Praha – Linz by byly např. na Interjety ideál 🙂

Radim Škopec

Ale podmínkou jsou nová vozidla, ne mladá… Takže všichni budou muset nechat vyrobit něco nového…

Tom

A mohl byste prosím (minimálně mně) vyjasnit, co je tedy ještě považováno za „nová vozidla“?

Předem děkuji.

VCHHA

Nová znamená nová, nesměla před uvedením do provozu svést jediného platícího zákazníka.

Karl vB.

Když si půjdete do krámu koupit NOVÉ auto, půjdete do bazaru?

Daniel Jablonecký

V režimu open access? Na to rovnou zapomeňte. Nebudou přece provozovat souběžně dotované a nedotované vlaky.

MartinS.

On někdo touží po lince Drážďany – Praha – Linec? A místo čeho by ta linka do těch Drážďan jela?

Adam BV

Těžko se dalo čekat cokoli jiného…

Avlaky

Pokud se ČD bude odvolavat, tak je jasné, že se RJ přidá, pokud by to MD arrivě nedalo, tak je teměř jasná výhra pro Regiojet

Dan

By mě zajímalo pokud by to získalo RJ, jak by to bylo s pokračováním vlaků na Železnou Rudu kvůli přepřahům.

Vesper

Nijak, dokud nebudou dráty až do ŽR tak tam rychlíky jezdit nebudou. Nechápu proč jde MD dopravcům takhle na ruku když současný dopravce nezávislou trakci v pohodě zvládá.

Martin

Ona ta smlouva nemá plnění dřív než ty dráty na ŽR budou. Proto.

55p

A vy jako tomu termínu od Dobré správy fakt věříte?

VEL

V každe soutěži se jde někomu na ruku

Jiří Kokrhel

Proč vás tohle zajímá akorát u RJ a ne taky u ARRIVY? Nicméně vyberko už počítalo s elektrickymi vlaky až na Rudu…

Daniel Jablonecký

Není dost dobře možné odpírat vítězi jeho vítězství, když v nabídce nijak nepochybil a splnil všechny náležitosti tendru.